#مهسا_امینی
ایکس باکس

نگاهی کوتاه به تمامی بازی‌های معرفی شده برای ایکس‌باکس سری ایکس

از دنیای رنگارنگ و زیبای Everwild تا فضای بی‌روح و ترسناک Scorn

این مقاله سعی دارد به صورت خلاصه و مفید، تمامی بازی‌هایی را که تا به این لحظه برای کنسول ایکس‌باکس سری ایکس تایید شده‌اند، معرفی کند.

وقتی در آستانه‌ی آغاز نسل جدید کنسول‌ها قرار می‌گیریم، یک سوال بسیار مهم ذهن تمام علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی را به خود مشغول می‌کند: پلی‌استیشن یا ایکس‌باکس جدید، کدام یک گزینه‌ی بهتری است؟ برای یافتن پاسخ این سوال باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. برای مثال، باید ببینیم سخت‌افزار کدام دستگاه می‌تواند تجربه‌ی بهتر و روان‌تری را طی سال‌های آینده ارائه دهد؟ عامل دیگر، خدمات و کیفیت آن‌ها است؛ به بیان دیگر، باید دید که سرویس‌های پلی‌استیشن پلاس و ایکس‌باکس لایو در مقایسه با گذشته چه تغییراتی کرده و کدام مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. عامل دیگر که نقش مهمی را در انتخاب کنسول مناسب ایفا می‌کند، بازی‌ها است.

برای درک اهمیت بازی‌ها، ابتدای نسل کنونی را به یاد بیاورید که مایکروسافت تمرکز چندانی روی انتشار و عرضه‌ی بازی‌های انحصاری نداشت. همین سیاست اشتباه هم بهترین فرصت را برای سونی به وجود آورد تا گوی سبقت را دزدیده و از رقیب دیرینه‌ی خود فاصله‌ی بسیاری بگیرد؛ فرصتی که به بهترین شکل ممکن مورد استفاده قرار گرفت. رخ دادن چنین اتفاقی نشان می‌دهد بازی‌ها یکی از عوامل بسیار موثر در تصمیم‌گیری علاقه‌مندان به کنسول‌ها است. از همین رو، تصمیم گرفتیم که در یک مقاله به معرفی خلاصه‌ی عناوینی بپردازیم که تا به این لحظه برای کنسول ایکس‌باکس سری ایکس تایید شده‌اند تا بتوانید از لحاظ بازی‌ها، یک مقایسه‌ی جامع و کامل میان دو کنسول انجام دهید.

The Ascent

پشتیبانی از اسمارت دلیوری

The Ascent را می‌توان اولین محصول مشترک استودیوهای Neon Giant و Curve Digital نامید که برای نسل جدید ایکس‌باکس تایید شده است. این بازی در ژانر نقش‌آفرینی ساخته می‌شود و فضایی سایبرپانکی دارد. داستان این عنوان، درباره‌ی جهانی است که سعی دارد به هر وسیله‌ای، خود را از ورطه‌ی نابودی نجات دهد. یک شرکت، تمام بخش‌های مختلف این جهان را مدیریت می‌کرد اما تعطیلی ناگهانی آن، ساکنان را با مشکلات جدی روبرو کرده است. نئون جاینت، یک استودیوی کوچک و مستقل قلمداد می‌شود اما در سال‌های اخیر روی پروژه‌های بزرگی از جمله Doom ،Wolfenstein ،Bulletstorm و Gears of War کار کرده است. در ضمن، The Ascent انحصاری ایکس‌باکس سری ایکس نیست و علاقه‌مندان می‌توانند به تجربه‌ی آن روی دو پلتفرم رایانه‌های شخصی و ایکس‌باکس وان هم بپردازند.

Assassin’s Creed Valhalla

پشتیبانی از اسمارت دلیوری

اگرچه یوبی‌سافت تا به این لحظه، تاریخ دقیق انتشار جدیدترین نسخه از سری بازی‌های اساسینز کرید را اعلام نکرده اما می‌دانیم که Assassin’s Creed Valhalla در تعطیلات سال جاری میلادی برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن 4، پلی‌استیشن 5، ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس سری ایکس، رایانه‌های شخصی و گوگل استادیا در دسترس قرار می‌گیرد. این بازی نقش‌آفرینی قرار است کاربر را به قرن نهم میلادی برده و او را در محیطی با جهان ‌باز و بزرگ قرار دهد که بر اساس سرزمین‌های انگلستان و نروژ در آن زمان طراحی شده‌اند. شخصیت اصلی این قسمت یک وایکینگ به نام آیور (Eivor) است که بسته به انتخاب می‌تواند مذکر یا مونث باشد. کاربران همچنین قادر خواهند بود تا با استفاده از امتیازها و پول‌هایی که به‌دست می‌آورند، شخصیت اصلی را مطابق میل خود شخصی‌سازی کنند. در ضمن، سفرها و مبارزات دریایی بازگشته‌اند و نبردها هم در مقیاس بزرگ‌تری نسبت به گذشته رخ می‌دهند.

Bright Memory: Infinite

Bright Memory: Infinite، یک بازی اکشن اول شخص است که وظیفه‌ی ساخت آن را FYQD-Studio بر عهده دارد؛ استودیویی که تنها یک عضو دارد. گیم‌پلی این عنوان به گونه‌ای طراحی شده که لحظه‌ای فرصت استراحت به کاربران نداده و آن‌ها را مجبور می‌کند به‌طور مداوم در حال جنب و جوش باشند. دیگر ویژگی قابل‌توجه گیم‌پلی، استفاده از شمشیر به عنوان یک سلاح کاربردی است. با در نظر گرفتن این دو مورد، می‌توان Bright Memory را ترکیبی از Doom: Eternal و Shadow Warrior 2 دانست. داستان در سال ۲۰۳۶ میلادی جریان دارد؛ جایی که یک پدیده‌ی ناشناخته‌ی آسمانی رخ داده و شخصیت اصلی از سوی یک سازمان به نام Science Research Organization وظیفه پیدا می‌کند تا پرده از راز آن بردارد. این بازی در سال ۲۰۱۹ برای استیم منتشر شد و توانست نظر مثبت بازیکنان را به خود جلب کند اما حالا زمان آن رسیده که کنسول‌های ایکس‌باکس میزبان این عنوان اکشن باشند.

Call of the Sea

پشتیبانی از اسمارت دلیوری

گیم پس در روز عرضه

کاربر در جریان جدیدترین ساخته‌ی استودیوی Raw Fury، کنترل شخصیتی به نام نورا را بر عهده می‌گیرد. شوهر او مدت‌ها قبل، یک سفر دریایی به جزیره‌ای عجیب در اقیانوس آرام را آغاز کرده بود اما چندی پیش ارتباط خود را با همسرش از دست داد. همین اتفاق هم باعث شده تا نورا برای پیدا کردن شوهر خود دست به کار شود. داستان این عنوان در دهه‌ی ۳۰ میلادی جریان داشته و گیم‌پلی آن بر پایه‌ی گشت و گذار در محیط و حل معماها طراحی شده است. Raw Fury این بازی را قصه‌ای سرشار از راز و ماجراجویی خوانده که منجر به خودشناسی می‌شود. این عنوان به هنگام عرضه، در سرویس Game Pass قرار می‌گیرد و از قابلیت اسمارت دلیوری پشتیبانی می‌کند.

Chorus

پشتیبانی از اسمارت دلیوری

محصول مشترک Deep Silver و Fish Labs یک بازی داستان محور است که دو شخصیت اصلی دارد: اولین شخصیت، نارا نام داشته و یک خلبان کارکشته است؛ دومین شخصیت هم یک هوش مصنوعی خواهد بود که به نارا در نبردهای فضایی کمک می‌کند. این دو ماموریت دارند تا جلوی تسلط یک فرقه بر تمام کهکشان را بگیرند؛ فرقه‌ای که نارا در گذشته یکی از اعضای آن بوده است. تمرکز اصلی گیم‌پلی در این بازی روی نبردهای فضایی قرار دارد که باعث شده محصول نهایی به فرنچایز Star Fox شباهت داشته باشد. ساخته‌ی جدید دیپ سیلور برای دارندگان کنسول ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس سری ایکس در دسترس قرار خواهد گرفت.

Cyberpunk 2077

پشتیبانی از اسمارت دلیوری

Cyberpunk 2077، یکی از آن بازی‌های در حال ساختی است که در لیست انتظار بسیاری از کاربران سراسر جهان قرار دارد؛ موضوعی که نباید از آن نباید تعجب کرد. به هر حال، این بازی نقش‌آفرینی محصول همان استودیویی است که The Witcher 3: Wild Hunt را به ارمغان آورده و نمایش‌های منتشر شده از آن هم خیره‌کننده بوده‌اند. جدیدترین ساخته‌ی CD Projekt Red در ابتدا برای کنسول‌های نسل هشتم منتشر می‌شود و مدتی بعد هم نسخه‌های نسل نهمی آن عرضه خواهند شد. از آن‌جایی که این بازی در سبک نقش‌آفرینی قرار می‌گیرد، طبیعی است که پایان‌بندی‌های متفاوتی داشته باشد اما سازنده‌ی سه‌گانه‌ی ویچر پا را از این هم فراتر گذاشته و حتی شروع بازی را هم به شکل‌های مختلفی طراحی کرده است. از همین رو، انتخاب‌های کاربر در زمان شخصی‌سازی اولیه‌ی شخصیت اصلی حائز اهمیت هستند. Cyberpunk 2077 با زاویه‌ی دید اول شخص طراحی شده و فعلا قرار نیست تا سازندگان، قابلیت سوییچ کردن زاویه‌ی دوربین را اضافه کنند. این بازی در سال ۲۰۱۲ معرفی شد اما مراحل ساخت آن از ۵ سال پیش، وارد مسیر جدی خود شده است.

Dirt 5

پشتیبانی از اسمارت دلیوری

چند سال پیش، سازندگان Forza Horizon تصمیم گرفتند با اضافه کردن جشنواره‌های رنگارنگ، آتش بازی و موارد این چنینی، حال و هوای بازی‌های اتومبیل‌رانی خود را تغییر دهند که از قضا بازخوردهای مثبتی هم دریافت کردند. حال نوبت به شرکت Codemasters رسیده است تا سیاست مشابهی را در قبال فرنچایز Dirt اتخاذ کند. طبق وعده‌ی سازندگان، نسخه‌ی پنجم از این سری با وضوح تصویر 4K و نرخ فریم ۶۰ یا وضوح تصویر 1080p و نرخ فریم ۱۲۰ قابل تجربه خواهد بود. این بازی حالت داستانی هم دارد که تروی بیکر (Troy Baker) و نولان نورث (Nolan North) دو صداپیشه‌ی مشهور صنعت بازی، در آن حضور دارند. حالت داستانی این دفعه خطی نیست و کاربر در انتخاب و انجام چالش‌ها آزادی عمل خواهد داشت. در ضمن سازندگان در کدمسترز تمرکز ویژه‌ای روی بخش چندنفره داشته‌اند و می‌خواهند بازیکنان را شگفت‌زده کنند.

Gears 5

پشتیبانی از اسمارت دلیوری

گیم پس در روز عرضه

مایکروسافت قصد دارد همزمان با عرضه‌ی ایکس‌باکس سری ایکس، یک به‌روزرسانی برای Gears 5 منتشر کند تا عملکردش را روی کنسول نسل نهم خود بهبود ببخشد. به واسطه‌ی این به‌روزرسانی، کیفیت و جزئیات هر فریم بیشتر شده و مانند تنظیمات گرافیکی اولترا روی رایانه‌های شخصی خواهد بود. در ضمن، جدیدترین نسخه از این سری با وضوح تصویر 4K و نرخ فریم ۶۰ روی ایکس‌باکس سری ایکس اجرا می‌شود. سینماتیک‌ها هم ۶۰ فریم خواهند داشت؛ این در حالی است که سینماتیک‌ها روی نسل قبل ۳۰ فریم داشتند. سازندگان همچنین سعی دارند نرخ فریم بخش چندنفره را به رقم ۱۲۰ برسانند. از دیگر ویژگی‌های این به‌روزرسانی، می‌توان به اضافه کردن تکنولوژی RTX اشاره کرد که به واقع‌گرایانه‌تر کردن نورپردازی‌ها کمک شایانی می‌کند. افرادی که Gears 5 و کنسول جدید ردموندی‌ها را داشته باشند، این به‌روزرسانی را به‌صورت رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ی اضافی دریافت می‌کنند.

Halo Infinite

پشتیبانی از اسمارت دلیوری

گیم پس در روز عرضه

مایکروسافت و استودیوی 343Industries تا به این لحظه بسیار محتاطانه عمل کرده و اطلاعات قابل‌توجهی را از ماجراجویی جدید مسترچیف به اشتراک نگذاشته‌اند. با توجه به اندک جزئیات موجود، می‌دانیم Halo Infinite ادامه‌ی Halo 5: Guardians را به تصویر می‌کشد و این‌بار تمرکز بیشتری روی شخصیت اصلی فرنچایز هیلو خواهد بود. پس از معرفی رسمی، یک تئوری مطرح شد که فعلا نمی‌توان آن را رد یا تایید کرد. طبق این تئوری، استفاده نشدن عدد یا رقم در نام‌گذاری نسخه‌ی جدید، خبر از تغییرات قابل‌توجه در طراحی بخش‌های مختلف می‌دهد. در ضمن، Infinite قرار است همزمان با کنسول جدید ردموندی‌ها عرضه شود اما انحصاری نخواهد بود. دارندگان دو پلتفرم رایانه‌های شخصی و ایکس‌باکس وان هم می‌توانند پای تجربه‌ی این بازی بنشینند. باید دید که پس از جنجال‌ها و حواشی ایجاد شده پیرامون نسخه‌ی پنجم سری که حتی فروش آن را هم تحت تاثیر قرار داد، این دفعه چه سرنوشتی در انتظار مجموعه‌ی Halo خواهد بود.

The Lord of the Rings: Gollum

شرکت Daedalic Entertainment در حال حاضر روی یک بازی ویدیویی بر اساس رمان‌های تحسین شده و پرفروش جی. آر. آر تالکین (J. R. R. Tolkien) کار می‌کند اما برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، داستان قرار نیست از دیدگاه یکی از یاران حلقه یا دیگر شخصیت‌های مثبت روایت شود و در عوض، کاربر کنترل گالم را بر عهده خواهد داشت. او یکی از هابیت‌های کنار رودخانه بود که قدرت حلقه چنین بلایی سرش آورد. ساخت بازی اکشن، ماجراجویی و مخفی‌کاری با محوریت گالم بسیار سخت به نظر می‌رسد اما می‌توان امیدوار بود ایده‌ای به ذهن کارمندان این استودیوی آلمانی خطور کرده است که ارزش چنین ریسکی را دارد. در حال حاضر اطلاعات چندانی نداریم و تنها می‌دانیم که داستان در محیط‌هایی وسیع روایت می‌شود؛ محیط‌هایی که ماموریت‌های بسیاری را در خود جای داده‌اند. دایدالیک برخلاف دیگر استودیوها توجهی به کنسول‌های نسل قبل ندارد و جدیدترین پروژه‌ی خود را تنها برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن 5، ایکس‌باکس سری ایکس و صد البته رایانه‌های شخصی توسعه می‌دهد.

نگاهی خلاصه‌وار به تمامی بازی‌های معرفی شده برای ایکس‌باکس سری
این تصویر به Madden NFL 20 تعلق دارد

Madden NFL 21

پشتیبانی از اسمارت دلیوری

همه‌گیری کرونا شاید برگزاری لیگ‌های مختلف ورزشی از جمله فوتبال آمریکایی را با اختلال مواجه کرده باشد اما این دلیل نمی‌شود الکترونیک آرتز روی نسخه‌ی جدید فرنچایز Madden NFL کار نکند. متاسفانه این ناشر بزرگ آمریکایی جزئیات مهمی را به اشتراک نگذاشته و مشخص نیست نسخه‌ی جدید در مقایسه با نسخه‌ی سال گذشته چه تغییراتی خواهد داشت. تنها می‌دانیم که Madden NFL 21 قرار است از قابلیت اسمارت دلیوری پشتیبانی کند. بدین ترتیب، کاربران با خرید نسخه‌ی ایکس‌باکس وان، نسخه‌ی ایکس‌باکس سری ایکس را به صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه‌ی اضافی دریافت خواهند کرد. این عنوان ورزشی برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن 4، پلی‌استیشن 5 و رایانه‌های شخصی هم در دسترس قرار می‌گیرد. فوتبال آمریکایی شاید در کشورمان چندان محبوبیت بالایی نداشته باشد اما در کشورهای غربی و به‌خصوص آمریکا، از طرفداران بسیار زیادی برخوردار است؛ به شکلی که گران‌ترین تبلیغات تلویزیونی، به هنگام فینال این مسابقات پخش می‌شوند.

The Medium

گیم پس در روز عرضه

Bloober Team که در پرونده‌ی کاری‌اش Layers of Fear ،Blair Witch و Observer دیده می‌شود، می‌خواهد کاربران را با The Medium به یک هتل متروکه برده و از این طریق، حس ترس را به آن‌ها القا کند. این بازی ترسناک و روانشناسانه حول محور قتل یک کودک می‌چرخد و داستان آن در دو دنیای مادی و غیرمادی روایت خواهد شد. نکته‌ی جالب اینجا است که سازندگان برای جدیدترین محصول خود، دو مجموعه‌ی متفاوت از موسیقی‌های متن را آماده کرده‌اند که مجموعه‌ی اول مختص دنیای مادی و مجموعه‌ی دوم هم مختص دنیای غیرمادی است. موسیقی‌های متن این عنوان حاصل همکاری آرکیدیوز ریکووسکی (Arkadiusz Reikowski) و آکیرا یامائوکا (Akira Yamaoka) است. یامائوکا به‌واسطه‌ی کار روی فرنچایز Silent Hill به شهرت بسیاری دست یافت و هنوز هم تم آغازین این سری، جزو محبوب‌ترین ساندترک‌های تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شود. بزرگترین پروژه‌ی بلوبر تیم تا به امروز تنها برای ایکس‌باکس سری ایکس و رایانه‌های شخصی عرضه خواهد شد اما به احتمال زیاد، انحصار کنسولی، پس از مدتی شکسته شود.

MicroMan

اگر همیشه آرزو داشتید که به کوچکترین مرد روی کره‌ی زمین تبدیل شوید، بهتر است تا خود را برای تجربه‌ی MicroMan آماده کنید. همان‌طور که از نامش می‌توان حدس زد، شخصیت اصلی داستان فردی است که به‌واسطه‌ی یک اتفاق، بسیار کوچک شده و همین موضوع هم دردسرهای بسیاری را برای او رقم می‌زند؛ برای مثال، باید مراقب قدم‌های دیگر انسان‌ها باشد، با موش‌ها به مبارزه بپردازد یا در صورت نیاز راهی برای اتوبوس سوار شدن بیابد. بازی در دست ساخت گلاب گیمز در نیمه‌ی دوم سال آینده‌ی میلادی برای رایانه‌های شخصی منتشر می‌شود و چند ماه بعد هم برای پلی‌استیشن 5، ایکس‌باکس سری ایکس و نینتندو سوییچ در دسترس قرار خواهد گرفت. این بازی در ظاهر، شباهت‌های کوچکی با عنوان Grounded، ساخته‌ی استودیوی آبسیدین دارد.

Orphan of the Machine

اگر Ecco the Dolphin و همچنین فرنچایز Metroid در لیست بازی‌های مورد علاقه‌ی شما قرار دارند، توصیه می‌کنیم اخبار مربوط به Orphan of the Machine را دنبال کنید. کاربر در این بازی کنترل یک دلفین را بر عهده خواهد داشت که با گشت و گذار در دنیای زیرآب، می‌تواند به قابلیت‌های مختلفی دست یافته و از آن‌ها برای مبارزه با دیگر ماهی‌ها استفاده کند. Dybamic Voltage Games الهام‌گیری از بازی‌های مختلف برای ساخت Orphan of the Machine را تایید کرده است. این استودیو همچنین فاش کرد که فرنچایز Metroid یکی از منابع اصلی آن‌ها برای الهام‌گیری بود. این عنوان، انحصاری ایکس‌باکس سری ایکس بوده و در تاریخ نامشخصی از پاییز سال جاری میلادی، برای دارندگان این کنسول نسل نهمی عرضه می‌شود. سازندگان همچنین وعده داده‌اند که جدیدترین محصولشان با وضوح تصویر 4K و نرخ فریم ۶۰ اجرا می‌شود.

نگاهی خلاصه‌وار به تمامی بازی‌های معرفی شده برای ایکس‌باکس سری

Outriders

محصول مشترک استودیوی با سابقه‌ی People Can Fly و شرکت اسکوئر انیکس در سبک اکشن سوم شخص در دست ساخت بوده و قرار است در سه ماهه‌ی پایانی سال جاری میلادی برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن 4، پلی‌استیشن 5، ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس سری ایکس و رایانه‌های شخصی عرضه شود. این بازی Outriders نام داشته و داستان آن در آینده روایت می‌شود. زمین بنا به دلایلی رو به نابودی است و از این رو، بازماندگان به سیاره‌ی اناک می‌روند تا تمدن بشری را بار دیگر بسازند اما در آنجا با پدیده‌ای روبرو می‌شوند که بازماندگان انسانی را در معرض خطر قرار می‌دهد. این بازی، یک محصول تک‌نفره نیست و علاقه‌مندان می‌توانند به صورت چندنفره مراحل را پشت سر بگذارند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که گرفتن کاور در پشت اجسام مختلف نقش به‌سزایی در مبارزات ایفا می‌کند. کاربران همچنین قادر خواهند بود که از قدرت‌های ماورای طبیعی در جریان درگیری‌های مسلحانه استفاده کنند.

Scarlet Nexus

پشتیبانی از اسمارت دلیوری

شرکت دوست‌داشتنی Bandai Namco که قبلا جلوه‌های بصری Code Vein را با الهام از انیمه‌های ژاپنی ساخته بود، سیاست مشابهی را در قبال Scarlet Nexus اتخاذ کرده است؛ سیاستی که باعث شده تا این بازی از هم اکنون بسیار چشم‌نواز و جذاب به نظر برسد. داستان بازی در آینده و در شهری به نام نیو هیموکا جریان دارد. در این شهر مردم به دو دسته تقسیم شده‌اند: دسته‌ی اول شامل افرادی می‌شود که تکنولوژی را مهم‌ترین بخش زندگی می‌دانند؛ دسته‌ی دوم هم افرادی را در بر می‌گیرد که توانایی‌های ذهنی (مانند کنترل اجسام از راه دور) را محترم شمرده و در راستای کسب مهارت در آن‌ها تلاش می‌کنند. شخصیت اصلی داستان فردی به نام یوئیتو سامراگی است که در دسته‌ی دوم قرار گرفته و می‌خواهد مانند شخصی که در دوران کودکی او را نجات داد، به بالاترین سطح مهارت در توانایی‌های ذهنی دست یافته و از آن‌ها برای از بین بردن دشمنان استفاده کند. این بازی برای کنسول‌های نسل هشتم، نهم و رایانه‌های شخصی عرضه شده و از قابلیت اسمارت دلیوری هم پشتیبانی خواهد کرد.

Scorn

گیم پس در روز عرضه

Scorn، یک بازی اول شخص تیراندازی و ترسناک است که برای خلق دنیای آن از نقاشی‌های اچ. آر گایگر (H. R. Giger) و زجیسواف بکزینسکی (Zdzisław Beksiński) الهام گرفته شده است. ساختار مراحل غیرخطی است و کاربر در قالب یک موجود بدون پوست و شبیه به انسان قادر خواهد بود به جستجو در محیط پرداخته و ضمن حل معماها و دستیابی به مهارت‌های جدید، پاسخ پرسش‌هایی را که در ذهنش به‌وجود آمده‌اند، بیابد. جدیدترین ساخته‌ی Ebb Software یک انحصاری بوده و تنها برای ایکس‌باکس سری ایکس و رایانه‌های شخصی توسعه می‌یابد. این عنوان قبل از معرفی برای کنسول، صرفا برای رایانه‌های شخصی ساخته می‌شد و بخشی از سرمایه‌ی خود را از طریق کمپین کیک‌استارتر تامین کرد؛ متاسفانه این کمپین با شکست روبه‌رو شد و به همین دلیل، تا مدت‌ها خبری از Scorn نبود. حالا که از نسخه‌ی کنسولی هم صحبت شده، پس به نظر می‌آید که مراحل تولید آن به خوبی پیش می‌رود.

Second Extinction

پشتیبانی از اسمارت دلیوری

استودیوی Sestemic Reaction که زیرمجموعه‌ی گروه بازی‌سازی Avalanche محسوب می‌شود، در حال حاضر روی یک بازی اکشن اول شخص به نام Second Extinction کار می‌کند که تمرکز ویژه‌ای روی همکاری تیمی و کوآپ آنلاین خواهد داشت. کاربران می‌توانند در تیم‌های حداکثر سه نفره عضو شده و با استفاده از سلاح‌ها و تجهیزاتی که در اختیار دارند، به مقابله با دایناسورهای جهش‌یافته پرداخته و زمین را بار دیگر به انسان‌ها بازگردانند. تاریخ انتشار فعلا مشخص نیست اما به لطف اطلاعات منتشر شده می‌دانیم که این بازی جدا از ایکس‌باکس سری ایکس، برای کنسول نسل هشتمی مایکروسافت و همچنین رایانه‌های شخصی منتشر خواهد شد. در ضمن نباید از شباهت‌های این عنوان با بازی معروفی مثل Turok به راحتی گذشت.

Senua’s Saga: Hellblade II

پشتیبانی از اسمارت دلیوری

گیم پس در روز عرضه

اگرچه Senua’s Saga: Hellblade II یکی از اولین بازی‌هایی بود که برای نسل جدید کنسول‌های ایکس‌باکس تایید شد اما استودیوی نینجا تئوری در زمینه‌ی انتشار جزئیات خساست به خرج داده و عملا هیچ چیزی را به اشتراک نگذاشته است. تنها می‌دانیم این عنوان قرار است برای دارندگان ایکس‌باکس سری ایکس و رایانه‌ی شخصی عرضه شود و ادامه‌ای بر ماجراجویی‌های پیشین سنوا خواهد بود. نکته‌ی جالب اینجا است نسخه‌ی اول در انحصار زمانی پلی‌استیشن 4 بود و حالا به واسطه‌ی خریداری شدن نینجا تئوری توسط مایکروسافت، خبری از عرضه‌ی قسمت دوم آن روی کنسول‌های سونی نخواهد بود. بد نیست به این نکته اشاره کنیم که بازی نخست، توسط تیمی بسیار کوچک ساخته شد که تعدادش تقریبا ۲۵ نفر بود.

Soulborn

کارمندان استودیوی پیکسل‌مد در حال حاضر مشغول توسعه‌ی یک بازی نقش‌آفرینی و جهان‌باز به نام Soulborn هستند که برای طراحی‌اش از اساطیر نورث الهام گرفته شده است. این عنوان تا قبل از ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۱ میلادی وارد بازارها نمی‌شود اما چندی پیش ویدیویی از آن منتشر شد تا علاقه‌مندان بتوانند درک بهتری از گیم‌پلی داشته باشند. طبق اعلام پیکسل‌مد، شخصیت اصلی داستان یک نیمه خدا به نام برینجر تاونشیلد است که باید با استفاده از میولنیر (چکش متعلق به ثور) جلوی نیهاگر (موجودی اژدها مانند) و رخ دادن یک رگناروک دیگر (پایان جهان در اساطیر نورث) را بگیرد. این بازی، انحصاری نسل جدید ایکس‌باکس نیست و برای پلی‌استیشن 5 و رایانه‌های شخصی هم عرضه می‌شود.

Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2

پشتیبانی از اسمارت دلیوری

اگرچه Vampire: The Masquerade – Bloodlines محصول سال ۲۰۰۴ میلادی نه در فروش و در نه بازخوردها عملکرد مورد انتظاری نداشت اما شرکت Paradox Interactive مشغول ساخت قسمت دوم آن است. این بازی اکشن و نقش‌آفرینی در نسخه‌ی تخیلی قرن ۲۱ و شهر سیاتل جریان دارد. گرگینه‌ها، ومپایرها، شیاطین و دیگر موجودات نقش اساسی در رویدادهای مهم تاریخی بشر داشته‌اند. ومپایرها بر اساس عقیده‌های مختلفی که دارند، به ۷ فرقه‌ی مختلف تقسیم شده‌اند. شخصیت اصلی داستان در گذشته یک انسان بود اما در جریان حمله‌ی ومپایرهای معترض کشته و در نهایت به یک ومپایر تبدیل شد. مانند قسمت اول،  Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 دوربین اول شخص دارد اما در برخی موارد مانند بالا رفتن از دیوار دوربین به حالت سوم شخص تغییر می‌کند. این عنوان نقش‌آفرینی قرار است برای پلی‌استیشن 4، پلی‌استیشن 5، ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس سری ایکس و رایانه‌های شخصی منتشر شود.

WRC 9

استودیوی Kylotonn برنامه‌ریزی کرده است که WRC 9 را در ماه سپتامبر برای پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و رایانه‌های شخصی عرضه کند و پس از چند ماه، نسخه‌های نسل نهمی را هم در دسترس علاقه‌مندان قرار دهد. این بازی مانند نسخه‌های پیشین قصد دارد تجربه‌ای واقع‎گرایانه را از مسابقات رالی ارائه دهد. از همین رو، کاربران می‌توانند در حالت Career بخش‌های مختلف خودرو از جمله سیستم تعلیق، ترمزها و توزیع وزن را هم شخصی‌سازی کنند. از دیگر ویژگی‌های جدید می‌توان به اضافه شدن مسابقات در پیست‌های ژاپن، نیوزیلند و کنیا به تقویم مسابقات سالانه و افزایش تعداد راندهای هر فصل به رقم ۱۳ اشاره کرد. در ضمن، تعدادی از مهم‌ترین خودروهای تاریخ مسابقات WRC هم در این نسخه قرار گرفته و کاربر می‌تواند در صورت تمایل از آن‌ها استفاده کند.

Yakuza: Like a Dragon

پشتیبانی از اسمارت دلیوری

سگا به دنبال این است که با عرضه‌ی Yakuza: Like a Dragon، تغییرات قابل‌توجهی را در یاکوزا به وجود بیاورد. از همین رو، شخصیت اصلی این فرنچایز کنار گذاشته شده و این‌بار کاربران کنترل فردی به نام ایکیبان کاسوگا را به دست خواهند گرفت. سیستم مبارزات هم تغییر یافته و خبری از درگیری بدون وقفه نیست، بلکه کاربر می‌تواند حرکت بعدی را از لیستی که در اختیارش قرار می‌گیرد، انتخاب کند. شخصیت اصلی در جریان مبارزات می‌تواند از آیتم‌هایی مانند دوچرخه که در فاصله‌ی نزدیک قرار دارند، برای صدمه وارد کردن به دشمن بهره ببرد. هشتمین نسخه‌ی اصلی از فرنچایز یاکوزا برای پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس سری ایکس و رایانه‌های شخصی ساخته می‌شود. این بازی قرار است از عناوین لانچ جدیدترین کنسول ردموندی‌ها باشد.

در ادامه به بازی‌هایی اشاره می‌شود که به احتمال بسیار برای ایکس‌باکس سری ایکس منتشر خواهند شد:

این تصویر به Battlefield V تعلق دارد

Battlefield 6

اگرچه دو سال از انتشار آخرین بتلفیلد می‌گذرد اما هنوز خبری از Battlefield 6 نشده است. با این حال، شرکت الکترونیک آرتز در یکی از کنفرانس‌های مالی به طرفداران خود اطمینان خاطر داد این بازی مورد انتظار در سال مالی ۲۰۲۲ برای کنسول‌های نسل بعد عرضه خواهد شد. هنوز سازنده‌ی نسخه‌ی ششم اعلام نشده اما می‌توان انتظار داشت که استودیوی DICE یک‌بار دیگر، وظیفه‌ی ساخت آن را بر عهده بگیرد. آخرین بازی از این سری، Battlefield V بود که چندان باب طبع طرفداران نبود و بسیاری، آن را یک پسرفت برای این مجموعه‌ی پرطرفدار می‌دانستند. حال باید دید که شرکت الکترونیک آرتز در قبال شوتر محبوبش، چه سیاست‌هایی را اتخاذ خواهد کرد.

The Elder Scrolls 6

با توجه به متنی که پیت هاینز (Pete Hines) مدیر روابط عمومی و بازاریابی بتزدا چندی پیش در شبکه‌ی اجتماعی توییتر به اشتراک گذاشت، Starfield قبل از The Elder Scrolls 6 عرضه می‌شود. همچنین طرفداران بازی‌های نقش‌آفرینی تا چند سال آینده جزئیات تازه‌ای از جدیدترین نسخه‌ی الدر اسکلرولز نخواهند شنید. با در نظر گرفتن این صحبت‌ها، با اطمینان می‌توان گفت نسخه‌ی جدید سری الدر اسکرولز برای کنسول‌های نسل جدید از جمله ایکس‌باکس سری ایکس در دست ساخت قرار دارد. در نسل هشتم کنسول‌ها صرفا شاهد پورت Skyrim روی کنسول‌ها بودیم که انجام آن با توجه به محبوبیت این بازی، چندان دور از انتظار به نظر نمی‌رسید. تاد هاوارد که مغز متفکر این مجموعه شناخته می‌شود، تمام توجه خود را در نسل هشتم روی فرنچایز Fallout گذاشت.

Everwild

گیم پس در روز عرضه

استودیوی Rare که با تولید Sea of Thieves بار دیگر در مرکز توجه‌ها قرار گرفته، در حال حاضر Everwild را می‌سازد. هیچ گونه جزئیات مهمی از این بازی اکشن و ماجراجویی منتشر نشده اما با نگاهی تریلر آن می‌توان گفت داستان در یک دنیای فانتزی و رنگارنگ جریان داشته و کاربران قادر خواهند بود تا به صورت کوآپ، ماموریت‌های خواسته‌شده را به سرانجام برسانند. همچنین گرافیک هنری طبق نمایش‌ها بسیار زیبا خواهد بود. این استودیوی مطرح انگلیسی، قصد دارد تازه‌ترین محصولش را برای نسل هشتم و نهم ایکس‌باکس و همچنین پلتفرم رایانه‌های شخصی منتشر کند.

Gods & Monsters

یوبی‌سافت چندی پیش عرضه‌ی Gods & Monsters را به تعویق انداخت و گفت این بازی در آینده به صورت همزمان برای پلتفرم‌های نسل هشتم و نهم عرضه خواهد شد. از همین رو، می‌توان امیدوار بود این عنوان روی جدیدترین کنسول ردموندی‌ها هم قابل‌تجربه باشد. Gods and Monsters محصولی از خالقان Assassin’s Creed Odyssey بوده و درباره‌ی نجات دادن خدایان یونان باستان است. شباهت‌های ظاهری بازی به The Legend of Zelda: Breath of the Wild غیر قابل انکار است و با توجه به این‌که یوبی‌سافت علاقه‌ی زیادی به ساخت عناوین جهان‌-باز دارد، پیش‌بینی می‌شود که این اثر هم طراحی مشابهی با دیگر بازی‌های این شرکت داشته باشد.

Observer: System Redux

The Medium، تنها محصول بلوبر تیم برای آغاز نسل نهم نیست. این استودیوی لهستانی قصد دارد تا نسخه‌ی جدید Observer را تحت عنوان Observer: System Redux در سه ماهه‌ی پایانی سال جاری میلادی برای دارندگان کنسول‌های جدید عرضه کند. در این نسخه گیم‌پلی تغییراتی داشته، محتویات افزایش یافته‌اند و جلوه‌های بصری هم بهبود یافته است. این بازی در زمره‌ی آثار سایبرپانکی به حساب می‌آید که روایتی روان‌شناسانه دارد. روتخر هاور – بازیگر مطرح سینما که به خاطر ایفای نقش در فیلم Blade Runner به شهرت جهانی رسید – در این بازی حضور داشت و پیش از مرگش در سال ۲۰۱۹، اثری ماندگار از خود به جا گذاشت.

Rainbow Six Quarantine

در حالی که Rainbow Six Siege همچنان یک بازی چندنفره‌ی موفق قلمداد می‌شود، یوبی‌سافت روند ساخت نسخه‌ی جدید را آغاز کرده و امید دارد که بتواند موفقیت‌های گذشته را تکرار کند. این عنوان که در حال حاضر با نام Rainbow Six Quarantine شناخته می‌شود، در آینده جریان داشته و تقابل انسان‌ها و بیگانگانی انگل مانند را نشان می‌دهد. در وب‌سایت رسمی یوبی‌سافت فعلا تنها سه پلتفرم پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و رایانه‌های شخصی ذکر شده اما بعید به نظرمی‌رسد نسخه‌های نسل نهمی آن عرضه نشوند. برخلاف Siege به نظر می‌رسد که این نسخه، حالت داستانی داشته باشد.

Starfield

پس از دهه‌ها تمرکز روی دو فرنچایز Fallout و همچنین The Elder Scrolls، بتزدا بالاخره در حال کار روی یک آی‌پی کاملا جدید به نام Starfield است. تنها چیزی که می‌دانیم، این است که یک بازی نقش‌آفرینی بوده و فقط به صورت تک‌نفره قابل تجربه خواهد بود. داستان آن هم فضایی علمی تخیلی دارد. البته تاد هاوارد بارها از این بازی سخن گفته بود و آن را پروژه‌ی رویایی بتزدا توصیف می‌کرد. با این حال و با توجه به معرفی الدر اسکرولز 6، نمی‌توان فعلا منتظر این عنوان بود. Starfield با همان موتور گرافیکی‌ای ساخته می‌شود که عملکرد آن را در Oblivion و Skyrim دیده بودیم.

Watch Dogs Legion

یوبی‌سافت چندی پیش انتشار تعدادی از عناوین جدید خود را به تعویق انداخت تا عرضه‌ی نسخه‌های نسل هشتمی و نهمی آن بازی‌ها به صورت همزمان صورت بگیرد. Watch Dogs Legion یکی از آن عناوین است. این محصول در مقایسه با دو نسخه‌ی پیشین تغییراتی داشته که از مهم‌ترین‌شان می‌توان به قابلیت استخدام و کنترل هر یک از شخصیت‌های داخل جهان بازی اشاره کرد. هنوز مشخص نیست که چنین ایده‌ای در قالب یک بازی که ساخت و انتشار آن را یوبی‌سافت برعهده دارد، تا چه اندازه جواب می‌دهد اما آنچه مشخص است، تغییرات محسوس و حتی بنیادینی است که سازندگان برای Legion لحاظ کرده‌اند.


نظرات

guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا