#مهسا_امینی
Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2

هر آن‌چه از بازی Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 می‌دانیم

نگاهی به پشت پرده‌ی شوم شهر نه چندان آرام سیاتل

سال ۲۰۰۴ است؛ تصور کنید که باید با بازی Half-Life 2 در همان روز انتشار وارد رقابت شوید. این اتفاقی بود که برای بازی Vampire: The Masquerade – Bloodlines افتاد؛ عنوانی که نتوانست هنگام انتشار چندان موفق باشد و اکنون که نسخه‌ی جدیدی از این عنوان در دست ساخت قرار دارد، با اولین نگاه به بازی Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 همراه باشید.

قراردادی که شرکت Valve با Activision بسته بود، مانع انتشار بازی Bloodlines قبل از Half-Life 2 می‌شد و اکتیویژن نیز قصد نداشت تا بازی را دیرتر به بازار عرضه کند. در نتیجه نه تنها بلادلاینز مجبور به گلاویز شدن با یکی از بهترین بازی‌های کامپیوتری تاریخ شد، بلکه زمانی که این اثر در دسترس بازیکنان قرار گرفت، آفت باگ‌هایی که گریبان اکثر بازی‌های نقش‌آفرینی را می‌گیرد، یقه‌ی بلادلاینز را نیز گرفت. با وجود مصیبت‌هایی که بر سر Bloodlines نازل شد، بازیکنانی که بازی را تجربه کردند، عاشق دنیا، شخصیت‌ها و داستان بازی شدند و در کنفرانس GDC سال ۲۰۱۹ شرکت Paradox Interactive اولین نمایش بازی Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 را به طرفداران نسخه‌ی اول بازی نشان داد. زمانی که این عنوان در دسترس بازیکنان قرار بگیرد، ۱۶ سال از انتشار اولین بلادلاینز می‌گذرد و قصد داریم در یک مقاله، تمام اطلاعاتی را که سازندگان بازی از این اثر به ما داده‌اند، با شما به اشتراک بگذاریم.

ژانر بازی چیست و از چه چیزی الهام گرفته شده است؟

با اولین نگاه به بازی Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 متوجه می‌شویم که این اثر، یک عنوان نقش‌آفرینی اول‌شخص است که برای انجام برخی عمل‌ها در بازی، دوربین به سوم‌شخص تبدیل می‌شود. این عنوان (مانند نسخه‌ی اول) از بازی رومیزی پرطرفداری با همین نام (Vampire: The Masquerade) الهام گرفته شده است و ما را وارد دنیایی ماورا الطبیعه با تمرکز بر خون‌آشام‌ها می‌کند.

Bloodlines 2 محیط تاریک‌تر و ترسناک‌تری نسبت به نسخه‌ی اول دارد

بازی ما را در چه نوع دنیایی قرار می‌دهد؟

در اولین نگاه به بازی Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 می‌بینیم که این عنوان ما را در قرن ۲۱، در شهر سیاتل آمریکا قرار می‌دهد. این اثر در دنیای World of Darkness رخ می‌دهد؛ دنیایی که در آن خون‌آشام‌ها، گرگینه‌ها، شیاطین و سایر موجودات تاریخ، انسان‌ها را شکل داده‌اند. در بین موجودات گوناگون، خون‌آشام‌ها بر اساس قانونی قسم خورده‌اند که قابلیت‌های خود را مخفی نگه دارند و در مقابل انسان‌ها، از آن‌ها استفاده نکنند. این قانون «Masquerade» (به معنی بالماسکه) نام دارد که از آن‌جایی که این واژه در نام بازی نیز استفاده شده است، اهمیتش را می‌توان به وضوح حس کرد. در صورتی که خون‌آشام‌ها تصمیم بگیرند که از پیروی از این قانون سر باز کنند، شدیدترین مجازات برایشان در نظر گرفته شده است؛ اعدام.

از نظر ظاهری، طراحی مراحل و قابلیت‌های بازیکن، محصول پیش رو، مخاطب را ناخودآگاه به یاد مجموعه‌ی Dishonored می‌اندازد که قابلیت‌های گوناگونی را در اختیار قرار می‌داد. با بهره‌گیری هوشمندانه از این قابلیت‌ها، بازیکن قادر بود تا مراحل بازی را به شکلی خلاقانه به اتمام برساند.

کنترل چه شخصیتی را بر عهده داریم؟

در اوایل بازی، گروهی از خون‌آشام‌های یاغی تصمیم می‌گیرند تا به صورت عمومی به اجتماعی از انسان‌ها حمله‌ای تروریستی کنند و با شکستن قانون Masquerade، آن‌ها را به خون‌آشام‌هایی ضعیف  (Thinblood) تبدیل کنند. شخصیتی که کنترلش را بر عهده داریم، یکی از قربانیان این حمله است.

از آن‌جایی که Bloodlines 2 یک بازی نقش‌آفرینی است، قبل از شروع بازی باید شخصیت خود را از نظر ظاهری و قدرت‌های اولیه بسازید. علاوه بر این، می‌توانید انتخاب کنید که قبل از قربانی شدن به حمله‌ی تروریستی، ‌کاراکتر اصلی چه شغلی را داشته است؛ آیا یک باریستا در کافه‌ای دنج بوده؟ یا شاید پزشکی دلسوز بوده که سعی داشته تا حد توان، بیمارانش را درمان کند؟ یا که نه؛‌ پلیسی بوده که در شهر فاسد سیاتل، تلاش می‌کرده تا عدالت را برقرار کند؟ اگر بر فرض در زندگی قبلی خود یک پلیس بودید و تصمیم بگیرید تا وارد اداره‌ی پلیس شوید، واکنش افراد درون اداره مثبت خواهد بود و دوست‌ها و آشنایانی در آن‌جا خواهیم داشت که به شما می‌توانند کمک کنند. حال اگر شغل دیگری را انتخاب کنید، از مزیت‌های یک پلیس نمی‌توانید بهره ببرید ولی قابلیت‌های منحصر به‌فرد دیگری در اختیارتان قرار می‌گیرد که پلیس‌ها به آن دسترسی نخواهند داشت. انتخاب شغل سابق قهرمان داستان نقش چشم‌گیری در تجربه‌‌ی بازیکنان خواهد داشت که جزئیات دقیق آن را هنگامی که بازی در دستانمان قرار گرفت، خواهیم فهمید.

در نهایت پس از آن‌که همه‌ی موارد ذکر شده را به سلیقه‌ی خود چیدید، باید از بین سه عدد قابلیتی که خون‌آشامان Thinblood دارند، یکی را انتخاب کنید:

قابلیت Chiropterans: اسم این قابلیت برگرفته از نام علمی خفاش (Chiroptera) است و درست حدس زدید؛ این قابلیت به شما اجازه می‌دهد مانند یک خفاش پرواز کنید و انبوهی از این جانوران را به جان قربانیان خود بیندازید.

قابلیت Mentalism: با این قابلیت می‌توانید فانتزی‌های کودکی‌تان را برآورده کنید؛ اگر این شاخه را انتخاب کنید، قادر خواهید بود با ذهن خود، اجسام و بعدها با افزایش قدرت خود، افراد را به حرکت در آورید.

قابلیت Nebulation: این قابلیت به شما اجازه می‌دهد در یک چشم بر هم زدن به مه تبدیل شوید و به مکان‌هایی دسترسی داشته باشید که با قابلیت‌های دیگر دستیابی به آن‌ها غیرممکن می‌بود. اگر این ویژگی به تنهایی شما را راغب به انتخاب این قابلیت نکرده، باید اشاره کنیم که علاوه بر این، قادر خواهید بود در سکوت مطلق، غباری را در اطرافتان به وجود آورید که هم صدای پایتان را می‌پوشاند و هم دشمنانتان را خفه می‌کند.

انتخاب هر یک از قابلیت‌های اصلی فوق، برایتان موقعیت‌های منحصر به‌فردی ایجاد می‌کند که سازندگان بازی (Hardsuit Labs) با صبر، حوصله و توجه به آن‌ها، مراحل بازیشان را طراحی کرده‌اند.

انتخاب‌های ما در قابلیت‌هایمان اثرات چشمگیری می‌گذارند و تجربه کاملا متفاوتی را به بازیکن می‌بخشند

چه قابلیت‌‌های جدیدی در طول بازی دریافت خواهیم کرد؟

صدالبته! در اوایل بازی شما یک خون‌آشام ضعیف (Thinblood) هستید. در اولین نگاه به بازی Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 مشخص شد که در ادامه‌ی بازی، با طایفه‌هایی آشنا خواهیم شد که عضوهایشان، خون‌آشامانی قدرتمند هستند و قابلیت‌های زیادی را می‌توانیم از آن‌ها یاد بگیریم. هر کدام از این طایفه‌ها قابلیت‌های منحصر به‌فردی دارند که سایر طایفه‌ها به آن‌ها دسترسی ندارند. در ادامه‌ی مطلب نگاهی عمیق‌تر به هر طایفه خواهیم انداخت اما در این بخش تمرکزمان صرفا روی معرفی تمامی قابلیت‌ها است.

Auspex (پیش‌گویی): با استفاده از قدرتی به نام Aura Sense قادرید اجسام و افراد پشت دیوارها را ببینید و نقاط ضعف آن‌ها را شناسایی کنید. قابلیتی را نیز دارا خواهید بود که Psychic Projection نام دارد؛ با بهره‌گیری از این قدرت، می‌توانید همچون روح از بدن خود خارج شوید و بدون نگرانی از کشف شدن توسط دشمنان، محیط اطراف خود را بررسی کنید تا بهترین استراتژی برای مقابله با مشکلات روبرویتان را انتخاب کنید.

Potency (توان فیزیکی): شما قدرتمند هستید، شاید بیش از حد قدرتمند! با قابلیت Fist Of Caine می‌توانید دیوارها را با خاک یکسان کنید و تنها با یک ضربه‌‌ی سهمگین، همه – یا حداقل نزدیک به همه‌‌ی – حریفانتان را از پای در آورید. اگر این قدرت هیجان‌انگیز برایتان کافی نیست، سازندگان قابلیت دیگری را نیز در اختیارتان گذاشته‌اند که با استفاده از آن قادر خواهید بود با نهایت توان خود به زمین مشت بزنید تا موجی ایجاد شود که همه‌‌ی اطرافیانتان را به هوا شلیک می‌کند.

Celerity (سرعت): آیا همیشه آرزو داشتید مانند Flash با سرعت نور حرکت کنید؟ نگران نباشید! با این قدرت رویایتان به واقعیت می‌پیوندد. Celerity این اجازه را به شما می‌دهد که حریفانتان را با Unseen Storm گیج کنید و با Accelerate، زمان را در اطرافتان آهسته کنید تا همچون نئو (فیلم ماتریکس) تیرها و ضربات دشمنان را جاخالی دهید.

Thaumaturgy (جادو): با Skewer خون خود را به نیزه‌هایی خطرناک تبدیل کنید که از زمین بیرون می‌آیند و یا با Purge دشمنان را به خون بالا آوردن وادار کنید؛ خونی که اگر در مقابلش ایستاده باشید، نوار سلامتی شما را پر می‌کند. در لِوِل‌های بالاتر قادر خواهید بود با قابلیت Boil Blood، خون شخصیت‌های دیگر را به معنای واقعی کلمه به جوش آورید تا بترکند و به اطرافیانشان آسیب برسانند.

Presence (حضور): با قابلیت Awe می‌توانید یک اتاق پر از انسان (یا خون‌آشام) را به پرستش خود در آورید. همچنین توانایی Entrance، اجازه می‌دهد تا طرفداران پر و پا قرصتان جلویتان بایستند تا چیزی نتواند جان شما را به خطر بیاندازد.

Dominate (حکم‌فرمایی): یکی از قابلیت‌های جذاب بازی، Mesmerize نام دارد که به کمک آن، می‌توانید کاری کنید که یک NPC هوشیاری خود را از دست بدهد و نسبت به درد شدیدی که باید متحمل می‌شد، بی‌حس شود. با Command نیز به دشمنان اثبات می‌کنید که کدام خون‌اشام برتری دارد و آن‌ها را مجبور به هجوم به دوستانشان کنید یا دستور دهید که اجسام مدنظرتان را جابه‌جا کنند.

Fortitude (ثبات دفاعی): با قابلیت Absorb به قدری جان‌سخت می‌شوید که ضربات دشمنان را دفع می‌کنید و جان از دست رفته‌ی خود را به حالت عادی بازمی‌گردانید یا با فعال کردن Personal Armor پوست خود را به سنگ تبدیل می‌کنید، که اثرات این قابلیت به خودی خود واضح هستند.

Dementation (دیوانه کردن): با Haunt می‌توانید به حدی NPCها را بترسانید که پا به فرار بگذارند یا با قابلیت Berserk خشم غیرقابل کنترلی را در دل حریفانتان قرار دهید، به‌طوری که به همه – چه دوست، چه دشمن – حمله‌ور شوند.

در انتخاب طایفه‌ای که می‌خواهید به آن وفادار باشید، دقت کنید؛ چرا که گیم‌پلیتان را به‌طور کلی تغییر می‌دهد

عضو چه طایفه‌هایی می‌توانیم بشویم؟

برخلاف خون‌آشام‌های Thinblood، خون‌آشام‌های قدرتمندتری وجود دارند که Fullblood نام دارند و هر یک از آن‌ها عضو طایفه‌ای (Clan) با ویژگی‌های خاص هستند. Paradox Interactive پنج عدد از این طایفه‌ها را معرفی کرده است که نگاهی کوتاه به کلیات آن‌ها خواهیم داشت:

طایفه‌ی Brujah: در گذشته خاندان Brujah جنگجویانی بودند که به علم علاقه‌ی خاصی داشتند، ولی امروزه چیزی جز خلافکاران و اراذل و اوباش نیستند. یک ویژگی این خاندان که در طول زمان تغییر نکرده، این است؛ Brujahها مخالفان سرسخت تحت سلطه قرار گرفتن هستند و بسیار غیرقابل کنترل‌اند. Potency و Celerity قدرت‌هایی هستند که سران این طایفه به بازیکن می‌بخشند.

طایفه‌ی Tremere: گروه بسیار قدرتمندی از جادوگران خون‌آشام که توانسته‌اند بر خون خود تسلط پیدا کرده و از آن در مبارزه استفاده کنند. این توانایی که در انحصار این خاندان قرار دارد، باعث شده تا سایر طایفه‌ها از خاندان Tremere واهمه داشته باشند و سعی کنند تا وارد لیست سیاه این خاندان نشوند. اگر بازیکن تصمیم بگیرد عضوی از این طایفه‌ی قدرتمند شود،‌ قابلیت‌های Auspex و Thaumaturgy به او بخشیده خواهند شد.

طایفه‌ی Toreador: تخصص این خاندان این است که با جذابیت و سخنان شیرین خود اطرافیانشان را تحت تاثیر و سلطه‌ی خود قرار دهند. با توجه به این‌که این گروه شیفته‌ی هنر است، اعضای این طایفه‌ علاقه دارند هنرمندان و موسیقی‌دانان را جذب کنند تا عضوی از خاندانشان شوند. برای موفقیت در این خاندان نیاز داریم ذهن افراد دیگر را تحت کنترل خود قرار دهیم، بنابرین خاندان Toreador قدرت‌های Celerity و Presence را در اختیارمان قرار می‌دهند.

طایفه‌ی Ventrue: تعریفی که شرکت پارادوکس اینتراکتیو از این طایفه داده، به این شرح است: «این خاندان، خاندان برنده‌ها است». این گروه مخوف از بالاترین نقطه‌ی یک برج عظیم، سایر خون‌آشام‌ها را کنترل می‌کند تا مبادا قانون Masquerade را بشکنند. آن‌ها استادان قابلیت‌های Dominate و Fortitude هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد علاوه بر سلطه بر سایرین، بتوانند از آسیب‌هایی که برای بقیه مرگبار هستند، جان سالم به در ببرند.»

طایفه‌ی Malkavian: آخرین خاندانی که پارادوکس معرفی کرد، همین خاندان بود. ویژگی‌ای که این گروه را از سایر طایفه‌ها جدا کرده، این است که Malkavianها این قابلیت را دارند که صحنه‌های کوتاهی از آینده را ببینند و با کمک صدای مشکوکی که در سرشان با آن‌ها صحبت می‌کند، راه‌حل‌هایی برای مشکلاتشان بیابند. تخصص این طایفه، متقاعدسازی دیگران و جمع‌آوری اطلاعات است و قابلیت‌های Auspex و Dementation که در اختیارشان قرار دارد، آن‌ها را در این زمینه‌ها یاری می‌کند.

این تمام طایفه‌هایی است که پارادوکس تا کنون معرفی کرده؛ همچنین گفته شده که بازی به این پنج خاندان محدود نمی‌شود و گروه‌های دیگری در آینده معرفی خواهند شد.

بازی در چه تاریخی منتشر خواهد شد؟

ابتدا قرار بود بازی در ماه مارس ۲۰۲۰ منتشر شود، ولی به تاریخ نامعلومی در همین سال تاخیر خورده است. Hardsuit Labs (توسعه‌دهندگان بازی) گفته‌اند که نمی‌خواهند اشتباه نسخه‌ی اول را تکرار کنند و قصد دارند محصول با کیفیت و بدون باگی را در دست طرفداران قرار دهند. با توجه به این‌که بازی Half-Life: Alyx در ماه آوریل ۲۰۲۰ منتشر شد، این تصمیم سازندگان بسیار هوشمندانه به نظر می‌رسد چون در صورت تاخیر نخوردن بازی، تاریخ از نو تکرار می‌شد و باید دوباره شاهد صحنه‌ی تلخ گلاویز شدن این دو فرنچایز دوست داشتنی می‌بودیم.


نظرات

guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا