#مهسا_امینی

سونی به ساخت بازی‌های داستان محور پایبند می‌ماند

سونی از ریشه‌های خود فاصله نمی‌گیرد

سونی به ساخت بازی‌های داستان محور پایبند می‌ماند حمید توحیدلو ۰ ۰۴ فروردین ۱۴۰۱ اخبار بازی
بازی‌های داستان محور پلی‌استیشن

مدیر استودیوهای جهانی پلی‌استیشن معتقد است که شرکت سونی همچنان به ساخت بازی‌های تک نفره و داستان محور ادامه می‌دهد.

بدون تردید، سونی در ساخت بازی‌های تک نفره و داستان محور بی‌رقیب بوده و همواره یک گام از رقیب خود یعنی مایکروسافت جلوتر است. این کمپانی به لطف استودیوهای زیرمجموعه‌ی خود تا به امروز عناوین داستان محور متعددی را روانه بازار کرده که اغلب آن‌ها تحسین منتقدها را برانگیخته‌اند و هواداران زیادی نیز در سراسر جهان دارند. این در حالی است که در سال‌های اخیر بازی‌های چندنفره و آنلاین به خصوص سبک بتل رویال حسابی مورد توجه بازیکنان قرار گرفته‌اند و روزانه میلیون‌ها گیمر را به خود سرگرم می‌کنند.

در همین راستا، پس از خرید استودیوی سرشناس بانجی، خالق مجموعه‌ی هیلو، توسط پلی‌استیشن، جیم رایان، مدیرعامل شرکت سرگرمی‌های تعاملی سونی، در پیامی رسما اعلام کرد که این کمپانی تا سال ۲۰۲۶ میلادی چیزی در حدود ۱۰ بازی سرویس محور منتشر می‌کند. اعلام این خبر منجر به نگرانی شماری از طرفداران بازی‌های داستان محور شد؛ چرا که به نظر می‌رسد ژاپنی‌ها نیز به خاطر درآمد بالای عناوین چندنفره، از این پس روی توسعه‌ی بازی‌های مولتی‌پلیر سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

ماجرا صرفا به این یک مورد نیز ختم نمی‌شود. اگر اخبار بازی‌ها را در رسانه سرگرمی دنبال کرده باشید، احتمالا اطلاع دارید که سونی چند روز پیش استودیوی مستقل جید ریموند به نام Haven را خریداری کرد. آن‌طور که گفته شده، این استودیو با همکاری تعدادی از کارمندان سابق یوبی‌سافت روی ساخت یک بازی AAA چندنفره آنلاین و لایو سرویس فعالیت می‌کند. تمامی این موارد نشان می‌دهد که سونی در سال‌های آینده بیش از پیش عناوین مولتی‌پلیر و به خصوص سرویس محور منتشر خواهد کرد.

با این وجود، هرمن هالست، مدیر ارشد استودیوهای جهانی پلی‌استیشن، مدعی است که اگرچه توسعه‌ی بازی‌های سرویس محور بیشتر از قبل مورد توجه سونی قرار گرفته، اما این بدان معنا نیست که پلی‌استیشن ساخت بازی‌های داستان محور و تک نفره را کنار می‌گذارد. این مدیر خلاق معتقد است که پلی‌استیشن همواره به ساخت عناوین داستان محور تک نفره معروف است و به همین دلیل، ژاپنی‌ها تا همیشه به توسعه‌ی چنین آثاری ادامه می‌دهند.

هرمن هالست در این خصوص توضیح می‌دهد:

کاملا بدیهی و روشن است که ما همیشه به ساخت بازی‌های داستان محور و تک نفره همچون Ghost of Tsushima و The Last of Us و Horizon Forbidden West ادامه خواهیم داد.

نکته جالب اینجا است که در حال حاضر عناوین تک نفره تعداد زیادی از بازی‌های پرفروش شرکت سونی را تشکیل می‌دهند. برای مثال، دو بازی Spider-Man: Miles Morales و Horizon Forbidden West در حقیقت به عنوان مهم‌ترین کمپین‌های بازاریابی پلی‌ استیشن در نسل نهم به شمار می‌روند. با این وجود، سونی تمایل دارند تا تنوع بازی‌های سرویس محور و آنلاین خود را نیز بیشتر کند. هرمن هالست در این زمینه می‌گوید:

ما روی بازی‌های سرویس محور سرمایه‌گذاری کردیم؛ چرا که این موضوع برای ما فوق‌العاده هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. این امر به ما اجازه می‌دهد تا دنیاهای بزرگ‌تری را خلق کنیم. از طرفی، به ما اجازه می‌دهد تا روابط اجتماعی معنادار و پایداری را میان بازیکنان ایجاد کنیم.

بازی‌های داستان محور پلی‌استیشن The Last of Us Part 2

در خلال این صحبت‌ها، هالست خاطرنشان کرد که ساخت بازی‌های داستان محور کاری است که سونی برای همیشه انجام خواهد داد. بدین ترتیب، ژاپنی‌ها هرگز تولید آثار چندنفره و آنلاین را جایگزین بازی‌های بی‌نظیر و پرطرفدار خود نمی‌کند. هرمن هالست معتقد است:

ما به انجام کاری که انجام داده‌ایم، همیشه ادامه خواهیم داد. ما همواره مشتاق تجربه‌های جدیدی هستیم.

به طور کلی، سونی سال ۲۰۲۲ میلادی را پرقدرت آغاز کرده و در طول سه ماه اول سال، بازی‌های متعدد و ارزشمندی را راهی بازار کرده است؛ از هورایزن فوربیدن وست گرفته تا Gran Turismo 7 و Sifu که هر کدام با استقبال عالی بازیکنان روبه‎‌رو شده‌اند. از طرفی، چند روزی از انتشار نوبت جدید استودیوی تانگو سافتورکس و شرکت بتزدا تحت عنوان Ghostwire: Tokyo می‌گذرد. علاوه بر این‌ها، از دیگر عناوین انحصاری سونی در سال ۲۰۲۲ میلادی می‌توان به Forspoken اشاره کرد که در روز نوزدهم مهر ۱۴۰۱ (برابر با یازدهم اکتبر) برای پلی‌استیشن 5 و رایانه‌ی شخصی به دست بازیکنان خواهد رسید.

در این میان، بد نیست اشاره کنم که شوهی یوشیدا، رئیس ارشد توسعه‌دهندگان مستقل پلی‌استیشن، پیش‌تر در حساب کاربری توییتر خود با انتشار فهرستی از عناوین سونی، اشاره کرد که هنوز دو بازی دیگر راهی بازار نشده‌اند. به گفته‌ی او، یکی از این عناوین در سبک اکشن معمایی بوده و دیگری یک اثر سولزلایک است. انتشار این توییت به سرعت با حرف و حدیث‌های مختلفی همراه شد که در ادامه، آقای یوشیدا رسما اعلام کرد که منظور او از یک بازی سولزلایک، جدیدترین ساخته‌ی استودیوی فرام‌سافتور یعنی الدن رینگ نیست.

در پایان این خبر، دیدگاه شما در رابطه با بازی‌های داستان محور پلی‌استیشن چیست؟ به نظر شما، آیا عناوین تک‌نفره در سال‌های آینده جای خود را به آثار چندنفره و آنلاین می‌دهند؟ شما چه انتظارهایی از پروژه‌های بعدی سونی دارید؟ فراموش نکنید که نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه سرگرمی به اشتراک بگذارید.


guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا