#مهسا_امینی

سونی استودیوی Haven را خریداری کرد

جید ریموند به سونی ملحق شد

سونی استودیوی Haven را خریداری کرد حمید توحیدلو ۰ ۰۳ فروردین ۱۴۰۱ اخبار بازی
استودیوی Haven

شرکت سرگرمی‌های تعاملی سونی ساعاتی پیش در پیامی رسما اعلام کرد که استودیوی مستقل خانم جید ریموند به نام Haven را خریداری کرده است.

بدون هیج شک و تردیدی، جید ریموند (Jade Raymond) یکی از تاثیرگذارترین بازی‌سازهای زن در سراسر جهان به شمار می‌رود که کار خود را با برنامه‌نویسی در شرکت سونی آغاز کرد. بعد از چند سال فعالیت، سرانجام او به کمپانی نامدار الکترونیک آرتز پیوست و روی ساخت بازی The Sims مشغول به کار شد. نزدیک به یک دهه‌ی گذشته بود که ریموند به ریاست شعبه مونترال شرکت یوبی‌سافت منصوب شد. به دنبال این اتفاق، او وظیفه‌ی تهیه‌کنندگی بازی‌های پرطرفدار Assassin’s Creed و Watch Dogs را برعهده گرفت و از آخرین پروژه‌ی ریموند در یوبی‌سافت نیز می‌توان به Splinter Cell: Blacklist اشاره کرد.

در این میان، چند وقتی است جید ریموند استودیوی مستقل خود به نام Haven را تاسیس کرده که به کمک چند نفر از اعضای سابق شرکت یوبی‌سافت، روی توسعه‌ی بازی‌های جدید فعالیت می‌کند. اگر خاطرتان باشد، در سال  ۲۰۲۱ میلادی بود که این استودیو از ساخت یک بازی AAA چندنفره و صدالبته انحصاری برای کنسول پلی‌استیشن 5 خبر داد که حال به نظر می‌رسد شرکت سونی از ساخته‌ی آن‌ها به طور کامل رضایت دارند و به همین خاطر، استودیوی مذکور را رسما خریداری کرده است.

به بیان دقیق‌تر، استودیوی هیون در حال حاضر به زیرمجموعه‌ی استودیوهای فرست پارتی پلی‌استیشن ملحق شده و از این پس زیر نظر سونی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در نظر داشته باشید این اولین استودیوی بازی‌سازی اختصاصی سونی در کشور کانادا برشمرده می‌شود. گفتنی است که استودیوی Haven هم اکنون در حدود ۶۰ کارمند دارد که روی توسعه‌ی یک بازی سرویس محور کار می‌کنند. این بازی بر اساس جهان‌های سیستماتیک ساخته شده که روی آزادی عمل بیشتر متمرکز است.

هرمن هالست، رئیس استودیوهای جهانی پلی‌استیشن، اذعان داشت که جید ریموند و همکاران او در استودیوی هیون تجربه‌ی زیادی در صنعت بازی‌های ویدیویی دارند؛ به طوری که همچنان می‌توان از آثار قبلی آن‌ها لذت برد. هالست در این باره می‌گوید:

امروز با خوشحالی اعلام می‌کنم که استودیوی Haven به طور رسمی به استودیوهای پلی‌استیشن می‌پیوندد! جید ریموند مملو از تجربه‌های ارزشمند در صنعت بازی‌های ویدیویی است که شور و اشتیاق زیادی برای ساخت بازی‌های جدید دارد. افراد حاضر در هیون نیز به اندازه‌ی جید ریموند با تجربه هستند. ما با گروه بی‌نظیری از افرادی روبه‌رو هستیم که پیش‌تر برای ساخت بازی‌های بزرگ و محبوبی با ما و دیگر شرکت‌ها همکاری کرده‌اند؛ آثاری که هنچنان از آن‌ها لذت می‌بریم.

استودیوی Haven

جید ریموند نیز در این خصوص واکنش نشان داد و در پیامی اعلام کرد که از همکاری با تیم‌های بی‌نظیر استودیوهای پلی‌استیشن هیجان‌زده است. او معتقد است که پیوستن به شرکت سونی این امکان را برای استودیوی هیون فراهم می‌کند تا بازی‌های جدید و خلاقانه‌ای را تقدیم بازیکنان کنند. ریموند در این زمینه می‌گوید:

با پیوستن به جامعه‌ی بزرگ پلی‌استیشن، آزادی بیشتر و پشتیبانی شگفت‌انگیزی برای تمرکز روی ساخت بازی‌های با کیفیت را خواهیم داشت. از اینکه فرصتی برای ما فراهم شده که با همه استودیوها و بازی‌سازهای استثنایی پلی‌استیشن همکاری کنیم، هیجان‌زده هستیم. هدف ما این است که به طور کامل از تمامی قابلیت‌های باورنکردنی پلی‌استیشن 5 استفاده کنیم تا جهان‌های جدید و خلاقانه‌ای بسازیم. جهان‌هایی که به بازیکنان اجازه دهد به روش‌های جدیدی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

در خلال این گفته‌ها، جیم رایان، مدیرعامل شرکت سرگرمی‌های تعاملی سونی، در بیانیه‌ای ضمن تبریک این خرید و توافق، اعلام کرد که استودیوی Haven بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن را گسترش خواهد داد. او در این خصوص توضیح می‌دهد:

هیون یک استودیو نوظهور به همراه یک تیم بی‌نظیر از افراد با استعداد به شمار می‌رود. ما بسیار هیجان‌زده و خوشحال هستیم که ورود آن‌ها به خانواده بزرگ پلی‌استیشن به عنوان اولین استودیوی بازی‌سازی سونی در کشور کانادا را خوش‌آمد می‌گوییم. این استودیو روی ساخت یک بازی AAA چندنفره متمرکز شده که نه تنها از قدرت پلی استیشن 5 استفاده می‌کند، بلکه لیست بازی‌ها و تجربه‌های متفاوتی را که فقط در پلی‌استیشن وجود دارد، گسترش می‌دهد.

همان‌طور که احتمالا اطلاع دارید، این اولین خرید شرکت سونی در سال جاری میلادی نیست و ژاپنی‌ها چند هفته‌ی پیش نیز استودیوی سرشناس بانجی، خالق سری Halo و Destiny، را به مبلغ ۳.۶ میلیارد دلار خریداری کردند. البته، این توافق تاریخی تاثیری در رویکرد بانجی نمی‌گذارد و استودیوی مذکور طبق روال گذشته به ساخت بازی‌های چند پلتفرمی ادامه می‌دهد و در قالب استودیوی زیرمجموعه‌ی مستقل به پلی‌استیشن پیوسته است.

به طور کلی، چند وقتی است که وضعیت عجیب و غریبی در صنعت بازی‌های ویدیویی رقم خورده است. جدا از خرید استودیوها و شرکت‌های نامدار توسط سونی، مایکروسافت نیز از این غافله عقب نمانده و در حالی که در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی کمپانی بتزدا را با تمامی استودیوها و فرنچایزها خریداری کرد، در سال ۲۰۲۲ میلادی نیز به سراغ شرکت بزرگ اکتیویژن بلیزارد رفت و با پرداخت مبلغ نجومی ۶۸.۷ میلیارد دلار، استودیوهای زیرمجموعه‌ی این شرکت را به همراه حق امتیاز مجموعه‌های پرطرفداری نظیر Call of Duty تصاحب کرد.

در پایان این خبر، دیدگاه شما در رابطه با خرید استودیوی Haven توسط شرکت سونی چیست؟ شما چه انتظارهایی از بازی چندنفره جید ریموند دارید؟ به نظر شما، روند تصاحب استودیوها و شرکت‌های بازی‌سازی توسط سونی و مایکروسافت در چه زمانی به پایان می‌رسد؟ فراموش نکنید که نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه سرگرمی به اشتراک بگذارید.


guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا