مانع بزرگ بر سر راه پشتیبانی PS5 از بازی‌های PS2، PS3 و PS1 چیست؟

کارگردان فنی بازی Hellpoint توضیح می‌دهد

مانع بزرگ بر سر راه پشتیبانی PS5 از بازی‌های PS2، PS3 و PS1 چیست؟ عرفان خورسند ۰ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ اخبار بازی
پشتیبانی PS5

یکی از بزرگ‌ترین علامت سوال‌های نسل بعدی، امکان پشتیبانی PS5 از بازی‌های نسل هفتم به قبل است. کارگردان فنی Hellpoint از علت احتمالی عدم وجود آن می‌گوید.

رقابت سونی و مایکروسافت در نسل نهم کنسول‌های بازی کم‌کم دارد بسیار داغ می‌شود و هر دو شرکت برای نشان دادن برتری خود از حالا در حال معرفی قابلیت‌های متعدد کنسول‌های جدید خود هستند. یکی از برگ‌های برنده‌ی هر پلتفرمی، پشتیبانی از بازی‌های نسل قبلی است که مایکروسافت با ایکس‌باکس وان در این زمینه نسبت به سونی و PS4 دست بالا را داشت و اجرای بسیاری از بازی‌های ایکس‌باکس ۳۶۰ و ایکس‌باکس اوریجینال از نقاط قوت بزرگ این کنسول به شمار می‌رفت. آمریکایی‌ها برای نسل بعد هم خیال عقب‌نشینی ندارند و روی پشتیبانی ایکس‌باکس سری ایکس از بازی‌های نسل هشت و تعداد زیادی از عناوین نسل‌های قبل‌تر تاکید کرده‌اند.

با وجود اینکه گمان می‌رفت سونی هم بالاخره در نسل بعدی راه مایکروسافت را طی کند و حتی شایعات هم از وجود قابلیت بکوارد در PS5 می‌گفتند، هنوز دقیقا مشخص نشده که این کنسول بازی‌های PS2، PS3 و PS1 را اجرا خواهد کرد یا خیر. سونی تاکنون فقط پشتیبانی PS5 از (تعداد زیادی از) بازی‌های PS4 را تایید کرده و به نظر می‌رسد علاقمندان به بازی‌های کلاسیک پلی‌استیشن، مجبور به استفاده از سرویس PlayStation Now شوند. هنوز مشخص نیست که سونی چرا هنوز هم این قابلیت را به پلی‌استیشن نمی‌آورد اما مارک-آندره جوتراس، کارگردان فنی بازی Hellpoint، در مصاحبه‌ای یکی از دلایل مهم این تصمیم را توضیح می‌دهد. او در ابتدا توضیح می‌دهد که چرا گیمرها از این مسئله ناراضی هستند:

به‌عنوان یک گیمر، درک اینکه چرا این مسئله باید انقدر پیچیده باشد سخت است. چگونه می‌شود که PS5 با بازی‌های PS2، PS3 و PS1 سازگار نیست؟ کنسول‌های جدید که به اندازه‌ی یک پی‌سی گیمینگِ خوب قوی هستند، پس اگر بتوانم یک شبیه‌ساز برای همه‌ی آنها پیدا کنم، دلیل برای اجرا نشدن آنها، حتی با مشکل هم وجود ندارد. دوست دارم آنها فقط یک راه برای کنار آمدن با این مشکل پیدا کنند و همه‌چیز را پوشش دهند، حتی به‌شکل ناقص.

با این وجود، جوتراس به فاکتور مهمی اشاره می‌کند: مسائل حقوقی و لایسنس بازی‌های قدیمی که کار را بسیار سخت می‌کند:

با این حال به‌عنوان یک بازی‌ساز، می‌توانم ببینم که کجا ممکن است موارد حقوقی کمی پیچیده شوند، خصوصا اگر بحث فروش آن بازی‌های قدیمی‌تر در برخی فروشگاه‌ها به میان آید. برخی از شرکت‌ها(ی سازنده‌ی آن بازی‌ها) اصلا دیگر وجود ندارند و فراهم کردن لایسنس‌های آنها هم چندان راحت نیست. به‌علاوه درک می‌کنم که برخی از کنسول‌های قدیمی‌تر بعضی انواع قفل DRM سخت‌افزاری دارند که می‌تواند جلوی اجرای دیسک‌های قدیمی روی کنسول‌های جدید را بگیرد.

جوتراس اظهاراتش را اینگونه به پایان می‌رساند:

صادقه بگویم، فقط آرزو می‌کنم که ای کاش پشتیبانی بکوارد چیز نوینی نبود و صرفا یک قابلیت موردانتظار به شمار می‌رفت که همه‌ی عناوین را پوشش می‌دهد.

پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس هر دو در تعطیلات سال جاری میلادی عرضه خواهند شد. به نظر شما آیا کنسول سونی بالاخره روزی از بازی‌های قدیمی پشتیبانی خواهد کرد؟


guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا