#مهسا_امینی

فناوری FSR 2.0 به کنسول‌های ایکس‌باکس می‌آید

شرکت AMD رسما تایید کرد

فناوری FSR 2.0 به ایکس‌باکس

شرکت AMD به تازگی در پیامی رسما اعلام کرد که فناوری FSR 2.0 به‌زودی راهی کنسول‌های ایکس‌باکس می‌شود.

در پی پیشرفت قابل توجه صنعت بازی‌های ویدیویی و ارتقای چشمگیر گرافیک فنی و کیفیت بصری بازی‌‎ها، چند وقت پیش بود که شرکت سرشناس انویدیا از فناوری DLSS به عنوان تکنیک جدید رندریگ رونمایی کرد. طولی نکشید که کمپانی رقیب یعنی AMD نیز از تکنولوژی مشابهی با نام FSR یا همان FidelityFX Super Resolution پرده برداشت. ساز و کار این فناوری رندر کردن فریم‌ها در وضوح تصویر پایین است که سپس با استفاده از یک سری الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی، رزولوشن را تا حد زیادی همچون 4K افزایش می‌دهد.

به بیان ساده‌تر، شما با استفاده از این فناوری‌ها می‌توانید نرخ فریم بازی‌ها را تا دو برابر افزایش دهید، با این تفاوت که وضوح تصویر تقریبا ثابت می‌ماند. اولین نسخه از این فناوری عملکرد قابل قبولی داشت و به خاطر استقبال بازی‌سازان، چند روز پیش کمپانی ای‌ام‌دی از نسل دوم آن با نام FSR 2.0 رونمایی کرد که پیشرفت‌های زیادی نسبت به مدل قبلی دارد. نکته جالب اینجا است که این ویژگی تقریبا روی هر پردازده گرافیکی کار می‌کند و نیازی به خرید کارت گرافیک‌های مدرن و قدرتمند نیست.

در طول یک سال اخیر، شماری از بازی‌سازان به سراغ استفاده از این فناوری سوپرسمپلینگ رفته‌اند و در حال حاضر تعداد زیادی از عناوین جدید و پرطرفدار پلتفرم رایانه‌ی شخصی از FSR و DLSS پشتیبانی می‌کند. در همین حین، در ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ میلادی بود که این قابلیت کاربردی به همراه کیت‌های توسعه‌ی ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس سری اس به طور آزمایشی در دسترس توسعه‌دهندگان قرار گرفت.

حال در تازه‌ترین خبرها، چندی پیش شرکت نامدار AMD در پیامی رسما اعلام کرد که نسل دوم این فناوری یعنی FSR 2.0 نیز به‌زودی به کنسول‌های ایکس‌باکس راه می‌یابد. این کمپانی مدعی است که تکنولوژی مزبور به طور کامل از پلتفرم‌های ایکس‌باکس پشتیبانی می‌کند. البته، هنوز زمان دقیقی برای استفاده‌ی توسعه‌دهندگان از FidelityFX Super Resolution در بازی‌ها برای کنسول‌های ایکس‌باکس مشخص نیست و طبق معمول باید منتظر انتشار جزئیات بیشتر بمانیم.

در طول ماه‌های اخیر، بسیاری از توسعه‌دهنده‌ها در خصوص نحوه‌ی پشتیبانی از Super Resolution در کنسول‌های پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس سری اس اظهار نظر کردند و مواردی از قبیل تاثیرگذاری آن در پروسه‌ی ساخت، کیفیت اجرایی و گرافیک فنی بازی‌ها را بررسی کردند. باید منتظر ماند و دید که بازی‌های ایکس‌باکس چه زمانی از FSR استفاده می‌کنند و این تکنولوژی تا چه اندازه باعث افزایش کیفیت اجرایی بازی‌ها خواهد شد.

فناوری FSR 2.0 به ایکس‌باکس

در میان این گفته‌ها، بهتر است اشاره کنم که چندی پیش نیک بیکر، بنیان‌گذار رسانه ایکس‌باکس ارا، در گفت‌وگویی خاطرنشان کرد که شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۲۲ میلادی از سخت‌افزار جدید مرتبط با ایکس باکس پرده برمی‌دارد. این اینسایدر هنوز جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرده و مشخص نیست که ماهیت اصلی این سخت افزار چه خواهد بود. با این حال، بیکر مدعی است که این سخت افزار از آنچه که بازیکنان انتظارش را دارند، کاملا متفاوت است.

در ادامه، بیکر اعلام کرد که ردموندی‌ها در نظر دارند که در سال ۲۰۲۲ میلادی از این سخت افزار جدید رونمایی کنند، اما این برنامه قطعی نیست و با توجه به تداوم فراگیری ویروس کرونا در سراسر جهان، حمله نظامی روسیه به اوکراین و همچنین کمبود تراشه‌ها، ممکن است که برنامه‌ریزی‌ها دستخوش تغییراتی شود. بدین ترتیب، شاید مراسم معرفی از این سخت افزار به سال آینده میلادی موکول شود. البته، ظاهرا مایکروسافت در حال حاضر به دنبال ارتقای مشخصات فنی کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس سری اس نیست و نباید به این زودی‌ها منتظر معرفی مدل‌های جدید و قدرتمند این دو کنسول باشید.

در پایان این خبر، دیدگاه شما در رابطه با پشتیبانی کنسول‌های ایکس‌باکس از فناوری FSR 2.0 چیست؟ به نظر شما، ارائه‌ی این قابلیت مهم در کنسول‌های نسل نهم تا چه میزان روی بهبود کیفیت اجرایی بازی‌ها تاثیرگذار خواهد بود؟ فراموش نکنید که نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه سرگرمی به اشتراک بگذارید.


guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا