بازیهای انحصاری Xbox Series X تا دو سال آینده به صورت میان نسلی عرضه خواهند شد
مایکروسافت مخالف محدودیت برای بازیکنان است
فیل اسپنسر، رییس ایکسباکس روز گذشته طی مصاحبهای رسما تایید کرد که بازیهای انحصاری Xbox Series X به مدت دو سال برای رایانههای شخصی و همچنین کنسول ایکسباکس وان هم منتشر خواهند شد.
بدون شک بازیهای انحصاری یکی از کلیدیترین عناصر در موفقیت پلتفرمهای بازی به شمار میرود؛ نمیتوان منکر این موضوع شد که در نسل هشتم کنسولهای بازی، شرکت سونی با انتشار عناوین انحصاری بیشتر و بعضا باکیفیتتر، موفق شد فروش بسیار بهتری نسبت به همتای آمریکایی خود داشته باشد.
بدون شک عناوین انحصاری، نقش تعیینکنندهای را در نسل بعدی کنسولها خواهند داشت. با این حال، مایکروسافت قصد دارد تا در قبال این موضوع سیاست کاملا متفاوتی را در پیش بگیرد. فیل اسپنسر معتقد است که عرضهی انحصاری بازیها تنها برای یک پلتفرم در چنین مقطع زمانیای، باعث ایجاد محدودیت برای بازیکنان خواهد شد و به همین دلیل ترجیح میدهد تا بازیهای ساخته شده توسط استودیوهای فرست پارتی مایکروسافت، تا دو سال آینده برای دیگر پلتفرمهای این شرکت نیز منتشر شوند.
او طی مصاحبهای با بخش خبری وب سایت ایکسباکس در این رابطه گفت:
نباید هیچ اجباری وجود داشته باشد که شما وارد نسل بعد شوید. ما میخواهیم که تمامی ایکسباکس پلیرها بازیهای فرست پارتی Xbox Game Studios را تجربه کنند. به همین دلیل است که این دسته از بازیها تا دو سال آینده علاوه بر ایکسباکس سری ایکس، برای ایکسباکس وان نیز منتشر خواهند شد (مانند بازی Halo Infinite). بنابراین ما شما را مجبور نمیکنیم که برای تجربهی عناوین انحصاری به سراغ ایکسباکس سری ایکس در هنگام عرضهی این کنسول بروید.
پیش از اسپنسر، مت بوتی رییس Xbox Game Studios هم صحبتهای مشابهی را انجام داده بود. او معتقد است که کسانی که بابت داشتن یکی از سه پلتفرم زندهی مایکروسافت (ویندوز 10، ایکسباکس وان و ایکسباکس سری ایکس) سرمایهگذاری کردهاند، باید رضایت کامل داشته باشد و با عرضهی محتواهای گوناگون نسبت به این دسته افراد مسئولیتپذیری خود را نشان دهند.
توجه داشته باشید که این سیاست صرفا به بازیهای ساخته شده توسط استودیوهای فرست پارتی مایکروسافت محدود میشود؛ برای مثال بازیهای Scorn و The Medium تنها برای ایکسباکس سری ایکس و رایانههای شخصی منتشر خواهد شد چرا که سازندههای این بازیهای، از زیرمجموعههای Xbox Game Studios بهحساب نمیآیند.
اسپنسر در ادامهی صحبتهایش سعی کرد ثابت کند که تا چه اندازهای برای بازیکنان پلتفرمهای مایکروسافت، احترام قائل است:
به عنوان بازیکن، این شما هستید که در راس و مرکز استراتژیهای ما قرار گرفتهاید؛ دستگاههای ما، مرکز سیاستهای ما نیستند؛ بازیهای ما هم در مرکز سیاستهایمان قرار نگرفتهاند بلکه ما به دنبال این هستیم که شما [بازیکنان] بتوانید همچنان بازیهای ما را در کنار دوستان خود تجربه کنید.
اگر به خاطر داشته باشید، اواخر پاییز سال گذشته بود که مت پیسکاتلا، تحلیلگر سرشناس NPD اعلام کرده بود که بعید میداند در ابتدای عرضهی کنسولهای نسل بعد سونی و مایکروسافت، عناوین کاملا انحصاری برای این کنسولها عرضه شود. با این حال، این طور که پیداست شرکت سونی احتمالا به مانند لانچ پلیاستیشنهای قبلی، چند عنوان انحصاری را برای PS5 در نظر گرفته؛ سیاستی که با توجه به گفتههای فیل اسپسنر، مایکروسافت با آنها مخالف است.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید