تقویت نرخ فریم بازی‌ها با Backward Compatibility اکس باکس

قابلیت FPS Boost بهبود چشمگیری در اجرای بازی‌ها اعمال می‌کند

تقویت نرخ فریم بازی‌ها با Backward Compatibility اکس باکس محمد مراقی ۰ ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
قابلیت FPS Boost

اکس باکس، بخش گیمینگ کمپانی مایکروسافت، به تازگی در بلاگ خود جزئیاتی از قابلیت‌های جدید Backward Compatible به اشتراک گذاشته است که حائز اهمیت‌ترین مورد در میان آن‌ها، تقویت نرخ فریم بازی‌هایی است که از طریق این سیستم روی کنسول‌های جدید اکس‌باکس اجرا می‌شوند.

مایکروسافت در این بیانیه با توضیح درباره‌ی این موضوع آغاز کرده است که وقتی درحال توسعه‌ی کنسول‌های نسل نهمی اکس‌باکس سری اکس/اس بوده‌اند، این مهم را مد نظر داشته‌اند که تعهد خود مبنی بر قابلیتی که از سال ۲۰۱۵ آغاز به کار کرد را حفظ کنند. این قابلیت که Backward Compatibility نام دارد، این دسترسی را برای کاربران کنسول‌های جدید اکس‌باکس فراهم می‌کند که به تجربه‌ی بازی‌های مورد علاقه‌ی خود از نسل‌های قدیمی اکس‌باکس بپردازند. 

پس از مدتی تمامی این بازی‌های قدیمی میزبان قابلیت‌های جدیدی مثل Quick Resume و بارگذاری سریع شدند و حالا مایکروسافت می‌خواهد عناوین پرطرفداری که بیشتر از دیگر بازی‌ها مخاطب دارند را دست‌خوش به‌روزرسانی‌هایی کند که به طور کلی تجربه‌ای بهتر و امروزی را برای بازی‌های محبوب به ارمغان می‌آورند. مایکروسافت در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ جزئیاتی را در رابطه با بهبود سطح کیفی بازی‌ها روی کنسول‌های نسل نهمی خود به اشتراک گذاشته بود. کنسول‌های اکس‌باکس سری اکس/اس دارای پردازنده، کارت گرافیک و حافظه‌ی رم‌های بسیار قدرتمندتری نسبت به کنسول‌های قبلی مایکروسافت بودند و همین موضوع باعث می‌شد بازی‌هایی که از طریق Backward Compatibility اجرا می‌شوند، بهبودهای فنی و اجرایی بسیاری را به خود ببینند.

قابلیت FPS Boost
تصویری از گزینه‌ی جدید Compatibility Options در منوی مدیریت بازی‌ها

حال مایکروسافت اذعان داشته است که می‌تواند تجربه‌ی بازیکنان از بازی‌های پرطرفدار قدیمی را، بدون توسعه‌ی هیچگونه آپدیتی از سوی سازندگان بازی‌ها و همچنین دانلود هیچ به‌روزرسانی و فایل اضافه‌ای توسط بازیکنان، مجددا بهبود دهد. از همین جهت، تیم توسعه دهنده‌ی Backward Compatibility یک قابلیت جدید به نام FPS Boost را آماده کرده‌اند که نرخ فریم بازی‌ها را بهبود بخشیده و قدرت دریافت نرخ فریم از بازی را در کنسول‌های جدید دو برابر و در بعضی موارد حتی چهار برابر می‌کند. 

نرخ فریم بالاتر و البته ثابت‌تر یک بازی موجب می‌شود که بازی از لحاظ ظاهری بسیار روان‌تر به نظر برسد و همچنین تجربه‌ی بازیکن از گیمپلی را از جوانب مختلف بهتر کند. تیم توسعه دهنده‌ی قابلیت FPS Boost با بسیاری از بازیسازها از نزدیک همکاری داشته‌اند تا بتوانند این به‌روزرسانی را بدون انتشار فایل‌های جداگانه روی بازی‌ها اعمال کنند. این به‌روزرسانی، باعث می‌شود انجین‌ها با سرعت بیشتری بازی‌های خود را پردازش کنند و کیفیت اجرای بازی‌ها را به سطحی فراتر از زمان عرضه‌شان ارتقا دهند.

البته لازم به ذکر است که قابلیت FPS Boost روی همه‌ی بازی‌ها اعمال نشده و به مرور زمان بازی‌های بیشتری از این فناوری پشتیبانی خواهند کرد. درحال حاضر یک کالکشن پنج عددی شامل بازی‌های Far Cry 4، New Super Lucky’s Tale، Sniper Elite 4، UFC 4 و Watch Dogs 2 از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. مایکروسافت در ادامهی توضیحات خود آورده است که دلیل انتخاب این پنج عنوان تنها در محبوب بودن آن‌ها نزد بازیکنان نیست. بلکه علاوه بر محبوبیت این بازی‌ها، شاهد عناوینی هستیم که تقویت نرخ فریم در هر یک از آن‌ها به شیوه‌ای متفاوت تجربه‌ی بازیکنان را بهبود می‌بخشد. برای مثال بازی New Super Lucky’s Tale درحال حاضر با نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه اجرا می‌شود و بازی UFC 4 با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه روی کنسول اکس‌باکس سری اس اجرا می‌شود.

قابلیت FPS Boost
در سمت راست تصویر می‌توان گزینه‌ی جدید FPS Boost را مشاهده کرد

این تازه آغاز ماجراست. به مرور زمان بازی‌های بیشتری با پشتیبانی از قابلیت FPS Boost رونمایی خواهند شد و به زودی شاهد انتشار یک به‌روزرسانی برای سیستم عامل کنسول‌های اکس باکس خواهیم بود که چند آیکن تازه و تنظیمات جدید به منوی کنسول اضافه می‌کند. این به‌روزرسانی از ابتدای فصل بهار شروع به کار خواهد کرد. از آن زمان به بعد در تمامی بازی‌ها می‌توانید وارد تب Manage Game شوید. جایی که یک گزینه‌ی جدید به نام Compatibility Option قرار گرفته و از طریق آن می‌توانید قابلیت FPS Boost و همچنین HDR را برای بازی خود روشن/خاموش کنید. همچنین یک گزینه‌ی اطلاعیه‌ای جدید حین فشردن کلید Xbox به صفحه‌ی نمایشگر اضافه خواهد شد که وضعیت فعال یا غیرفعال بودن FPS Boost را نشان می‌دهد.

و آخرین مورد هیجان‌انگیز در رابطه با این قابلیت جدید این است که FPS Boost تنها مختص به کسانی که بازی‌های تحت پوشش این قابلیت را دارند، نیست. بلکه بسیاری از بازی‌هایی که در آینده از قابلیت FPS Boost پشتیبانی می‌کنند، از طریق Xbox Game Pass نیز در دسترس قرار خواهند گرفت. درحال حاضر دو بازی New Super Lucky’s Tale و Sniper Elite 4 که از قابلیت FPS Boost بهره‌مند شده‌اند، از طریق Xbox Game Pass قابل تهیه‌اند.


guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا