1%
  • 0/10

تغییر سیاست وب‌سایت متاکریتیک در سیستم نمره‌دهی بازیکنان

از این پس بعد از گذشت ۳۶ ساعت از انتشار بازی، اجازه‌ی ثبت امتیاز خود را دارید!

تغییر سیاست وب‌سایت متاکریتیک در سیستم نمره‌دهی بازیکنان ۰ ۲۹ تیر ۱۳۹۹ اخبار بازی کپی لینک
سیستم نمره‌دهی بازیکنان متاکریتیک

وب‌سایت معروف متاکریتیک (Metacritic) پس از بررسی کارشناسان حوزه‌ی بازی‌های ویدیویی تصمیم گرفته تا تغییرات و محدودیت‌هایی در سیستم نمره‌دهی بازیکنان ایجاد کند.

همان‌طور که اطلاع دارید، متاکریتیک یک مرجع برای انتشار نقد و بررسی در حوزه‌های مختلف همچون برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی، بازی‌های ویدیویی و همچنین آلبوم‌های موسیقی برشمرده می‌شود که در آن، شاهد سیستم نمره‌دهی منتقدان معروف در سراسر دنیا و همچنین سیستم امتیازدهی کاربران هستیم. در بخش نقدهای مردمی، هر از چند گاهی بمباران امتیازی کاربران برای یک اثر به خصوص عناوین مورد انتظار و بزرگ صورت می‌گیرد که تا حدودی برگرفته از تحلیل و بررسی بازیکنان نبوده و منجر به اختصاص نمرات غیرواقعی و پایین به آن محصول می‌شود.

در همین راستا، متاکریتیک چندی پیش طی پیامی رسما اعلام کرد که برای جلوگیری از این اتفاق‌ها، سیاست و محدودیت جدیدی را برای سیستم نمره‌دهی بازیکنان در نظر گرفته تا از این پس شاهد نمرات منطقی‌تری از سوی بازیکنان باشیم. با استناد بر گفته‌های مسئولان وب‌سایت، از امروز این سیستم پس از گذشت ۳۶ ساعت از انتشار رسمی بازی در دسترس قرار خواهد گرفت تا بازیکنان فرصت کافی برای تجربه‌ی بازی، طی مراحل اولیه و تحلیل‌های خود را داشته باشند و در آخر، نمره‌ی نهایی خود را به ثبت برسانند.

وب‌سایت مشهور متاکریتیک در این خصوص توضیح می‌دهد:

به‌تازگی ما تغییراتی را برای بخش بازی‌های ویدیویی اعمال کردیم که در پی آن، از این پس بازیکنان پس از گذشت ۳۶ ساعت از انتشار رسمی بازی می‌توانند امتیاز و نمره‌ی مورد نظر خود را در وب‌سایت ثبت کنند. هدف اصلی ما این است که مطمئن شویم بازیکنان تا پیش از ثبت نظرات خود، بازی مورد نظر را به اندازه کافی تجربه کرده‌اند [و بجای ثبت نمرات شتا‌ب‌زده و هیجانی، نمره واقعی را به بازی اختصاص دهند].

این دقیقا همان تصمیمی است که وب‌سایت متاکریتیک بعد از بررسی داده‌های چندین ساله‌ی خود و همچنین گفت‌وگو با کارشناسان و متخصصان صنعت بازی‌های ویدیویی اتخاذ کرده است. این یک تصمیم عجولانه و شتاب‌زده نیست و پیش از اعمال این محدودیت، بررسی‌های دقیقی صورت گرفته است.

در حالی که متاکریتیک مدعی است که این تصمیم، نتیجه‌ی بررسی‌های کارشناسان صنعت بازی‌های ویدیویی است و هرگز آن را یک تصمیم عجولانه نمی‌داند، اما به نظر می‌رسد که ثبت امتیازات منفی بازیکنان به بازی Death Stranding و The Last of Us Part II در این سیاست جدید به شدت تاثیرگذار بوده است.

به بیان دقیق‌تر، ماجرا از جایی آغاز می‌شود که به محض عرضه‌ی بازی مذکور و آغاز به کار بخش نقد مردمی در متاکریتیک، موجی از نمرات پایین از سوی گیمرها راهی این اثر شد و ضد و نقیض‌های زیادی میان نظرات و امتیازات اغلب منتقدان با نمرات بازیکنان به چشم می‌خورد. موضوع بحث برانگیز این است که شماری از نقدهای منفی مردمی، در واپسین‌های عرضه‌ی بازی به ثبت رسیده بود که طبیعتا کمتر کسی در این مدت کوتاه موفق به تجربه‌ی بازی شده بود. از این رو، به نظر می‌رسد که بخشی از این نمرات، بر اساس بازخوردها و تحلیل‌های بازیکنان نبوده و صرفا از روی غرض گروهی از گیمرها و حواشی بازی شاهد بروز این اتفاق بودیم.

سیستم نمره‌دهی بازیکنان متاکریتیک

هرچند که این سیاست و تاخیر چند روزه در آغاز به کار سیستم نمره‌دهی بازیکنان در متاکریتیک به طور کامل جلوی قصد و غرض برخی از بازیکنان را نمی‌گیرد، اما انتظار می‌رود که در پی اعمال این تغییرات، به مراتب شاهد امتیازدهی منطقی‌تری از سوی گیمرها باشیم. از طرفی، شاید راه‌حل دیگر و مناسب‌تری که متاکریتیک در راستای این اقدام می‌تواند انجام دهد، ایجاد محدودیت در دسترسی به سیستم امتیازدهی کاربران است، به طوری‌که صرفا خریداران بازی قادر به ثبت نمره‌ی شخصی خود باشند و افرادی که هرگز بازی را تجربه نکرده‌اند، اجازه‌ی ثبت امتیاز را نداشته باشند. البته، بدیهی است که پیاده‌سازی کامل این روش نیازمند همکاری فروشگاه‌های استیم، اپیک گیمز، نینتندو، پلی‌استیشن و ایکس‌باکس با متاکریتیک است که در صورت تحقق آن، بی‌شک شاهد ثبت امتیازهای عادلانه‌تری از سوی گیمرها خواهیم بود.

در این میان، لازم به ذکر است که مشکل مذکور و قصد و غرض برخی از بازیکنان فقط منحصر به وب‌سایت متاکریتیک نیست و شبکه‌ی پرمخاطب استیم نیز با این معضل دست و پنجه نرم می‌کند. در این پلتفرم بارها و بارها اتفاق افتاده که گروهی از بازیکنان بنا به دلایل گوناگون، امتیازات منفی را به یک بازی اختصاص می‌دهند که شاید چندان بر اساس بازخوردهای شخصی خود از آن بازی نباشد و صرفا به خاطر دشمنی و یا نارضایتی از تیم سازنده، دست به چنین اقداماتی می‌زنند. در هر حال، باید منتظر ماند و دید که چه سیاست‌هایی می‌تواند از بروز این مشکلات و اتفاقات جلوگیری کند.

در آخر، در صورتی که با وب‌سایت متاکریتیک آشنا نیستید و اطلاعاتی در خصوص ساز و کار و نحوه‌ی فعالیت این مرجع بزرگ نقد و بررسی ندارید، پیشنهاد می‌کنم که مقاله‌ی «متاکریتیک چیست؟ همه چیز درباره‌ی این مرجع بین‌المللی» در رسانه سرگرمی را از مطالعه کنید.




نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments