پخش زنده مسابقه زولا👀
بهترین فیلم ابرقهرمانی 2024
1%
  • 10/10

بهترین فیلم ابرقهرمانی 2024؛ Deadpool 3 یا Joker 2؟!

کدامیک پیروز این رقابت تنگاتنگ است؟!

بهترین فیلم ابرقهرمانی 2024؛ Deadpool 3 یا Joker 2؟! ۱۶ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ یادداشت (سینمایی) کپی لینک

به‌خاطر عملکرد فاجعه‌بار آثار ابرقهرمانی در گیشه سال گذشته، استودیو مارول و دی سی امسال تنها یک فیلم سینمایی خواهند داشت. به‌همین دلیل همه کنجکاوند بدانند که کدامیک لقب بهترین فیلم ابرقهرمانی 2024 را بدست خواهند آورد؛ Deadpool 3 یا Joker 2؟!

در حالی که قسمت پایانی سه‌گانه ونوم، یعنی Venom 3 فرانچایز محکوم به شکست سونی یکی از آثار مورد انتظار مارول در سال جاری است، اما دو پروژه بلاک باستری بزرگ Deadpool 3 و Joker: Folie a Deux به مراتب شانس بیشتری برای گذشتن از مرز یک میلیارد دلار و مبارزه برای لقب بهترین فیلم ابرقهرمانی سال 2024 را دارند. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، عملکرد هر دو استودیو در گیشه گذشته فاجعه‌بار بوده، به‌طوری که در میان سه اثر سینمایی مارول تنها Guardians of The Galaxy 3 و در میان چهار اثر سینمایی دی سی تنها Blue Beetle عملکرد موفقیت آمیزی داشتند. به‌همین جهت آنها برای جبران اشتباهات خود و ارائه پروژه‌ای باکیفیت تصمیم گرفتند تنها با فیلم به استقبال طرفداران بروند.

قسمت پایانی سه‌گانه ددپول و دنباله موزیکال جوکر از نظر درجه سنی مشابه یکدیگر هستند، اما به‌لحاظ ژانر، داستان و فن بیس، زمین تا آسمان با هم فرق دارند. بنابراین پاسخ به این سوال که کدامیک پیروز لقب بهترین فیلم ابرقهرمانی سال 2024 خواهد بود، تنها با بررسی جوانب مثبت و منفی هر دو پروژه امکان پذیر است. فیلم Deadpool 3 بزرگترین رویداد کراس اوری است اما استودیو مارول طی چند سال اخیر ضعف‌ و مشکلات بی‌شماری داشته است. از طرف دیگر Joker 2 ادامه دهنده یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما است اما به‌خاطر موزیکال بودنش نمی‌تواند موفقیت قسمت قبلی را تکرار کند.

فیلم Deadpool 3 ناجی ژانر کمیک بوکی و دنیای سینمایی است

قسمت پایانی سه‌گانه ددپول نه‌تنها ژانر کمیک بوکی، بلکه آینده دنیای سینمایی مارول را هم دستخوش تغییری بزرگ خواهد کرد. از درجه سنی بزرگسال و حفظ لحن دو فیلم قبلی گرفته تا روایت داستانی مولتی‌ورسی که ضمن بازگرداندن چهره‌های متعدد به پرده نقره‌ای، دو رویداد کراس اوری Avengers 5 و Avengers: Secret Wars را راه اندازی می‌کند، Deadpool 3 به معنای واقعی کلمه ناجی فرانچایز پانزده ساله استودیو مارول است. چطوری؟ چند سالی می‌شود که ایده مولتی‌ورس به سوژه‌ای داغ در صنعت سینما تبدیل شده اما بنا به دلایلی نامشخص اکثر پروژه‌ها مثل The Flash و Doctor Strange 2 در به‌تصویر کشیدن آن شکست خورده‌اند. خوشبختانه جای هیچ نگرانی نیست چون طبق شواهد موجود، این احتمال وجود دارد که Deadpool 3 آن را از زاویه متفاوتی بررسی کند.

فیلم‌های ددپول همیشه بین آثار کمیک بوکی خاص بودند چراکه از ایده‌های داستانی مختلف به شیوه درست استفاده کردند. اولین قسمت یک اثر کمدی بود که داستانی عاشقانه را با اکشنی مهیج و خونین ترکیب کرده و به‌بهترین شکل ممکن معنای یک ضدقهرمان بودن را به طرفداران نشان داد. قسمت دوم هم ایده سفر در زمان را معرفی و به‌شکلی هوشمندانه از آن در روایت داستان خود استفاده کرد. از نجات جان عشقش گرفته تا متقاعد کردن هیو جکمن (Hugh Jackman) برای بازگشت به نقش ولورین و حتی کشتن رایان رینولدز (Ryan Reynolds) به‌جهت جلوگیری از ساخته شدن فاجعه سینمایی Green Lantern، ددپول کاری کرد که هیچ فیلمی در تاریخ هالیوود موفق به انجامش نشده بود. حالا با قسمت پایانی سه‌گانه، ددپول تصمیم گرفته تا به سراغ ایده مولتی‌ورس برود و نقشی کلیدی در گسترش داستان کلی دنیای سینمایی مارول ایفا کند.

با توجه به تصاویر پشت صحنه منتشر شده، به‌نظر می‌رسد که داستان Deadpool 3 قصد دارد علاوه‌بر معرفی جهش‌یافته‌ها به دنیای سینمایی مارول، خط زمانی آشفته مردان ایکس فاکس را به‌کلی از بین ببرد و صفحه جدیدی برای مردان ایکس در دنیای لایو اکشن باز کند. مولتی‌ورس یا همان جهان‌های موازی ذاتا یک عنصر داستانی با مفهوم بالاست که در عین محبوب بودنش، می‌تواند به راحتی نتایج فاجعه‌باری داشته باشد، مانند حذف سهام، بی‌اهمیت جلوه دادن فیلم‌های قبلی و طعمه نوستالژی. برای مثال فیلم Spider-Man: No Way Home علیرغم داشتن برخی حفره‌های داستانی، از افتادن در این دام‌ها اجتناب کرد، مخاطرات را تا پایان بازی در مقیاس کوچک نگه داشت، شخصیت‌های نوستالژی را به‌طور هدفمند وارد داستان کرد و بازگشت اسپایدرمن‌های پیشین را معنادارتر کرد. اما از طرف دیگر، فیلم‌هایی مانند Doctor Strange 2 و The Flash، علیرغم نیت خوبشان، درگیر فن سرویس و موارد بی‌اهمیت شدند و به داستانی که قصد روایتش را داشتند لطمه زدند. مانند No Way Home، قسمت پایانی سه‌گانه ددپول احتمالا از مولتی‌ورس برای توسعه شخصیت، داستان و همچنین جنبه کمدی فیلم استفاده می‌کند تا در دام‌های اشاره شده نیوفتد.

دنباله Joker 2 علیرغم داشتن بازیگران درجه یک نمی‌تواند موفقیت قسمت قبل را تکرار کند

فیلم جوکر (۲۰۱۹) به‌لطف داستان غنی و بازی بی‌نظیر واکین فینیکس (Joaquin Phoenix) توانست در چندین بخش مراسم اسکار نامزد شود و حتی در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد رقبای خود را کنار بزند. درخشیدن در مراسم اسکار و همچنین گذشتن از مرز یک میلیارد دلار در باکس آفیس جهانی باعث شد تا انتظارات برای دنباله Joker: Folie a Deux به‌شدت بالا برود. به‌همین خاطر می‌توان با اطمینان گفت که در زمینه محبوبیت و مورد انتظار بودن، دنباله جوکر رقیب خوبی برای قسمت پایانی سه‌گانه ددپول محسوب می‌شود. مزیت دیگری که این فیلم نسبت به Deadpool 3 دارد این است که قسمت اولش توانست Deadpool 2 را از با خاک یکسان کند و به پردرآمدترین فیلم بزرگسال تاریخ تبدیل شود.

در حالی که جزئیات زیادی از داستان Joker: Folie a Deux فاش نشده، اما همچنان نگرانی‌هایی نسبت به اینکه نتواند موفقیت قسمت قبلی را تکرار کند، وجود دارد. چرا؟ به دو دلیل؛ حضور لیدی گاگا (Lady Gaga) در نقش هارلی کویین و موزیکال بودن داستان. شاید لیدی گاگا بازیگر خوبی باشد، اما مسلما گزینه مناسبی برای جان بخشیدن به یکی از آنتاگونیست‌های محبوب و نمادین دنیای دی سی نیست. این موضوع از همان ابتدا که توسط هالیوود ریپورتر منتشر شد، با نفرت زیادی مواجه شد، بنابراین فکر می‌کنم حضور او یکی از نقاط منفی فیلم باشد. موزیکال بودن داستان هم ریسکی بزرگ است که درصد موفقیتش بسیار پایین است. بله قسمت قبلی در زمینه موسیقی متن یک شاهکار به تمام معنا بود، اما ماهیت فیلم و شخصیت اصلی آن، یعنی جوکر هیچ سنخیتی با داستان موزیکال ندارد. فیلم جوکر خیلی خوب عمل کرد، چون روایت‌گر داستانی دارک و خشن بود، چیزی که ظاهرا قرار نیست در Joker: Folie a Deux ببینیم. به‌همین خاطر علیرغم داشتن بازیگران درجه یک نمی‌تواند موفقیت قسمت قبلی را تکرار کند.

در کل جوکر ممکن است از اولین فیلم‌های ددپول پیشی گرفته باشد، اما با توجه به تمام شواهد موجود، به نظر می‌رسد Deadpool 3 پیروز رقابت بهترین فیلم ابرقهرمانی سال 2024 باشد. اگر هنوز قانع نشدید، المان‌های جدید هر دو اثر را با یکدیگر مقایسه کنید. قسمت پایانی سه‌گانه ددپول برخلاف قسمت‌های قبلی یک رویداد کراس اوری بزرگ را به تصویر می‌کشد و به‌طبع شخصیت‌های بی‌شماری را به پرده نقره‌ای بازمی‌گرداند ولی از طرف دیگر دنباله جوکر برخلاف قسمت قبلی روایت‌گر داستانی موزیکال با یکی از دارک‌ترین شخصیت‌های ژانر کمیک بوکی است. به‌نظر شما کدامیک با استقبال بیشتری مواجه می‌شود؟ ریسک کدامیک کمتر است؟

فیلم‌های به‌شدت مورد انتظار Deadpool 3 و Joker: Folie a Deux به ترتیب برای اکران در تاریخ‌های ۲۶ جولای (۵ مرداد سال ۱۴۰۳) و ۴ اکتبر (۱۳ مهر سال ۱۴۰۳) برنامه‌ریزی شده‌اند.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

16 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments