1%
  • 0/10

آیا بسته شدن حساب کاربری دونالد ترامپ با حق آزادی بیان در آمریکا منافات ندارد؟

واکنش‌ها به بسته شدن حساب‌های کاربری رییس جمهوری آمریکا

آیا بسته شدن حساب کاربری دونالد ترامپ با حق آزادی بیان در آمریکا منافات ندارد؟ ۱ ۲۴ دی ۱۳۹۹ یادداشت فناوری کپی لینک
حساب کاربری دونالد ترامپ

توییتر و فیسبوک حساب کاربری دونالد ترامپ را مسدود کردند و ادعا می‌کنند که حضور دونالد ترامپ در شبکه‌های اجتماعی باعث ترویج خشونت میان کاربران می‌شود. اما آیا این قدرت شبکه‌های اجتماعی در راستای منافع دولتمردان است یا به ضرر آنها؟

ماجرای انتخابات امسال ریاست جمهوری آمریکا حواشی زیادی در پی داشت؛ از تقلب در انتخابات تا روی کار آمدن جو بایدن و حالا ممنوعیت دسترسی دونالد ترامپ به شبکه‌های اجتماعی.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، شایعات و اخبار در رابطه با تقلب در انتخابات اخیر آمریکا، باعث بروز اختلافاتی میان مردم و دولتمردان این کشور شد و در پی آن  بسیاری از طرفداران ترامپ به خیابان‌ها ریختند و حتی درگیری‌هایی رخ داد و عده‌ای با حمله به کنگره ملی ایالات متحده موجب بروز بی‌نظمی‌هایی شدند.

بر این اساس از هفته‌ی پیش حساب کاربری توییتر دونالد ترامپ از سوی این شبکه اجتماعی مسدود شد، همچنین شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک نیز اکانت رییس جمهور آمریکا را بست؛ حالا صفحات کاربری دونالد ترامپ در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر و اسنپ‌چت مسدود شده، علاوه بر این، اتحادیه کارکنان گوگل نیز از این شرکت خواسته‌اند تا حساب کاربری ترامپ را در یوتیوب نیز به حالت تعلیق درآورد.

بسیاری از مخالفان عقیده دارند ترامپ از آغاز ریاست جمهوری خود تا کنون با انتشار توییت‌های نژادپرستانه و نادرست باعث بروز مشکلات بزرگی شده است؛ این در حالی است اگر چنین توییت‌هایی از سوی یک کاربر عادی منتشر شده بود، آیا باز هم امکان فعالیت در این شبکه‌ی اجتماعی را داشت؛ بنابراین بستن حساب کاربری ترامپ باید بسیار زودتر صورت می‌گرفت. ‌

اما از سوی دیگر بسیاری از طرفداران این دولتمرد آمریکایی معتقدند که بسته شدن حساب‌های کاربری رییس جمهوی آمریکا با موضوع آزادی بیان در این کشور منافات دارد.

این موضوع را از جنبه‌های مختلف می‌توان بررسی کرد؛ اول اینکه آزادی بیان در آمریکا یکی از حقوق شهروندان آمریکایی است که با موضوع بسته شدن حساب کاربری دونالد ترامپ که هنوز هم عنوان رییس جمهوری ایالات متحده را دارد، به نوعی با این قانون تناقض دارد. از سوی دیگر چطور مدیران شبکه‌های اجتماعی اجازه‌ی مسدود کردن حساب کاربری یکی از دولتمردان این کشور را دارند و آیا این موضوع برای آنها مشکل‌ساز نخواهد شد همانطور که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با انتقاد از تصمیم توییتر برای بستن حساب دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، آن را اقدامی مشکل ساز و تخطی از حقوق بنیادی آزادی بیان دانست. صدراعظم آلمان تاکید کرده است که قوانین مربوط به حاکمیت آزادی بیان باید از سوی قانونگذارن وضع شود نه مدیران پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی.

همچنین ایلان ماسک در واکنش به تصمیم توییتر برای حذف حساب کاربری دونالد ترامپ در توییتی نوشت:

بسیاری از مردم از اینکه عملا شرکت‌های تکنولوژی برای آزادی بیان داوری می‌کنند، به شدت ناراضی خواهند بود.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا موافق آزادی بیان برای هر قشری از جامعه هستید یا در صورت بروز حوادثی مثل اختلافات در آمریکا، بسته شدن حساب‌های کاربری یک فرد شناخته شده و مهم یک دولت را جایز می‌دانید؟




نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments