کنسول Xbox Series X در زمان عرضه از قابلیت Backwards Compatibility پشتیبانی می‌کند

نگران بازی‌های قدیمی خود نباشید!

کنسول Xbox Series X | قابلیت Backwards Compatibility

فیل اسپنسر، مدیر ارشد برند ایکس‌باکس، در گفت‌و‌گوی اخیر خود رسما اعلام کرد که کنسول Xbox Series X در زمان عرضه از قابلیت Backwards Compatibility پشتیبانی می‌کند.

با توجه به افزایش تعداد بازی‌های ویدیویی، موضوع اجرای عناوین قدیمی روی کنسول‌های جدید در نسل هشتم رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت و شرکت مایکروسافت با معرفی قابلیت Backwards Compatibility، امکان تجربه‌ی شماری از آثار ایکس‌باکس 360 را برای دارندگان ایکس‌باکس وان فراهم کرد. حال که زمان چندان زیادی به اتمام چرخه‌ی عمر کنسول‌های نسل هشتم باقی نمانده، این موضوع بار دیگر مورد توجه بازیکنان قرار گرفته و ظاهرا دو شرکت مایکروسافت و سونی برای پیاده‌سازی و اجرای این ویژگی روی دستگاه‌های جدید خود فعالیت می‌کنند.

در همین راستا، آقای فیل اسپنسر، مدیر ارشد برند ایکس‌باکس، چندی پیش در مصاحبه با وب‌سایت معروف گیم‌اسپات ادعا کرد که قابلیت Backwards Compatibility از همان روز نخست عرضه‌ی کنسول ایکس‌باکس سری ایکس فعال خواهد بود و بازیکنان بدون نگرانی خاصی می‌توانند عناوین دلخواه و محبوب نسل‌های گذشته خود را روی کنسول جدید خود تجربه کنند. نکته جالب اینجا است که اسپنسر به شخصه این قابلیت کلیدی را امتحان و تعدادی از بازی‌های ایکس‌باکس 360 و ایکس‌باکس وان را روی Xbox Series X تجربه کرده است. در طرف مقابل، شواهد امر گویای این موضوع است که کنسول پلی‌استیشن 5 در حال حاضر قادر به اجرای بازی‌های قدیمی پلی‌استیشن نیست و طبق برخی از گمانه‌زنی‌ها، این ویژگی در زمان عرضه دستگاه قابل استفاده نخواهد بود.

آقای فیل اسپنسر در این زمینه می‌گوید:

ما قصد داشتیم تا کنسول ایکس‌باکس سری ایکس از همان روز اول عرضه خود از قابلیت Backward Compatibility پشتیبانی کند. از این رو، چند وقتی است که من می‌توانم بازی‌های ایکس‌باکس 360 و ایکس‌باکس وان را روی کنسول جدید یعنی Xbox Series X تجربه کنم. بدون تردید، این موضوع بهتر است که از همان روز نخست عرضه روی دستگاه فعال و قابل اجرا باشد.

البته، باید در نظر داشت که فراهم‌سازی چنین قابلیتی کار چندان ساده‌ای نیست، چرا که غالبا تمامی بازی‌ها متناسب با سخت‌افزارهای پلتفرم مقصد بهینه‌سازی می‌شوند و این موضوع کار را برای توسعه‌دهندگان کنسول‌ها دشوارتر می‌کند. به همین خاطر، عده‌ای از طرفداران برند ایکس‌باکس از اجرایی شدن کامل این قابلیت در نسل بعدی تردید دارند و تا به امروز گمانه‌زنی‌های مختلفی در این خصوص به گوش رسیده است. با این حال، جیسون رونالد (Jason Ronald)، مدیر برنامه‌ی ایکس‌باکس، مدعی است که معماری جدید تراشه ایکس‌باکس به گونه‌ای طراحی شده که از بازی‌های نسل‌های پیشین پشتیبانی می‌کند.

او در این‌باره توضیح می‌دهد:

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کنسول‌های بازی این است که عناوین ویدیویی به طور معمول برای سخت‌افزارهای منحصر به فرد دستگاه بهینه‌سازی می‌شوند و این یک نسل جدید سخت افزار به شمار می‌رود. در واقع، این یک طراحی با معماری جدید برای تراشه است. در همان زمان، ما در نظر داشتیم که سیلیکون را همراه با قابلیت پشتیبانی از نسل قبل طراحی کنیم. بر این اساس، ما تصمیماتی اتخاذ کردیم تا این ایده را به مرحله‌ی عمل برسانیم.

شایان ذکر است که کنسول ایکس‌باکس سری ایکس در تعطیلات سال 2020 میلادی روانه بازار خواهد شد. با وجود اینکه هنوز جزئیات چندان زیادی از مشخصات سخت‌افزاری دستگاه در دست نیست، اما یکی از نمایندگان شرکت مایکروسافت در گفت‌و‌گوی اخیر خود اشاره کرده که نام Series X در واقع به سادگی همان ایکس‌باکس است و این اسم پتانسیل کافی برای نام‌گذاری کنسول‌های بعدی را نیز دارد. با استناد به این گفته‌ها، به نظر می‌رسد که ردموندی‌ها در نسل آینده مدل‌های مختلفی از کنسول Xbox را راهی بازار خواهند کرد که ممکن است یکی از آن‌ها روی قدرت بیشتر و دیگری روی قیمت مناسب‌تر تمرکز کند. با این حال، مایکروسافت تا به امروز به صراحت از مدل‌های گوناگون ایکس‌باکس بعدی سخن نگفته است. در طرف مقابل، کنسول نسل نهم سونی به نام پلی‌استیشن 5 نیز در اواخر سال آینده میلادی به دست علاقه‌مندان خواهد رسید.

در انتهای این خبر، دیدگاه شما در رابطه با پشتیبانی کنسول Xbox Series X از قابلیت Backwards Compatibility چیست؟ به نظر شما آیا این ویژگی در هنگام عرضه کنسول مختص برخی از بازی‌های خاص است و یا تمامی آثار نسل‌های قبلی بدون عیب و نقصی روی ایکس‌باکس جدید اجرا خواهند شد؟


guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا