کژوال کمپ چیست و این رویداد به چه شکل برگزار می‌شود؟

همه چیز درباره رویداد بازی سازی

کژوال کمپ چیست و این رویداد به چه شکل برگزار می‌شود؟ ساحره چمنی ۰ ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ مقالات فناوری
کژوال کمپ کافه بازار

رویداد بازی‌سازی کژوال کمپ به‌ منظور ارتقای صنعت بازی‌های موبایلی در کشور برگزار می‌شود. این رویداد نخستین بار در سال ۹۷ برگزار شد و هم‌اکنون برای دومین بار میزبانی برای رقابت دانشجویان و بازی‌سازان موبایل در داخل کشور است.

مراحل رویداد Casual Camp

در دومین رویداد Casual Camp که از اوایل هفته‌ی جاری کار خود را آغاز کرده و تا ۱۵ مهرماه ادامه دارد، دانشجویان و توسعه‌دهندگان بازی‌های موبایلی از طریق پلتفرم دیسکورد می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و تیم‌سازی کنند.

دوره‌ی بعدی این رویداد از ۱۵ مهر تا ۱۵ آبان برگزار می‌شود که تیم‌ها به یک سری کارگاه روزانه وارد می‌شوند و در کنار توسعه‌دهندگان مطرح، تجربه و مهارت کسب می‌کنند.

کژوال کمپ

دوره‌ی نهایی و اصلی از ۱۵ آبان تا ۳۰ آذر برگزار خواهد شد و به این ترتیب شرکت‌کنندگان اقدام به توسعه و ساخت بازی خود می‌کنند. در همین راستا برگزارکنندگان کژوال کمپ برای هر تیم یک راهنما در نظر گرفته‌اند.

حامیان کژوال کمپ

دومین رویداد کژوال کمپ امسال با حمایت استودیوها و شرکت‌هایی مثل کوییز آو کینگز، استودیو نردبان اندیشه و آوا گیمز برگزار می‌شود.

هدف برگزاری کژوال کمپ

دومین رویداد کژوال کمپ به منظور ایجاد انگیزه و تشویق علاقه‌مندان به بازی‌سازی و دانشجویان برای تولید بازی موبایل برگزار شده است.

همچنین هدف، انتخاب ترندها و تیپ بازی‌هایی است که بیشترین مخاطب را در کافه بازار جذب می‌کنند.

به گفته‌ی مدیران کافه بازار، کژوال کمپ این دوره ژانر محور نیست و شرکت‌کنندگان باید بازی‌هایی بسازند که بتوان آنها را آنالیز و سپس روی کاربران تست انجام داد.

شرایط‌ بازی‌های شرکت ‌کننده

بازی‌هایی که امسال در کژوال کمپ شرکت می‌کنند باید شرایط ذیل را دارا باشند:

  •  ارائه آمار و دیتا برای آنالیز کردن
  •  تست آ/ب برای دسته‌بندی کاربران
  •  پیاده‌سازی رویداد در بازی‌ها تا بازی‌ها طول عمر بیشتری داشته باشند

جوایز

تیم برگزیده دومین رویداد کژوال کمپ مبلغ ۶۰ میلیون تومان دریافت می‌کند و تیم‌های دوم و سوم به ترتیب ۵۰ و ۴۰ میلیون تومان جایزه می‌گیرند.

به گفته‌ی مدیر روابط عمومی کافه بازار، فعلا شرکت‌کنندگان در حال ثبت نام در مرحله‌ی اول این رویداد هستند؛ این رویداد فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان است تا بتوانند با بازی‌سازان دیگر همکاری کرده و محصول خودشان را توسعه دهند.

کژوال کمپ

بازی‌سازان و دانشجویان علاقه‌مند به بازی‌سازی می‌توانند با شرکت در این رویداد از برنامه‌های آموزشی و کارگاه‌ها، سخنرانی‌ها و تجارب بازی‌های موفق، تیم‌سازی، ساخت بازی‌، شبکه منتورها و جوایز نقدی این رویداد بهره‌مند شوند.

برنده‌ی مرحله‌ی اول کژوال کمپ

در نخستین دوره‌ی رویداد کژوال کمپ ۲۲۸ نفر شرکت‌ کردند و ۲۱ تیم تشکیل شد. در مرحله‌ی اول این رویداد بازی «تخت باز» از استودیو آرمیک به عنوان برنده انتخاب شد. این بازی از بهمن ماه سال ۹۶ توانست بیش از ۱۰۰ هزار کاربر در کافه بازار جذب کند و طی دو سال اخیر در میان پرفروش‌ بازی‌های موبایلی قرار گرفت.

ارائه آمار و ارقام از زبان مدیرعامل کافه بازار

امین امیرشریفی به عنوان مدیرعامل کافه‌بازار در مراسم افتتاحیه کژوال کمپ پیش‌بینی کرد که تا سال ۲۰۲۲، صنعت بازی‌های موبایلی ۴۱ درصد از درآمد ۱۹۶ میلیارد دلاری صنعت بازی در جهان را به خود اختصاص می‌دهد. 

وی معتقد است که هنوز مارکت بازی‌های موبایل به اندازه‌ای که پناسیل دارد محتوای مناسبی ارائه نمی‌دهد؛ بررسی صنعت بازی موبایل ایران نشان می‌دهد که این بازار باید حدود ۱۰۰ میلیون دلار در سال درآمد داشته باشد اما در حال حاضر فقط یک دهم این عدد، وجود دارد. به عقیده ما این بازار می‌تواند رشد ده برابری داشته باشد. بازار موبایل ایران باید به مرحله‌ای برسد تا محتوای خوبی در این زمینه ارائه دهد که در نهایت باعث اشتغال‌زایی بیشتر شود.

به گفته‌ی مدیرعامل کافه بازار، تا اواخر سال ۹۸ حدود ۱۸ هزار بازی در کافه‌بازار فعال بوده که در مقایسه با گذشته افت ۴۲ درصدی را نشان می‌دهد، این درحالی است که در همان سال نصب فعال بازی‌ها حدود ۸۳ میلیون بوده که افزایشی ۱۵ درصدی داشته است. همچنین ۶۹ میلیارد تومان درآمد خالص نصیب صنعت بازی شده است. طبق این گزارش یک میلیون خریدار بیش از ۶ میلیون بار از هفت هزار و هفتصد بازی فروشنده، خرید موفق داشتند. آمار ۷.۷ هزار بازی فروشنده کاهش ۲۵ درصدی را در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد.

امیرشریفی معتقد است که عرضه و تقاضای بازی در بازار ایران تناسبی ندارد و آمارها نشان می‌دهد که به لحاظ تقاضا با رشد و به لحاظ عرضه با افت مواجه هستیم که این موارد دلایل مختلفی دارد و ما سعی می‌کنیم دلایل را شناسایی و برطرف کنیم. درواقع بازار بازی در ایران صنعت کم رقابت و پرتقاضایی است؛ اما عرضه کم و محدود است. ۱۷ درصد توسعه‌دهندگان بازار هم تولیدکننده بازی هستند که ۳۶ درصد درآمد توسعه‌دهندگان را شکل می‌دهند. درآمد خالص توسعه‌دهندگان ۱۸۹ میلیارد ریال است که از این تعداد ۶۹ میلیارد ریال متعلق به توسعه‌دهندگان بازی است.

او اعتقاد دارد که رقابتی نبودن صنعت بازی موبایل در حال حاضر، فرصتی است تا هر بازی جدید درآمد و کاربران جدیدی را داشته باشد.

براساس آمار ارزش طول عمر مشتریان بازی‌ها ۱.۸۹ برابر برنامه‌ها است. سومین مورد جستجوی پر تعداد بازی‌ها در مقایسه با برنامه‌ها در کافه بازار است که طبق آمار بیشترین جستجوی کلمه در ماه در کافه ‌بازار کلمه «بازی» است. آخرین مورد هم این است که مردم در همه شرایط به خصوص در شرایط شیوع ویروس کرونا در حال بازی هستند. در نهایت صنعت بازی از نظر عرضه و تقاضا صنعت جذابی به شمار می‌آید.

به گفته او تولید، نشر و عرضه بازی‌ها سه اصل مهم در پاسخگویی به تقاضای کاربران هستند که کافه بازار کارهای مهمی را روی موضوع عرضه انجام داده است.

او اعتقاد دارد درآمد زایی و بازگشت درآمد به شرکت‌ها ازطریق خریدهای درون‌برنامه‌ای از جمله دلایل رشد قابل‌توجه صنعت بازی‌های موبایل در ایران است؛ امیرشریفی می‌گوید تمرکز کافه بازار در شش ماه گذشته روی بازی‌ها بوده و یکی از اقدامات آن‌ها جدا کردن صفحه بازی از سایر برنامه‌ها بوده است که به گفته او رشد ۵۰ درصدی نصب بازی‌ها را به دنبال داشته است. یکی دیگر از اقدامات کافه بازار شخصی سازی کردن محتوا برای کاربران بوده است که طبق آمارها باعث رشد ۱۰۰ درصدی نصب بازی در صفحه اصلی شده است.

اضافه شدن بخش آماری اینسایت

مدیرعامل کافه بازار اعلام کرد که بخش جدیدی به نام اینسایت به کافه بازار اضافه می‌شود که توسعه‌دهندگان می‌توانند از اواسط مهرماه با مراجعه به این به بخش آمار و ارقام دسترسی داشته باشند تا دید بهتری نسبت به وضعیت صنعت بازی به دست آورند. این اطلاعات به شکل مداوم به‌روزرسانی می‌شوند.

تاثیر بازی‌های خارجی بر صنعت گیم ایران

به گفته امیرشریفی، با وجود انتقادها به نشر بازی‌های خارجی، اما انتشار این بازی‌ها در فروش کل بازی‌ها کمک زیادی کرده است. او اعتقاد دارد که انتشار بازی‌های خارجی سهمی از کل بازار را نخواهد گرفت اما باعث می‌شود تا کاربران به سایر بازی‌ها توجه بیشتری کنند. 

مدیرعامل کافه بازار همچنین اعلام کرد که چند بازی به صورت آزمایشی با بودجه‌ای مشخص در منطقه منا منتشر خواهد شد، با بازی‌سازان صحبت می‌کنیم و در حال تحقیق و توسعه هستیم. البته باید توجه کنیم که تمرکز و هدف ما روی بزرگ کردن صنعت است و نمی‌خواهیم رقابت کنیم و تولیدکننده‌ها و ناشران را تضعیف کنیم تا تولیدکننده و ناشر خود را تقویت کنیم. بلکه همه افراد در این صنعت باید در کنار هم کار کنند چون هدف ما این است که صنعت بازی را به ظرفیت واقعی خود برسانیم.

وی درباره‌ی اینکه ناشران خارجی با توجه به مشکلات ریالی و دلاری چه سودی از همکاری با ایران نصیبشان می‌شود، می‌گوید که صنعت بازی‌سازی ایران از نظر کم رقیب بودن برای ناشران خارجی جذاب است و اینکه سرویس‌دهی در این بازار نسبت به بازارهای دیگر مانند عربستان بسیار آسان‌تر است.


guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا