#مهسا_امینی

چرا مایکروسافت با انحصاری شدن بازی GTA 3 برای ایکس باکس مخالفت کرد؟

وقتی مایکروسافت به بخت خود لگد زد!

ساخت GTA 3

قسمت جدید پادکست Power On: The Story of Xbox فاش می‌کند مایکروسافت پیشنهاد مشارکت در ساخت GTA 3 و تبدیل شدنش به انحصاری ایکس باکس را نپذیرفت.

Grand Theft Auto III که در سال ۲۰۰۱ میلادی عرضه شد، یک بازی اکشن-ماجرایی بوده و نقطه عطفی برای راکستار گیمز و صنعت ویدیو گیم به شمار می‌رود. سومین نسخه GTA توانست رقبا را کنار زده و به پرفروش‌ترین بازی آمریکا در سال ۲۰۰۱ تبدیل شود. این اتفاق باعث شد راکستار گیمز از شرکتی ناشناخته به نامی مشهور در سراسر جهان تبدیل شود. GTA III همچنین نشان داد امکان ساخت بازی‌های جهان باز با محیطی سه بُعدی وجود دارد؛ اتفاقی که تاثیرش روی سری بازی‌های مختلف از جمله Crackdown ،Mafia ،Saints Row و Watch Dogs به وضوح دیده می‌شود.

شخصیت اصلی Grand Theft Auto III یک خلافکار به نام کلاود است که در جریان سرقت از بانک توسط معشوقه‌اش فریب خورده و توسط پلیس دستگیر می‌شود. ماشینی که کلاود را به سمت مقصد می‌برد، توسط کارتل مواد مخدر کلمبیا مورد حمله قرار گرفته و همین اتفاق، شرایط را برای فرار پروتاگونیست مهیا می‌سازد. او در ادامه با شخصیت‌های متعددی ملاقات کرده و به خانواده مافیایی لئون می‌پیوندد. کلاود قصد دارد معشوقه‌اش را یافته و کاری که در حقش کرد را تلافی کند. در ضمن، بازی تنها شامل ماموریت‌های اصلی نشده و کاربر در صورت علاقه‌ ماموریت‌های فرعی را هم به سرانجام برساند.

قسمت جدید پادکست Power On: The Story of Xbox چندی پیش در فضای مجازی منتشر شد. در بخشی از این قسمت فاش می‌شود راکستار گیمز برای ساخت GTA 3 به یک شریک تجاری نیاز داشت. در همین راستا، ایده بازی را برای مایکروسافت ارسال کرد. ردموندی‌ها در آن بازه زمانی به دنبال انتشار محصولات ثرد پارتی روی اولین نسل ایکس باکس بودند. به همین دلیل، برای دریافت ایده‌های این چنینی تمایل زیادی داشتند. با این حال، پیشنهاد راکستار رد شد. طبق آنچه در پادکست گفته می‌شود، راکستار در آن زمان یک ناشر کوچک بود و مدیران مایکروسافت گمان نمی‌کردند آن‌ها از پس ساخت یک محیط جهان باز به صورت سه بُعدی بربیایند. علاوه بر این، نسخه‌های پیشین GTA فروش قابل‌توجهی نداشتند.

پس از اینکه مایکروسافت پیشنهاد مشارکت در ساخت GTA 3 را نپذیرفت، راکستار گیمز به سراغ سونی رفت. سامورایی‌ها از ایده تولید چنین محصولی حمایت کردند. در نتیجه، این بازی به انحصاری زمانی پلی استیشن 2 تبدیل و نخست برای آن عرضه شد. نسخه رایانه‌های شخصی حدودا یک سال بعد و نسخه ایکس باکس هم حدودا دو سال بعد در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

راکستار گیمز چندی پیش Grand Theft Auto III را ریمستر کرد و در قالب یک باندل به نام Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition منتشر شد؛ باندلی که نسخه‌های ریمستر Grand Theft Auto: Vice City و Grand Theft Auto: San Andreas را هم در خود جای داده است. نسخه‌های ریمستر از جنبه‌های مختلف مانند گیم پلی و جلوه‌های بصری تغییرات متعددی داشته‌‍اند تا نسل جدید گیمرها از تجربه آن‌ها لذت ببرند. البته مشکلات فنی زیاد باعث شده خریداران شدیدا ناراضی باشند. مطابق انتظار، ناشر آمریکایی وعده داده با انتشار آپدیت‌های مختلف ایرادات را برطرف می‌کند.

در حال حاضر مشخص نیست ریمستر نسخه‌های قدیمی GTA به صورت جداگانه هم برای فروش گذاشته می‌شوند یا خیر.


guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا