#مهسا_امینی

عملکرد عالی شرکت الکترونیک آرتز در سه ماهه اخیر

سرویس EA Play بیش از ۱۳ میلیون کاربر دارد!

عملکرد شرکت الکترونیک آرتز

گزارش مالی سه ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۰ – ۲۰۲۱ الکترونیک آرتز از عملکرد تجاری عالی و همچنین فروش فوق‌لعاده محصولات این شرکت حکایت دارد.

بدون هیچ شک و تردیدی، شرکت الکترونیک آرتز یکی از بزرگ‌ترین و بهترین کمپانی‌های ناشر بازی‌های ویدیویی است که تا به امروز آثار تاثیرگذار و پرطرفدار زیادی را روانه بازار کرده است. از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین عناوین این شرکت می‌توان به مجموعه نید فور اسپید، مس افکت، فیفا، The Sims و بازی بتل رویال Apex Legends اشاره کرد که هر یک هوادران بی‌شماری در سرتاسر جهان دارند. حال طبق تازه‌ترین گزارش مالی، به نظر می‌رسد که این کمپانی از نظر تجاری در طول سه ماهه‌ی اخیر عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و فارغ از فروش عالی محصولات، جامعه‌ی بازیکنان آن نیز بیشتر از گذشته شده است.

به بیان دقیق‌تر، چندی پیش جلسه‌ی ارائه‌ی گزارش سه ماهه سوم سال مالی ۲۰۲۰ – ۲۰۲۱ شرکت الکترونیک آرتز با حضور جمعی از مدیران و سرمایه‌گذاران ارشد برگزار شد که در جریان این نشست، آمار و ارقام جدیدی از وضعیت و عملکرد تجاری این کمپانی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. این گزارش در واقع مربوط به عملکرد EA در پاییز سال گذشته میلادی می‌شود؛ زمانی که عناوین بزرگ و پرطرفداری از جمله FIFA 21 و Madden 21 راهی بازار شدند و چه بسا عرضه‎ی کنسول‌های نسل نهم ایکس‌باکس سری ایکس | اس و پلی‌استیشن 5 حسابی شرایط را برای موفقیت الکترونیک آرتز فراهم کرده بود.

در ابتدای گزارش، بد نیست اشاره کنم که بخش EA Sports به تنهایی گویای این موضوع است که شرکت الکترونیک آرتز در طول سه ماهه‌ی اخیر تا چه میزان موفق عمل کرده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، درآمد این کمپانی هم ‌اکنون به بیش از ۵ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با بازه مشابه سال گذشته میلادی، چیزی در حدود هشت درصد رشد داشته است. از طرفی، تا انتهای پاییز سال ۲۰۲۰ میلادی، چیزی در حدود ۲۳۰ میلیون نفر عناوین ورزشی الکترونیک آرتز را خریداری کرده‌اند که بی‌شک رقم بزرگ و قابل توجهی است. علاوه بر این، بخش آلتیمیت تیم بازی فیفا در ماه دسامبر سال گذشته میلادی با ثبت شش میلیون کاربر همزمان، این بار رکورد جدیدی را به خود اختصاص داده است.

موفقیت شرکت الکترونیک آرتز صرفا به عناوین ورزشی از جمله فیفا محدود نمی‌شود، بلکه سایر آثار این کمپانی نیز از لحاظ تجاری رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده‌اند. به عنوان مثال، مدیر عامل EA طی این جلسه رسما اعلام کرد که بازی بتل رویال Apex Legends همچنان به روند رو به رشد خود ادامه می‌دهد و از ابتدای سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ میلادی، جامعه‌ی این عنوان نزدیک به ۳۰ درصد گسترش یافته است.

یکی از مهم‌ترین دلایل رشد درآمد الکترونیک آرتز به نسبت گذشته، افزایش استقبال بازیکنان از سیستم پرداخت درون برنامه‌ای عناوین این کمپانی است. همان‌طور که احتمالا اطلاع دارید، EA علاقه‌ی زیادی به استفاده از سیستم پرداخت درون برنامه‌ای دارد و در حال حاضر بیشتر آثار محبوب آن از جمله اپکس لجندز، فیفا، NHL و Madden به این سیستم مجهز هستند. به عبارتی، این شرکت جدا از فروش محصولات خود، از طریق فروشگاه‌های داخل بازی آیتم‌ها و پک‌های مختلفی را به فروش می‌رساند که بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، به نظر می‌رسد که درآمد حاصل از این بخش، سهم زیادی در درآمد کلی کمپانی دارد. البته، هرچند که همواره انتقادهای زیادی به سیستم پرداخت درون برنامه‌ای بازی‌های EA وارد می‌شود، اما این شرکت تصمیمی در بارنگری و تغییر سیاست‌های خود ندارد.

عملکرد شرکت الکترونیک آرتز

در کنار فروش بازی‌ها و سیستم پرداخت درون برنامه‌ای، سرویس اشتراکی EA Play نیز به تنهایی بخشی از درآمد شرکت الکترونیک آرتز را تشکیل می‌دهد. طی سال‌های اخیر که سرویس‌های اشتراکی ایکس‌باکس گیم پس و پلی‌استیشن Now مورد توجه بازیکنان قرار گرفتند، کمپانی EA نیز با تغییر یک سری سیاست‌ها، اقدامات بزرگی در راستای گسترش و افزایش محبوبیت الکترونیک آرتز پلی انجام داده که از مهم‌ترین آن می‌توان به ادغام این سرویس با Xbox Game Pass Ultimate اشاره کرد. حال، گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که این تغییر و تحول‌ها تا حد قابل توجهی در گسترش این سرویس اشتراکی تاثیرگذار بوده و به مرور افراد بیشتری در آن عضو می‌شوند.

طبق جدیدترین اطلاعات منتشر شده در گزارش مالی اخیر EA، این کمپانی اعلام کرده که سرویس الکترونیک آرتز پلی در حال حاضر چیزی در حدود ۱۳ میلیون کاربر دارد. گفتنی است که این آمار مختص یک پلتفرم نیست و مجموع کاربران در تمامی پلتفرم‌ها را در برمی‌گیرد. اندرو ویلسون (Andrew Wilson)، مدیر عامل شرکت الکترونیک آرتز، روز گذشته در جریان کنفرانس خبری ادعا کرد که ادغام EA Play با گیم پس آلتیمیت منجر به افزایش چند برابری کاربران این سرویس شده و الکترونیک آرتز به لطف محصولات متنوع خود روی تمامی پلتفرم‌ها، اقدامات بیشتری در راستای گسترش و بهبود آن انجام خواهد داد.

اندرو ویلسون در این خصوص توضیح می‌دهد:

ما در حال حاضر مشغول گسترش برتری خود در سرویس‌های اشتراکی هستیم. ادغام بی‌نظیر EA Play با سرویس ایکس‌باکس گیم پس آلتیمیت سرعت رشد سرویس اشتراکی ما را به طرز شگفت‌انگیزی افزایش داد و در حال حاضر این سرویس روی پلتفرم‌های استیم، اوریجین، ایکس‌باکس و اوریجین چیزی در حدود ۱۳ میلیون بازیکن دارد. با توجه به افزایش کاربرانی که به ارزش سرویس‌های اشتراکی اهمیت می‌دهند و در طرفی دیگر، با توجه به مقیاس بزرگ ما روی پلتفرم‌های مختلف و محتویاتی که در اختیار داریم، در حال ساخت یک تجارت بزرگ با سوددهی مکرر و زیاد هستیم.

این در حالی است که تا پایان ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی، تعداد کاربران سرویس الکترونیک آرتز پلی برابر با ۶.۵ میلیون نفر اعلام شده بود. بر این اساس، در حال حاضر تاثیر ادغام این سرویس با گیم پس آلتیمیت در رشد کاربران و جامعه‌ی آن برهیچکس پوشیده و پنهان نیست و با توجه به تداوم پشتیبانی الکترونیک آرتز از این سرویس و همچنین افزایش محبوبیت سرویس‌های اشتراکی بازی‌ها، انتظار می‌رود که به مرور زمان افراد بیشتری نسبت خرید عضویت EA Play اقدام خواهند کرد.

در خلال این کنفرانس خبری، شرکت الکترونیک آرتز با اشاره به مجموعه‌ی محبوب جنگ ستارگان، اعلام کرد که فروش عناوین سری Star Wars به تازگی از مرز ۵۲ میلیون نسخه عبور کرده و این کمپانی از فروش آی‌پی مذکور چیزی در حدود سه میلیارد دلار درآمد داشته است. نکته جالب اینجا است که الکترونیک آرتز تا به امروز از بخش پرداخت درون برنامه‌ای بازی رایگان و موبایلی Star Wars: Galaxy of Heroes چیزی در حدود یک میلیارد دلار کسب درآمد کرده است.

از دیگر نکات مهم گزارش این جلسه می‌توان به افشای زمان رونمایی از بازی جدید بتلفیلد اشاره کرد. آقای اندرو ویلسون طی این نشست ادعا کرد که هفدهمین نسخه از مجموعه‌ی Battlefield در تاریخ نامشخصی از بهار سال جاری میلادی (مصادف با ۳۰ اسفند سال ۱۳۹۹ الی ۳۱ خرداد سال ۱۴۰۰) برای نخستین بار در معرض نمایش قرار خواهد گرفت. البته، هنوز جزئیاتی از این عنوان در دسترس قرار نگرفته و اطلاعاتی از جمله نام و تاریخ انتشار دقیق آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. فارغ از سری بتلفیلد، در این جلسه گفته شد که در نهایت بازی محبوب و رایگان Apex Legends ماه آینده برای کنسول هیبریدی نینتندو سوییچ عرضه خواهد شد.

همزمان با برگزاری گزارش مالی سه ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۰ – ۲۰۲۰۱ الکترونیک آرتز، استودیوی سرشناس بایوور (BioWare) تریلر گیم‌پلی بازی مورد انتظار Mass Effect Legendary Edition را به نمایش گذاشت. این عنوان که در واقع شامل سه نسخه‌ی اول سری محبوب مس افکت می‌شود، قرار است در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ (مصادف با ۱۴ ماه می سال جاری میلادی)‌ برای کنسول‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 و همچنین پلتفرم رایانه‌ی شخصی عرضه شود. طبق گفته‌ی تیم سازنده، هنوز برنامه‌ای برای انتشار نسخه‌ی نسل نهم بازی وجود ندارد، اما کاربران ایکس‌باکس سری ایکس | اس و پلی‌استیشن 5 به لطف قابلیت پشتیبانی از نسل گذشته می‌توانند از تجربه‌ی سه گانه‌ی مس افکت روی پلتفرم‌های خود لذت ببرند.


guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا