1%
  • 0/10

اسپنسر: ایکس باکس گیم پس جایگزین خرید بازی‌ها به صورت تکی نمی‌شود!

رئیس تیم ایکس باکس درباره آینده اشتراک‌های گیمینگ و فضای ابری می‌گوید

اسپنسر: ایکس باکس گیم پس جایگزین خرید بازی‌ها به صورت تکی نمی‌شود! ۰ ۲۲ دی ۱۴۰۰ اخبار بازی کپی لینک
رئیس ایکس باکس درباره ایکس باکس گیم پس

پس از روی کار آمدن اشتراک‌های مختلف از جمله اشتراک ایکس باکس گیم پس، بسیاری گمان دارند مرگ بازی‌های فیزیکی و همینطور خرید بازی‌ها به صورت تکی نزدیک است، ولی رئیس تیم ایکس باکس نظری متفاوت دارد!

رئیس تیم ایکس باکس، فیل اسپنسر (Phil Spencer) هنوز آماده نتفلیکسی شدن بازی‌های ویدیویی در آینده نیست! طی روزهای اخیر اسپنسر مصاحبه‌ای با روزنامه نیویورک تایمز داشته و در این مصاحبه اعلام کرده که بازار خرده فروشی بازی‌های ویدیویی فوق‌العاده قوی و رو به رشد است. او در ادامه افزود:

بیایید مطمئن باشیم که بهترین خدمات اشتراکی و همچنین خرده فروشی به مشتریان ارائه می‌شوند.

او همچنین تلاش‌های فراوان مایکروسافت برای بهری وری از سرویس‌های ابری را بسیار شبیه به رویکرد شبکه اینترنتی نتفلیکس دانست، با این حال به سرعت اشاره داشت که خرید بازی‌ها به صورت تکی، یکی از رسوم دنیای بازی‌های ویدیویی بوده و بخشی نیست که تلاش داشته باشند آن را از دور خارج کنند. البته ناگفته نماند که از دور خارج کردن خرید بازی‌ها به صورت تکی حرکتی کاملا غیر منطقی خواهد بود و البته با تمام پیشرفت‌های حاصل شده از ارائه سرویس ایکس باکس گیم پس، این سرویس هنوز نتوانسته به نزدیکی فروش بازی‌ها به صورت تکی و جداگانه برسد. اسپنسر در همین راستا گفت:

خرده فروشی بازی‌ها بزرگ‌تر از اشتراک‌ها هستند. اشتراک‌ها البته رشد سریع‌تری دارند و این تنها به دلیل تازگی آن‌هاست. درباره سرویس ایکس باکس گیم پس باید بگویم ما یکی از اولین‌ها در انجام دادن چنین حرکتی بودیم، ولی تجارت خرده فروشی بسیار بزرگ است. ما هنوز دیسک‌های فیزیکی می‌فروشیم.

آینده ایکس باکس گیم پس و فضای ابری ایکس باکس

سرویس ایکس باکس گیم پس و خواهر دو قلوی آن یعنی پی‌سی گیم پس برای بسیاری یک دو راهی به وجود آورده‌اند. از یک سو، هر کسی می‌تواند از پیشنهاد خارق‌العاده ۱ دلاری مایکروسافت بهره برده و برای یک ماه تمام به تجربه بازی‌های تک نفره و Co-Op بپردازد. حتی اگر پیشنهاد اولیه مایکروسافت را کنار زده و به قیمت معمول آن یعنی ۱۰ دلار نگاهی داشته باشیم، باز هم سرویس ایکس باکس گیم پس با بیش از ۴۰۰ بازی پیشنهادی وسوسه انگیز است.

در سوی دیگر، بسیاری به رسوم دنیای بازی‌های ویدیویی پایبند بوده و خرید بازی‌ها به شکل جداگانه را زیبا دیده و نمی‌توانند به خود اجازه دهند اشتراک‌ها، جای خرید خوشایند بازی‌ها و فیلم‌ها به صورت تکی را بگیرند و علاقه‌شان به تک بازی‌ها بیش از علاقه‌شان به بیش از ۴۰۰ بازی‌ست!

بد نیست نگاهی به سرویس‌های ابری نیز داشته باشیم و ما گمان داریم که تجربه بازی‌ها به صورت ابری، به این زودی‌ها جای دانلود کردن بازی‌ها را نخواهد گرفت. یکی از بزرگان این بخش گوگل استادیا بوده که به گفته بسیاری مسیر تکامل بازی‌های ویدیویی و آینده روشن بسیاری از شرکت‌ها در این صنعت پردرآمد و پرطرفدار است و مایکروسافت نیز سال‌هاست برای ورود به این زمینه تلاش می‌کند. اسپنسر درباره تجربه بازی‌ها در فضای ابری گفت:

من فکر می‌کنم که فضای ابری ضروری‌ست و نتفلیکس به طور واضح فضای ابری دارد، آمازون فضای ابری دارد و گوگل یک فضای ابری واقعی دارد.

در همین راستا، مایکروسافت گمان دارد که از رقبا چند قدم جلوتر است. آن‌ها نه تنها فضای ابری در اختیار دارند، بلکه می‌دانند دنیای بازی سازی چگونه بوده و می‌توانند به خوبی بازی بسازند. اسپنسر در ادامه سخنان خود درباره فضای ابری گفت:

ولی بدون محتوا، جامعه طرفداران و فضای ابری و فکر ورود به به دنیای بازی‌های ویدیویی! این کاری‌ست که آمازون در حال انجام دادن است. من فکر می‌کنم آن‌ها حرکت هوشمندانه‌ای انجام داده‌اند. آن‌ها در حال خرید استودیو هستند. آن‌ها در حال یادگیری رویه خلاقانه ساخت بازی‌ها هستند و فکر می‌کنم راهی هوشمندانه برای ورود به این صنعت انتخاب کرده‌اند. برای ما! ما سال‌های سال است این راه را آغاز کرده‌ایم.

حقیقت این است که گفته اسپنسر صحیح است! آمازون اولین بازی خود یعنی New World را با موفقیتی چشم گیر عرضه کرد، با این حال سال‌ها توسعه آن طول کشید. در سوی دیگر مایکروسافت طی سال گذشته میلادی بسیاری عناوین فوق موفق چون Halo Infinite، Forza Horizon 5، Age of Empires 4 و Psychonauts 2 را به انتشار رساند. نباید از بازی Deathloop نیز گذر کرد. شاید این بازی به طور انحصاری زمانی برای پلی استیشن منتشر شده باشد، ولی استودیوهای توسعه دهنده آن یعنی بتزدا و آرکین تحت اختیار مایکروسافت هستند.

بدون شک بسیاری از ما قبول داریم که مایکروسافت وضعیتی فوق‌العاده خوب و پایدار در زمینه اشتراک‌ها و فضای ابری دارد، پس شنیدن سخنان اسپنسر درباره راه‌های قدیمی خرید بازی‌های ویدیویی بسیار خوشایند است، با این حال اعتماد کردن به سخنان شرکت‌های بزرگ کمی سخت بوده و تصور خرید بازی‌ها به طور فیزیکی در دو دهه آینده تقریبا غیر قابل تصور است. نظر شما چیست؟ شما آینده بازی‌های فیزیکی و همچنین تقابل اشتراک‌ها با خرید بازی‌ها به صورت تکی را چگونه می‌بینید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.




نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments