اختلاف قدرت پردازنده‌های کنسول‌های نسل نهم ناچیز است

می‌توان از این تفاوت جزئی صرف نظر کرد!

پردازنده‌های کنسول‌های نسل نهم

کارگردان بازی Monster Energy Supercross 4 مدعی است که در حال حاضر اختلاف قدرت پردازنده‌های کنسول‌های نسل نهم به قدری ناچیز است که می‌توان از آن به طور کامل صرف نظر کرد.

کنسول‌های نسل نهم مایکروسافت و سونی علی‌رغم فراگیری ویروس کرونا در سراسر جهان، در اواخر سال گذشته میلادی راهی بازار شدند. از لحاظ سخت افزاری، پلتفرم‌های جدید تفاوت چشم‌گیری با نسل پیشین دارند و چه بسا در بحث سرعت حافظه و پردازشگر گرافیکی قابل مقایسه با ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 نیستند. این قدم رو به جلو بی‌شک پیشرفت‌های قابل توجهی را در صنعت بازی‌های ویدیویی رقم می‌زند و بازی‌ها بیش از پیش واقع‌گرایانه‌ و طبیعی‌تر به نظر خواهند رسید.

در این میان، کمپانی سرشناس مایکروسافت این بار با دو کنسول به استقبال نسل نهم رفته؛ یکی که به گفته‌ی آن‌ها از لحاظ قدرت گرافیکی رقیبی در صنعت بازی‌های ویدیویی ندارد و دیگر به عنوان نماینده‌ی ارزان قیمت، برای قشر خاصی از بازیکنان در نظر گرفته شده است. در طرف مقابل هم کمپانی سونی با عرضه‌ی مدل استاندارد و بدون دیسک درایو نوری پلی‌استیشن 5، نسل نهم را آغاز کرده است. هر سه کنسول نسبت به یکدیگر برتری و ضعف‌هایی دارند که گاها این مزایا و معایب به دلیل موجهی برای خرید یا عدم انتخاب آن تبدیل می‌شود. برای مثال، قدرت پردازنده‌ی گرافیکی کنسول ایکس‌باکس سری ایکس یک سر و گردن از رقیب خود بالاتر بوده و به راحتی قادر به اجرای بازی‌ها در بهترین کیفیت ممکن است. این در حالی است که کنسول جدید سونی به لطف استفاده از حافظه‌ی SSD سفارشی، از سرعت بسیار بالاتری برخوردار است و این موضوع یک مزیت بزرگ برای پلی‌استیشن 5 به شمار می‌رود.

اگرچه این تفاوت‌ها در حال حاضر روی کاغذ بوده و از نظر عملکرد هر سه کنسول تجربه‌ی مشابهی را برای بازیکنان به ارمغان می‌آورند، اما گفتنی است که قدرت پردازنده‌های مرکزی کنسول‌های نسل نهم اختلاف زیادی با یکدیگر ندارند و به نوعی می‌توان گفت که پردازشگر مرکزی آن‌ها تا حدودی عملکرد یکسانی دارد. این موضوع تا به امروز توسط شماری از توسعه‌دهندگان تایید شده و حال در تازه‌ترین خبرها، چندی پیش الکس زوکا (Alex Zucca)، کارگردان بازی Monster Energy Supercross 4، بار دیگر مهر تاییدی بر این گفته‌ها زد.

به بیان دقیق‌تر، الکس زوکا که سابقه‌ی زیادی در تولید بازی‌های ویدیویی دارد، به‌تازگی در گفت‌وگویی اعلام کرده که اختلاف قدرت پردازنده‌های مرکزی سه کنسول ایکس‌باکس سری ایکس، ایکس‌باکس سری اس و پلی‌استیشن 5 بسیار ناچیز است. به گفته‌ی او، این اختلاف به قدری کم است که حتی می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد و قدرت پردازنده‌های مرکزی این سه دستگاه را یکسان در نظر گرفت.

این کارگردان بر این باور است که قدرت خام یک سخت افزار به تنهایی یک مزیت بزرگ و قابل توجه تلقی نمی‌شود و زمانی این قدرت به چشم می‌خورد که سازندگان به خوبی و با روش‌های مختلف بهینه‌سازی از آن بیشترین بهره‌برداری را داشته باشند. بر اساس اظهارات او، در حال حاضر کنسول‌های نسل نهم از لحاظ پردازنده‌ی مرکزی عملکرد مشابهی دارند، اما ممکن است که در آینده با تغییر ابزارهای بازی‌سازی، اختلاف زیادی میان قدرت این پردازشگر‌ها ایجاد شود.

پردازنده‌های کنسول‌های نسل نهم

الکس زوکا در این خصوص توضیح می‌دهد:

اختلاف قدرت پردازنده‌های مرکزی سه کنسول ایکس‌باکس سری ایکس، ایکس‌باکس سری اس و پلی‌استیشن 5 به قدری ناچیز است که اگر صادقانه بگویم، حتی می‌توان گفت که هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. البته، این قدرت خام به تنهایی در ساخت بازی و تاثیرگذاری آن در روند توسعه‌ی یک اثر ارزش و اهمیتی ندارد، بلکه سهم عمده‌ای از این اختلاف به نحوه‌ی استفاده و بهره‌گیری از این قدرت بستگی دارد. در هر حال، تنها گذر زمان می‌تواند اختلاف پردازنده‌های کنسول‌های نسل نهم را مشخص کند. به شخصه برای مشاهده این اختلاف و تفاوت‌ها بسیار هیجان‌زده هستم.

از این رو، با توجه به این که به مرور زمان بازی‌سازان از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدیدی در ساخت بازی‌های بعدی خود استفاده خواهند کرد، چندان دور از انتظار نیست که در آینده اختلاف قدرت پردازنده‌های مرکزی کنسول‌های نسل نهم مایکروسافت و سونی به وضوح قابل مشاهده باشد. البته، در نظر داشته باشید که پردازنده‌ی مرکزی در کنسول‌ها حرف اول را برای اجرای بازی‌ها در بالاترین کیفیت ممکن نمی‌زند و این پردازنده‌ی گرافیکی است که باید از پس اجرای عناوین مختلف برآید.

همان‌طور که اشاره کردم، در حال حاضر کنسول ایکس‌باکس سری ایکس لااقل روی کاغذ از نظر پردازنده گرافیکی قدرت بیشتری در مقابل رقیب خود دارد. اختلاف این قدر از نظر اعداد و ارقام کم نیست و نمی‌توان به راحتی از آن چشم پوشی کنیم. از این رو، ممکن است که با گذشت چند سال، ایکس‌باکس سری ایکس بتواند بازی‌های جدید را با گرافیک فنی و کیفیت بصری بهتری به نسبت پلی‌استیشن 5 اجرا کند. در هر صورت، با توجه به این که هنوز شماری از بازی‌ها به طور کامل برای کنسول‌های نسل نهم بهینه و ساخته نمی‌شوند و از تمام قدرت سخت افزارهای آن‌ها استفاده نمی‌کنند، کمی زود است که با قاطعیت در این مورد اظهار نظر کنیم.

در پایان این خبر، لازم به ذکر است که بازی موتورسواری Monster Energy Supercross – The Official Videogame 4 در روز ۲۱ اسفند ماه سال جاری (مصادف با ۱۱ مارس سال ۲۰۲۱) برای کنسول‌های ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس سری ایکس، ایکس‌باکس سری اس، پلی‌استیشن 4، پلی‌استیشن 5 و نینتندو سوییچ و همچنین پلتفرم ابری گوگل استادیا و رایانه‌ی شخصی منتشر می‌شود.


guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا