خالق رمز معروف کونامی در سن ۶۱ سالگی از دنیا رفت
کازوهیسا کاشیموتو دار فانی را وداع گفت
کازوهیسا کاشیموتو خالق رمز کونامی در سن ۶۱ سالگی در گذشت. رمز کونامی، یک کد تقلب بود که نخستین بار در بازی Gradius مورد استفاده قرار گرفت و بعدها به یک سمبل تبدیل شد.
ساعاتی قبل، یوجی تاکنوچی (Yuji Takenouchi) آهنگساز و طراح صدای مشهور ژاپنی با انتشار یک توییت اعلام کرد کازوهیسا کاشیموتو (Kazuhisa Hashimoto) در سن ۶۱ سالگی در گذشت. کاشیموتو به واسطهی خلق رمز کونامی به یکی از چهرههای مشهور صنعت بازیهای ویدیویی در دهههای گذشته تبدیل شده بود. رمز کونامی، یک کد تقلب بود که برای نخستین بار در بازی Gradius و سپس در محصولات دیگر شرکت کونامی از جمله Contra و Castlevania مورد استفاده قرار گرفت.
شرکت کونامی با انتشار یک توییت درگذشت کازوهیسا کاشیموتو را تایید کرد. در این توییت نوشته شده است اعضای شرکت از شنیدن خبر درگذشت کاشیموتو بسیار ناراحت شده و در این شرایط سخت کنار اعضای خانواده و دوستان او هستند. کاشیموتو بهعنوان برنامهنویس و تهیهکننده روی Gradius کار میکرد که سال ۱۹۸۶ منتشر شد. او قادر نبود در مرحلهی تست، بازی را به پایان برساند و در نتیجه تصمیم گرفت یک کد تقلب برای آن بسازد. این کد تقلب بنا به دلایلی در نسخهی نهایی بازی ماند و به همان صورت به دست علاقهمندان رسید.
دو سال بعد، بازی Contra برای کنسول خانگی Nintendo Entertainment System منتشر شد که در آن هم از رمز کونامی استفاده شده بود. قرار گیری این کد بسیار مورد توجه قرار گرفت؛ زیرا Contra، بازی بسیار چالشبرانگیزی محسوب میشد. این کد تقلب یا نسخهای از آن طی سالهای بعد در بازیهای بسیاری مورد استفاده قرار گرفت که تعدادشان به بیش از ۱۰۰ عنوان میرسد. همچنین تعداد زیادی از ناشران بازیهای ویدیویی کد تقلب مشابهی را در محصولات خود قرار دادند تا به این سمبل در صنعت بازیهای ویدیویی و فرهنگ عامه ادای احترام کرده باشند. دیگر شرکتها هم ترجیح دادند تا ایستر اگ رمز کونامی را در بازیهای خود مورد استفاده قرار دهند.
یکی از اولین بازیهای کازوهیسا کاشیموتو، Track and field نام داشت که در سال ۱۹۸۳ منتشر شد و بهواسطهی بازیهای المپیک تابستانی که قرار بود یک سال بعد در شهر لوس آنجلس برگزار شود، مورد توجه قرار گرفت. کاشیموتو در این بازی ورزشی یک ایستر اگ قرار داده بود. اگر کاربر نیزه را به سمت بالای صفحه نشانه میگرفت و سپس پرتاب میکرد، بشقاب پرندهها به پرواز در میآمدند.
این بازیساز ژاپنی در یکی از مصاحبههای خود گفت رمز کونامی را با الهام از دستورهای مخفی بازی Xevious محصول آتاری خلق کرد. کازوهیسا کاشیموتو توضیح داد حفظ کردن رمز کونامی بسیار ساده بود و در عین حال بهگونهای طراحی شده بود که احتمال تصادفی فعال کردن آن در حین بازی بسیار پایین باشد. کاشیموتو در طول فعالیت خود در کونامی روی سیستمهای مختلفی از جمله رایانههای شخصی، پلیاستیشن ۲ و سوپر نینتندو کار کرد.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید