#مهسا_امینی
بازی Kena: Bridge of Spirits

نقد بازی Kena: Bridge of Spirits

کینا و خنگول‌های دوست‌داشتنی‌اش!

بازی Kena: Bridge of Spirits با آن حجم از زیبایی‌های بصری در تریلرهایش تقریبا هر گیمری را از خود بی‌خود کرده بود. به طوری که اصلا به نظر نمی‌رسید این بازی، یک عنوان AA بوده که توسط استودیوی امبر لب (Ember Lab) در حال توسعه‌ است. اثری که پس از تجربه‌ کردنش حال می‌توانیم با قدرت بگوییم این بازی در حد یک پروژه‌ی AAA می‌ارزد.

بازی Kena: Bridge of Spirits قصه‌ی سرراست و بدون آلایشی دارد؛ یعنی فارغ از جلوه‌های بصری و گرافیکی، آن چیزی که من را به شخصه به خود جلب کرد، داستانی بود که بارها و بارها در سری بازی‌های زلدا (Zelda) فرم و چارچوبش را دیده بودیم. قصه درباره‌ی پاک کردنِ فساد و چرک و تباهی از یک دنیای خیالی است، اما این‌بار قرار است به جای قدم گذاشتن در یک دنیای فیزیکی، به دنیای ارواح سفر کنیم. جایی که شخصیت کینا در آن حضور دارد.

در همان ابتدای بازی با چند خط نوشته‌ای که روی صفحه حک می‌شود، از دنیای بازی چیزهایی دستگیرمان می‌شود. کینا یک هادیِ ارواح (Spirit Guide) است؛ یعنی در سرزمین بازی به سایر ارواح کمک می‌کند تا به دنیای ماورا سفر کنند. ارواحی که در این سرزمین به دام می‌افتند تنها به دو دلیل این اتفاق برای‌شان می‌افتد؛ یا کارِ ناتمام دارند یا بنا‌به‌دلایلی یادشان رفته که چه کسی هستند و چه هدفی را پیش از مرگ دنبال می‌کرده‌اند. این‌که کینا در این داستان به دنبال چه هدفی است و این‌که انگیزه‌های کینا این شخصیت را به چه سمت و سویی هل می‌دهد، به مرور با پیشروی در داستان متوجه می‌شویم. با این حال کینا، شخصیت‌پردازی درست و حسابی ندارد؛ چراکه خصیصه‌های رفتاری خاصی از او به جز مهربان بودنش دستگیرمان نمی‌شود. ما رسما چیزی از گذشته‌هایش هم نمی‌دانیم. حتی نمی‌دانیم تا قبل از شروع بازی مشغول به چه کاری بود و از کجا آمد. جدا از این ایراد داستانی، بازیسازها از نمایشِ دنیای ماورا ظاهرا واهمه داشته‌اند. به جز یک سکانس سینمایی بسیار کوتاه در اواخر داستان، بازی هیچ ایده‌ای نمی‌دهد که ارواح پس از مرگ به کجا سفر می‌کنند. به نوعی می‌توان سرزمین داخل بازی را مساوی با برزخ دانست. برزخی که البته به قیافه‌اش نمی‌خورد چندان ترسناک باشد!

بازی Kena: Bridge of Spirits
برای پیش‌روی در بازی باید به خوبی محیط را رصد کنید و از المان‌های محیطی بهره ببرید

از زیبایی‌های سرزمین بازی Kena: Bridge of Spirits هر چقدر بگوییم کم گفتیم! بازی از جنبه‌ی هنری در حدی است که هر از گاهی دلتان مي‌خواهد با فتو مد (Photo Mode) یک قاب خوشگل از کینا و خنگول‌های دوست‌داشتنی‌اش یعنی رات (Rot) بگیرید. چیزی که بازی کینا را از زیر سایه‌ی سری بازی‌های زلدا (Zelda) بیرون می‌کشد، در حضور رات‌ها باید دانست. حداقل این موجودات جذاب، مهم‌ترین چیزی است که بازی کینا را از سایر هم‌ترازهایش متمایز می‌کند. رات‌ها طراحی به شدت بانمک و بامزه‌ای دارند. آنها آن‌قدر بامزه هستند و صداهای بامزه‌تری از قیافه خودشان دارند که شما هم احتمالا مثل من آرزو می‌کنید ای کاش واقعی بودند و آنها را می‌توانستید بغل یا نوازش کنید! البته بازیسازها ظاهرا به این مسئله پی برده بودند که دلمان برای نوازش رات‌ها غنج می‌زند. به همین خاطر کینا در هر جای دنیای بازی – طبیعتا خارج از بخش مبارزات – می‌تواند روی زمین نشسته و با رات‌هایش تعامل داشته باشد. شما برای تصاحب رات‌ها باید کمی در محیط بازی کنجکاوی کنید؛ چراکه این موجودات خنگ، به شدت ترسو هستند و در محیط قایم شده‌اند. یکی از دلایلی که به شما انگیزه می‌دهد برای گشت و گذار، یافتن همین رات‌هاست. اما شاید بپرسید مگر رات‌ها به چه کاری می‌آیند؟

رات‌ها در بازی Kena: Bridge of Spirits کمک حالِ شما هستند. ضمن این‌که بخش مهمی از داستان به این موجودات ربط دارد

رات‌ها در بازی Kena: Bridge of Spirits کمک حالِ شما هستند. ضمن این‌که بخش مهمی از داستان به این موجودات ربط دارد. ارتباط شما با رات‌ها رفته رفته عمیق و عمیق‌تر می‌شود. تا جایی‌که بازی در اواخر داستان برای دقایقی این موجودات را از شما می‌گیرد. این حسِ مالکیت و این حسِ ترس و اندوه از تنهایی و ضعف نشان دادن در برابر دشمنان، حسِ معرکه‌ای است که بازیسازها به خوبی می‌توانند به شما منتقل کنند. این حس یعنی رات‌ها توانسته‌اند کارکردِ مورد انتظارشان را به صورت عملی نشان دهند. شما در مبارزه، سکوبازی، حل معماها و تقریبا همه چیز باید و حتما از رات‌ها کمک بگیرید. حتی سیستم ارتقای بازی به دو بخش تقسیم شده؛ ارتقاهای مرتبط به کینا و ارتقاهای مرتبط به رات‌ها.

اگر حوصله‌ی چالش ندارید، توصیه می‌کنم که درجه سختی آسان را انتخاب کنید؛ چراکه باس فایت‌ها برای شما روی درجه‌ی سختی معمولی می‌تواند آزاردهنده باشد. یعنی وقتی به پای این بازی می‌نشینید طبیعتا انتظار یک درجه سختی در حد سری بازی‌های دارک سولز (Dark Souls) را ندارید! ماجرا اینجاست بازی از اواسط به بعد که هیولاهای اصلی‌اش را رو می‌کند، با این‌که شیوه‌ی انداختن هر باس مثل روز روشن از همان ابتدای مبارزه مشخص است، اما میزان آسیب یا همان دمیجی که باس به کینا می‌زند به شدت زیاد است. حال شما فکر کنید وسط گیر و دار نبرد، شما تنها یکی دو بار می‌توانید خودتان را شفا دهید. تازه روی درجه سختی معمولی بین قدرتی زدن با رات‌ها و استفاده از گل‌های شفابخش باید یکی را انتخاب کنید؛ یعنی اگر تنها یک قابلیت رات فعال باشد، نمی‌توانید هم‌زمان هم قدرتی روی دشمن بزنید و هم خودتان را شفا دهید! این سطحِ منطق عجیب بازی در طراحی رات، در انتهای بازی مشخص می‌شود که چرا رات‌ها نمی‌توانند به چند بخش تقسیم شوند و چند کار مختلف را انجام دهند. آنجاست که به طراحی سیستم کامبت آفرین خواهید گفت! جدا از این مورد، ایراد مهم دیگری نیز در بخش مبارزات وجود دارد.

هر لحظه اراده کنید، این قدرت را خواهید داشت تا یک اسکرین شات معرکه بگیرید!

مشکل حادی که جلوی لذت بردن تمام عیار از مبارزات را می‌گیرد، سیستمِ شفا پیدا کردن کینا در زمان مبارزه است. کینا در خارج از صحنه مبارزه به صورت اتومات قابلیت‌ها و نوار سلامتی‌اش پر می‌شود. حتی در بخش‌هایی می‌تواند با مدیتیشن، نوار سلامتی‌اش را ارتقا دهد. اما از آنجایی که قابلیت‌های باس‌ها در از پا در آوردن کینا با پیشروی‌ در داستان بیشتر و بیشتر می‌شود، این‌که کینا برای احیای سلامتی‌اش باید گل‌های شفابخش را پیدا کرده و سپس رات‌ها را برای دریافت آنها به سمت گل ارسال کند، پروسه‌ای است به نسبت طولانی و عذاب‌آور. امکان دارد تا انجام موفقیت‌آمیز این پروسه، کینا اشهد خودش را بخواند؛ چراکه ضربه‌ی مهلکی حواله‌ی این کاراکتر بینوا شده! قابلیت لاک کردن دستی روی دشمن‌ها وجود ندارد و بازی به صورت اتومات، بسته به زاویه دوربین نزدیک‌ترین دشمن را شناسایی کرده و در کانون توجه گیمر قرار می‌دهد. به طور کلی گیم‌پلی بازی تنها به مبارزه ختم نشده و این‌طور نیست که کینا و رات‌هایش تنها به کشت و کشتار هیولاهای بازی مشغول باشند. این بازی، زیبایی‌های دیگری نیز در خود جای داده.

سکوبازی و بخش پلتفرمینگ در بازی Kena: Bridge of Spirits نه تنها حس خوبی دارد، بلکه می‌توانید با نماهایی روبه‌رو شوید که جان می‌دهد برای اسکرین‌شات گرفتن! بخش پلتفرمینگ بازی می‌توانسته زمان بیشتری را به خود اختصاص دهد و حتی چالش‌های زیادی را با سکوبازی در نقش کینا تجربه کنیم. اما مسئله اینجاست انیمیشنِ کینا در گرفتنِ لبه‌های در و دیوار به شدت خشک طراحی شده. او به نرمی نمی‌تواند لبه‌ها را بگیرد و احتمالِ این‌که در خیلی از مراحل با سقوط روبه‌رو شوید، بسیار زیاد است. با این‌که سکوبازی در این ویدیو گیم کمی بدقلق است، اما اگر عادت کنید، ادامه‌ی بازی چندان آزاردهنده برای‌تان نخواهد بود. به خصوص این‌که این بازی، المان مهم دیگری دارد که در پس‌زمینه قرار دارد، اما شدت اثرگذاری‌اش به شدت بالاست.

بازی Kena: Bridge of Spirits
دنبال چالش می‌گردید؟ این صندوقچه‌ها با کریستال‌های کهربایی را باز کنید

ضمنِ توجه به زیبایی‌های بصری بازی که به شدت حال و هوای ژاپن را در ذهن‌مان تداعی می‌کند، عنصر دیگری به اسم موسیقی نیز به موازات جلوه‌های گرافیکی در تلاش است تا فضاسازی‌ها در حد ایده‌آل اثرگذار باشند. موسیقی‌های مربوط به باس فایت‌ها نیز تم جداگانه‌ای دارند که در حد بضاعتشان طراحی خوبی دارند تا به ما در از پا در آوردن ارواح خبیثِ قصه یاری‌رسان باشند. آرامش نسبی خوبی در بازی تجربه خواهید کرد اگر برای لحظاتی در یک منطقه‌ی امن و سرسبز روی زمین نشسته و با رات‌هایتان بازی کنید. این بازی تنها یک ایراد دیگر دارد که به اقتضای مدل بازی شاید چندان چیز مهمی نباشد.

پس از پایان خط داستانی بازی، ما علنا هیچ انگیزه‌ی مهم دیگری نداریم که در محیط بازی پرسه بزنیم. در گوشه و کنار محیط بازی آیتم‌های مختلفی وجود دارد اما چه فایده وقتی بازی به اتمام رسیده؟ ماموریت‌های جانبی بازی نیز طراحی ساده و سطحی خاص خودشان را دارند. چیزِ چندان دندان‌گیری نیست که بخواهید وقت‌تان را پایش بگذارید. یافتن کلاه‌های جدید برای رات‌های عزیزِ دل‌تان نیز صرفا جنبه‌ی تزئینی دارد! پس دیگر به جز اچیومنت‌های رایج چیزی نیست که بخواهید دلتان را به آن خوش کنید و صرفا برای ول‌چرخی می‌توانید در دنیای بازی بچرخید. با این اوصاف همان‌طور که گفتیم ایراد چندان مهمی نیست که ما را آزار دهد. اگر به دنبال چالش هستید می‌توانید روی درجه‌ سختی‌های بالاتر مجدد بازی را از ابتدا شروع کنید.

بازی Kena: Bridge of Spirits تجربه‌ی تقریبا ۱۰ ساعته‌ی لذت‌بخشی را به شما هدیه می‌دهد. گرافیک هنری و مدل‌سازی‌های جذاب به انضمام روایت یک قصه‌ی ساده و بی‌آلایش موارد مهمی است که از این بازی می‌توان یاد کرد. البته موجودات خنگ و بامزه‌ی دنیای بازی یعنی رات‌ها نیز اصلا و ابدا فراموش‌شدنی نیستند!


8 عالی
بازی Kena: Bridge of Spirits تجربه‌ی تقریبا ۱۰ ساعته‌ی لذت‌بخشی را به شما هدیه می‌دهد. گرافیک هنری و مدل‌سازی‌های جذاب به انضمام روایت یک قصه‌ی ساده و بی‌آلایش موارد مهمی است که از این بازی می‌توان یاد کرد. البته موجودات خنگ و بامزه‌ی دنیای بازی یعنی رات‌ها نیز اصلا و ابدا فراموش‌شدنی نیستند!
  • طرح یک قصه‌ی ساده با روایت درست
  • گرافیک هنری چشم‌نواز و مدل‌سازی‌های بامزه شخصیت‌ها به خصوص رات‌ها
  • گیم‌پلی خلاقانه
  • موسیقی جادویی و اعجاب‌برانگیز
  • دشوار بودن باس فایت‌ها حتی روی درجه سختی معمولی در اواخر بازی
  • سیستم شفا یافتن کینا
  • انیمیشن سکوبازی کینا نرم نیست و کاراکتر بازی به راحتی لبه‌ها را موقع پرش نمی‌گیرد
  • فقدان انگیزه‌ی قوی برای گشت و گذار در محیط بازی پس از به اتمام رسیدن قصه
راهنمای امتیازات

نظرات

guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا