#مهسا_امینی

مایکروسافت چگونه نبرد کنسول‌ها را راه انداخت؟

مدیر اجرایی سابق شرکت ایکس‌باکس توضیح می‌دهد

مایکروسافت چگونه نبرد کنسول‌ها را راه انداخت؟ گلناز کیانی ۰ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ اخبار بازی
نبرد کنسول‌ها

یکی از اعضای سابق تیم ایکس باکس اخیرا در مصاحبه‌ای توضیح داد که چگونه این شرکت نبرد کنسول‌ها را راه انداخت تا رقابت و پیشرفت را بیشتر کند.

پیتر مور (Peter Moore) مدیر اجرایی سابق ایکس‌باکس که در دوران ایکس‌باکس 360 بر عملکرد این شرکت نظارت می‌کرد و در پیشرفت آن سهیم بود، اخیراً در مورد این صحبت کرد که چگونه نبرد کنسول‌ها را راه انداخت تا تیمش را به رقابتی سالم تشویق کند. رقیب اصلی ایکس‌باکس در آن زمان سونی و کنسول پلی استیشن 3 آن بود که با تولید عناوین انحصاری ایکس‌باکس، ایکس‌باکس لایو و کمبود مدیران اجرایی بسیار زحمت‌کش که برای تبلیغات حتی دست به خالکوبی زدند، به چالش کشیده شد. پیتر مور در این باره بیشتر توضیح می‌دهد:

ما نبردهای کنسولی را تشویق کردیم، نه برای ایجاد تفرقه، بلکه برای به چالش کشیدن یکدیگر. و وقتی می‌گویم یکدیگر منظورم شرکت‌های مایکروسافت و سونی است. اگر مایکروسافت پس از ایکس‌باکس و پس از حلقه‌های قرمز مرگ ( Red Rings of Death) مسیر خود را ادامه نمی‌داد دنیای بازی‌ها به شکلی که الان وجود دارد نمی‌بود و شما رقابت امروزی را نداشتید.

حلقه‌های قرمز مرگ، که منظور از حلقه همان چراغ دور دکمه روشن شدن دستگاه است، یک پیام خطای شوم بود که از ترک خوردن بلبرینگ درون قطعات سخت افزاری به دلیل گرمایش و سرمایش مکرر هنگام روشن و خاموش شدن سیستم به وجود می‌آمد. همانطور که در مستند اخیر ایکس باکس نشان داده شد این یک خطای سخت افزاری بود که البته کشف و برطرف کردن آن برای مایکروسافت گران تمام شد. مور همچنین در مستند The Story of Xbox، که سفر ایکس باکس 360 را شرح می‌دهد، توضیح داد که زمانی که به هزینه تعمیرات و فروش نابه‌فرجامی که داشته‌اند نگاه کردند به مشکلی بسیار بزرگتر برخوردند؛ مشکلی ۱.۱۵ میلیارد دلاری!
مور در سال ۲۰۰۷ از شرکت مایکروسافت خداحافظی کرد و در سال‌های پس از آن به عنوان رئیس شرکت EA Sports و مدیرعامل باشگاه فوتبال لیورپول مشغول به کار شد. او در حال حاضر یکی از مدیران یونیتی (Unity) است. پس از وداع مور و پیشرف هرچه بیشتر مایکروسافت و سونی در کنار هم، این درگیری خیالی به پایان رسید و تنها خاطره خوش رقابت شیرین آن باقی ماند اگرچه هنوز هستند تعداد بسیار کمی از افراد که متقاعد شده‌اند کنسول بازی آن‌ها خاص و برتر از کنسول‌های موجود دیگر است.
قابلیت کراس پلتفرم و کراس پلی (Cross play) مرزهای دیجیتالی بازی را برای تعدادی از بازی‌ها پاک کرده است و بزرگترین فرنچایزهای موجود در بازار به این جنبش جدید پیوسته‌اند حتی در عصر خریدهای پرهزینه مانند خرید شرکت هلدینگ بازی اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) توسط مایکروسافت، یا تازه‌ترین خرید سونی که شرکت توسعه دهنده‌ی بازی Destiny 2  یعنی بانجی (Bungie) را وارد زیرمجموعه‌های خود کرد.
با اینکه شرکت‌های توسعه دهنده‌ی پلتفرم‌های بازی تا به امروز خوب عمل کرده‌اند اما به نظر می‌آید که یک رویداد دیگر مانند نبرد کنسول‌ها می‌توانند اوضاع را کمی هیجان انگیزتر کند.
 
نظر شما درمورد نبرد بین کنسول‌ها چه بود؟ در آن زمان شما در کدام جبهه بودید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا