رتبه‌بندی فیلم های برنده جایزه اسکار بهترین فیلم از سال 2010 تا امروز
1%
  • 0/10

رتبه‌بندی فیلم های برنده جایزه اسکار بهترین فیلم از سال 2010 تا امروز

آیا تمام این فیلم‌ها مستحق جایزه بودند؟

رتبه‌بندی فیلم های برنده جایزه اسکار بهترین فیلم از سال 2010 تا امروز ۳ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ مقالات جانبی (سینمایی) کپی لینک

ممکن است شما هم از خودتان پرسیده باشید که آیا همه فیلم های برنده جایزه اسکار در سال‌های اخیر، مستحق این جایزه بوده‌اند؟ این مقاله به رتبه‌بندی برندگان اسکار بهترین فیلم، از بدترین به بهترین، اختصاص دارد.

چیزی تا برگزاری اسکار 2024 باقی نمانده است و اکثر مخاطبان به انتظار نشسته‌اند که با جدیدترین برنده این مراسم، آشنا شوند. در بیشتر پیش‌بینی‌ها گفته می‌شود که جایزه بهترین فیلم، احتمالا به اوپنهایمر نولان یا قاتلان ماه گل به کارگردانی مارتین اسکورسیزی خواهد رسید. اما نگرانی‌هایی نیز وجود دارد که در جشنواره امسال، دوباره شاهد بی‌مهری داوران و دست‌اندرکاران مراسم اسکار نسبت به فیلم‌های شایسته باشیم. زیرا همان‌طور که خودتان هم می‌دانید، گاهی ممکن است اسکار بهترین فیلم به آثاری تعلق بگیرد که استحقاق آن را ندارند.

Green Book

معمولا در رتبه‌بندی‌هایی که توسط مخاطبان انجام می‌شود، فیلم کتاب سبز (2019) همیشه در انتهای فهرست قرار می‌گیرد. مخاطبان می‌گویند که این فیلم، بی‌ارزش‌ترین برنده اسکار از سال 2010 است. چراکه اثری کاملا کلیشه‌ای است و فقط به خاطر برخورداری از یک مضمون پرطرفدار (تقبیح نژادپرستی) این جایزه را از آن خود کرده است. این نشان می‌دهد که رای‌دهندگان اسکار، اخیرا فقط به مضامین فیلم‌ها توجه می‌کنند و دیگر نسبت به کیفیت سینمایی آن‌ها بی‌توجه هستند. آیا ممکن است که در اسکار 2024 نیز چنین فیلمی جایزه را تصاحب کند؟

چه فیلمی باید برنده می‌شد؟ تقریبا تمام نامزدهای اسکار در آن سال، استحقاق بیشتری برای کسب جایزه داشتند و بهتر بود که آن‌ها تبدیل به فیلم های برنده جایزه اسکار می‌شدند. خصوصا سه فیلم ستاره‌ای متولد می‌شود (A Star Is Born)، سوگلی (The Favorite) و رما (Roma).

The King’s Speech

فیلم سخنرانی پادشاه، اصلا فیلم بدی نیست و باید به عنوان بهترین فیلم تام هوپر نیز شناخته شود. اما مگر فیلم بهتری در آن سال وجود نداشت که بتواند این مجسمه طلایی را به دست آورد؟ با نگاهی به سایر نامزدهای اسکار در سال 2011، چندین فیلم بزرگ و برجسته مثل شبکه اجتماعی (The Social Network) و تلقین (Inception) نظرمان را به خود جلب می‌کنند. کافی است حافظه خود را مرور کنید تا متوجه شوید که کدام فیلم برای دریافت این جایزه، مناسب‌تر بود. سخنرانی پادشاه را چند بار دیده‌اید و چند بار به تماشای Inception نشسته‌اید؟

چه فیلمی باید برنده می‌شد؟ شبکه اجتماعی.

The Artist

به نظر می‌رسد که رای‌دهندگان اسکار، اخیرا علاقه زیادی به فیلم‌های متوسط و معمولی پیدا کرده‌اند. میشل هازاناویسوس، کارگردان فرانسوی، با فیلم The Artist این حقیقت را به‌خوبی تایید کرد. فیلمی سیاه و سفید، عاشقانه و پرطمطراق که ادای احترامی به سینمای صامت هالیوود است. اما رقبای این فیلم فرانسوی، کدام فیلم‌ها بودند؟ می‌توان به فیلم‌هایی نظیر مانیبال (Moneyball)، اسب جنگی (Midnight in Paris)، نیمه شب در پاریس (Midnight in Paris)، درخت زندگی (Tree of Life) و هوگو (Hugo) اثر مارتین اسکورسیزی اشاره کرد.

چه فیلمی باید برنده می‌شد؟ درخت زندگی، می‌توانست یکی از فیلم های برنده جایزه اسکار در تاریخ این جشنواره باشد.

CODA

فیلم CODA اثر تماشایی و لطیفی است که افتخار بزرگی را برای یک پخش‌کننده معروف (Apple TV+) به ارمغان آورد. با وجود این اگر فیلم فرانسوی La Famille Bélier محصول 2014 را دیده باشید، بعید به نظر می‌رسد که فیلم CODA را مستحق جایزه اسکار بدانید. زیرا درست است که CODA فیلم دیدنی و خوش‌ساختی محسوب می‌شود، اما اصلا قابل مقایسه با آن فیلم فرانسوی نیست. علاوه بر این، چطور ممکن است در جشنواره‌ای که فیلم‌های ماشین مرا بران (Drive My Car) و قدرت سگ در آن حضور دارند، فیلم CODA جایزه را به خانه ببرد؟

چه فیلمی باید برنده می‌شد؟ قدرت سگ.

Spotlight

فیلم اسپات لایت، اثر قابل تحسینی است که به موضوعاتی مثل سوء‌استفاده جنسی کلیسا از کودکان بی‌دفاع می‌پردازد. این یک فیلم تحقیقی و روزنامه‌نگارانه است و تا حدی نیز یادآور فیلم «همه مردان رئیس‌جمهور» برنده اسکار 1977 است. اگرچه فیلم توماس مک کارتی توانسته است که مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهد، اما می‌توان لیاقت و شایستگی آن را برای دریافت جایزه اسکار به چالش کشید. چراکه در همان سال، فیلم پرسروصدا و مشهور Mad Max: Fury Road هم نامزد اسکار بهترین فیلم بود و فیلم شایسته‌تری محسوب می‌شد.

چه فیلمی باید برنده می‌شد؟ مکس دیوانه: جاده خشم.

Argo

درست است که فیلم Argo چندان به واقعیت‌ها وفادار نیست و حتی بخش‌هایی از تاریخ را تحریف کرده، اما به‌خوبی موفق شده است که دو ساعت پرهیجان را برای مخاطبان سینما به ارمغان بیاورد. طوری که فقط می‌خواهید به صندلی‌تان بچسبید و ادامه فیلم را ببینید تا در نهایت، متوجه شوید که سرنوشت شخصیت‌ها چه خواهد شد. اما با وجود این، باید پذیرفت که سایر نامزدها به‌مراتب بهتر بودند و اسکار حق آن‌ها بود. فقط به اسامی دقت کنید: عشق میشائیل هانکه، لینکلن اسپیلبرگ و سی دقیقه بعد از نیمه شب (Zero Dark Thirty) کاترین بیگلو.

چه فیلمی باید برنده می‌شد؟ سی دقیقه بعد از نیمه شب.

Birdman

این فیلم الخاندرو گونزالس ایناریتو، یکی دیگر از فیلم های برنده جایزه اسکار است که با وجود فیلم‌های بهتری مانند هتل بزرگ بوداپست، موفق شد که مجسمه طلایی را تصاحب کند. این فیلم، داستان یک هنرپیشه هالیوود است که سعی دارد یک نمایشنامه برادوی را به بهترین شکل ممکن، کارگردانی کند. مشکل مرد پرنده‌ای (2014) این است که نه جاه‌طلبی Boyhood را دارد، نه مانند Whiplash مخاطب را به هیجان می‌آورد و نه همچون هتل بزرگ بوداپست، خلاقانه است. با این همه، باز هم یک برنده ارزشمند در تاریخ اسکار به حساب می‌آید.

چه فیلمی باید برنده می‌شد؟ هتل بزرگ بوداپست.

The Shape of Water

هنوز هم کمی ناراحت‌کننده است که اسکار به فیلم هزارتوی پن در سال 2007 بی‌توجهی کرد، اما جایزه بهترین فیلم را به شکل آب داد. قطعا گیلرمو دلتورو کارگردان بزرگی است و باید صاحب مجسمه طلایی می‌شد، ولی نه با فیلم شکل آب. آن هم زمانی که فیلم‌های برو بیرون (Get Out) و رشته خیال (Phantom Thread) و مرا با نامت صدا بزن، نامزد اسکار بودند. از این میان، شکی نیست که آکادمی باید رشته خیال را به عنوان برنده انتخاب می کرد. اما شکل آب نیز فیلمی راضی‌کننده بود و توان دلتورو در ساخت جهانی تخیلی را نشان می‌داد.

چه فیلمی باید برنده می‌شد؟ رشته خیال.

Nomadland

کلوئه ژائو، نویسنده و کارگردانی است که با ساخت پرتره‌هایی از زندگی مردم حاشیه نشین در آمریکا، شهرتی برای خودش دست و پا کرده است. فیلم سرزمین آواره‌ها نیز در دسته همین فیلم‌ها قرار می‌گیرد و یکی از فیلم های برنده جایزه اسکار هم هست. این فیلم به‌خوبی نشان می‌دهد که چگونه می‌توان موضوعات سیاسی-اجتماعی را با یک روش مینی‌مالیستی به مخاطبان ارائه کرد. علاوه بر این، سرزمین آواره‌ها به عنوان یکی از چپ‌ترین برندگان اسکار به شهرت رسیده و قطعا شایسته‌ترین فیلمی است که در آن سال، باید این جایزه را به خانه می‌برد.

چه فیلمی باید برنده می‌شد؟ سرزمین آواره‌ها.

Everything Everywhere All at Once

همه‌چیز همه‌جا به‌یکباره عجیب‌ترین فیلمی است که می‌تواند برنده جایزه اسکار شود. این فیلم ترکیبی از ژانرهای اکشن، علمی تخیلی، کمدی و درام خانوادگی است که هم از حمایت منتقدان برخوردار شد و هم نظر مخاطبان را به خودش جلب کرد. اما مهم‌ترین خصوصیت فیلم دنیل کوان و دنیل شاینرت، این است که نه یک فیلم مستقل کوچک به حساب می‌آید و نه یک فیلم معمولی برای کسب جایزه اسکار است. در واقع باید این فیلم را یک اثر پوچ‌گرایانه دانست که ترکیبی از ترومای بین نسلی، انگشتان هات داگی و شیرینی‌های خوشمزه است!

چه فیلمی باید برنده می‌شد؟ همه‌چیز همه‌جا به‌یکباره.

12 Years a Slave

همان‌قدر که سایر فیلم‌های 2014 مانند او (Her)، جاذبه (Gravity) و باشگاه خریداران دالاس (Dallas Buyers Club) خوب بودند، فیلم استیو مک‌کوئین فوق‌العاده بود. دوازده سال بردگی، موضوع برده‌داری در آمریکا را مورد توجه قرار می‌دهد و آن را به بهترین و صریح‌ترین شکل ممکن، نقد می‌کند. این فیلم موفق شد که در هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار، خوش بدرخشد و جایزه بهترین فیلم را دریافت کند. دوازده سال بردگی در میان فیلم های برنده جایزه اسکار، جایگاه خاصی دارد چراکه هم بسیار شاعرانه و هم به‌شدت تکان دهنده است.

چه فیلمی باید برنده می‌شد؟ دوازده سال بردگی.

Moonlight

در حالی که فیلم ورود (Arrival) اثر دنی ویلنوو هم می‌توانست برنده بسیار جالبی باشد، اما اسکار بهترین فیلم در سال 2016 به فیلم مهتاب رسید که داستان یک مرد همجنس‌گرا و زندگی پرتلاطم او را روایت می‌کند. مهتاب، اثری صادقانه و تاثیرگذار بود که مورد توجه اعضای آکادمی قرار گرفت و مهم‌ترین جایزه این جشنواره را از آن خودش کرد. زمانی که فیلم لالالند (La La Land) اثر دیمین شزل در حال درو کردن جوایز سینمایی بود، کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که جایزه بهترین فیلم سال به مهتاب برسد، اما در نهایت حق به حقدار رسید.

چه فیلمی باید برنده می‌شد؟ مهتاب.

Parasite

بونگ جون هو، کارگردان کره‌ای، در سال 2019 فیلمی ساخت که یک تفسیر اجتماعی تاثیرگذار در مورد اختلاف طبقاتی و فئودالیسم مدرن بود. بونگ با ایجاد یکپارچه پیچش‌ها و چرخش‌های غیرمنتظره، لایه‌های شاعرانه‌ای را نیز به تفسیر اجتماعی‌اش اضافه کرد. انگل (Parasite) یک شاهکار فوق‌العاده است که به عنوان یک فیلم کره‌ای، موفق به کسب افتخارات و جوایز زیادی شد. این فیلم نه‌تنها در جشنواره اسکار، خوش درخشید بلکه نخل طلای کن را هم تصاحب کرد. انگل با غلبه بر فیلم‌هایی مثل مرد ایرلندی (The Irishman) و 1917، به فیلمی تاریخ‌ساز تبدیل شد.

چه فیلمی باید برنده می‌شد؟ انگل.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
guest

3 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments