#مهسا_امینی

امتیاز متاکریتیک برای سونی از همه چیز مهم‌تر است

کارگردان Days Gone از سیاست‌های سونی می‌گوید!

امتیاز متاکریتیک برای سونی از همه چیز مهم‌تر است حمید توحیدلو ۲ ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ اخبار بازی
امتیاز متاکریتیک سونی

جان گاروین (John Garvin)، کارگردان بازی پرطرفدار Days Gone، چندی پیش در گفت‌وگویی اعلام کرد که شرکت سونی بیش از هر چیزی به امتیاز متاکریتیک یک بازی اهمیت می‌دهد.

برهیچکس پوشیده و پنهان نیست که شرکت سونی به لطف استودیوهای زیرمجموعه‌ی خود در ساخت بازی‌های انحصاری مهارت زیادی دارد. این کمپانی ژاپنی در طول نسل هشتم آثار مختلفی را به صورت انحصاری برای پلتفرم پلی‌استیشن روانه بازار کرده که از The Last of Part II گرفته تا گوست آو سوشیما و خدای جنگ و حتی مرد عکنبوتی، همگی تحسین منتقدان را برانگیختند. در این میان، برخی از آثار انحصاری سونی با وجود اینکه از لحاظ تجاری عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشتند، لیکن از نظر امتیاز متاکریتیک چندان عالی نبودند و نمرات خیره‌کننده و شگفت‌انگیزی را به خود اختصاص ندادند.

اثر انحصاری Days Gone که دو سالی از عرضه‌ی آن می‌گذرد، در دسته‌ی دوم قرار دارد. این بازی آخرالزمانی و زامبی محور علی‌رغم اینکه تا به امروز هواداران زیادی به خود جذب کرده، اما با کسب امتیاز ۷۱ در متاکریتیک، جایی در میان پرافتخارترین آثار انحصاری پلی‌استیشن ندارد. چندی پیش خبرهایی مبنی بر اینکه شرکت سونی پیشنهاد ساخت بازی Days Gone 2 را به کلی لغو کرده، در سراسر فضای به گوش می‌رسید که با قوت گرفتن آن، دیوید جفی، خالق آثار بزرگی همچون God of War و Twisted Metal، در کانال یوتیوب خود در این رابطه با کارگردان دیزگان یعنی جان گاروین مصاحبه کرد.

در جریان این گفت‌وگو، جان گاروین با اشاره به گزارش‌های اخیر در خصوص عدم موافقت سونی برای ساخت دنباله‌ی مجموعه، اعلام کرد که تنها چند روز پیش از انتشار رسمی دیزگان، استودیوی بند (Bend Studio) را ترک کرده است. او معتقد است که سونی بیش از هر چیز دیگری، به امتیاز متاکریتیک بازی توجه می‌کند و کسب امتیازهای بالا در اولویت اصلی این شرکت ژاپنی قرار دارد. به گفته‌ی گاروین، در واقع اثری که مورد استقبال منتقدان قرار گیرد، سونی برای توسعه‌ی دنباله‌ی آن چراغ سبز نشان می‌دهد و در غیر این صورت، رغبتی برای ساخت بازی جدید از آن فرنچایز ندارد.

جان گاروین در این باره توضیح می‌دهد:

بگذارید صادقانه برایتان بگویم، چرا که این یک واقعیت برای سونی است. در واقع امتیاز متاکریتیک برای سونی از هر چیزی مهم‌تر است. به عنوان مثال، اگر شما کارگردان خلاق و باتجربه‌ی یک مجموعه هم که باشید و بازیتان نمره‌ی ۷۰ کسب کند، برای یک دوره طولانی دیگر کارگردان خلاق آن مجموعه نخواهید بود و توسعه‌ی آثار جدید آن سری را از دست خواهید داد.

در ادامه، زمانی که صحبت از عدم موافقت سونی برای ساخت بازی Days Gone 2 به میان زده شد، جان گاروین با کنایه اعلام کرد که به خاطر اهمیت‌دهی بیش از حد سونی به امتیاز متاکریتیک، بدیهی است که این کمپانی مخالف توسعه‌ی مجموعه باشد. او مدعی است که اگرچه برخی از بازی‌ها صدها میلیون دلار درآمدزایی داشته‌اند و از لحاظ مالی جزء آثار موفق به شمار روند، اما از آنجا که در متاکریتیک امتیازهایی نظیر ۷۰ از ۱۰۰ را به خود اختصاص داده‌اند و با برچسب زرد رنگ علامت‌گذاری شده‌اند، ظاهرا خبری از بازی جدید این مجموعه‌ها نخواهد بود.

امتیاز متاکریتیک سونی

البته، در نظر داشته باشید که شرکت سونی تا به امروز این ادعاها را تایید نکرده و اظهارات فوق صرفا برگرفته از نظر شخصی و تجربه‌ی جان گاروین است. با وجود اینکه سونی بازی‌های پرافتخار و بزرگی همچون لست آو آس، بلادبورن، خدای جنگ و گوست آو سوشیما را کارنامه‌ی خود دارد و تقریبا طبیعی است که به امتیاز متاکریتیک هم اهمیت دهد، اما یک سری شواهد هم وجود دارد که نشان می‌دهد نمرات متاکریتیک آنچنان هم در اولویت اصلی این شرکت ژاپنی نیست و آن‌ها به عملکرد تجاری بازی‌ها نیز توجه می‌کنند. برای مثال، بازی Gravity Rush 2 که در زمان عرضه توانست نمره ۸۰ از ۱۰۰ در متاکریتیک را تصاحب کند، اما از نظر فروش عملکرد چندان خوبی نداشت و به همین خاطر نه تنها پروسه‌ی ساخت دنباله‌ی مجموعه به کلی متوقف شد، بلکه استودیوی سازنده تا مرز تعطیلی هم پیش رفته است. از این رو، نمی‌توان گفت که به خاطر نمره پایین دیزگان در متاکریتیک، سونی تمایلی به ساخت بازی جدید مجموعه ندارد.

از طرفی، بعد از انتشار خبر عدم موافقت سونی برای ساخت دنباله‌ی دیزگان، طولی نکشید که بیش از  ۳۲ هزار نفر از هواداران بازی با ثبت امضای الکترونیکی خواستار تغییر این تصمیم و عرضه‌ی بازی جدید از مجموعه شدند. با توجه به اینکه جامعه‌ی بازی روز به روز گسترش می‌یابد و محبوبیت آن در میان گیمرها بیش از پیش می‌شود، انتظار می‌رود که با افزایش تعداد امضا و خواستارها، در نهایت سونی تصمیم خود را تغییر داده و ساخت نسخه‌ی جدید این سری را در دستور کار خود قرار دهد.

لازم به ذکر است که عرضه‌ی بازی دیزگان برای پلتفرم رایانه‌ی شخصی رسما تایید شده و این عنوان در روز سه‌شنبه، ۲۸ اردیبهشت سال جاری (مصادف با ۱۸ می سال ۲۰۲۱ میلادی) از طریق شبکه‌ی پرمخاطب استیم و همچنین فروشگاه تازه تاسیس اپیک گیمز استور منتشر خواهد شد. گفته شده که بازی با برچسب قیمتی ۴۹.۹۹ دلار در دسترس بازیکنان قرار می‌گیرد. علاوه بر این، بازی در حال حاضر برای کنسول نسل هشتم پلی‌استیشن 4 در دسترس قرار دارد. به لطف پشتیبانی کنسول جدید سونی از بازی‌های نسل قبلی، کاربران پلی‌استیشن 5 نیز می‌توانند از تجربه‌ی بازی روی پلتفرم خود لذت ببرند. با این حال، خبر خوب این است که تیم سازنده چندی پیش به‌روزرسان مخصوصی برای ارتقای گرافیک و کیفیت بازی به نسل نهم منتشر کرد که به واسطه‌ی آن بازی روی کنسول جدید پلی‌استیشن با وضوح تصویر 4K پویا و نرخ فریم ۶۰ اجرا می‌شود.

در پایان این خبر، دیدگاه شما در رابطه با رویکرد سونی برای ساخت بازی‌های انحصاری و توجه بیش از اندازه‌ی این کمپانی ژاپنی به امتیاز متاکریتیک چیست؟ به نظر شما، آیا با اصرار هزاران گیمر از سونی برای ساخت دنباله‌ی دیزگان، به‌زودی شاهد توسعه و عرضه‌ی نسخه‌ی دوم مجموعه خواهیم بود؟ فراموش نکنید که نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه سرگرمی به اشتراک بگذارید.


guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
بالا