1%
  • 0/10

هدست اپل ویژن پرو؛ محصولی اشتباه در زمان و مکانی اشتباه!

این هدست چیزی نیست که اپل فکرش را می‌کند

هدست اپل ویژن پرو؛ محصولی اشتباه در زمان و مکانی اشتباه! ۰ ۲۳ دی ۱۴۰۲ یادداشت فناوری کپی لینک
هدست اپل ویژن پرو

هدست اپل ویژن پرو اگرچه یک دستگاه گران‌قیمت و جذاب است اما به نظر می‌رسد اپل خیلی دارد در رابطه با امکاناتش اغراق‌آمیز صحبت می‌کند.

لحظه به لحظه به رونمایی از هدست واقعیت ترکیبی اپل که قرار است ۲ فوریه رخ دهد، نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم. در حالی که بسیاری از طرفداران اپل با اشتیاق فراوان، انتظار این دستگاه را می‌کشند، به نظر نمی‌رسد که یک رونمایی انقلابی در پیش باشد. حتی اگر Vision Pro احتمالاً بهترین کلاه AR/VR ساخته شده تا کنون باشد، سوال این است که آیا این محصول واقعاً چیزی را تغییر می‌دهد؟ همیشه پتانسیل در این دست محصولات وجود داشته، اما در عمل هیچوقت اتفاق بزرگی رخ نمی‌داد.

تیم کوک، مدیر عامل اپل، در یک مصاحبه با GQ پیش از معرفی Vision Pro در سال گذشته گفت:

ایده این است که محیط اطراف پتناسیل این را دارد که حتی بهتر از جهان واقعی باشد؛ حال افزودن جهان مجازی به آن ممکن است یک جهان حتی بهتر را پدید بیاورد. اگر این کار باعث افزایش خلاقیت شود و به شما کمک کند که کارهایی را که روزانه انجام می‌دهید، بهتر و به شکل متفات‌تری که فکرش را نمی‌کردید انجام دهید.

با این حال، حتی موفق‌ترین شرکت در این دسته یعنی Reality Labs متعلق به شرکت Meta هم در این زمینه خیلی موفق نبوده است. این شرکت فقط در سومین فصل مالی سال ۲۰۲۳، چیزی حدود ۳.۷ میلیارد دلار زیان دید و ثروت زیادی را از دست داد.

از دیدگاه مایکروسافت، هدست‌های واقعیت مجازی چیزی جز یک بمبست نیستند. با اینکه عرضه نزدیک Vision Pro اپل واقعی و نزدیک است، مایکروسافت به تازگی اعلام کرده که رابط Mixed Reality ویندوز را قرار است بازنشسته کند چون فکر می‌کند هدست‌های واقعیت مجازی چیزی جز زباله‌ی الکتریکی در آینده نخواهند بود.

این دقیقاً چیزی نیست که به دنبالش بودیم. اپل ممکن است همیشه اولین شرکتی که یک محصول را عرضه می‌کند نباشد، اما همیشه شرکتی بوده که فناوری‌های خاصی را دوباره احیا می‌کرد و با برطرف کردن ضعف آن‌ها در بخش‌های مختلف،‌ کاربران را به خریدش ترغیب می‌کرد.

وقتی تیم کوک در مورد هدست‌های واقعیت مجازی خیلی اطمینان نداشت، در یک مصاحبه با نشریه‌ی The New Yorker در سال ۲۰۱۵ گفت:

ما همیشه تصور می‌کردیم که ساخت عینک‌های هوشمند گزینه‌ی خوبی نیست، با این دیدگاه که مردم واقعاً نمی‌خواهند از آن‌ها استفاده کنند. عینک‌ها مهمان ناخوانده‌ی دنیای فناوری بودند و همیشه فکر می‌کردیم آن‌ها شکست می‌خورند که فعلا هم که وضعیت همینطور بوده است.

ویژن پرو هنوز نمی‌تواند کلی از مشکلات مردم را برطرف کند

آنچه که باعث شده به خودمان اجازه دهیم هدست ۳۵۰۰ دلاری اپل را زیر سوال ببریم این است: هدست ویژن پرو اپل دقیقا چه کاری انجام می‌دهد که بتواند مشکلات اساسی هدست‌هایی که مردم نمی‌خواهند روی سرشان باشند را برطرف کند؟ بر اساس آنچه تا به حال دیده و شنیده‌ایم، به نظر می‌رسد که Vision Pro اصلاً هیچ اقدامی برای حل این مشکلات نمی‌کند، زیرا گفته می‌شود سنگین‌تر از حد استاندارد است. در حالی که Meta Quest 3، محبوب‌ترین هدست واقعیت مجاز بازار، کاملاً مستقل و نسبتاً سبک است، برای استفاده‌ی راحت‌تر از Vision Pro اپل استفاده از یک سربند دوطرفه ضروری است.

در حالی که Meta Quest از باتری داخلی بهره می‌برد، Vision Pro اپل به یک باتری مبتنی بر دانگل نیاز دارد که به یک سوی دستگاه وصل می‌شود و باید در جیب کاربر قرار گیرد. به عبارت دیگر، راحتی و کاربردی بودن Vision Pro از ابتدا اصلا جالب نیست. اما، کوک در ابتدا ادعا کرده بود که مردم واقعاً نمی‌خواهند یک هدست روی سرشان باشد چون سنگین است و راحت نیست! حالا کوک با خودش چه فکری می‌کرد که چنین هدستی را طراحی کرده مشخص نیست.

انتقاد اساسی دیگر کوک از هدست‌های اینچنینی این بود که آن‌ها مهمان ناخوانده‌ی دنیای فناوری هستند. او گفته بود که اپل همیشه به «پس‌زمینه‌نهادن فناوری” اعتقاد داشته است. یعنی فناوری به گونه‌ای با زندگی مردم ادغام شود، نه اینکه مثل یک سیلی به صورتشان برخورد کند. مثل گوشی، یخچال، تلویزیون و هر چیز دیگر. نه چیزی که آزادی ما و مهم‌تر از همه، دنیای ما را از ما می‌گیرد.

اگر تجربه‌ی استفاده از این فناوری را داشته باشید قطعا به وجد خواهید آمد. برای اولین بار که از هدست واقعیت مجازی استفاده کردم احساس کردم وارد یک دنیای دیگر شده‌ام و می‌توانم اعتراف کنم که دوست دارم چند وقت یک بار آن حس را تجربه کنم. اما صرفا برای سرگرمی، نه اینکه مشکل خاصی را برطرف کنم.

نکته‌ی بد دیگر راجه به هدست واقعیت مجازی اپل ویژن پرو یا هر هدست دیگری این است که باعث ایجاد بیماری حرکتی می‌شوند؛ سرگیجه و مشکلاتی از این قبیل چون شما را به دنیایی غیر از دنیای واقعی می‌برند. همچنین بعد از مدت درآوردن و قرار دادن روی سر، دیگر آن کیفیت سابق را نخواهند داشت. مایکروسافت هم دقیقا بعد از بازنشسته کردن قابلیت Mixed Reality در ویندوز راجع به این موضوع صحبت کرده بود.

قیمت‌گذاری هوشمندانه‌ی اپل برای این محصول کاری می‌کند که توسعه‌دهندگان با خودشان می‌گویند وقتی ۳۵۰۰ دلار برای این هدست پرداخت می‌کنیم قرار نیست به سادگی از کار بیفتد و به زباله‌ی الکتریکی تبدیل شود. اما آیا این انگیزه‌ی خوبی است که بخواهیم از یک وسیله‌ی ۳۵۰۰ دلاری استفاده کنیم؟ این وسیله باید نهایت سهولت، راحتی، نرمی و سبکی را برای کاربران به ارمغان بیاورد و حداقل‌ترین وظیفه‌اش هم این است که بدرد انجام کاری خاص و سخت بخورد که دستگاه‌های کنونی به این راحتی از پسش بر نمی‌آیند.

محاسبه‌ی فضایی و واقعیت مجازی/افزوده یک مفهوم هستند؛ مهم نیست اپل چه می‌گوید

هیچ چیز جدیدی در واقعیت افزوده و یا واقعیت مجازی به نام «محاسبات فضایی» که اپل به آن اشاره می‌کند وجود ندارد. با وجود تلاش‌های شرکت برای اینکه این مفهوم را به عنوان چیزی متفاوت از هدست‌های AR و VR موجود معرفی کند، باز هم واقعیت این است که محاسبات فضایی و محاسبات AR/VR در واقع یکسان هستند. وقتی اپل، ویژن پرو را در ژوئن گذشته معرفی کرد، تلاشش بر این بود که این اصطلاح یعنی محاسبات فضایی را محبوب و کاری کند که همه فکر کنند این فقط مختص خود اپل است.

در مدت زمانی که به عرضه Vision Pro نزدیک می‌شویم، اپل از شعار «دوره محاسبات فضایی فرا رسیده است» استفاده می‌کند، به گونه‌ای که به نظر برسد قبلاً اصلا وجود خارجی نداشته باشد. با این حال، این اصطلاح حدود دو دهه پیش تعریف شد و شرکت‌هایی نظیر کوالکام، مایکروسافت و متا در چندین سال گذشته از این اصطلاح برای توصیف تلاش‌های AR و VR خود استفاده کرده‌اند، زیرا واقعاً شکل‌های مختلفی از محاسبات فضایی هستند. این دقیقا حقه‌ای است که اپل استفاده می‌کند؛ تغییر اندک فناوری موجود و معرفی آن به عنوان چیزی انقلابی و عرضه‌اش با قیمت نجومی.

بنابراین، تقریباً هیچ چیز از تجارب «محاسبات فضایی» که اپل تا به حال با هدست ویژن پرو نشان داده، اساساً با تجارب AR/VR مختلفی که قبلاً از سوی سازندگان دیگر هدست‌ها دیده بودیم، تفاوت موجهی ندارد. سایر سازندگان هم کاربرانی را نشان داده‌اند که هدست به سر دارند و با سایر افراد ارتباط برقرار می‌کنند، بازی می‌کنند، فیلم می‌بینند، با ماوس و کیبورد مجازی کار می‌کنند و… و در واقع هیچ چیز جدید و عجیبی در رابطه با نماینده‌ی اپل وجود ندارد.

پس چرا اپل ویژن پرو اصلا وجود دارد؟ چه اتفاق تازه‌ای قرار است رخ دهد؟

آنچه که در Vision Pro جدید و تازه محسوب می‌شود، یک آرایه گسترده از فناوری‌های پیشرفته است که بیشتر از هر زمان قبلی در یک هدست دیده‌ایم. مثلا کیفیت نمایشگر آن فوق‌العاده است به گونه‌ای که وضوحی بیشتر از 4K را به هر چشم منتقل می‌کند.

مثلا EyeSight یک ویژگی نوآورانه است که از یک نمایشگر خارجی که در حصار جلویی هدست قرار گرفته شده، برای نمایش دادن چشم‌ها/عبارت‌ها به مشاهده‌کنندگان خارجی استفاده می‌کند. همچنین سیستم‌عامل visionOS پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین رابط کاربری هدست‌ها خواهد بود که برای برقراری ارتباط با آن، کاربر به دست و چشمش نیاز دارد، نه یک کنترلر خاص. این حرکات توسط سنسورهایی با عملکرد بسیار حساب و دقیق پایش و داده‌ها توسط تراشه جدید R1 پردازش می‌شوند تا لگ را به حداقل برسانند، در حالی که سیستم عامل و برنامه‌ها، به لطف تراشه‌ی M2 اپل کار می‌کنند.

با این همه پیشرفت، باز هم نباید قیمت ۳۵۰۰ دلار را برای این محصول شاهد باشیم؛ پر واضح است که اپل دارد با این قیمت ذهن‌ها را به سمت خاص و منحصر بفرد بودن این هدست جهت می‌دهد. علاوه بر این، در ابتدای دوران این هدست بسیاری از برنامه‌ها، بازی‌ها یا ویدیوها به صورت دوبعدی هستند که در یک محیط سه‌بعدی به نمایش گذاشته می‌شوند. با وجود این ویژگی‌ها، قیمت بالا و محدود شدن به بازار آمریکا در سال 2024، همراه با عدم اطمینان در مورد توانایی اپل برای گسترش بازار این هدست، سوالاتی در مورد اینکه آیا توسعه‌دهندگان به‌طور کامل از این پلتفرم استقبال خواهند کرد یا خیر ذهن کاربران را مشغول کرده است.

اینطور که از وضعیت پیداست، اگر کسی هدست اپل ویژن پرو را بخرد، به اپل لطف داشته چون این شرکت آمریکایی هیچ چیز متفاوتی را با این محصول نشان نداده که بخواهیم با این قیمت، آن را ارزشمند بدانیم.

چالش‌ها همچنان باقی است؛ حتی مهندسان اپل هم قانع نمی‌شوند

همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، اپل با هدست ویژن پرو خود هیچ مشکل اساسی از کاربرانی که این دست محصولات را برای تجربه‌ی یک چیز فراتر از اتفاقات عادی روی سرشان می‌گذارند برطرف نکرده است. فرض مثال شما همیشه در تلویزیون ۵۵ اینچ FHD فیلم می‌دیدید، حالا همان فیلم در همان اندازه اما با وضوح 4K پخش می‌شود؛ نه فیلم بهتر شده، نه جذاب‌تر و نه تغییر انقلابی خاصی رخ داده است.

مشکلی حل نمی‌شود چون وقتی دائما از دنیای واقعی فاصله بگیرید و به دنیای مجازی بروید، این بر و بیا ارزشش را برای شما از دست می‌دهد و بیایید فراموش نکنیم که حتی تولیدکنندگان تلویزیون‌های 3D هم با چالش‌هایی مواجه بودند تا مردم را متقاعد کنند عینک‌های نسبتاً سبک را به صورت مرتب به چشم بزنند تا خودشان با حالت جذاب‌تر و خاص‌تری فیلم ببینند. این ترند خیلی زود از بین رفت چون حتی محصولی با این ابعاد کوچک هم توسط مردم با استقبال همراه نشد.

هرچند اپل با سیستم جدید ردیابی چشم و حرکات با چشم، کنترل‌کننده‌های عجیب و غریب و گیج‌کننده‌ی هدست‌های معمولی را از تجربه کاربر حذف کرده است، اما هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که هر یک از این امور باعث افزایش سهولت انجام کارهای خلاقانه‌ی دیگر می‌شود. اگرچه به اصطلاح اتفاقات را خفن‌تر می‌بینیم اما خفن‌تر لزوما بهتر نیست. وقتی شما می‌خواهید از رودخانه رد شوید، پرواز کردن از روی آن لذت‌بخش‌تر از این است که با قایق از رویش رد شوید اما چه فرقی می‌کند وقتی در نهایت در هر دو حالت هیچ اتفاقی جز رد شدن از رودخانه رخ نمی‌دهد؟

مارک گورمن از وب‌سایت بلومبرگ حتی از انتقادات ما هم فراتر رفته و گفته کیبورد مجازی اپل ویژن پرو کاملا بی‌فایده و بی‌کاربرد است. این در حالی است که خود اپل کیبورد مجازی‌اش را یک راه حل حیاتی برای برقراری تعاملات مختلف بین کاربر و هدست می‌داند.

جالب است بدانید در خود اپل هم یک سری شک و تردیدهایی به اپل ویژن پرو وجود دارد. به گزارش نشریه‌ی نیویورک تایمز، اشتیاقی که اپل در ابتدا برای محصولی مفهومی و سبک‌وزن که شاید بتواند جایگزین آیفون شود داشت، حالا جای خود را به نگرانی در رابطه با قیمت محصولی داده که به بزرگی یک هدست است. این محصول دیگر مثل عینک سبک نیست و با توجه به وضعیت بد بازار هدست‌ها، شاید اپل هیچوقت نتواند آنچه را که انتظار داشت از این هدست ببیند.

اگرچه در ابتدا از این پروژه به عنوان «اتفاق بزرگ بعدی» یاد می‌شد، اما تیم سازنده یکی پس از دیگری از توسعه‌ی آن دست برداشتند چرا که متوجه شدند همه چیز دارد شبیه به همان هدست‌های معمولی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می‌شود و دیگر خبری از آن اتفاق بزرگ نیست. در واقع اپل حتی در فریب دادن کارمندان خودش هم حرفه‌ای است! اینکه تیم طراحی ارشد اپل به خاطر کاهش اشتیاق خود نسبت به یک محصول، از پروژه‌ی ساخت آن خارج می‌شوند، اتفاق خوبی نیست.

محاسبات فضایی همیشه پتانسیل موفقیت داشته اما هدست اپل ویژن پرو آن محصول انقلابی نیست

نتایج ممکن است غیرقابل پیش‌بینی باشد و ممکن است طبق تجربه اپل با تکنولوژی‌های جدید، این مسیری که شرکت آمریکایی تازه در آن قدم گذاشته نیاز به تجربه‌ی بیشتر و آزمون و خطاهای بیشتری داشته باشد. اپل هنوز دقیقا نمی‌داند اصلا هدست واقعیت افزوده و مجازی چه نقشی در زندگی مردم دارد و چه چیزی را می‌تواند راحت‌تر کند. باید زمان بگذرد و چند نسل مختلف از هدست‌های اپل ویژن پرو رونمایی و راهی بازار شوند تا هم اپل یاد بگیرد محصول بی‌عیب و نقصی را راهی بازار کند و هم متوجه شود نیاز کاربران چیست.

به علاوه، توجه به نقدها و بازخوردهای مثبت و منفی از تجربه کاربری و مزایا و معایب محصول از جانب افرادی که از آن استفاده کرده‌اند، می‌تواند در بهبود محصول در نسخه‌های آینده کمک کند. از این رو، توسعه‌دهندگان و شرکت‌های فناوری معمولاً پس از عرضه اولیه محصول، با بازخوردهای کاربران و تجربیات واقعی در بازار روبرو می‌شوند تا محصولات خود را بهبود بخشند و این فرصتی طلایی برای اپل خواهد بود چرا که این شرکت طرفدارانی دارد که بدون فکر کردن به قیمت و کارایی، حاضر به خرید محصولاتش هستند.

با این وجود، هیچ چیز قطعی نیست و پذیرش بازار و موفقیت محصولات در این حوزه معمولاً نیازمند زمان و تلاش مداوم از سوی شرکت سازنده است.




نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments