1%
  • 0/10

آیا حاضرید برای خرید یک گوشی بیشتر از ۲۶ میلیون تومان هزینه کنید

یک گوشی ۱۴۰۰ دلاری در بازار ایران قیمتی حدود ۲۷ میلیون تومان دارد

آیا حاضرید برای خرید یک گوشی بیشتر از ۲۶ میلیون تومان هزینه کنید ۰ ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ مقالات فناوری کپی لینک
گلکسی اس 20 اولترا- قیمت گوشی

از سال ۲۰۱۷ با عرضه آیفون هزار دلاری قیمت گوشی به یک‌باره بالا رفت و سروصدای زیادی به پا کرد و از آن زمان افزایش قیمت گوشی سیر صعودی به خود گرفته تا حالا که شاهد عرضه‌ی گوشی‌های ۱۴۰۰ دلاری در بازار هستیم. اما آیا شما حاضرید برای یک گوشی بیش از ۲۶ میلیون تومان هزینه کنید؟!

در زمانی که اپل گوشی هزار دلاری آیفون ایکس را به بازار عرضه کرد، اگرچه اختلاف قیمت این گوشی با نسل قبل حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار بود، اما سروصدای زیادی به پا کرد و موجب شد تا سایر تولیدکنندگان نیز به سوی عرضه‌ی گوشی‌های بالای هزار دلار سوق پیدا کنند.

بعد از اپل سامسونگ و هواوی نیز اقدام به عرضه گوشی‌هایی با قیمت پایه‌ی هزار دلار کردند که به این ترتیب قیمت نسخه‌هایی از گوشی‌های پرچمدارشان حتی به ۱۲۰۰ دلار هم می‌رسید. روند افزایش قیمت همواره ادامه داشت تا پارسال که قمیت گوشی‌های تاشو به بیش از دو هزار دلار هم رسید که البته با توجه به نو بودن فناوری و طراحی و استفاده از نمایشگرهای خاص شاید این افزایش قیمت منطقی به نظر برسد؛ اما این روزها شاهد عرضه گوشی‌ پرچمدار سامسونگ با قیمت ۱۴۰۰ دلار هستیم که البته از ویژگی‌های پیشرفته‌ای برخودار است و شاید این افزایش قیمت برای چنین گوشی منطقی به نظر برسد، اما همین موضوع بالا رفتن قیمت و رسیدن آن به بیش از هزار دلار باعث شد تا تعداد کسانی که گوشی‌های پرچمدار خریداری می‌کردند یا هر سال گوشی‌های جدید را جایگزین تلفن‌های قدیمی‌شان می‌کردند، نیز نتوانند به محصولات جدید دسترسی داشته باشند.

البته برخی از کاربران همچنان استطاعت مالی خرید گوشی با بهای ۱۴۰۰ دلار را دارند و هر سال همزمان با عرضه‌ی گوشی‌های پرچمدار اقدام به خرید گوشی‌های جدید می‌کنند، اما برای کاربران ایرانی شاید خرید یک گوشی ۱۴۰۰ دلاری خیلی منطقی به نظر نرسد چرا که این قیمت برای یک کاربر ایرانی با مالیات و ارزش افزوده گاهی به بیش از ۲۶ میلیون تومان هم می‌رسد که برای یک گوشی حتی با امکانات دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی و زوم ۱۰۰ برابر خیلی معقول به نظر نمی‌رسد.

در همین راستا سامسونگ و هواوی از تقریبا دو سال پیش اقدام به عرضه گوشی‌های میان‌رده با امکانات گوشی‌های پرچمدار کردند که نسبت به این دستگاه‌ها قیمت کمتری داشتند. بنابراین بسیاری از کاربران گوشی‌های پرچمدار به سمت خرید گوشی‌های میان‌رده سوق پیدا کردند با این حال نمی‌توان تجربه استفاده از گوشی‌های پرچمدار را با گوشی‌های میان‌رده مقایسه کرد.

تا دو- سه سال پیش جدیدترین گوشی‌های پرچمدار مثل سری گلکسی S یا نوت سامسونگ و آیفون‌های اپل همزمان با بازار جهانی که به ایران هم می‌رسید نهایتا حدود 4 تا 4.5 میلیون تومان قیمت داشتند که در آن زمان هم فقط تعداد کمی از کاربران یا قدرت خرید گوشی با چنین قیمت‌هایی را داشتند یا خیلی گیک و گوشی‌باز بودند، اما اکثر افراد تا فروکش کردن التهاب بازار دست نگه می‌داشتند تا قیمت‌ها منطقی و متعادل شود. در آن زمان میانگین قیمت گوشی‌های پرچمدار حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلار بود. اما افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش ریال از یک سو و افزایش قیمت  جهانی گوشی از سوی دیگر باعث شد تا خرید گوشی‌های پرچمدار برای کاربران در سراسر دنیا و به‌ویژه ایرانیان به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شود.

حالا سوال این است که گوشی‌هایی مثل گلکسی اس 20 اولترا سامسونگ که در بازار کشورمان قیمتی بیش از ۲۷ میلیون تومان دارد یا گلکسی اس 20 پلاس که ۱۷ میلیون تومان قیمت دارد، آیا شما حاضرید به دلیل دوربین 108 یا 48 مگاپیکسلی یا نمایشگر با رزولوشن ۳۲۰۰×۱۴۴۰ پیکسل، چنین هزینه‌ای را متقبل شوید در حالی که می‌دانید تا چند ماه آینده یا نهایتا یک سال آینده نسل جدید گوشی‌های پیشرفته از همین برند از راه می‌رسد.




نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments