#مهسا_امینی

چه سرنوشتی در انتظار فرنچایز‌های شرکت بتزدا قرار دارد؟

آیا دووم به یک انحصاری ایکس‌باکس تبدیل می‌شود؟

فرنچایز‌های شرکت بتزدا

با وجود اتفاقاتی که طی روزهای گذشته رخ داده، ظاهرا فرنچایز‌های شرکت بتزدا همچنان روی پلتفرم‌هایی که به مایکروسافت تعلق ندارند هم در دسترس قرار می‌گیرند.

اواخر شهریور ماه بود که مایکروسافت در اقدامی غافل‌گیرکننده، از پرداخت مبلغ ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای خریداری زنیمکس مدیا خبر داد. اگرچه چنین نامی در میان علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی چندان شناخته شده نیست اما این شرکت آمریکایی صاحب ۹ استودیوی بازی‌سازی است که از مشهورترین‌شان می‌توان بتزدا سافتورکس، اید سافتور، آرکین و مشین‌گیمز را نام برد. به بیان دیگر، ردموندی‌ها هم اکنون امتیاز فرنچایزهای محبوب و بزرگی از جمله دووم، فال آوت، الدر اسکرولز و ولفنشتاین را در اختیار دارند. با رخ دادن چنین اتفاقی، یک سوال مهم ذهن تعدادی از کاربران فضای مجازی را به خود مشغول کرد: چه سرنوشتی در انتظار بازی‌های مزبور قرار دارد؟

فیل اسپنسر (Phil Spencer) مدیر بخش ایکس‌باکس مدت کوتاهی بعد از انتشار خبر پیوستن زنیمکس مدیا به مایکروسافت مصاحبه‌ای را با وب سایت Bloomberg انجام داد. او در بخشی از گفتگو اعلام کرد قراردادهایی که در گذشته مابین استودیوها و دیگر شرکت‌ها انعقاد شده‌اند هیچ تغییری نخواهند داشت. او در صحبت‌های خود مستقیما به Deathloop و Ghostwire: Tokyo اشاره کرد که به ترتیب توسط استودیوی آرکین و تانگو گیم‌ورکس توسعه یافته و هر دو انحصاری زمانی پلی‌استیشن 5 هستند. همچنین از میان پلتفرم‌های اصلی، تنها برای رایانه‌های شخصی ساخته می‌شوند و خبری از عرضه برای دیگر کنسول‌ها نیست. در ضمن، اسپنسر تاکید کرد عناوین آینده‌ی شرکت از جمله Starfield قطعا روی ایکس‌باکس‌ها منتشر خواهند شد.

مدیر ایکس‌باکس در بخش دیگری از مصاحبه‌ی اخیر خود با Bloomberg به گمانه‌زنی‌های به وجود آمده در فضای مجازی پایان داد. او اعلام کرد در حال حاضر برنامه‌ای برای انحصاری کردن فرنچایز‌های شرکت بتزدا وجود نداشته و نسخه‌های جدید آن‌ها روی دیگر پلتفرم‌ها هم در دسترس قرار می‌گیرند. فیل اسپنسر همچنین گفت در آینده پیرامون انحصاری شدن عناوین این شرکت به صورت مورد به مورد تصمیم‌گیری خواهد شد. بیان چنین جملاتی از سوی او به هیچ وجه غیرمنتظره نبوده است؛ زیرا ردموندی‌ها طی سال‌های گذشته تمرکز خود را به جای فروش کنسول‌ها، روی فروش بازی‌ها قرار داده‌اند. در نتیجه، منطقی است که عناوینشان را برای دیگر پلتفرم‌ها هم در دسترس قرار دهند تا طیف وسیعی قادر به تجربه باشند.

با وجود این، احتمال می‌رود بازی‌های جدیدی که بر اساس فرنچایز‌های شرکت بتزدا ساخته می‌شوند به انحصاری زمانی پلتفرم‌های مایکروسافت و همچنین ایکس‌باکس گیم پس تبدیل شوند. بدین ترتیب، ردموندی‌ها به هر دو هدف خود، یعنی جلب مشترکان جدید برای سرویس اشتراکی و همچنین در دسترس قرار دادن روی پلتفرم‌های بیشتر دست می‌یابند. در ضمن، آرون گرینبرگ (Aaron Greenberg) مدیر بازاریابی ایکس‌باکس یک سال پیش مصاحبه‌ای را با وب سایت Twinfinite انجام داد که اشاره به بخشی از آن خالی از لطف نیست.

طبق صحبت‌های او، استودیوهایی که به مایکروسافت ملحق می‌شوند توسعه‌ی بازی برای پلتفرم‌های مختلف را ادامه می‌دهند اما در آینده عناوین انحصاری هم تولید خواهند کرد.


guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا