مایکروسافت به ‌دنبال خرید استودیوهای بازی‌سازی ژاپنی است

ردموندی‌ها دست‌بردار نیستند!

استودیوهای بازی‌سازی ژاپنی

طبق گزارشی که وب سایت Bloomberg به اشتراک گذاشته، ردموندی‌ها به دنبال خرید تعدادی از استودیوهای بازی‌سازی ژاپنی هستند.

اگرچه ایکس‌باکس در نسل هشتم عملکرد قابل‌قبولی داشته اما یک واقعیت غیرقابل‌انکار وجود دارد: مایکروسافت نسل هشتم را به سونی باخته است. عواملی مختلفی در رخ دادن این اتفاق دخیل بوده‌اند که از مهم‌ترینشان می‌توان به کمبود بازی‌های انحصاری و جذاب اشاره کرد. فیل اسپنسر (Phil Spencer) که به خوبی از وجود چنین ضعف مدیریتی اطلاع داشته، تمام تلاش خود را به کار گرفته تا بتواند چنین ضعفی را با خرید استودیوهای جدید، ایجاد آی‌پی‌های تازه و به دست آوردن امتیاز فرنچایزهای محبوب برطرف کند.

با توجه به مطلب اختصاصی‌ای که خبرگزاری Bloomberg کار کرده، مایکروسافت به دنبال خرید تعدادی از استودیوهای بازی‌سازی ژاپنی بوده و حتی صحبت‌هایی را با مدیرانشان انجام داده است. این استودیوها ترجیح داده‌اند نامشان فاش نشده و هیچ گونه جزئیاتی را هم از روند مذاکره‌ها به اشتراک نگذاشته‌اند. با این حال، گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که کوئی تکمو یکی از گزینه‌های مد نظر ردموندی‌ها باشد. از محصولات شاخص این بازی‌ساز می‌توان به مجموعه‌های Dead or Alive ،Dynasty Warriors و Nioh اشاره کرد. در ضمن، هیساشی کوینوما (Hisashi Koinuma) مدیر کوئی تکمو در یکی از مصاحبه‌های قدیمی خود به انتشار بازی‌‌های بیشتر روی کنسول‌های ایکس‌باکس تمایل نشان داده بود. از همین رو، اقدام احتمالی مایکروسافت برای خرید این استودیو نباید چندان غیرمنتظره باشد.

فیل اسپنسر اوایل سال گذشته‌ی میلادی مصاحبه‌ای را با وب سایت Games Industry انجام داده بود. وقتی بحث ایکس‌باکس گیم پس به میان آمد، او گفت هیچ فیلم، آهنگ یا بازی‌ای وجود ندارد که بتواند نظر همه ر ا جلب کند. از همین رو، تنوع بسیار حائز اهمیت است. اسپنسر در ادامه‌ی صحبت‌های خود به موضوع خریداری استودیوهای مختلف و ساخت بازی‌های متنوع اشاره کرد. او در همین بین گفت دوست دارد یکی از استودیوهای بازی‌سازی فعال در آسیا، به خصوص یک استودیوی ژاپنی را خریداری کند. جدا از این، یک مورد دیگر هم وجود دارد که باعث می‌شود شبهه‌ی چندانی در گزارش اختصاصی Bloomberg وجود نداشته باشد. جرمی هینتون (Jeremy Hinton) مدیر ایکس‌باکس در آسیا از واکنش به مطلب منتشرشده پیرامون خریداری استودیوهای ژاپنی امتناع کرد و تنها گفت تیمشان همیشه آماده‌ی مذاکره با بازی‌سازها است.

مایکروسافت در حال حاضر جایگاه مناسبی در ژاپن ندارد. طبق آمارهای رسمی، تنها یک درصد از فروش کنسول‌های خانواده‌ی ایکس‌باکس وان در سال جاری میلادی به سرزمین خورشید تابان تعلق دارد. البته انتظار می‌رود با افزایش محبوبیت ایکس‌باکس گیم پس و عرضه‌ی ایکس‌باکس سری اس شرایط ردموندی‌ها تا حدودی بهبود یابد. جدا از این موارد، خرید یک استودیوی ژاپنی و عرضه‌ی عنوانی که بر پایه‌ی فرهنگ یا تاریخ این کشور باشد، می‌تواند نقش بسزایی در افزایش فروش کنسول‌ها در این نقطه از جهان داشته باشد.

بد نیست بدانید آمریکا و چین بزرگ‌ترین بازار صنعت ویدیو گیم از لحاظ مقیاس به شمار می‌روند اما ژاپن از لحاظ میانگین هزینه‌ی پرداختی توسط هر گیمر، رتبه‌ی اول را در اختیار دارد.


guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
بالا