1%
  • 0/10

فروش کامپیوتر اورجینال اپل وان (Apple-1) به قیمت ۴۰۰ هزار دلار

اپل وان: نقطه آغاز کامپیوترهای شخصی

فروش کامپیوتر اورجینال اپل وان (Apple-1) به قیمت ۴۰۰ هزار دلار ۰ ۲۰ آبان ۱۴۰۰ علم و فناوری کپی لینک
کامپیوتر اپل وان

اولین رایانه اپل وان در سال ۱۹۷۶ به قیمت ۶۶۶.۶۶ دلار فروخته شد. چهل و پنج سال بعد، یک کامپیوتر اپل وان، که هنوز کار می‌کند، به قیمت ۴۰۰ هزار دلار فروخته شد.

حراجی جان موران (John Moran) در مونروویا، کالیفرنیا، روز سه‌شنبه این رایانه را به حراج گذاشت. این محصول یکی از ۲۰۰ رایانه اپل وان است که توسط استیو وزنیاک (Steve Wozniak) و استیو جابز با کمک پتی جابز (Patty Jobs) و دانیل کوتکه (Daniel Kottke) طراحی، ساخته و آزمایش شده بود.

یک مورخ فناوری به نام کوری کوهن (Corey Cohen) می‌گوید، آنچه که امروزه تحت عنوان Apple-1 داریم، به‌نوعی شبیه جام مقدس جمع‌آوری رایانه‌های قدیمی است. کامپیوتری که به حراج گذاشته شده است به‌عنوان کامپیوتر اپل وان کالج Chaffey شناخته می‌شود. زیرا مالک اصلی آن استاد کالج Chaffey در رانچو کوکامونگا، کالیفرنیا بود. او در نهایت کامپیوتر را به دانش‌آموزی در سال ۱۹۷۷ فروخت تا بتواند کامپیوتر Apple-II بخرد.

این دانش‌آموز که هویتش مشخص نیست، کامپیوتر را تا کنون نگه داشته است. Apple-1s به عنوان مادربرد عرضه شد، همراه با کیس، صفحه کلید و مانیتور به‌طور جداگانه فروخته می‌شد. کامپیوتر دارای یک کیس است که توسط The Byte Shop در Mountain View، کالیفرنیا -که اولین فروشگاهی بود که محصولات اپل را به فروش رساند- بر روی کامپیوتر اپل وان قرار داده شده است.

به گفته خانه‌ی حراج، این کیس از چوب کوآ ساخته شده است و یکی از تنها شش مورد شناخته‌شده‌ی چوب کوآی موجود است. چوب کوآ، مختص مناطق بومی هاوایی، در دهه‌ی ۱۹۷۰ فراوان بود، اما به دلیل چرای گاو و قطع درختان، کمیاب‌تر و گران‌تر شده است.

کامپیوتر اپل وان شروع صنعت کامپیوترهای شخصی بود

کامپیوتر اپل وان اولین محصول از شرکت اپل بود که فروخته شد. این رایانه نقطه‌ی آغاز صنعت کامپیوترهای شخصی بود. اپل وان اولین کامپیوتر شخصی بود که با گارانتی عرضه شد. کوهن می‌گوید، این یک محصول تضمینی بود. قبل از آن، کامپیوترهای دیگری نیز وجود داشتند که به‌صورت کیت بودند و عمدتاً وقتی آن‌ها را دریافت می‌کردید به‌درستی عمل نمی کردند. این نوع کامپیوترها در ابتدا به قیمت ۶۶۶.۶۶ دلار فروخته شدند.

کوهن می‌گوید، در حالی که ۶۶۶ بسیار شوم به نظر می‌رسد، دلیل این قیمت‌گذاری این بود که استیو وزنیاک تکرار اعداد را دوست دارد. حتی شماره تلفن خودش در آن زمان یک شماره تکراری داشت.

او گفت که این دستگاه خاص نه تنها نشان‌دهنده‌ی شروعی برای اپل است، بلکه نبوغ وزنیاک و جابز و دیدگاه آن‌ها را نشان می دهد. رایانه چیزی است که می‌تواند بخشی از زندگی شما باشد و می‌تواند به شما کمک کند که زندگی خود را بهبود بخشید. او می‌گوید، فکر می‌کنم زمان زیادی طول کشید تا مردم به این ایده دست یابند. اما همانطور که می‌دانید کامپیوتر چیزی است که به مردم کمک می‌کند تا احساس کنند به آنچه که در دنیای امروز مدرنیته نامیده می‌شود نزدیک‌تر هستند.




نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments