سهم ایکس باکس گیم پس از سرویسهای اشتراکی چقدر است؟
پیشتازی ردموندیها
شواهد امر گویای این موضوع است که نزدیک به ۶۰ درصد از سهم بازار سرویسهای اشتراکی به ایکس باکس گیم پس تعلق دارد.
یکی از بزرگترین و مهمترین دستاوردهای مایکروسافت در طول سالهای اخیر، راهاندازی سرویس اشتراکی ایکس باکس گیم پس به شمار میرود که تا به امروز به لطف حمایت عالی ردموندیها و همکاری بینظیر شماری از بازیسازان کوچک و بزرگ، به عنوان یکی از برگ برندههای ایکسباکس در نسل نهم محسوب میشود. این سرویس کاتالوگی گسترده و متنوعی از بازیهای ویدیویی را در قالب یک اشتراک ماهانه با قیمتی نسبتا ارزان به کاربران ارائه میدهد تا بازیکنها در کنار دسترسی به صدها اثر مختلف، تا حد قابل توجهی در هزینههای خود صرفجویی کنند.
در پی محبوبیت چشمگیر گیم پس، کمپانی سونی نیز دست به کار شد و چند روز پیش به طور رسمی از سرویس اشتراکی خود پرده برداشت. سرویس جدید پلیاستیشن پلاس در سه سطح مختلف به نامهای پایه، اکسترا و پریمیوم به فروش میرسد که بهترین آن، امکان دسترسی به بیش از ۷۰۰ بازی متنوع را برای مشترکین فراهم میکند. گفتنی است که این سرویس از ماه ژوئن سال جاری میلادی (خرداد یا تیر ماه) رسما فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
نکته مهم این است که پلیاستیشن پلاس جدید در واقع اولین سرویس اشتراکی سونی نیست، بلکه کاربران از سالهای گذشته به لطف پلیاستیشن ناو قادر به تجربهی صدهای بازی متنوع هستند. در همین راستا، شاید برایتان جالب باشد که بدانید سهم هر کدام یک از این سرویسهای اشتراکی در بازار بازیهای ویدیویی چقدر است؟
در پاسخ به این سوال، چندی پیش پیرس هاردینگ رولز، تحلیلگر رسانهی معروف Ampere Analysis، اعلام کرد که ایکس باکس گیم پس نزدیک به ۶۰ درصد از سهم سرویسهای اشتراکی بازیها را به خود اختصاص داده است. اگر خاطرتان باشد، مایکروسافت چند وقت پیش اعلام کرد که تعداد کاربران این سرویس به تازگی از مرز ۲۵ میلیون نفر عبور کرده و روند رو به رشد آن همچنان ادامه دارد. گروهی معتقد هستند که انتشار بازیهای انحصاری ایکس باکس از همان روز اول عرضه در این سرویس، در موفقیت آن حسابی تاثیرگذار بوده است.
پیشتازی گیم پس در این عرصه چندان دور از انتظار نبود؛ با این حال سرویس جدید ژاپنیها طی چند ماه آینده در دسترس بازیکنان قرار خواهد گرفت که این رقابت در ماههای آینده و حتی سالهای پیشرو جنجالی خواهد شد. باید منتظر ماند و دید که آیا پلیاستیشن پلاس با بیش از ۷۰۰ بازی متنوع میتواند از گیم پس پیشی بگیرد و یا سیاستهای فعلی سونی در قبال عدم ارائهی عناوین فرست پارتی پلیاستیشن در روز اول انتشار منجر به شکست آن خواهد شد.
البته، پیرس هاردینگ رولز مدعی است که سرویسهای اشتراکی ایکس باکس گیم پس و پلیاستیشن پلاس تنها بخش کوچکی از مجموع درآمدهای صنعت بازیهای ویدیویی را تشکیل میدهند. بر اساس گزارش این تحلیلگر، درآمد حاصل از فروش اشتراک تمامی این سرویسها در کل نزدیک به ۳.۷ میلیارد دلار میرسد که این رقم تنها ۴ درصد از درآمد ۸۱ میلیارد دلارث حاصل از فروش نسخههای فیزیکی و دیجیتالی بازیها و همچنین پرداختهای درون برنامهای آنها است.
نکته جالب اینجا است که این موضوع برای سایر صنعتها از جمله صنعت موسیقی صادق نیست. طبق آخرین گزارشهای منتشر شده، در بحث موسیقی بیش از ۸۳ درصد درآمد کل از طریق فروش اشتراکهای مختلف از جمله اسپاتیفای، آمازون موزیک و اپل موزیک به دست میآید. متاسفانه آمار دقیقی برای صنعت فیلم و سریال در دسترس نیست، لیکن این صنعت نیز مشابه موسیقی، درآمدهای زیاد خود را مدیون نتفلیکس، اپل تیوی و دیزنی پلاس است.
از این رو، میتوان ادعا کرد که سرویسهای اشتراکی بازیهای ویدیویی برای تصاحب بخش عمدهای از بازار راه بسیار طولانی و درازی را در پیش دارند. در همین حین، بهتر است بدانید که رئیس کل بخش سرگرمیهای تعاملی سونی نیز پیشتر اعلام کرده بود که سرویسهای اشتراکی هرگز جای فروش بازیها را تصاحب نمیکنند. فیل اسپنسر، مدیر ارشد ایکسباکس نیز در پیامی ضمن تایید این موضوع، خاطرنشان کرد که همچنان فروش بازیها در اولویت اصلی تجارت ایکسباکس قرار دارد.
در پایان این خبر، دیدگاه شما در رابطه با سهم ۶۰ درصدی ایکس باکس گیم پس از سرویس اشتراکی بازیهای چیست؟ به نظر شما، آیا پلیاستیشن جدید میتواند به سلطهگری مایکروسافت در این حوزه پایان دهد؟ شما آیندهی سرویسهای اشتراکی در صنعت بازیهای ویدیویی را چکونه پیشبینی میکنید؟ فراموش نکنید که نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه سرگرمی به اشتراک بگذارید.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید