نسخه بعدی Mass Effect
1%
  • 0/10

داستان نسخه بعدی Mass Effect و درس‌هایی که باید از Starfield بیاموزد

مس افکت به لطف استارفیلد از شکست اندرومدا عبور می‌کند!

داستان نسخه بعدی Mass Effect و درس‌هایی که باید از Starfield بیاموزد ۰ ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ مقالات جانبی (گیم) کپی لینک

از لحظه انتشار اولین عکس‌ها و اطلاعات از بازی Starfield، کاربران آن را رقیبی مستقیم برای سری جذاب Mass Effect دانسته و حال که استارفیلد به انتشار رسیده، این بحث داغ‌تر از پیش نیز شده است. اما نسخه بعدی Mass Effect باید چه چیزهایی از عنوان علمی تخیلی بتزدا (Bethesda) یاد بگیرد؟

طی سال‌های پیشین، بدون شک شما به تجربه حداقل یکی از عناوین مطرح توسعه یافته توسط استودیو بتزدا پرداخته‌اید و بدون شک طی تجربه این بازی یا بازی‌ها، متوجه شده‌اید که مراحل اصلی عناوین استودیو بتزدا تنها نقطه تمرکز آن‌ها نبوده و توسعه دهندگان همیشه تلاش داشته‌اند تمام بخش‌های بازی کاربران را جذب کرده و آن‌ها را شیفته بازی کند. بازی Starfield نیز این سنت قدیمی را با خود حمل کرده و شما فارغ از اینکه به تجربه مراحل اصلی یا مراحل فرعی یا دیگر فعالیت‌های خرد بپردازید، سرگرم شده و به ستایش بازی می‌پردازید.

علاوه بر آن، جوایزی که با تکمیل هر مرحله به شما تعلق گرفته، شما را ترغیب به پیش برد تمام مراحل بازی کرده و شما حاضر به دست کشیدن از آن‌ها نمی‌شوید. از سوی دیگر ارتباط تنگاتنگی میان مراحل اصلی و فرعی بازی استارفیلد بوده که به درخشش هر چه بیشتر این بازی کمک کرده است. حال ما باور داریم این نحوه طراحی گیم پلی، درسی بوده که توسعه دهندگان نسخه بعدی Mass Effect باید از بتزدا و استارفیلد بیاموزند!

نسخه ابتدایی سری Mass Effect در همان ابتدای کار شما را با پروثین‌ها (Protheans) و سازه‌های عجیبشان آشنا کرده و در ادامه شخصیت اصلی بازی یعنی شپرد (Shepard) با دیدن صحنه‌هایی از آینده جهان خود به دنبال کشف رازهای پروئین‌ها می‌رود. او طی این نسخه از بازی به آرامی تمام تکه‌های پازل را در کنار یکدیگر قرار داده و به وجود ریپرها (Reapers) و خطر آن‌ها دست می‌یابد.

اما در دو نسخه بعدی این روند تغییر یافته و شپرد و همراهان او تمام مدت به دنبال جلوگیری از نابودی دنیا هستند. اهمیت کمتر به بست دادن صحیح داستان در بازی‌های Mass Effect 2 و Mass Effect 3 همیشه احساس شده و همین موضوع باعث شد این دو بازی با وجود تحسین توسط بسیاری از منتقدین، به مذاق برخی کاربران خوش نیایند. حال به بازی استارفیلد بازگشته و ما متوجه می‌شویم که این بازی روند پیشروی نسخه ابتدایی بازی Mass Effect را پیش گرفته و به باور ما بازی Mass Effect 4 نه تنها از بازی استارفیلد، بلکه از نسخه ابتدایی سری خود باید پیروی کند.

بازی استارفیلد اینگونه آغاز شده که انسان در فضا پراکنده شده و در عین حال زندگی منسجمی دارد. در این میان یونایتد کالنیز (United Colonies) مانند دولتی منسجم وظیفه برقرای نظم و صلح را در کهکشان بر عهده داشته و شهرهای بزرگ بسیاری را در سر تا سر کهکشان تشکیل داده و به نحوی عمل کرده که زندگی انسان‌ها در جای جای کهکشان تفاوت چندانی با زندگی انسان بر زمین ندارد. با این وجود، در جهان استارفیلد اشخاص و گروه‌هایی حضور داشته که قصد دارند زندگی آرام خود را در جهت کشف ناشناخته‌ها فدا کنند!

بزرگ‌ترین گروه در این میان، گروه کانستلیشن (Constellation) بوده که ما در همان لحظات ابتدایی بازی به آن‌ها می‌پیوندیم. طی سال‌های طولانی، تلاش بسیار زیادی برای به آرامش رسیدن انسان صورت گرفته، اما گروه کانستلیشن تشکلی از افرادی کنجکاو بوده که به دنبال اسرار پناه گرفته ورای این جهان آرام هستند! این روحیه کنجکاو آن‌ها بوده که سبب کشف اولین سازه ناشناخته و در ادامه بررسی آن‌ها و رسیدن به نتایج هرگز کشف نشده بوده که هسته داستان دنیای Starfield را شکل می‌دهد. به طور کلی، استارفیلد اینجا است تا نه تنها اسرار فضا، بلکه اسرار موجودیت موجودات مختلف را بر ملا کرده و دست یابی به این اسرار به نحوی صورت گرفته که شما با هر دست آورد جدید شگفت زده شده و به سوی دست آورد بعدی می‌شتابید.

همانطور که در ابتدا اشاره شد، مدت‌های طولانی بوده که سری بازی Mass Effect با بازی جذاب Starfield مورد مقایسه گرفته است. هر دو بازی در سبک نقش آفرینی در دنیایی علمی تخیلی بوده و باید پذیرفت که این دو بازی بخش‌های مشترک بسیاری داشته و نمی‌توان از مقایسه آن‌ها دست کشید.

حال ما نگاهی به سری مس افکت خواهیم داشت. بدون شک نام بردن از یکی از سه گانه مس افکت به عنوان بهترین نسخه، کاری بس دشوار و شاید نشدنی است. اما باید پذیرفت داستانی که نسخه ابتدایی این سه گانه برای ما شرح داد، بار سنگینی بر دوش کاربر قرار داده که دو نسخه آتی با خود به همراه نیاوردند. به عبارت دیگر توسعه دهندگان در نسخه ابتدایی بر داستان بازی و در دو نسخه بعدی بر گیم پلی بازی تمرکز داشته و همین موضوع باعث شد ما داستانی به نسبت ضعیف‌تر را در دو نسخه پایانی این سه گانه شاهد باشیم.

ما گمان داریم که مهم‌ترین بخش نسخه ابتدایی سری بازی Mass Effect نحوه داستان سرایی با استفاده از اسرار بوده و بازی Starfield نیز دقیقا از همین موضوع برای درگیر ساختن کاربر خود استفاده کرده است. به باور ما نسخه بعدی Mass Effect که در تاریخی نا مشخص روانه بازار خواهد شد، باید به ریشه‌های خود و به طور دقیق‌تر به نحوه داستان سرایی در نسخه ابتدایی خود بازگشته و توسعه دهندگان می‌توانند برای پیاده سازی هر چه قوی‌تر این بخش در داستان بازی خود، نگاهی عمیق به بازی Starfield و نحوه داستان سرایی آن داشته باشند. نظر شما چیست؟ شما فکر می‌کنید کدام بازی در بخش داستان سرایی عملکرد بهتری داشته است؟ فکر می‌کنید نسخه بعدی Mass Effect قدرت پیشگیری از بازی Starfield را خواهد داشت؟ در انتظار نظرات شما هستیم.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments