آهنگسازان تیزر فیلم Star Wars: The Rise of Skywalker

آهنگسازان تیزر فیلم Star Wars: The Rise of Skywalker از چگونگی ساخت موسیقی تریلر می‌گویند

آهنگسازی تریلر با چیزی که تصور می‌کنید فرق زیادی دارد

ژان-گابریل رینو و سدریک باواگالیو، آهنگسازان بازی Wolcen: Lords of Mayhem و تیزر فیلم Star Wars: The Rise of Skywalker، در مصاحبه اختصاصی با برنامه Wassup Conversations به میزبانی رسانه سرگرمی، از روند ساخت موسیقی تریلر و تیزر فیلم‌ها می‌گویند.

پیش‌تر به بخشی از مصاحبه‌ی حمیدرضا نیکوفر با رینو و باواگالیو در پادکست Wassup Conversations که نکات بسیار آموزنده‌ای در رابطه با آهنگسازی برای بازی‌های ویدیویی در خود داشت پرداختیم. در این مطلب می‌خواهیم به بخش جالب‌ توجه دیگری از این مصاحبه بپردازیم که به موسیقی تریلر اختصاص دارد. ژان-گابریل و سدریک علاوه بر آهنگسازی برای بازی، در کارنامه‌ی خود سابقه‌ی ساخت موسیقی برای تیزر و تریلر آثار شاخصی چون Incredibles 2 و Star Wars: The Rise of Skywalker را دارند. بخش بزرگی از مصاحبه در رابطه با حیطه‌ی آهنگسازی برای تریلرهاست که با توجه به گفته‌های جالب این دو هنرمند، کلیشه‌ها، باورهای نادرست و موارد غیرمنتظره‌ی زیادی در خود دارد.

اولین نکته‌ی مهمی که در صحبت‌های این دو اشاره می‌شود، نقش کمرنگ‌تر خلاقیت هنرمند در ساخت موسیقی برای تریلر و تیزر است. علت این موضوع، مبهم بودن بخش بزرگی از فرایند ساخت موسیقی تریلر و نامعلوم بودن محتوایی است که قرار است اثر آهنگساز روی آن سوار شود. چیز غافلگیرکننده‌ای که سدریک به آن اشاره می‌کند این است که در برخی موارد، آهنگساز حتی نمی‌داند که برای تریلر چه فیلم یا سریالی موسیقی می‌سازد! او در این باره می‌گوید:

حقیقت آن است که یک سری توضیحات دریافت می‌کنید که از شما می‌خواهند «این کار، آن استایل و فلان موضوع» را برایشان انجام دهید. یا باید از آن تم موردنظر استفاده کنید، یا تمی که فکر می‌کنید درمورد آن فیلم است. ۹۰ یا ۹۵ درصد از مواقع حتی نمی‌دانیم تریلر قرار است چگونه از آب در آید. هیچ تصویر، متریال یا چیزی نداریم که ببینیم.

این مسائل کار را برای آهنگسازان تریلر بسیار دشوار می‌کند، چرا که بخش مهمی از کار را باید به حدس زدن درباره‌ی چیستی تریلر و تم احتمالی آن اختصاص دهند. به گفته‌ی این دو آهنگساز، این یعنی باید ساعت‌های زیادی را در روز به هماهنگ کردن اثر مورد نظر با توضیحات دریافت‌شده از ناشر سپری کنند؛ توضیحاتی که به گفته‌ی سدریک، در بیشتر مواقع چندان دقیق نیستند چرا که استودیوی سفارش‌دهنده خود این توضیحات را از تیم دیگری گرفته که آن تیم هم ممکن است از تیم دیگری گرفته باشد! ژان-گابریل توصیحات بیشتری از سلسله مراتب این فرایند می‌دهد:

از یک سمت استودیوی اصلی را دارید که می‌خواهد تریلر را بسازد. بعد آن‌ها یک سری ویدیو را به تیمی که قرار است تریلر را بسازد – که معمولا هم چهار یا پنج تا از آن‌ها وجود دارند – ارسال می‌کنند و هر کدام سعی دارند سه یا چهار نسخه تهیه کنند. بعد هرکدام از این تیم‌ها درخواست موردنیاز خودشان را برای موسیقی به یک ناشر ارسال می‌کنند. بعد تازه ناشر برای ساخت موسیقی سراغ آهنگساز می‌آید.

رینو و باواگالیو همچنین روی بخشی از موسیقی تریلر فیلم انیمیشن شگفت‌انگیزهای ۲ کار کرده‌اند.

پس دریافتیم که ساخت موسیقی تریلر بیشتر به مثابه یک قمار است تا استفاده از هنر و خلاقیت. در فرایند ساخت تریلر، همزمان چندین استودیو و گاهی حتی تا ده‌ها آهنگساز مشغول ساخت موسیقی برای چیزی هستند که از ماهیت آن آگاهی کامل ندارند، بنابراین باید تا جای ممکن همه‌چیز را براساس غریزه‌ی خود و توضیحات ناشر هماهنگ کنند تا شاید موسیقی‌شان در این رقابت به اثر نهایی راه پیدا کند. سدریک بیشتر در این باره توضیح می‌دهد:

باید همه چیز را بی‌نقص برایشان انجام دهید. میکس صدا، طراحی صدا، نوشتن موسیقی. پس این دیگر چندان یک کار «هنری» نیست. این مثل یک کار ماشینی است. بعضی وقت‌ها می‌دانیم که آهنگسازان تریلر، در مقابل آهنگسازان شاخه‌های دیگر موسیقی مورد احترام قرار نمی‌گیرند؛ مثل آهنگسازان بازی یا فیلم، چون می‌گویند که این کار آسان است. ولی خب اینطور نیست.

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، ژان-گابریل و سدریک سابقه‌ی ساخت موسیقی برای تیزر فیلم The Rise of Skywalker را دارند. موسیقی متن این فیلم توسط جان ویلیامز افسانه‌ای ساخته شده که در دنیای آهنگسازی اسطوره‌ای بزرگ به شمار می‌رود. همین مسئله شاید باعث شود تصور کنیم که ساخت موسیقی برای تیزر فیلمی که جان ویلیامز آهنگسازش بوده، کار ترسناکی است، اما سدریک و ژان چنین احساسی نداشته‌اند، چرا که اساسا می‌دانستند خواسته‌ی ناشر این نیست که سبک موسیقی ویلیامز را تقلید کنند. ژان در این باره می‌گوید:

فکر کنم به آن اندازه هم ترسناک نبود. بیشتر به این دلیل که می‌دانستیم قرار نیست استایل جان ویلیامز را از ما بخواهند. اگر می‌خواستیم چنین کاری کنیم، می‌دانستیم که نمی‌توانیم داخل کار قرارش دهیم، زیرا استودیو چنین چیزی نمی‌خواهد. هرگز. چون موسیقی تریلر یعنی گذشتن از همه چیز برای رسیدن به هدفی که مد نظر است. پس اگر بگویید استایل جان ویلیامز [را می‌سازم]، می‌گویند «خوب است، باشد، عالی است»، ولی در نهایت موسیقی به تریلر راه پیدا نمی‌کند.

نکته‌ای که این دو به آن اشاره می‌کنند، بسیار جالب‌ توجه است، چرا که نشان می‌دهد ناشر لزوما علاقه‌ای به هماهنگی کامل موسیقی تریلر با موسیقی متن فیلم ندارد. بیشتر مواقع چیزی که آن‌ها برای تریلر در سر دارند حتی با موسیقی فیلم در تعارض است و طبق توصیف سدریک، نوعی نسخه‌ی «تریلرسازی‌شده‌ی» آن است. اتفاقی که در ساخت تیزر The Rise of Skywalker هم افتاد و این دو آهنگساز مجبور شدند سبک مورداحترام جان ویلیامز را جهت همخوانی با خواسته‌های ناشر، بشدت تغییر دهند:

این واقعا غم‌انگیز است که باید تم‌های موسیقی بی‌نظیر او (جان ویلیامز) را بگیریم و سطحش را پایین بیاوریم، خرابش کنیم یا در واقع آن‌ها را «تریلر‌سازی» کنیم. [مثلا] صداها را با پرکاشن‌های زیاد بالا ببریم، کاری که او هرگز نمی‌کند.

Star Wars: The Rise of skywalker

سدریک و ژان-گابریل در پایان صحبت‌های خود در رابطه با این موضوع به جنبه‌ی تاریک دیگری از ساخت موسیقی تریلر اشاره می‌کنند و آن هم نامشخص بودن نتیجه‌ی کار است. سخنان این دو تاکنون به خوبی نشان داده که فرایند گنگ و دشوار آهنگسازی تریلر در فضایی رقابتی و بدون درک کامل از محتوای تریلر، چقدر سخت است؛ حال این مورد را هم اضافه کنید که آهنگساز هرگز نمی‌داند اثری که ساخته اصلا به تریلر راه پیدا می‌کند یا خیر و شاید ماه‌ها وقت و انرژی او بیهوده تلف شود. چرا که اساسا برخلاف آهنگسازی برای بازی، خبری از قرارداد مشخص، سهم طرفین از فروش، مزایا و… نیست و هنرمند شاید پس از صرف زمانی طولانی، هیچ چیز عایدش نشود:

تنها چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که برای تریلرها، ممکن است روی چیزی که دوست دارید ماه‌ها کار کنید و آن اثر هرگز قبول نشود. بعضی وقت‌ها دو روز روی یک تریلر کار می‌کنید و تایید می‌شود و به اندازه‌ی یک سال درآمد به دست می‌آورید. ولی بعضی وقت‌ها پنج یا شش ماه روی یک چیز کار می‌کنید و وقت می‌گذارید، اما هرگز تایید نمی‌شود. با این کار حجم زیادی از زمان کاری و انرژی را هدر داده‌اید. این چیزی است که آهنگسازان تریلر باید هربار با آن کنار آیند ولی مردم این را نمی‌دانند.

مصاحبه‌ی ژان-گابریل رینو و سدریک باواگالیو با Wassup Conversations را می‌توانید از اینجا تماشا کنید.


نظرات

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا