#مهسا_امینی

سونی در طرح جدید کنترلر پلی استیشن سعی دارد تا آنالوگ‌ها را به داخل فرو ببرد!

رفع مشکل حمل کنترلرها

طرح جدید کنترلر پلی استیشن

در طرح جدید کنترلر پلی استیشن که توسط سونی ارائه شده، ظاهرا این شرکت قصد دارد تا آنالوگ‌های روی دسته مد نظر خود را به داخل فرو ببرد کاربرد قابل حمل بودن آن راحت‌تر شود.

کنترلرهای بازی نقش بسیار مهم و اصلی را در تجربه ویدیو گیم دارند. به نحوی که هر نسل که کنسول تازه‌ای معرفی می‌شود، سازندگان سعی می‌کنند تا با ارائه یک نسخه جدیدتر این تجربه را برای افراد راحت‌تر و جذاب‌تر کنند؛ حال این تغییر می‌تواند صرفا عوض کردن جای دکمه‌ها و اضافه کردن یک دکمه جدید باشد، یا اینکه به کلی مکانیزم‌های تازه‌ای مثل هپتیک فیدبک به آن اضافه شود!

در واقع سونی سال گذشته با عرضه کنسول پلی استیشن 5 کاری کرد که شاید کمی غیر منتظره بود و طرفداران را غافلگیر کرد. در حقیقت کنار پلی استیشن 5 و قابلیت‌های بی‌نظیری که به واسطه داشتن سخت‌افزار قدرتمند خود دارد، یک کنترلر به نام دوال سنس معرفی شد! کنترلری که به کلی معنا و مفهوم تج به بازی‌های نسل نهمی با پلی استیشن جدید را کاملا متفاوت می‌کند و فقط هم مختص به خود آن است. شما با دوال سنس می‌توانید لگد سلاح مختلف در بازی‌های سبک شوتر مانند Call of Duty را زیر انگشت خود با دکمه R2 یا L2 بگیرید و حس جمع شدن قدرت مایلز مورالز در بازی Spider-Man: Miles Morales را زیر دستان خود کاملا حس کنید! حتی در بازی دیگری مانند Gran Turismo 7 چنان که سازندگان اعلام کرده‌اند، ممکن است زیاد فشار دادن دکمه و استفاده از مقاومتی که ایجاد می‌کند، باعث شود تا دیگر دکمه عملکردی نداشته و ترمز ببرید!

این خلاقیت‌های سازندگان که عملا دوال سنس را به دلیلی برای خریدن کنسول‌های پلی استیشن 5 هم تبدیل کرده، کاربران را بسیار بیشتر از قبل در تعامل به جهان بازی قرار می‌دهد و از طرفی دست سازندگان را هم برای طراحی کاربردهای بیشتر باز می‌گذارد تا برای مثال هر قدر که شما دکمه را می‌کشید، زه یک کمان هم محکم‌تر کشیده شود. با این وجود، باید بدانید که حتی اضافه کردن این ویژگی‌ها هم نتوانسته است تا مشکل حمل کنترلرها را برطرف کند!

برای مثال، تصور کنید که شما کنترلر را داخل کیف خود گذاشته‌اید که پر از وسایل یا اصلا خالی است. این کنترلر اگر داخل کیفی مخصوص نباشد، آنالوگ‌های آن هر لحظه ممکم است که آسیب ببینند! چراکه آن‌ها همیشه در سطحی بالاتر از خود کنترلر ایستاده‌اند و کاملا در برابر فشار اطراف بی‌دفاع هستند. دکمه‌های دیگر قاعدتا چنین مشکلی را ندارند، و به همین دلیل نیز سونی قصد دارد تا این مسئله را یکبار و برای همیشه حل کند!

طرح جدید کنترلر پلی استیشن

در طرح جدید کنترلر پلی استیشن می‌توانیم ببینیم که ظاهرا دو آنالوگ دسته به داخل فرو می‌روند و این قابلیت را دارند تا هم سطح دیگر دکمه‌ها شوند. با این وجود اینکه چطور چنین طرحی عملی می‌شود، سوالی است که به سختی به آن پاسخ داده خواهد شد! چراکه زیر این آنالوگ‌ها چیپ‌ها و قطعاتی وجود دارد که برای کاربرد آن نیاز هستند. با این حال، اگر زیر آن‌ها کمی بیشتر خالی شود، شاید یک راه برای مکانیزم چرخش باقی بماند؛ به نحوی که با چرخاندن آنالوگ به یک سمت، کاربر بتواند آن را به زیر مثل یک پیچ فرو ببرد.

همچنین یک روش دیگر هم که کمی علمی‌تر است، می‌تواند با قرار دادن نوعی ترکیب زیر این آنالوگ‌ها آن‌ها را روی یک کیسه مایه یا جامد قرار دهد. این ترکیب این قابلیت را دارد تا در هر حالت جامد یا مایع قرار بگیرد، بدین ترتیب اگر آن را مایع کنیم، آنالوگ به داخل فرو خواهد رفت‌. اما اگر تحت فشار قرار بگیرد، به صورت جامد درآمده و آنالوگ را به حالت عادی بر می‌گرداند. این در حالی است که قطعا این روش خیلی هم کارآمد نیست و احتمالا مشکلات بسیاری را برای کاربران به وجود خواهد آورد! اما از آنجا که این طرح آنالوگ کنترلر پلی استیشن هنوز در فازهای اولیه ساخت است باید ببینیم که سونی چطور آن را به سرانجام رسانده و با چه رویکردی تولید می‌کند.

در نظر داشته باشید که سونی طرح‌های کنترلر زیادی را طی هر سال منتشر می‌کند و قرار نیست همه آن‌ها به خط تولید نهایی برسند. به همین دلیل، هیچ بعید نیست که این نظریه هم به کلی توسط کارشناسان این شرکت کنار زده شود.


guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا