1%
  • 0/10

به ادعای ساترا، جواز آثار فیلیمو و نماوا، از این به بعد توسط صدا و سیما صادر می‌شود

صدا و سیما، نامی که از عرش به فرش رسید

به ادعای ساترا، جواز آثار فیلیمو و نماوا، از این به بعد توسط صدا و سیما صادر می‌شود ۰ ۲۳ تیر ۱۴۰۰ اخبار ایران (تلویزیون) کپی لینک
پروانه ساخت وزارت ارشاد

وحید فرهمند قائم مقام ساترا در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری مهر صریحا اعلام کرد پروانه ساخت وزارت ارشاد دیگر رسمیتی ندارد.

صدا و سیما در سه دهه‌ پس از انقلاب ۵۷ محبوبیت بالایی در میان مردم ایران داشت اما ورق طی سال‌های گذشته برگشته است. جدا از برنامه‌های خبری که واقعیت‌های جامعه را منعکس نمی‌کنند، شبکه‌ها قادر نیستند نظر عموم مردم را جلب کرده و آن‌ها را پای تلویزیون بنشانند. به این موارد باید توقف همکاری با چهره‌های پرطرفدار مانند عادل فردوسی‌ پور را هم اضافه کرد که تاثیر زیادی روی نظر منفی مردم به خصوص علاقه‌مندان به فوتبال داشته است.

با گسترش اینترنت و افزایش سرعت آن طی سال‌های گذشته تعداد قابل‌توجهی از فیلمسازان و بازیگران تصمیم گرفته‌اند در محصولات متعلق به سرویس‌های استریم فعالیت داشته باشند؛ زیرا سخت‌گیری‌های کمتری رویشان وجود داشته و سازندگان برای روایت داستان آزادی عمل بیشتری دارند. با اوج گرفتن این روند، سازمان صدا و سیما تلاش کرد تا مسئولیت تنظیم‌گری رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر را بدست بگیرد. به بیان دیگر، سازمان مزبور به دنبال این است که وظیفه نظارت بر محصولات اینترنتی اعم از فیلم، سریال یا برنامه‌های گفتگومحور روی دوش‌هایش قرار بگیرد. در همین راستا، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر یا ساترا را در سال ۱۳۹۵ راه‌اندازی کرد.

رئیس وقت قوه قضاییه در دی ۱۳۹۸ بخشنامه‌ای را صادر و طی آن، صدا و سیما را به عنوان متولی اصلی محصولات اینترنتی معرفی کرد. در پی این اقدام، حسن روحانی نامه‌ای نوشت و طی آن صریحا گفت شورای عالی فضای مجازی چنین وظیفه‌ای را به دوش می‌کشد. علی‌رغم نامه‌نگاری‌های این چنینی، اختلافات میان نهادهای مختلف ادامه داشته و نه تنها هنوز به انتها نرسیده است. به خصوص اینکه قشر مذهبی جامعه اعتقاد دارد تولیداتی که در اینترنت منتشر می‌شوند، متناسب با فرهنگ اسلامی نبوده و باید نظارت‌های بیشتری رویشان صورت بگیرد.

وحید فرهمند قائم مقام سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر یا ساترا اخیرا مصاحبه‌ای را با خبرگزاری مهر انجام داد. او در بخشی از گفتگوی خود به انتقاد از عملکرد سازمان وزارت ارشاد پرداخت:

من موردی دیده‌ام که حتی فیلمنامه نداشته، اما مجوز تولید داشته است یا حتی موردی دیده‌ام که شخصی درباره موضوع «الف» پروانه گرفته است، اما به این نتیجه رسیده که درباره موضوع «ب» سریال بسازد و بعد پروانه را هم تغییر نام داده است.

قائم مقام ساترا درباره مجوز تولید وزارت ارشاد گفت:

از یک تاریخی به بعد به رسمیت نمی‌شناسیم. ما برای اینکه به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حتی تصمیمات وزارت ارشاد احترام بگذاریم، همان مجوز‌ها را مد نظر قرار می‌دادیم ولی الان دیگر مجوز تولید یا همان پروانه ساخت صادر شده توسط وزارت ارشاد کارکرد ندارد.

با توجه به آنچه وحید فرهمند اعلام کرده، ساترا از این پس متولی اصلی تولیداتی خواهد بود که در اینترنت پخش می‌شوند. به عقیده گروهی از کارشناسان، قرار گرفتن چنین مسئولیتی روی دوش‌های صدا و سیما به معنی افزایش سخت‌گیری‌ها و کاهش آزادی عمل سازندگان خواهد بود.

زخم کاری، یک سریال است که بر اساس رمان بیست زخم کاری اثر محمود حسینی‌زاد ساخته شده و از اواسط خرداد سال جاری پخش شده است. محصول فیلیمو طی هفته‌های گذشته بارها زیر تیق سانسور رفت اما دست‌اندرکاران به خصوص محمدحسین مهدویان سکوت اختیار کردند. با شدت یافتن این روند، کارگردان ایرانی در یک پست اینستاگرامی به انتقاد شدید از عملکرد ساترا در سانسورهای غیرعقلانی، غیرحرفه‌ای و دور از واقع‌بینی پرداخت؛ سانسورهایی که ضربه‌های زیادی به داستان زده‌اند.




نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments