#مهسا_امینی

با چالش‌های ساخت بازی Halo Infinite آشنا شوید

ایده جاه‌طلبانه‌ای که دردسرساز شد!

با چالش‌های ساخت بازی Halo Infinite آشنا شوید حمید توحیدلو ۰ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ اخبار بازی
ساخت بازی Halo Infinite

یکی از سازندگان سابق Halo Infinite چندی پیش در گفت‌وگویی از چالش‌ها و دردسرهای پیش آمده بر سر روند ساخت و توسعه‌ی بازی سخن گفت.

اینکه هیلو اینفینیت یکی از مهم‌ترین و مورد انتظار عناوین انحصاری ایکس‌باکس به شمار می‌رود، برهیچکس پوشیده و پنهان نیست. عنوانی که در ابتدا قرار بر این بود همزمان با عرضه‌ی کنسول‌های نسل نهم ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس سری اس راهی بازار شود. با این حال، تابستان سال گذشته بود که استودیوی ۳۴۳ اینداستریز بعد از سال‌ها صبر و انتظار، برای نخستین بار گیم‌پلی بازی را به نمایش گذاشت که حسابی تو ذوق هواداران خورد. نمایشی که به هیچ عنوان در حد و اندازه سری هیلو نبود و بازخوردهای شدیدا منفی‌ای را به همراه داشت.

به دنبال این حواشی، گزارش‌های زیادی هم در سراسر فضای مجازی به چشم می‌خوردند که بر اساس آن‌ها، گویا روند توسعه‌ی بازی به هیچ وجه خوب پیش نرفته و تیم توسعه با چالش‌های فراوانی مواجه شده است. تمامی این‌ها دست به دست هم دادند تا عرضه‌ی هیلو اینفینیت برخلاف انتظارها یک سال عقب بیافتد و استودیوی اینداستریز بیش از پیش روی ساخت این عنوان وقت بگذارد. در هر حال، شواهد امر گوایای این موضوع است که تاخیر در عرضه‌ی یک بازی بهتر از انتشار ناقص آن است. همان‌طور که احتمالا اطلاع دارید، سایبرپانک 2077 نیز یکی از مورد انتظارترین آثار نسل هشتم برشمرده می‌شد که ساخت آن نزدیک به هشت سال به طول انجامید و در آخر به خاطر کم‌لطفی سازندگان، انتشار ناموفقی را تجربه کرد و بسیاری از بازیکنان همچنان با مشکلات فنی و باگ‌های آزاردهنده آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

از این رو، بعد از اعتراض‌های گسترده‌ی هواداران، مایکروسافت و استودیوی ۳۴۳ اینداستریز برای حفظ اعتبار و محبوبیت سری هیلو، در ساخت هیلو اینفینیت بازنگری نکردند و آن‌طور که به نظر می‌رسد، بازی در حال حاضر به خوبی مراحل توسعه‌ی خود را طی می‌کند. با این وجود، سوال اصلی این است که چرا ساخت و توسعه‌ی این عنوان چالش‌های زیادی را برای چنین استودیوی باتجربه‌ای به همراه داشته است؟

در پاسخ به این سوال، چندی پیش یکی از اعضای سابق اینداستریز در گفت‌وگویی اشاره کرد که ایده‌های جاه‌طلبانه‌ی تیم توسعه‌دهنده دلیل اصلی چالش‌های پیش آمده بر سر پروسه‌ی ساخت بازی است. او در این مصاحبه ادعا کرد که نقشه‌های پیرامون پروژه به قدری گسترده و بلندپروازانه بود که ساخت آن به کمک یک موتور گرافیکی امکان پذیر نبود و هر از گاهی استودیوی اینداستریز به ناچار باید به طور همزمان از موتور گرافیکی ثانویه برای توسعه‌ی آن‌ها استفاده می‌کرد. به گفته‌ی او، در واقع محیط و جزئیات آن توسط یک موتور سازنده خلق شده و بخش شوتر و تیراندازی بازی هم به کمک موتور جداگانه یا همان موتور سازنده ثانویه توسعه یافته است.

بر این اساس، ظاهرا استفاده همزمان از دو موتور گرافیکی مختلف دردسرهای زیادی را برای استودیوی ۳۴۳ اینداستریز به همراه داشته و آن‌ها را حسابی به چالش کشیده است؛ چه بسا که احتمالا دلیل نمایش ضعیف گیم‌پلی هیلو اینفینیت در تابستان سال گذشته میلادی مربوط به همین موضوع می‌شود. در ادامه، این کارمند سابق اعلام کرد که یک سری ایده‌های جاه‌طلبانه‌ی مدیران باعث می‌شد تا بخش تک‌نفره و چندنفره بازی به صورت انتخابی و در بخش‌های مختلف در دسترس بازیکنان قرار گیرد. پیاده‌سازی این ایده به قدری پیچیده و چالش‌برانگیز بود که شماری از اعضای استودیو چندین ماه تحت فشار شدید کاری بودند.

در خلال این گفته‌ها، او اشاره کرد که محصول نهایی، یک اثر فوق‌العاده خواهد بود. کارمند سابق اینداستریز در این خصوص می‌گوید:

به نظر من، هیلو اینفینیت یک بازی بی‌نظیری خواهد بود. بخش داستانی آن پیشرفت چشم‌گیری داشته و از نظر محتوا بسیار غنی است. البته، در نظر داشته باشید که طولانی شدن پروسه‌ی ساخت بازی بدین معنا نیست که شما با یک شاهکار تمام عیار و تاریخ‌ساز روبه‌رو خواهید بود.

ساخت بازی Halo Infinite

به‌روزرسانی خبر

ساعاتی پیش آقای اریک لین (Eric Lin)، توسعه‌دهنده سابق هیلو اینفینیت، در گفت‌وگویی دیگر اظهارات پیشین خود را به کلی انکار کرد. او که پیش‌تر ادعا کرد بود شرایط کار در استودیوی اینداستریز نامناسب است و برخی از افراد تحت فشار شدید کاری قرار دارند، به تازگی گفته که این وضعیت به صورت داوطلبانه بوده و برخی از اعضای استودیو به انتخاب خود به طور اضافه در اینداستریز مشغول به کار می‌شوند. در واقع هیچ اجباری برای اضافه کاری نیست و این مجموعه به طور منصفانه و منطقی با اعضای خود برخورد می‌کند.

در ادامه، او اعلام کرد که اگرچه بخش‌هایی از بازی هیلو اینفینیت به کلی حذف شده و تیم توسعه‌دهنده در برخی از محتوا بازنگری کرده، اما این حذف و سانسور محتوا یک نکته منفی برای بازی به شمار نمی‌رود، چرا که این موضوع برای اغلب بازی‌های بزرگ پیش می‌آید و ارتباطی با مجموعه اینداستریز و سری هیلو ندارد.

انکار گفته‌های قبلی و سعی در تغییر اظهارات آقای اریک لین بسیار مشکوک به نظر می‌رسد. او که پیش‌تر مدعی شده بود شرایط و سلامت کار در استودیوی ۳۴۳ اینداستریز وضعیت مطلوبی ندارد و برخورد مدیران با برخی از اعضای مجموعه صحیح نیست، حال به یک باره گفته‌های خود را تکذیب و نقض کرده است. از طرفی، لین گفته بود که هیلو اینفینیت یک بازی بی‌نظیری است، اما هرگز یک شاهکار تمام عیار نخواهد بود که حال این گفته‌ی خود را نیز پس گرفته است.

علاوه بر این‌ها، او سعی دارد تا حذف یک سری از محتوای بازی را نیز عادی و طبیعی جلوه دهد که تمامی این‌ها شک برانگیز بوده و نگرانی هواداران سری هیلو را به دنبال داشته است. در حال حاضر بسیاری از بازیکنان خواستار شفافیت شرایط کار در استودیوی مذکور هستند تا ابهامات ایجاد شده در پی گفته‌های آقای اریک لین برطرف شود. در نظر داشته باشید که استودیوی اینداستریز هنوز واکنشی در قبال این گفته‌ها و ضد و نقیض‌ها از خود نشان نداده و مایکروسافت هم تا به امروز در این باره سکوت اختیار کرده است.

ادامه خبر اصلی

البته، ذکر این نکته مهم است که گفت‌وگوی فوق به زبان چینی صورت گرفته و یکی از کاربران ResetEra این مصاحبه را به انگلیسی ترجمه کرده است. بر این اساس، هنوز مشخص نیست که این ترجمه چینی به انگلیسی به درستی انجام شده و یا کاربر مذکور نظرات شخصی خود را در آن عنوان کرده است. از طرفی، ممکن است که برخی از گفته‌ها به اشتباه تفسیر شده باشد. از این رو، نمی‌توان با قاطعیت در رابطه با اظهارات این کارمند سابق اینداستریز اظهار نظر کنیم. هرچند، چندی پیش آقای جیسون شرایر، یکی از ژورنالیست‌های معروف صنعت بازی‌های ویدیویی، اطلاعاتی در رابطه با روند و چالش‌های ساخت بازی Halo Infinite به اشتراک گذاشت که تقریبا با گفته‌های فوق مطابقت دارد.

لازم به ذکر است که بازی Halo Infinite هنوز تاریخ دقیقی برای انتشار ندارد و طبق آخرین گفته‌های سازندگان، این بازی مورد انتظار در فصل پاییز سال ۲۰۲۱ میلادی برای کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس | اس همچنین پلتفرم رایانه‌های شخصی عرضه می‌شود. از آنجا که زمان زیادی به برگزاری رویداد E3 2021 باقی نمانده و شرکت مایکروسافت رسما حضور خود در این نمایشگاه را تایید کرده، بی‌شک به‌زودی جزئیات بیشتری در رابطه با این عنوان به اشتراک گذاشته خواهد شد و چه بسا انتظار می‌رود تاریخ عرضه‌ی دقیق بازی نیز طی هفته‌های آینده مشخص شود.

در نظر داشته باشید که هیچ کدام یک از شایعه‌ها در خصوص لغو توسعه‌ی نسخه‌ی نسل هشتم بازی حقیقت ندارند و ردموندی‌ها در طول ماه‌های گذشته بارها و بارها تاکید کردند که این عنوان در دسترس کاربران کنسول ایکس‌باکس وان نیز قرار خواهد گرفت و روند ساخت نسخه‌ی نسل هشتم تاثیری در فرآیند کل توسعه‌ی بازی نگذاشته است. از طرفی، تیم سازنده مدعی است که بازی برای تمامی پلتفرم‌ها بهینه شده و گرافیک بصری آن روی هر دو پلتفرم نسل هشتم و نهم خیره‌کننده خواهد بود.

در پایان این خبر، بد نیست اشاره کنم گه اگر بی‌صبرانه منتظر انتشار هیلو اینفینیت هستید و یا اطلاعات چندان زیادی در خصوص آن ندارید، پیشنهاد می‌کنم مقاله‌ی «یک بازی برای یک نسل | هرآنچه درباره بازی Halo Infinite می‌دانیم» در رسانه سرگرمی را از دست ندهید. در این مقاله به تمامی اتفاقات رخ داده در فرآیند ساخت بازی اشاره شده و اطلاعات زیادی درباره‌ی بخش داستانی تک‌نفره و چندنفره‌ی آنلاین بازی ارائه شده است.


guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا