#مهسا_امینی
غیبت GTA 6 در E3

چرا بازی GTA 6 در مراسم E3 2021 حضور نداشت؟

بررسی انگیزه‌های شرکت راکستار

احتمالا شما هم از غیبت بازی GTA 6 در مراسم E3 2021 ناامید شدید؛ اتفاقی ناراحت‌کننده و در عین حال با توجه به روند صنعت ویدیو گیم و به خصوص شرکت راکستار قابل پیش‌بینی بود. اما چه عواملی باعث شد که این عنوان به شدت مورد انتظار در مهم‌ترین رویداد گیمینگ حضور نداشته باشد؟

مراسم E3 حتی با وجود غیبت برخی شرکت‌های بازی‌سازی چون سونی و الکترونیک آرتز همچنان پررونق بود و عناوین زیادی در این مراسم برای مخاطبان مشتاق به نمایش در آمد. از عناوین مورد انتظاری همچون استارفیلد (Starfield) و هیلو اینفینیت (Halo Infinite) گرفته تا سورپرایزهایی چون Metroid Dread. در میان این انبوه عناوین، جای خالی نسخه‌ی بعدی فرنچایز محبوب Grand Theft Auto یعنی GTA 6 به شدت احساس می‌شد. هر چند برای افرادی که به خوبی با راکستار آشنایی دارند این موضوع دور از انتظار نبود.

در طی سال‌هایی که از عرضه‌ی GTA V می‌گذرد، شایعات و لیست درخواست‌های طرفداران به وفور در اینترنت دست به دست شده‌اند. با این حال راکستار طبق سنت همیشگی سکوت اختیار کرده و تا به امروز طرفداران حتی نمیدانند که بازی GTA 6 چه شکلی است. یکی از شایعاتی که در طی این مدت به شدت محبوبیت پیدا کرده است، احتمال وقوع ماجراهای GTA 6 در Vice City، شهر محبوب و کلاسیک این فرنچایز است.

شایعه‌ی دیگر اشاره دارد که وقایع بازی در جهانی متشکل از چند شهر رخ می‌دهد. این ادعا تا حدود زیادی نادرست است چرا که چنین اقدامی حتی برای شرکتی به بزرگی راکستار، زمان و هزینه‌ی زیادی به دنبال خواهد داشت. نکته‌ی دیگری که این شایعه را رد می‌کند این است که سازندگان سال‌ها برای ساخت شهر لوس سانتوس در GTA V وقت گذاشتند و تکرار این عمل برای دومین بار حتی در ابعاد بزرگ‌تر کمی بعید به نظر می‌رسد. این زنجیره‌ی بی‌پایان از شایعات و گمانه‌ها علاوه بر سردرگم کردن طرفداران، هیچ واکنشی از جانب راکستار را به دنبال نداشته و تنها بن‌بست دیگری برای تلاش‌های طرفداران فرنچایز GTA بوده است.

می‌توان گفت که عامل اصلی در جلوگیری از معرفی GTA 6 در مراسم E3 2021 احتمالا سیاست راکستار (یا ناشر آن Take-Two) بوده تا به این ترتیب انتظارات را برای این عنوان حتی بیش از پیش کند. سازندگان غالبا وادار می‌شوند تا بخشی از پروژه‌ی خود را در مراسم E3 به نمایش بگذارند؛ اتفاقی که در روند توسعه اختلال ایجاد می‌کند و تنها آن‌ها را به تولید هر چه زودتر بازی که عاقبت خوشی ندارد، مجبور می‌کند.

احتمال دیگری که وجود دارد این است که معرفی‌های انفرادی شرکت‌ها اصولا توجه بیش‌تری از جانب رسانه‌ها آن هم در زمان مناسب به دنبال دارد. به همین دلیل است که شرکت‌هایی همچون سونی و الکترونیک آرتز E3 را رها و کنفرانس‌های خود را برگزار کرده‌اند. اگر شرکت‌های دیگر تصمیم بگیرند که روند مشابهی پیش بگیرند می‌توان گفت که پایان E3 دیر یا زود فرا خواهد رسید. 

هر چند سکوت مرموز راکستار می‌تواند دلیلی برای سیاست‌های آن و چشم به انتظار گذاشتن طرفداران باشد، می‌تواند نشان از این باشد که بازی هنوز با پایان کار خود فاصله‌ی زیادی دارد. هر چند از زمان اولین عرضه‌ی GTA 5 هشت سال می‌گذرد، پشتیبانی از بازی GTA Online، به‌روزرسانی‌های نسخه‌ی پنجم برای نسل بعدی کنسول‌ها و ساخت بازی Red Dead Redemption 2 از پروژه‌های دیگری بوده است که این شرکت در دست داشته است. بنابراین نباید انتظار داشت که تیم سازنده تمامی تمرکز خود را روی بازی GTA 6 گذاشته و از سایر پروژه‌های خود غافل شده باشد. سرعت ساخت نسخه‌ی ششم بازی مخصوصا از زمانی که بخش آنلاین GTA به یک گاو شیرده برای راکستار تبدیل شد، روند آهسته‌تری به خود گرفت. نه تنها راکستار بلکه هیچ شرکتی حاضر نیست چنین منبع درآمدی را رها کرده و تنها روی ساخت یک بازی تک نفره تمرکز کند. 

با توجه به غیبت بازی GTA 6 در مراسم E3 سال ۲۰۲۱ می‌توان نتیجه گرفت که حداقل تا اواخر سال ۲۰۲۲ خبری از این عنوان نخواهیم شنید. هر محصولی که برای انتشار در سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ تنظیم شده تا به حال بخشی از محتوای خود را به نمایش گذاشته است. اگر خوش‌بین باشیم، احتمال اینکه راکستار قصد سورپرایز طرفدارانش را داشته باشد بعید به نظر نمی‌رسد. به هر حال باید منتظر ماند و دید که راکستار چه برنامه‌هایی برای این عنوان مورد انتظار دارد. خوشبختانه این شرکت اشتباهاتی که سی‌دی پراجکت رد در ساخت بازی سایبرپانک 2077 مرتکب شد را تکرار نخواهد کرد.


نظرات

guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
بالا