تغییر نظر الکترونیک آرتز درباره NFT

مدیرعامل حرفش را پس گرفت!

الکترونیک آرتز درباره NFT

به دنبال ادامه‌ی اعتراض کاربران از تکنولوژی بلاکچین و توکن‌های غیرقابل تعویض، الکترونیک آرتز حرف خود درباره NFT را پس گرفت و ظاهرا این شرکت بار دیگر برنامه‌های خود در این زمینه را بررسی می‌کند.

اگر اخبار تکنولوژی را دنبال کرده باشید، احتمالا اطلاع دارید چند وقتی است که در دنیای فناوری‌ها تب تازه‌ای به نام رمز ارزها و پول دیجیتال به راه افتاده که بر پایه یک تکنولوژی تحت عنوان بلاکچین در حال پیشرفت است. جهان متاورس که این روزها به کرات از آن صحبت می‌شود، مفهوم جدیدی از عصر ارتباطات را تعریف کرده که یک جهان مجازی سه بعدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در ابتدا تصویر می‌شد که رمز ارزها ارتباطی با دنیای سرگرمی ندارند، با اینکه ارزهای غیرقابل تعویض یا همان NFT از راه رسید و در حال حاضر شماری از بازی‌ها از این تکنلوژی استفاده می‌کنند.

برای آن دسته از افرادی که با مفهوم بازی‌های ان‌اف‌تی آشنا نیستند، باید بگویم که این عناوین در واقع آیتم‌های دیجیتال شما در هر بازی را به یک نوع دارایی تبدیل می‌کنند تا قابل ارسال بوده و به ارزش رمز ارزها باشند. بدین ترتیب، شما می‌توانید مدتی پس از تجربه‌ی یک بازی، آن را به صورت توکن غیرقابل تعویض به فروش برسانید. این موضوع اگرچه به نفع بازیکنان به نظر می‌رسد، اما گروهی بر این باور هستند که ان‌اف‌تی‌ها منبع درآمد جدیدی شرکت‌های تولید‌کننده خواهد بود و مصرف‌کننده از این بازار سودی نمی‌برد.

در همین راستا، چند وقت پیش بود که اندرو ویلسون، مدیر عامل شرکت الکترونیک آرتز، در پیامی ادعا کرده بود ان‌اف‌تی آینده‌ی صنعت بازی‌های ویدیویی را تشکیل می‌دهد و کمپانی او در این زمینه سرمایه‌گذاری خواهد کرد. حال که مدتی از این صحبت‌ها گذشته و توکن‌های غیرقابل تعویض با انتقاد شدید بازیکنان روبه‌رو شده‌اند، ظاهرا الکترونیک آرتز حرف خود را پس گرفته و بار دیگر ایده‌ی حضور در این فناوری را بررسی می‌کند.

ویلسون مدعی است که تکنولوژی‌های جدید مثل واقعیت مجازی و صفحه نمایش سه بعدی همواره چهار معیار اصلی را در اولویت قرار داده‌اند؛ معیارهایی همچون کیفیت، فراوانی، اصلات و ارزش! از این رو، زمانی که درباره تکنولوژی بلاک‌چین صحبت می‌شود، باید این موارد را نیز ملاک اصلی کار قرار داد؛ چرا که بدون آن‌ها هیچ فعالیتی به موفقیت دست نمی‌یابد. او در این زمینه توضیح می‌دهد:

من بر این باور هستم که کلکسیونی بودن همچنان بخش مهمی از صنعت ما و تجربه‌هایی است که به بازیکنان ارائه می‌دهیم. با این حال، باید بررسی شود که این مورد بخشی از تکنولوژی ان‌اف‌تی و بلاک‌چین باشد یا خیر. ما می خواهیم بهترین تجربه ممکن را برای بازیکن رقم بزنیم. از این رو، در طول زمان این موارد را بررسی خواهیم کرد. البته، این چیزی نیست که هم اکنون روی آن تمرکز کرده باشیم.

این در حالی است که شرکت یوبی‌سافت چهار ملاک مذکور را در دستور کار خود قرار نداده و کماکان به حمایت از سیستم یوبی‌سافت کوارتز ادامه می‌دهد. نیکولا پوا، معاون بخش نوآوری‌های استراتژیک این کمپانی چند روز پیش اعلام کرده بود که مردم مزایای NFT را درک نمی‌کنند و این تکنولوژی بدون شک به نفع آن‌ها خواهد بود. او بر این باور است که کاربران می‌توانند بازی‌های خود را در این سیستم به فروش برسانند و به نوعی از آن کسب درآمد داشته باشد؛ موردی که به نفع هر گیمری است.

الکترونیک آرتز درباره NFT

نیکولا پوا در کنار تایید وجود حواشی‌های زیاد پیرامون این فناوری، ادعا کرد که ان‌اف‌تی‌ها آینده‌ی معلومی دارند و خبری از تخریب سیاره نیست. به گفته‌ی این معاون، یوبی‌سافت تنها به هدف خود از این سیستم متمرکز شده تا بازیکنان بتوانند پس از اتمام یک بازی، پیشرفت‌ها و آیتم‌های درون برنامه‌ای را در قالب ارزهای دیجیتالی به فروش بگذارند. پوا در این زمینه می‌گوید:

فکر می‌کنم که بازیکنان متوجه نیستند یک بازار ثانویه دیجیتالی تا چقدر می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد. با توجه به شرایطی که در حال حاضر برای NFT به وجود آمده، بسیاری از بازیکنان بر این باور هستند که این فناوری در گام نخست سیاره ما را نابود می‌کند و سپس اینکه آینده‌ی مشخصی ندارد. با این حال، ما تنها به هدف خود در زمینه‌ی ان‌اف‌تی‌ها توجه می‌کنیم. ما قصد داریم با استفاده از مزایای NFT به بازیکنان این فرصت را فراهم کنیم که پس از پایان بازی‌ها، آیتم‌ها و دستاوردهای خود را به فروش بگذارند. این امر به معنی واقعی کلمه به نفع هر بازیکنی است. متاسفانه آن‌ها این موضوع را متوجه نمی‌شوند.

تاکنون شرکت‌های بازی‌سازی بزرگ دیگری از جمله کونامی و آتاری نیز فعالیت خود در این حوزه را آغاز کردند و یک سری آیتم‌های دیجیتالی خود را در قالب ان‌اف‌تی به علاقه‌مندان می‌فروشند. از طرفی، شرکت ژاپنی سگا نیز به این جمع ملحق شده و در اولین گام، نشان تجاری Sega NFT را به ثبت رسانده است. هرچند، در پی اعتراض بازیکنان، مدیران سگا در بیانیه‌ای اعلام کردند که تمامی برنامه‌های خود در این زمینه را متوقف کرده است.

شماری از بازیکنان با سیستم توکن غیرقابل تعویض موافق نیستند. آن‌ها ضمن محکوم کردن شرکت‌ها، مدعی هستند که ان‌اف‌تی‌ها به خاطر انتشار بیش از حد کربن، در بحران گرمایش زمین تاثیر منفی می‌گذارند. از طرفی، گروهی از مردم می‌گویند که ادعاهای مدیران صرفا جنبه‌ی تبلیغاتی دارد و فروش آیتم‌ها به صورت ان‌اف‌تی به ضرر مصرف‌کننده بوده و در نهایت شرکت‌ها از این فناوری سود خواهند کرد؛ چه بسا که برخی‌ها از این روش برای فرار از پرداخت مالیات استفاده می‌کنند.

شاید خبر خوب برای مخالفان بازی‌های NFT این باشد که بر اساس نتایج تحقیقات GDC، کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی، در حال حاضر نزدیک به ۷۰ درصد از بازیکنان تمایلی به استفاده از توکن‌های غیرقابل تعویض در بازی‌های خود ندارند. در این میان، بد نیست اشاره کنم که استودیوی مطرح GSC Game World، سازنده‌ بازی مورد انتظار Stalker 2، که چندی پیش با واکنش‌های منفی هواداران روبه‌رو شده بود، از موضع خود در قبال ان‌اف‌تی‌ها عقب نشینی کرد.

در پایان این خبر، دیدگاه شما در رابطه با تغییر نظر الکترونیک آرتز درباره بازی‌های NFT و تکنولوژی بلاک‌چین چیست؟ به نظر شما، آیا در آینده‌ی نه چندان دور این فناوری بر صنعت بازی‌های ویدیویی حاکم می‌شود و یا استقبال خوبی از آن نخواهد شد؟ فراموش نکنید که نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه سرگرمی به اشتراک بگذارید.


guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا