انتشار نسخه نسل نهم بازی Cyberpunk 2077 و Witcher 3 تاخیر میخورند؟
سیدی پراجکت قول نمیدهد!
با وجود تاکید دوباره سیدی پراجکت رد به انتشار نسخه نسل نهم بازی Cyberpunk 2077 و The Witcher 3 تا پایان سال جاری میلادی، لیکن این موضوع هنوز قطعی نیست و شاید عرضهی این عناوین با کمی تاخیر روبهرو شود.
بدون هیچ شک و تردیدی، سایبرپانک 2077 یکی از مورد انتظارترین آثار نسل هشتم به شمار میرفت. اثری که روند ساخت و توسعهی آن نزدیک به هشت سال به طول انجامید و در آخر با سر و صدای زیاد در دسترس بازیکنان قرار گرفت. تا پیش از عرضه، سطح توقعات بازیکنان از این اثر به خاطر نمایشهای خیرهکننده و وعدههای جاه طلبانهی سازندگان حسابی بالا رفته بود، اما برخلاف این انتظارها، بازی انتشار چندان موفقی را تجربه نکرد. این عنوان اگرچه به دلیل جلوههای بصری عالی، داستان درگیرکننده و محیط زیبای خود بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان دریافت کرد، اما از نظر فنی با مشکلات زیادی همراه بود و این موضوع تاکنون با واکنشها و انتقادات گستردهای بهرو شده است.
به خاطر محدودیتهای زمانی، بازی از همان روز اول برای کنسولهای نسل نهم ایکسباکس و پلیاستیشن عرضه نشد. سازندگان در ابتدا در نظر داشتند که بعد از گذشت چند ماه از عرضهی نسخهی نسل هشتم، بهروزرسان ارتقا به نسل بعدی را در اختیار کاربران قرار دهند که به خاطر عملکرد ضعیف بازی روی کنسولها و وجود باگهای فراوان، برنامه ریزیهای آنها به کلی تغییر کرد و بدین خاطر، نسخه نسل نهم بازی Cyberpunk 2077 در حال حاضر تاریخ دقیقی برای انتشار ندارد.
در همین راستا، چندی پیش جلسهی ارائهی گزارش مالی سه ماههی اخیر سیدی پراجکت با حضور جمعی از مدیران و سرمایهگذاران برگزار شد که در جریان این نشست، اطلاعات جدیدی از اهداف و برنامههای سازندگان در دسترس قرار گرفت. با استناد بر جزئیات منتشر شده، به نظر میرسد که این بازیساز لهستانی قصد دارد تا نسخه نسل نهم بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ و همچنین ویچر ۳ را تا پایان سال جاری برای کنسولهای ایکسباکس سری ایکس، ایکسباکس سری اس و پلیاستیشن 5 عرضه کند. با این حال، بازه زمانی مذکور چندان قطعی نیست و از آنجا که سیدی پراجکت قصد تکرار اشتباهات قبلی خود را ندارد، ممکن است عرضهی این عناوین تا سال آینده میلادی عقب بیافتد.
به بیان دقیقتر، آقای میشال نواکوفسکی، مدیر ارشد توسعه کسب و کار شرکت، در طول کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد که استودیوی در سیدی پراجکت رد از اتفاقات فاجعه بار سال گذشته میلادی عبرت گرفته و به همین خاطر، نمیتوان تاریخ دقیقی را برای عرضه این عناوین مشخص کرد. او مدعی است که اگرچه روند ساخت نسخه نسل نهم هر دو بازی به خوبی طی میشود و سیدی پراجکت نیز به دنبال انتشار آنها در اواخر سال جاری میلادی است، اما هنوز هیچ برنامهی قطعی وجود ندارد و ممکن است در آینده تغییراتی در رویکرد آنها ایجاد شود.
میشال نواکوفسکی در این خصوص توضیح میدهد:
در حالی که نسخه نسل نهم بازی Cyberpunk 2077 برای عرضه در اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی برنامه ریزی شده و این عنوان به خوبی مراحل توسعه خود را پشت سر میگذارد، اما با توجه به اتفاقاتی که در طول سال گذشته آموختیم، نمیتوان با اطمینان کامل گفت که این برنامه تغییر نخواهد کرد و عرضهی آن با تاخیر روبهرو نخواهد شد.
در خلال این صحبتها، زمانی که صحبت از نسخهی ارتقا یافته بازی ویچر ۳ به میان زده شد، میشال نواکوفسکی اعلام کرد که شرایط توسعهی این عنوان تا حدودی متفاوت است. همانطور که احتمالا اطلاع دارید، وظیفهی ساخت نسخه نسل نهم بازی مذکور به یک استودیوی خارجی به نام سیبر اینتراکتیو محول شده و سیدی پراجکت رد نقش بهسزایی در تولید آن ندارد. از این رو، با وجود اینکه شرکت ناشر به عرضهی آن در سال جاری امیدوار است، اما مشابه سایبرپانک ۲۰۷۷، این مورد هم قطعی نیست و توسعهدهندگان هیچ وعدهای در این باره نمیدهند.
مدیر ارشد توسعه کسب و کار سیدی پراجکت در این زمینه میگوید:
البته، شرایط برای نسخه ارتقا یافته بازی ویچر ۳ کمی متفاوت است، چرا که استودیوی سیبر اینتراکتیو به عنوان یک توسعهدهنده خارجی روی ساخت آن مشغول به کار است. ما پیشتر هم با این استودیو همکاری کرده بودیم. با همهی اینها، هیچ چیز قطعی نیست و شاید انتشار نسخه نسل نهم این عنوان هم به سال آینده موکول شود. با توجه به این گفتهها، ما نمیخواهیم درمورد زمان دقیق عرضهی این آثار صحبت کنیم.
به خاطر اتفاقات تلخ سال گذشته و دردسرهایی که گریبانگیر سیدی پراجکت شد، بدیهی است که شرکت ناشر در وضعیت کنونی تاریخ دقیقی برای انتشار نسخه نسل نهم بازی Cyberpunk 2077 و The Witcher 3 مشخص نکند. تجربه نشان داده که تاخیرهای پیدرپی بهتر از عرضهی ناقص یک بازی است و این بازیساز لهستانی به خوبی با این موضوع آشنا شده است. در هر صورت، امیدوار هستیم که نسخه ارتقا یافته این عناوین به خصوص سایبرپانک ۲۰۷۷ بهتر از نسخه قبلی باشد و بتواند اشتباهات و کم لطفی سازندگان را به خوبی جبران کند.
در دیگر خبرهای مرتبط با بازی، بد نیست اشاره کنم که طبق تازهترین گزارش مالی شرکت ناشر، فروش بازی Cyberpunk 2077 تا به امروز از مرز ۱۳ میلیون نسخه در سراسر جهان عبور کرده است. انتظار میرود که با عرضهی این عنوان برای کنسولهای جدید ایکسباکس و پلیاستیشن، این رقم به طرز قابل توجهی افزایش یابد. البته که موفقیت این نسخه به شدت به عملکرد آن روی پلتفرمهای مزبور وابسته است.
در پایان این خبر، لازم به ذکر است که بازی Cyberpunk 2077 در حال حاضر روی کنسولهای ایکسباکس وان، پلیاستیشن 4 و همچنین پلتفرم ابری گوگل استادیا و رایانههای شخصی در دسترس قرار دارد. البته به لطف پشتیبانی کنسولهای جدید مایکروسافت و سونی از بازیهای نسل هشتم، بازیکنان به راحتی میتوانند این عنوان را روی ایکسباکس سری ایکس، ایکسباکس سری اس و پلیاستیشن 5 تجربه کنند. در نظر داشته باشید که کیفیت بصری و گرافیک فنی بازی روی کنسولهای مذکور مشابه نسل قبل خواهد بود. با این حال، در صورت عرضهی نسخه نسل نهم، بیشک کیفیت بصری و سایر ویژگیهای بازی ارتفا خواهد یافت.
در صورتی که اطلاعات چندان زیادی در خصوص بازی ندارید و یا همچنان در خرید بازی مردد هستید، پیشنهاد میکنم نقد و بررسی بازی Cyberpunk 2077 در رسانه سرگرمی را مطالعه کنید. جمعبندی و خلاصهی این بررسی به شرح زیر است:
بازی تجربهای بشدت چشمنواز، وسیع و حیرتانگیز است که با داستانی درگیرکننده و مراحل فرعی فوقالعاده همراه شده. اما دنیای نئونی زیبای بازی، همچون اقیانوسی به عمق چند متر است که نمیتوان داخلش غرق شد. عدم پختگی سیدی پراجکت در ساخت یک بازی جهان باز مدرن و فراموش کردن جزئیات بدیهی به وضوح به چشم میآید. افراط این استودیو در بلندپروازی باعث شده سایبرپانک هرگز آن چیزی که وعدهاش داده میشد نباشد. اما این بازی همچنان یک تجربهی منحصر بفرد و فوقالعاده است که نباید از خیرش گذشت.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید