شدت روشنایی
1%
  • 0/10

شدت روشنایی 3000، 4000 و 4500 نیت؛ گول نخورید‍، واقعیت چیز دیگری است

شرکت‌ها دروغ می‌گویند یا داستان چیز دیگری است؟

شدت روشنایی 3000، 4000 و 4500 نیت؛ گول نخورید‍، واقعیت چیز دیگری است ۰ ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ یادداشت فناوری کپی لینک

شدت روشنایی میزان روشنایی است که نمایشگر یک گوشی می‌تواند در بیشترین حالت به آن دست پیدا کند. اما این میزان در نمایشگرهای کنونی به چه معناست؟

مفهوم شدت روشنایی علی‌رغم اهمیت همیشگی‌اش، تنها یکی دو سال است که سر زبان‌ها افتاده و به یکی از اصلی‌ترین بخش‌های رقابت شرکت‌ها تبدیل شده است. شرکت‌ها با استفاده از پنل‌هایی با شدت روشنایی چند هزار نیتی، سایر شرکت‌ها را به چالش می‌کشند و طرفدارانشان را خوش‌حال می‌کنند. اما این اعداد و ارقام عجیب به چه معنا هستند؟

تعریف شدت روشنایی

شدت روشنایی همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، به میزان روشنایی حداکثری گفته می‌شود که بخش کوچکی از نمایشگر قادر است به آن دست پیدا کند. این میزان زمانی به اوج خودش می‌رسد که در حال تماشای محتوای HDR باشید؛ در نتیجه در استفاده‌ی روزمره اصلا معنای خاصی ندارد.

در حال حاضر جز یک سری ویدیوهای خاص، حتی بازی‌های ویدیویی کمی هم از HDR بهره می‌برند و در نتیجه مفهوم شدت روشنایی حتی در بازی‌ها هم معنای خاصی ندارد. هرچند این موضوع هم باعث نمی‌شود تا شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند بر سر اعداد و ارقام نجنگند.

جنگ اصلی را سامسونگ با رونمایی از سری گلکسی S23 با بیشینه روشنایی 1750 نیت آغاز کرد. طولی نکشید تا سایر شرکت‌ها هم دست به کار شدند و گوشی‌های خود را به پنل‌هایی با بیشینه روشنایی زیاد مجهز کردند.

شرکت‌ها ادعای زیادی درباره شدت روشنایی نمایشگر گوشی مطرح کرده‌اند اما در عمل، کمتر شاهد به حقیقت تبدیل شدن این ادعاها هستیم.

در طی چند ماه گذشته، شرکت‌های فعال در زمینه‌ی تولید گوشی از محصولاتی با شدت روشنایی چند هزار نیتی رونمایی کرده‌اند. نمونه‌اش شیائومی ۱۴ پرو با پنل ۳۰۰۰ نیتی، وان‌پلاس ۱۲، ریلمی GT 5 پرو و اوپو فایند X7 اولترا با پنل ۴۵۰۰ نیتی و ردمی K70 هم با پنل ۴۰۰۰ نیتی.

نبرد بر سر شدت روشنایی شبیه به نبرد مگاپیکسل و سرعت شارژر شده با این تفاوت که وقتی بحث سرعت شارژر می‌شود، در عمل تفاوت را می‌بینیم. اما در بحث مگاپیکسل و شدت روشنایی، اعداد و ارقام فقط برای گول زدن یک سری از طرفداران متعصبی است که اطلاعات زیادی از مشخصات فنی یک گوشی ندارند.

پس در مسأله‌ی شدت روشنایی صفحه نمایش یک گوشی،‌ چه چیزی اهمیت دارد؟

پرسش خوب و به‌جایی است. اگر قرار باشد بیشینه روشنایی که در جدول مشخصات فنی یک گوشی می‌بینیم درست نباشد، پس باید به چه اطلاعاتی در هنگام خرید گوشی اعتماد کنیم؟ از کجا بدانیم بیشینه روشنایی واقعی یک گوشی چقدر است؟

مهم‌ترین چیزی که باید در هنگام خرید یک گوشی در بخش شدت روشنایی صفحه بدانید، میزان روشنایی دستی و خودکار است که از مورد دوم این روزها به عنوان Adaptive Brightness هم یاد می‌شود. روشنایی دستی و خودکار اعدادی هستند که به مراتب از بیشینه روشنایی کمتر هستند. بیشینه روشنایی معمولا در شرایط خاص (پخش محتوای HDR) و در بخش کوچکی از صفحه خود را نشان می‌دهد اما دستی و خودکار، میزان روشنایی کل صفحه است.

حالت خودکار زمانی است که نمایشگر گوشی شما بر اساس نور محیط، میزان روشنایی صفحه را تنظیم می‌کند. در نتیجه طبیعی است که میزان روشنایی بیشتری از حالت دستی ارائه دهد. حالت دستی هم زمانی است که خودتان اسلایدر نور نمایشگر را کنترل کنید. در این حالت شدت روشنایی تقریبا نصف حالت خودکار است.

در حالت خودکار، شما فقط چند ثانیه می‌توانید شاهد ماندن نمایشگر در آن میزان روشنایی باشید چون همانقدر روشنایی به حدی زیاد هست که باعث مصرف شدید انرژی، پیکسل سوختگی و مشکلاتی نظیر داغی بیش از حد شود. اما در حالت دستی اینطور نیست و نمایشگر می‌تواند برای مدت زمان بیشتری، شدت روشنایی حداکثری‌اش را حفظ کند.

روشنایی خودکار و دستی، اعدادی هستند که در هنگام خرید گوشی باید به آن‌ها توجه کنید. چون این اعداد در عمل به کارتان خواهد آمد و نه بیشینه روشنایی در حالت HDR.

در محیط خانه و بیرون از خانه به چه میزان روشنایی نیاز است؟

به صورت کلی، شما وقتی در خانه حضور دارید، به‌خاطر وجود نور مصنوعی، خوانایی صفحه با مشکل مواجه نمی‌شود و ۲۰۰-۳۰۰ نیت هم کافی است. اما وقتی بیرون از خانه هستید، یعنی زیر نور مستقیم خورشید، در حالت عادی به ۶۰۰ و در بیشترین حالت به ۱۰۰۰ نیت روشنایی نیاز دارید تا بتوانید به وضوح، اطلاعات روی صفحه را ببینید. بنابراین، وضعیت گوشی‌های امروزی در این بخش چطور است؟

وان‌پلاس می‌گوید وان‌پلاس ۱۲ از نمایشگر ۴۵۰۰ نیتی بهره می‌برد. شدت روشنایی این پنل در حالت خودکار به ۱۶۰۰ نیت و در حالت دستی به ۶۰۰ نیت می‌رسد. این در حالی است که گلکسی اس ۲۴ اولترا در بیشترین حالت به ۲۶۰۰ نیت دست پیدا می‌کند. در حالت خودکار، شدت روشنایی گلکسی به ۱۵۰۰ نیت می‌رسد اما برای حالت دستی آن عدد خاصی در اختیار نداریم.

بنابراین، گلکسی S24 اولترا و وان‌پلاس ۱۲ با اختلاف ۲۰۰۰ نیتی بیشینه‌ی روشنایی،‌ در بیش از ۹۹٪ اوقات، هیچ تفاوتی از لحاظ خوانایی صفحه زیر نور خورشید ندارند. اینجاست که می‌گوییم چرا بیشینه‌ی روشنایی اصلا اهمیتی ندارد.

گول این اعداد و ارقام تبلیغاتی را نخورید؛ شاید دروغ نباشد، اما واقعی هم نیستند!

پر واضح است که شرکت‌های سازنده‌ی گوشی هوشمند برای اینکه طرفدار جذب کنند، بر سر اعداد و ارقام بیشینه روشنایی با هم رقابت می‌کنند. حتی اپل هم به این بازی ورود کرده است. این اعداد درست هستند، اما فقط در زمان مشاهده‌ی محتوای HDR آن هم در بخش کوچکی از صفحه. پس نمی‌توان آن‌ها را نادرست خواند، اما واقعی نیستند. یعنی در واقعیت، شما اصلا شاهد آن‌ها نخواهید بود.

از طرفی این اعداد درست هستند اما وقتی می‌گوییم ۴۰۰۰ نیت، منظورمان روشنایی ۲ برابری در مقایسه با شدت روشنایی ۲۰۰۰ نیتی نیست. اینجا حساب و کتاب اینطوری کار نمی‌کند. به صورت کلی اعداد بالای ۱۵۰۰ نیت برای تماشای محتوای HDR مناسب هستند و خوانایی صفحه زیر نور مستقیم خورشید را هم با مشکل مواجه نمی‌کنند.

یکی از خبرگان حوزه‌ی فناوری در رابطه با ترند رو به رشد شدت روشنایی گفت که افزایش این اعداد نشان‌دهنده‌ی تحول فناوری نمایشگر گوشی‌هاست. این یعنی پنل‌های بهینه‌تر و روشن‌تر.

جالب است شرکت‌ها اصرار دارند بر سر بیشینه روشنایی غیرواقعی با هم جدل کنند در حالی که می‌توانند آن را به حالت خودکار یا دستی کشانده و واقعی‌تر با هم بجنگند. دلیل این موضوع چیست، نمی‌دانیم اما لطف گول این اعداد را نخورید و فقط حالت خودکار و دستی برایتان فاکتورهای مهمی قبل از خرید گوشی باشند که هرچه بیشتر از ۱۰۰۰ و ۶۰۰ نیت باشند، بهتر است.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments