برگزیده
📣 پخش زنده مسابقات زولا هر روز ساعت 17 از آپارات
بهترین انیمیشن های غم انگیز را بشناسید
1%
  • 0/10

بهترین انیمیشن های غم انگیز را بشناسید

آثاری ناراحت کننده اما در عین حال زیبا!

بهترین انیمیشن های غم انگیز را بشناسید ۷ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ سینما کپی لینک

در حالی که مخاطبان وظیفه صنعت انیمیشن را خوشحال کردن خود می‌دانند، اما در این بین آثاری وجود دارند که می‌توانند اندوه شما را فرا بخوانند. آیا بهترین انیمیشن های غم انگیز را می‌شناسید؟

هنگامی که صحبت از انیمیشن می‌شود تصویری مملو از رنگ‌های مختلف، شخصیت‌های جادویی و داستانی شادی‌بخش در ذهن ما مجسم می‌شود. گاهی اوقات نیز اولین چیزی که به ذهن ما خطور می‌کند نمونه‌ای از آثار دیزنی است که در آن پرنسس‌های باانگیزه‌ای وجود دارند که پس از یافتن شاهزاده خود به خوبی و خوشی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. اما در واقعیت، انیمیشن نیز جزوی از سینما است. انیمیشن‌ها نیز از ژانر و داستان‌های متنوع و مختلفی استفاده کرده و تنها به یک موضوع و روال خاص بسنده نمی‌کنند. انیمیشن های غم انگیز نیز می‌توانند به خوبی عمل کنند. این آثار در دنیایی تخیلی و به دور از واقعیتی در حالی که شخصیت اصلی در دنیایی تاریکی به دنبال کورسویی از امید می‌گردد، پیام نهایی خود را به مخاطبان می‌رسانند. در ادامه این مطلب با رسانه سرگرمی همراه شوید چرا که قرار است به بررسی و معرفی مواردی از بهترین انیمیشن های غم انگیز بپردازیم. 

۹

۲۰۰۹

انیمیشن ۹ به روایت اوضاع زمین پس از یک آخرالزمان بر اساس جنگ بین انسان‌ و ماشین‌ها می‌پردازد. در این میان عروسک پارچه‌ای به نام ۹ به زمین می‌آید و در کنار دیگر همتایان خود به زندگی کردن می‌پردازد. این گروه عروسکی با چالش‌های بسیاری مواجه می‌شوند و سعی دارند با موفقیت آن‌ها را یکی پس از دیگری حل کنند، اما شانس با عروسک‌های بی‌پناه یاری نمی‌کند. انیمیشن ۹ به مخاطبان پیام‌های بسیاری را می‌رساند؛ هیچ‌کس نمی‌تواند از چنگال مرگ فرار کند، آینده از آنچه که فکر می‌کنید می‌تواند بی‌رحم‌تر عمل کند و گذر از چالش‌ها در کنار دوستان خود با پیروزی بیشتری همراه است. بنابراین، اگر به دنبال انیمیشنی می‌گردید که بتواند دیدگاه شما را تا حد قابل توجهی نسبت به آینده و ارزش‌های دوستی تغییر دهد، ۹ به عنوان یکی از بهترین انیمیشن های غم انگیز به شما پیشنهاد می‌شود. 

مزرعه حیوانات

۱۹۵۴

انیمیشن مزرعه حیوانات (Animal Farm) برگرفته از رمانی به نویسندگی جورج اورول با همین نام است. داستان از آنجایی شروع می‌شود که کشاورزی به نام جو یک مزرعه از حیوانات اهلی را برای خود تشکیل داده است، اما رفتار شایسته‌ای با آن‌ها ندارد. یک شب حیوانات این مزرعه پس از گفت و گویی با یکدیگر تصمیم می‌گیرند علیه کشاورز بی‌رحم شورش ایجاد کنند و رهبری این گروه بر عهده یک خوک دنیا دیده‌ و با تجربه است. انیمیشن مزرعه حیوانات از صحنه‌های ناراحت کننده‌ای برخوردار است که به راحتی می‌تواند تماشاگران را تحت تاثیر قرار دهد و به یکی از بهترین انیمیشن های غم انگیز قدیمی تبدیل شود. تماشای این انیمیشن به تمامی افراد پیشنهاد می‌شود چرا که می‌تواند در تغییر رفتار انسان‌ها در برابر حیوانات مفید واقع شود. 

والس با بشیر

۲۰۰۸

انیمیشن والس با بشیر (Waltz with Bashir) روایت‌گر خاطرات یک سرباز اسرائیلی به نام آری فولمن است، و به حوادث اردوگاه پناهندگان صبرا و شتیلا، می‌پردازد. پس از کشته شدن بیش از ۸۰۰ فلسطینی در این حادثه، وجود آری فولمن پر از گناه و عذاب می شود، و به همین سبب به خلق چنین انیمیشنی پرداخته است. در حالی که والس با بشیر به واقعیت تلخ جنگ اشاره دارد، تماشای آن با اندوه بیشتری همراه است. پس از عرضه این انیمیشن به عنوان یکی از بهترین انیمیشن های غم انگیز موفق به دریافت جوایزی مانند نخل طلای در جشنواره کن شده است، همچنین در ادامه به عنوان یکی از نامزدهای بهترین فیلم به زبان خارجی ۸۱امین دوره جوایز اسکار معرفی شد. 

روباه و سگ شکاری

۱۹۸۱

همانطور که ذکر شد، هنگامی که صحبت از انیمیشن می‌شود آثار رنگارنگ دیزنی در ذهن ما مجسم می‌شوند، اما این موضوع همیشه این‌گونه عمل نمی‌کند. به عنوان مثال می‌توان به انیمیشن روباه و سگ شکاری (The Fox and the Hound) اشاره کرد که از دنیای تاریک حیوانات پیروی می‌کند. داستان از آنجایی شروع می‌شود که یک روباه قرمز و یک سگ دوست‌داشتنی با یکدیگر ملاقات می‌کنند و رابطه دوستانه تشکیل می‌دهند. همه چیز خوب پیش می‌رود تا زمانی که هرکدام از آن‌ها توسط صاحب خود از یکدیگر جدا شده و به خانه آن‌ها می‌روند. پس از گذشت مدتی سرنوشت موجب می‌شود باری دیگر این دوست‌های قدیمی به یکدیگر برخورد کنند، اما شرایط عوض شده است و همه‌چیز به زیبایی گذشته نیست. روباه و سگ شکاری یکی از بهترین آثار کلاسیک و البته انیمیشن های غم انگیز شرکت والت دیزنی به شمار می‌آید که تماشای آن به دوست‌داران حیوانات و طرفداران والت دیزنی پیشنهاد می‌شود.

آبی تمام‌عیار

۱۹۹۷

فیلم آبی تمام‌عیار (Perfect Blue) داستان زندگی یک ایدل سابق به نام میما کریگوی را روایت می‌کند که سعی دارد گذشته را رها کرده و آینده خود را در بازیگری بسازد. اما همه‌چیز آن‌طور که پیش‌بینی می‌کرد پیش نمی‌رود؛ قتل‌های متعددی در بین اطرافیان او اتفاق می‌افتد در صورتی که مظنون اصلی خود میما است. این اتفاقات باعث می‌شود میما به کاوش در روان خود بپردازد و روز به روز آشفته‌تر شود. انیمه آبی تمام‌عیار فیلمی است که در خلاقانه‌ترین حالت ممکن داستانی درخشان بر اساس ترس روانشناختی را روایت می‌کند، و به همین ترتیب عنصری مهم در دنیای سینما و انیمه به شمار می‌آید. این انیمه منبع الهام بخش بسیاری از آثار موجود شده است، که برای درک و اثبات این موضوع تنها کافی است نگاهی به جلوه‌های بصری این فیلم بی‌‌اندازید.  با وجود این تفاسیر، انیمه سینمایی آبی تمام‌عیار به عنوان یکی از شاهکارترین انیمیشن های غم انگیز به این لیست افزوده می‌شود، و البته ناگفته نماند اگر تاکنون موفق به تماشای این اثر نشده‌اید، هرگز برای تماشای آن دیر نیست!

تپه خرگوش‌ها

۱۹۷۸

انیمیشن تپه خرگوش‌ها (Watership Down) نیز مانند مزرعه حیوانات از رمان کودکان به اقتباس رسیده است و همانطور که انتظار می‌رود از روندی بسیار تاریک برخوردار است. گروهی از خرگوش‌ها با این طرز تفکر که با ترک خانه خود می‌توانند زندگی مستقل و آرامش‌بخشی را تشکیل دهند از گله جدا می‌شوند. اما اوضاع بر وفق مراد آن‌ها پیش نمی‌رود و رفته رفته با زشتی‌های دنیای واقعی ساخته شده توسط انسان‌ها آشنا می‌شوند. این فیلم که در ۱۹ اکتبر ۱۹۷۸ اکران شد، با موفقیت به ششمین فیلم محبوب سال ۱۹۷۹ در گیشه بریتانیا تبدیل شد، و اکنون نیز به عنوان یکی از تاریک‌ترین انیمیشن های غم انگیز به این لیست افزوده می‌شود. 

جین پابرهنه

۱۹۸۳

فیلم انیمه‌ای جین پابرهنه (Barefoot Gen) با داستانی دردناک در دوران جنگ، موردی از بهترین انیمیشن های غم انگیز براساس داستان واقعی است که از جایگاه خاصی در این لیست برخوردار است. این انیمه برگرفته از مانگایی با همین نام، به نویسندگی کیجی ناکازاوا و تجربیات شخصی خود او از جنگ جهانی است. داستان این انیمه حول محور پسر جوانی به نام ناکائوکا و شرایط سخت خانواده او می‌چرخد. آن‌ها در گرسنگی و فلاکت به سر می‌برند و باید بیشتر از هر فرد دیگری به مادر خانواده توجه داشته باشند، چرا که او باردار است. خواهر و عضو جدید خانواده متولد می‌شود اما یک فرد از بین آن‌ها کم می‌شود. ناکازاوا نیز مانند ناکائوکا، یکی از بازماندگان بمباران هیروشیما و جنگ جهانی است، و بیشتر اعضای خانواده خود را از دست می‌دهد. درست مانند شرایط ناکائوکا، ناکازاوا نیز موفق می‌شود از مادر خود مواظبت کند اما در حفظ زندگی خواهر کوچک خانواده سربلند بیرون نمی‌آید. خواهر کوچکتر او پس از ریزش هسته‌ای از طریق مسمومیت در اثر تششعات از بین رفته و کشته می‌شود.

مری و مکس

۲۰۰۹

هنگامی که صحبت از بهترین انیمیشن‌های استاپ موشن می‌شود، انیمیشن مری و مکس (Mary and Max) در صدر جدول می‌درخشد. این انیمیشن رابطه دوستانه دو شخص که به نظر می‌رسد شباهت خاصی نسبت به یکدیگر ندارند را روایت می‌کند. مری هشت ساله و مکس چهل و چهار ساله که دچار افسردگی است به صورت اتفاقی با یکدیگر آشنا می‌شوند و فارغ از مسافت طولانی که بین آن‌ها فاصله ایجاد کرده است، از اوضاع همدیگر آگاه می‌شوند. در ادامه داستان این انیمیشن مشخص می‌شود شخصیت‌های اصلی آن‌چنان که در شروع فیلم نمایان بود بی‌ربط نیستند؛ مکس و مری داستان‌های مشابهی دارند، یکی با اختلال وسواس فکری و دیگری با تنهایی و غفلت زندگی خود را سپری می‌کند. در نهایت این چیزی است که آن‌ها را به هم پیوند می‌دهد. 

یک صدای خاموش

۲۰۱۶

شویا ایشیدا، شخصیت اصلی انیمیشن یک صدای خاموش (A Silent Voice) گذشته‌ای را می‌سازد که ذهن و روح خود را برای باقی عمرش به عذاب و رنجش دعوت می‌کند. داستان از آنجایی شروع می‌شود که شویا برای جلب توجه باقی دوستان خود دانش آموز انتقالی که از قضا ناشنوا است را آزار می‌دهد، و این کار تا حدی پیش می‌رود که این دانش آموز باری دیگر مدرسه خود را تغییر می‌دهد. شویا متوجه رفتار زشت و زننده خود می‌شود اما دیگر نمی‌تواند کارهای خود را جبران کند. او باقی عمر خود را به دنبال آن دختر ناشنوا می‌گردد تا بتواند از او معذرت خواهی کند و در نهایت موفق می‌شود. با اینکه شویا توانست بخشی از کارهای خود را با پوزش طلبی جبران کند اما همچنان مشکلاتی وجود دارد که می‌توان به راحتی آن‌ها برطرف کرد. تماشای این اثر موجب می‌شود تماشاگران به شدت تحت تاثیر قرار بگیرند و نسبت به اعمال خود در مقابل دیگر افراد محتاتانه‌تر عمل کنند.

زندگی من به عنوان یک کدو

۲۰۱۶

انیمیشن زندگی من به عنوان یک کدو (My Life as a Courgette) به راحتی می‌تواند روح تماشاگران را با سکانس‌های ناراحت کنند خود لمس کند. داستان از آنجایی شروع می‌شود که پس از مرگ نامادری پسری که کدو خطاب می‌شد دیگر جایی برای ماندن ندارد، و به همین سبب به یک یتیم‌خانه فرستاده می‌شود. او زندگی سختی را پشت سر گذاشته است که به عنوان یک پسر نوجوان کوله‌باری دردناکی محسوب می‌شود. کدو معنی واقعی عشق و محبت را هرگز تجربه نکرده بود، تا اینکه به یتیم‌خانه فرستاده شد و شرایط زندگی او تا حد قابل قبولی تغییر یافت. او در آنجا توانست دوستان جدیدی را پیدا کند و برای دقایقی هم که شده خوشحالی را درک کند. کدو می‌تواند لبخند بزند و در کنار دوستان جدید خود برای اولین‌بار شادی برف بازی را تجربه کند. زندگی من به عنوان یک کدو می‌تواند دیدگاه ما را در رابطه با تجدید رفتار خود در مقابل کودکان تغییر دهد، و به همین سبب از آن به عنوان یکی از بهترین انیمیشن های غم انگیز یاد می شود. 

مدفن کرم‌های شب‌تاب

۱۹۸۸

داستان انیمه مدفن کرم‌های شب‌تاب (Grave of the Fireflies) از سرنوشت دو کودک معصوم در پی عواقب جنگ جهانی پیروی می‌کند. سیتا و خواهر کوچک او، ستسوکو، پس از بمباران هوایی کوبه، مادر و خانه خود را در سال ۱۹۴۵ میلادی از دست می‌دهند. آن‌ها مجبور می‌شوند برای مدتی اوقات خود را داخل خانه یکی از خویشاوندان سپری کنند، اما طرز رفتار ناپسند و ناخوشایند آن‌ها باعث شد ستسوکو و سیتا خانه آن‌ها را ترک کنند. ستسوکو و سیتا آرامش و آزادی را به دست می‌آورند اما پس از مدت کوتاهی گرسنگی بر خوشحالی آن‌ها غلبه می‌کند. این فیلم بر اساس داستانی کوتاهی به نویسندگی آکیوکی نوساکا که از جهات مختلفی شرایط کودکی خود او را بازگو می‌کند ساخته شده است، و طی سالیان طولانی به عنوان یکی از بهترین انیمیشن های غم انگیز از آن یاد می‌شود. نوساکی نیز مانند شخصیت‌های اصلی این انیمه، خانواده خود از جمله خواهر، پدر خوانده و خواهر ناتنی را از دست می‌دهد. سیتا، پس از مرگ ستسوکو می‌میرد، در حالی نوساکا تا ۸۵ سالگی عمر می‌کند، که ساخت انیمه مدفن کرم‌های شب‌تاب می‌تواند به احساس گناه او به دلیل زنده ماندن اشاره کند. 

در میان انیمیشن‌های ذکر شده، موارد دیگری وجود دارند که بهتر است به آن‌ها نیز اشاره شود. این انیمیشن‌ها عبارتند از:

  • یک پوینده تاریک (A Scanner Darkly)
  • آکیرا (Akira)
  • دیوار صورتی فلوید (Pink Floyd: The Wall)
  • ترانه‌ی دریا (Song of the Sea)
  • بالا (Up)
  • انومالیسا (Anomalisa)
  • آهن غول‌پیکر (The Iron Giant)
  • یک روز زیبا (It’s Such a Beautiful Day)
  • طاعون سگ‌ها (The Plague Dogs)
  • هنگامی که باد می‌وزد (When the Wind Blows)
  • دامبو (Dumbo)
  • فرانکن وینی (Frankenweenie)
  • تمامی سگ‌ها به بهشت می‌روند (All Dogs Go to Heaven)

هر کدام از انیمیشن‌های ذکر شده به نوبه خود یک پیام طلایی را به عرض تماشاگران و مخاطبان می‌رسانند، و گاه با موفقیت روبرو شده‌اند. برخی از این آثار توانسته‌اند خارج از بعد و فضای انیمیشنی خود عمل کرده و احساسات تماشاگران را آشفته و منقلب کنند. حال، به نظر شما بهترین انیمیشن غم انگیز کدام اثر است؟



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

7 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments