یک تیر و سه نشان؛ Valve با Half-Life: Alyx به دنبال چیست؟

یک تیر و سه نشان؛ Valve با Half-Life: Alyx به دنبال چیست؟

استیم بعدی و خیلی چیزهای دیگر

Half-Life: Alyx آن چیزی نبود که طرفداران پس از ۱۲ سال بی‌خبری می‌خواستند، اما این بازی می‌تواند آغازگر اتفاقات بزرگی برای صنعت واقعیت مجازی باشد.

واقعیت قابل انکار نیست؛ واقعیت مجازی از زمانی که با هدست شرکت Oculus در سال ۲۰۱۲ به شهرت جهانی رسید، تا مدت‌ها به‌ شکل اغراق‌آمیزی به‌عنوان متحول‌کننده‌ی بسیاری از جنبه‌های زندگی مدرن توصیف می‌شد. فناوری پیشرفته و جذابی که ظاهری فضایی دارد و قرار است از نحوه‌ی سرگرم شدنمان با فیلم و سریال و بازی گرفته تا علم پزشکی را دگرگون کند. شرکت‌های نوپا سیلی از کمپین‌های جمع‌آوری سرمایه برای هدست‌های خلاقانه‌ی خود به راه انداختند و کمپانی‌های بزرگ هم یا مستقیما در این صنعت نوپا ورود کردند یا با دقت پیشرفت آن را نظاره‌گر شدند.

اما حالا که حدود ۷ سال از آغاز جنون VR می‌گذرد، به وضوح مشخص است که این صنعت نتوانسته به اندازه هایپ فراوانی که پیرامونش بود درخشان ظاهر شود. با این که پلتفرم‌های مختلف از هدست‌های قدرتمند و بازی‌های متعدد و خلاقانه‌ای برخوردار هستند، واقعیت مجازی هرگز آن تکنولوژی‌ای نبوده که بتواند توجهات را به سمت خود برگردانده و مردم را مجاب کند که هزینه‌ی گزاف سیستم‌هایش را بپردازند. در حال حاضر VR به حدی به حاشیه رفته که شرکت‌های مختلف فناوری دیگر تمرکز خود را روی برادر ناتنی‌اش، واقعیت افزوده (AR) گذاشته‌اند؛ هدست‌هایی که به جای قرار دادن کاربر در یک دنیای کاملا مجازی، برخی المان‌های مجازی را به دنیای واقعی می‌افزایند. نگاه کوتاهی بر محصولات معرفی‌شده در دو سال اخیر نمایشگاه CES به خوبی گواه این مسئله است که HUDها و عینک‌های AR حالا حنایشان رنگ بیشتری از حنای محصولات VR دارد. تیم کوک، مدیر عامل اپل، در سال ۲۰۱۶ در مصاحبه‌ای اذعان داشت که AR خیلی بزرگ‌تر از VR است و می‌توان همچون تلفن‌های هوشمند، آن را برای تمام اقشار مردم عرضه کرد. اما تمام این حرف‌ها به این معنا نیست که VR به پایان خط رسیده است.

اولین نسل آکیولس ریفت نقش پررنگی در مشهور شدن واقعیت مجازی داشت

شاید واقعیت مجازی در حال حاضر بازاری بسیار کوچک با مخاطبان خاص داشته باشد که هر چند ماه یک بار عنوانی خلاقانه برایش عرضه می‌شود، اما اصلاً نمی‌توان گفت که قرار است وضع همینطور بماند یا بدتر شود. خصوصاً که حالا یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌داران صنعت گیم با مهره مار خود وارد عمل شده تا بازی را تغییر دهد. انتظار ۱۲ ساله طرفداران Half-Life از Valve برای معرفی نسخه سوم پاسخی غیرمنتظره دریافت کرد: پیش‌درآمدی مختص واقعیت مجازی. از همان ابتدای معرفی طرفداران گمان بر این بردند که شوخی‌هایشان در واقع درست بوده و Valve بلد نیست تا ۳ بشمرد، و حالا قسمت جدید بازی محبوبشان را برای واقعیت مجازی ساخته تا وسیله‌ای باشد برای فروش هدست VR خود یعنی Index. طبیعی است که ذهن‌ها به این سمت برود، اما Valve با Half-Life: Alyx به دنبال چیزهای مهم‌تری هم هست. چیزی‌هایی که می‌تواند ورق را برای صنعت واقعیت مجازی برای همیشه برگرداند.

برای آنکه اثر احتمالی Half-Life: Alyx بر دنیای VR را بررسی کنیم، باید اول کمی به پیش‌زمینه‌های این دنیا بپردازیم. این روزها چهار پلتفرم VR قدرتمند در بازار هستند که به نوعی استانداردهای آن به شمار می‌روند: Windows Mixed Reality، HTC، Oculus و PSVR. سه تای اول که در حیطه پلتفرم PC قرار دارند، هر کدام فناوری‌ها، فروشگاه، رابط کاربری و تجربه‌های مختص به خود را دارا هستند که به کلی با دیگری متفاوت و تا حدود زیادی ناسازگار است. این باعث شده که بازار VR از مدت‌ها قبل تاکنون بسیار چندتکه و خاص باشد، بر خلاف کنسول‌های بازی که بازی‌های مشترک فراوانی دارند و تجربه این بازی‌ها هم روی هر کنسول تقریباً یکسان است. Valve که با استیم یکی از پررنگ‌ترین نقش‌های بازار پی‌سی گیمینگ را دارد هم از این قافله عقب نمانده و علاوه بر همکاری با HTC روی هدست‌های Vive، مدتی است که هدست پیشرفته و بسیار گران‌قیمت خود را به نام Index معرفی کرده که به نوعی قدرتمندترین هدست VR حال حاضر بوده و با فناوری و کنترلرهای انقلابی خود، بسیاری از مشکلات پیشین این صنعت را حل کرده است. Half-Life: Alyx قرار است نشان‌دهنده‌ی قدرت هدست Index باشد و یک نسخه‌ی رایگان از آن همراه با هر هدست نیز فروخته می‌شود. اما Valve فقط به دنبال این نیست که فروش سخت‌افزار خود را بالا ببرد.

Valve Index پیشرفته‌ترین هدست VR حال حاضر بازار است که با کنترلرهای انقلابی‌اش، تحول بزرگی در شبیه‌سازی حرکات دست رقم زده

۱۶ سال پیش، Valve از Half-Life 2 استفاده کرد تا چیزی را جا بیندازد که آن روزها بسیار مهجور بود: توزیع دیجیتالی بازی‌ها. فروشگاه Steam علاوه بر اینکه هیچ رقیبی نداشت، از رابط کاربری فوق‌العاده، امکانات مناسب و بازی‌های عالی هم بهره می‌برد و به مرور زمان تبدیل به مترادفی برای پی‌سی گیمینگ شد. Valve با استیم شاهرگ بازی‌های پی‌سی را در اختیار گرفت و امروز، حتی با وجود رقیب قدرتمندی چون فروشگاه اپیک گیمز هنوز هم یکه‌تاز است. این شرکت با معرفی SteamVR که پلتفرمی استاندارد برای واقعیت مجازی با قابلیت پشتیبانی از هدست‌های آکیولس، وایو، WMR و هر نوع هدست پی‌سی محور است، بار دیگر می‌خواهد تاریخ را تکرار کند. بدین گونه که بازیکنان بتوانند بدون نیاز به هدست‌ها و فروشگاه‌های متعدد، تجربه‌های یکسان را روی یک پلتفرم واحد و کارآمد تجربه کنند.

Valve روی بازی جدیدش حساب جدی باز کرده تا هم کاربران و شرکت‌ها را به سمت SteamVR جذب کند و هم هدست ۱۰۰۰ دلاری‌اش را بفروشد

برخلاف ۱۶ سال پیش، کار Valve اینجا اصلاً راحت نیست. رقیبان قدرتمند این شرکت، خصوصاً آکیولس، شروع زودتری داشته‌اند و مدت‌هاست که در حال پرورش پلتفرم‌های خود هستند. اتفاقا اقبال خوبی هم به آن‌ها شده و کاربران زیادی از آنها استفاده می‌کنند. بدین ترتیب داشتن یک هدست بسیار پیشرفته و فروشگاهی استاندارد لزوما برای موفقیت در این راه کافی نیست. اینجاست که Half-Life: Alyx وارد عمل می‌شود. عنوانی که ۱۲ سال است طرفداران انتظارش را می‌کشند و می‌تواند گیمرهای مشتاق زیادی را به سوی VR و مشخصا پلتفرم Valve بکشاند؛ آن هم نه فقط با هدست Index. بازی Alyx را می‌توان روی هر هدست دیگری که SteamVR از آن پشتیبانی می‌کند بازی کرد. ٰValve روی بازی جدیدش حساب جدی باز کرده تا هم کاربران و شرکت‌ها را به سمت SteamVR جذب کند و هم هدست ۱۰۰۰ دلاری‌اش را بفروشد. نه تنها خود بازی Alyx، بلکه موتور ساخت آن هم از برگ برنده‌های کلیدی Valve برای هر چه یکپارچه‌تر کردن این صنعت است. درست همانند موتور Source که پس از Half-Life زمینه‌ساز عناوین بسیار محبوب و پرفروش دیگری چون Counter-Strike شد، نسخه جدیدتر آن یعنی Source 2 که قلب تپنده‌ی Half-Life: Alyx است نیز به‌صورت متن باز در اختیار توسعه‌دهنده‌های بازی‌های VR قرار می‌گیرد تا بازی‌های بهتر و خلاقانه‌تری بسازند و اعتبار بیشتری برای Valve و پلتفرمش جمع کنند.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد Valve با جدیت مسیر درستی را در پیش گرفته، اما موفقیت در این مسیر منوط به مسئله‌ای بزرگ است: Half-Life: Alyx باید بی‌نظیر، جذاب و همه‌پسند باشد. اگر این بازی آن جادوی لازم برای تبدیل شدن به ناجی VR را نداشته باشد، تمام این نقشه‌ها شکست خواهند خورد. تنها تریلر منتشرشده از بازی نوید چیزهایی را می‌دهند که تاکنون در یک بازی واقعیت مجازی ندیده‌ایم: شبیه‌سازی تقریباً بی‌نقص حرکات دست و المان‌های هیجان‌انگیزی همچون تعامل واقعی با محیط در کنار داستان و دنیای مرموز Half-Life، هر گیمر جدید و قدیمی‌ای را قلقلک می‌دهد که آن را تجربه کنند. اما فراموش نکنیم که تریلرهای عالی لزوما به یک بازی عالی ختم نمی‌شوند و موانع پرشمار دیگری هم بر سر راه Valve و Alyx وجود دارد.

Half-Life: Alyx

پایان‌بندی Half-Life 2: Episode 2 سوالات بی‌شماری باقی گذاشت که طرفداران قدیمی سری ۱۲ سال است در انتظار پاسخشان هستند. لجبازی Valve بر سر انتشار قسمت سوم مجموعه طی این سال‌ها، موجب ناامیدی عده‌ی زیادی شده و خیلی از گیمرهای جوان‌تر هم کاملا با دنیای آن ناآشنا هستند. حالا Alyx که وقایع آن بین قسمت اول و دوم رخ می‌دهد، ممکن است باعث ناامیدی بیشتر آن‌ها شود (هر چند که Valve تأکید کرده سوالاتی را پاسخ خواهد داد). به‌علاوه مسئله برای تجربه بازی‌های VR فقط هدست نیست، بلکه یک پی‌سی قدرتمند هم نیاز است تا بازی روان و بدون مشکل اجرا شود. عده‌ی زیادی از پس هزینه‌های یک سیستم قدرتمند در کنار هدست‌های حداقل ۴۰۰ دلاری برنمی‌آیند و این خود مانعی بسیار بزرگ است. فراموش نکنیم که عناوین جذاب VR زیادی همچون Beat Saber هم در حال حاضر وجود دارند که روی هدست ارزان قیمت‌تر PSVR در دسترس هستند و برای اجرا به یک پی‌سی قوی احتیاج ندارند.

اگر Valve با Half-Life: Alyx موفق شود بر این موانع فائق آید، می‌تواند با یک تیر نشان سومی را هم بزند. سخنان گرگ کومر، طراح محصول و از اعضای کهنه‌کار Valve، در مصاحبه با PushSquare حاکی از این بود که این شرکت درها را برای عرضه‌ی Alyx روی PSVR هم باز گذاشته است. بدین ترتیب همچون Half-Life 2 که توانست راه خود را به کنسول‌ها هم باز کند، این بازی نیز می‌تواند برای پرفروش‌ترین هدست VR حال حاضر دنیا هم عرضه شود تا سود دوچندانی نصیب Valve شود؛ یک تیر و سه نشان! می‌دانیم که واقعیت مجازی برای کنسول‌های پلی‌استیشن از برنامه‌های ادامه‌دار و بلندمدت سونی است و با از راه رسیدن PS5 که قدرت پردازشی فراوانی خواهد داشت، کنسول گیمرها هم خواهند توانست «بازی انقلابی VR» را روی پلی‌استیشن خود تجربه کنند.

پیش‌بینی محقق شدن یا نشدن برنامه‌های Valve با Half-Life: Alyx در حال حاضر بسیار دشوار است. فاکتورهای متعددی در این میان دخیل هستند که به تعدادی از آن‌ها در این مقاله پرداختیم. در نهایت باید بگوییم که فارغ از تحقق این نقشه‌ها، صنعت VR در هر صورت از عرضه عنوانی بزرگ و اصیل با بودجه فراوان و نورآوری‌های بی‌سابقه، سود خواهد برد. Half-Life: Alyx در تاریخی نامشخص در ماه مارس (اسفند ۹۹) عرضه خواهد شد.


نظرات

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا