آیا دیزنی دوباره می‌تواند برنده باکس آفیس شود؟
1%
  • 0/10

آیا دیزنی دوباره می‌تواند برنده باکس آفیس شود؟

پیش‌بینی عملکرد دیزنی در آینده

آیا دیزنی دوباره می‌تواند برنده باکس آفیس شود؟ ۲ ۱۳ مهر ۱۴۰۲ مقالات جانبی (سینمایی) کپی لینک

موفقیت فیلم جدید PAW Patrol در باکس آفیس، درس مهمی دارد که دیزنی باید آن را بیاموزد تا از تکرار شکست‌های اخیر خود جلوگیری کند. آیا دیزنی باز هم برنده باکس آفیس خواهد شد؟

موفقیت فیلم PAW Patrol: The Mighty Movie در گیشه آخر هفته اخیر، درس مهمی برای شرکت دیزنی دارد. درسی که اگر دیزنی آن را بیاموزد، قادر خواهد بود که از تکرار شکست‌های اخیر خود در آینده جلوگیری کند. این فیلم که امسال فروشی غافلگیرکننده را در افتتاحیه‌اش به ثبت رساند، دنباله‌ای بر فیلم PAW Patrol: The Movie محصول 2021 است. داستان فیلم در ادامه قسمت قبلی است و گروهی از سگ‌های قدرتمند را نشان می‌دهد که قصد دارند از اقدامات شهردار هامدینگر بدجنس، و شریک جدید و شرورش جلوگیری کنند.

در آخر هفته‌ای که فیلم اکشن The Creator و درام مورد انتظار Dumb Money در باکس آفیس شکست خوردند، انیمیشن PAW Patrol به موفقیت مالی رسید. این فیلم تنها در یک آخر هفته، بودجه تولید خود را بازگردانده است و در راه سودآوری بیشتر برای استودیوها است. موفقیت انیمیشن PAW Patrol اتفاقی نیست و دیزنی باید به این موفقیت به عنوان یک لحظه قابل آموزش نگاه کند، اگر می‌خواهد که دیگر طعم شکست را نچشد. توجه کنید که آثار دیزنی در چند سال گذشته، به هیچ روی، فروش قابل قبولی در گیشه نداشتند.

مقایسه باکس آفیس PAW Patrol با فیلم‌های اخیر دیزنی و پیکسار

هیچ‌کدام از اکران‌های اخیر دیزنی و پیکسار نتوانستند برنده باکس آفیس شوند. دنیای عجیب (Strange World) که آخرین محصول استودیو انیمیشن‌سازی والت دیزنی است، افتتاحیه 27.8 میلیون دلاری در جهان داشت و تبدیل به یکی از بزرگترین بمب‌های باکس آفیس در تمام دوران شد. آخرین فیلم پیکسار نیز که با عنوان عناصر/ بنیادین (Elemental) روی پرده رفت، اگرچه افتتاحیه بهتری داشت (44.5 میلیون دلار) اما همچنان فروشی ناامیدکننده محسوب می‌شود. این فروش ضعیف، زمانی به چشم می‌آید که آن را با PAW Patrol مقایسه کنیم.

برای مقایسه، انیمیشن PAW Patrol در آخر هفته افتتاحیه‌اش 47.5 میلیون دلار فروش داشت، با اینکه بودجه‌اش کمتر از بودجه بنیادین و دنیای عجیب بود. شاید بگویید که فیلم جدید PAW Patrol به دلیل آنکه دنباله فیلمی موفق است، عملکرد خوبی در باکس آفیس داشته است. اما حتی نسخه قبلی آن، عملکرد بهتری نسبت به انیمیشن دنیای عجیب داشت. قسمت قبلی PAW Patrol با بودجه 26 میلیون دلاری خود 144 میلیون دلار فروخت. اما دنیای عجیب که از بودجه 180 میلیون دلاری برخوردار بود، فقط 73 میلیون دلار در گیشه کسب کرد.

شاید توجه بیش‌ازحد دیزنی و پیکسار به نوستالژی مخاطبان مسن‌تر است که آن‌ها را به نقطه فعلی رسانده است. یکی از بزرگترین شکست‌های دیزنی در سال جاری، فیلم ایندیانا جونز و گردونه سرنوشت بود. این فیلم مشخصاً مخاطبانی را که از دهه 80 میلادی به سینما می‌رفتند، هدف قرار داده بود. پیکسار نیز که با اکران لایت‌یر (Lightyear) یکی از بزرگترین بمب‌های باکس آفیس خود را متحمل شد، در پی کسب رضایت مخاطبان قدیمی‌اش بود. یعنی همان کسانی که در کودکی به تماشای Toy Story رفتند و این فیلم به نوشتالژی کودکی‌شان تبدیل شد.

چرا دیزنی و پیکسار برنده باکس آفیس نمی‌شوند؟

همچنین برخی از فیلم‌های اخیر دیزنی و پیکسار برای بینندگان جوان‌تر، بسیار پیچیده هستند. لایت‌یر به موضوع چرخش زمانی (چیزی شبیه فیلم میان‌ستاره‌ای) می‌پردازد که شخصیت اصلی فیلم را با مرگ عزیزانش مواجه می‌کند. این یک نمونه کامل از یک فیلم انیمیشنی است که برای بچه‌ها نیست و در نتیجه، شانسی در گیشه ندارد. قطعا منظور این نیست که آن‌ها نباید برای کودکان و بزرگسالان فیلم بسازند (در واقع، موفقیت پیکسار بر اساس جذابیت آثارش برای مخاطبان در هر سنی بوده است)، اما استودیو نباید مخاطبان جوان‌تر را نادیده بگیرد.

بزرگترین اکران تابستانی دیزنی هم که برای سال 2024 در نظر گرفته شده، پیش‌درآمدی بر بازسازی لایو اکشن شیرشاه است و برای مخاطبان مسن‌تر جذابیت دارد، نه برای بینندگان جوان. این در حالی است که با نگاهی به جدیدترین انیمیشن‌های موفق، درمی‌یابیم که یک الگوی واضح در تمام آن‌ها وجود دارد: کودک محوری. انیمیشن جدید برادران سوپرماریو (Super Mario Bros) نوستالژی داشت، اما برای بچه‌ها هم سرگرم‌کننده بود. فیلم PAW Patrol نیز کاملا مناسب برای بچه‌هاست و به همین دلیل، موفق شده است که در باکس آفیس بدرخشد.

آیا آینده روشنی در انتظار دیزنی و پیکسار است؟

دیزنی و پیکسار، چند فیلم روبه‌انتشار دارند که به طور بالقوه می‌توانند این استودیوها را برنده باکس آفیس کنند. پیکسار Inside Out 2 را سال آینده اکران می‌کند که دنباله‌ای بر یکی از محبوب‌ترین آثارش است. همچنین زمانی که باب ایگر به عنوان مدیر عامل دیزنی بازگردانده شد، چندین فیلم مورد انتظار را برای توسعه انتخاب کرد. از جمله فروزن 3، زوتوپیا 2 و داستان اسباب بازی 5 که احتمالا سود خوبی برای استودیو به همراه خواهند داشت. واضح است که دیزنی بر روی بزرگترین و محبوب‌ترین داشته‌های خود تمرکز کرده است.

انیمیشن Toy Story 5 بهترین نمونه از فیلمی است که می‌تواند دیزنی را در گیشه نجات دهد. زیرا هم طرفداران مسن‌تر را (که دنبال نوستالژی هستند) و هم طرفداران جوان‌تر را (که دوستدار فورکی هستند) به خود جذب می‌کند. با وجود این، از آن‌جا که فرانچایز Toy Story قبلا به طور قطعی با Toy Story 3 به پایان رسیده بود، سپس پیکسار مخاطبان را برای Toy Story 4 با پایان ظاهراً قطعی دیگری به سینما بازگرداند، ممکن است که برخی از مخاطبان برای پایان سوم بازنگردند. برای فیلم ایندیانا جونز و گردونه سرنوشت نیز اتفاق مشابهی افتاد.

علاوه بر این، دیزنی یک انیمیشن اورجینال جدید به نام آرزو (The Wish) دارد که در ماه نوامبر اکران می‌شود. فیلمی که با توجه به تریلر آن، احتمالا برای بچه‌ها جذاب خواهد بود و در نتیجه از والدینشان می‌خواهند که آن‌ها را در فصل تعطیلات برای تماشای این فیلم به سینما ببرند. اما از آن‌جا که انیمیشن آرزو به یک فرانچایز یا IP قدرتمند تعلق ندارد، ممکن است که قادر به کسب موفقیت بزرگی در سطح برادران سوپرماریو نباشد. این امر در مورد انیمیشن Elio هم صدق می‌کند که فیلم بعدی پیکسار (پیش از Inside Out 2) خواهد بود.

نظر شما در مورد فیلم‌های آینده دیزنی و پیکسار چیست؟ آیا این فیلم‌ها تبدیل به برنده باکس آفیس در سال‌های پیش رو خواهند شد؟



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments