انیمیشن Lightyear
1%
  • 0/10

انیمیشن Lightyear چگونه تبدیل به فیلم شکست‌خورده پیکسار شد؟

پیکسار به آخر خط رسیده؟

انیمیشن Lightyear چگونه تبدیل به فیلم شکست‌خورده پیکسار شد؟ ۰ ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ مقالات جانبی (سینمایی) کپی لینک

وقتی که انیمیشن Lightyear در سال 2022 به اکران عمومی رسید، متحمل ضرر بزرگی شد که برای استودیو پیکسار (Pixar) غافلگیرکننده بود. اما سوال این‌جاست که چه عواملی باعث فروش اندک این فیلم شدند؟

این شکست غیرمنتظره در حالی اتفاق افتاد که می‌شد تمام ویژگی‌های یک فیلم موفق را در Lightyear مشاهده کرد. کافی است به فیلم‌های پرفروش سال 2022 از جمله بتمن (The Batman)، تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick) و آواتار: راه آب (Avatar: The Way of Water) نگاهی کنید. انیمیشن پیکسار هم درست از جنس همین فیلم‌ها محسوب می‌شد. زیرا صحنه‌هایی مهیج، داستانی کاملا ساده، شخصیتی نوستالژیک و گرافیکی پرزرق و برق داشت. به علاوه، این فیلم محصولی از استودیو پیکسار بود که به ساخت انیمیشن‌های پول‌ساز و گیشه‌پسند شهرت دارد. بنابراین انتظار می‌رفت که Lightyear گیشه‌های سینما را به‌آسانی فتح کند.

بر اساس آمارها، Lightyear در سه روز اول اکرانش فقط 51 میلیون دلار فروش کرد. سپس در کمال ناامیدی، بین 70 تا 80 میلیون دلار در سراسر جهان فروخت که باز هم مبلغی پایین‌تر از حد انتظار بود. این اصلا شروع خوبی نیست، به‌ویژه برای انیمیشنی از پیکسار که شخصیت معروفی مانند باز لایت‌یر را به عنوان کاراکتر ‌اصلی‌اش دارد. حتی انیمیشن شکست‌خورده Cars 3 نیز در آخر هفته افتتاحیه‌اش 53 میلیون دلار به دست آورد که از افتتاحیه Lightyear بیشتر است.

جالب اینکه Lightyear در ادامه نیز موفق نشد جایگاه خود را در باکس‌آفیس بازیابد و به قعر جدول فروش در سال 2022 سقوط کرد. اما چه اتفاقی افتاد که اثری متعلق به یکی از محبوب‌ترین استودیوهای انیمیشن‌سازی نتوانست نظر مخاطبان را جلب کند؟ چرا اسپین‌آف یکی از فرانچایزهای پرطرفدار سینما به بزرگترین بمب باکس‌آفیس تبدیل شد؟

دلیل نخست: پیش‌فرض داستانی انیمیشن Lightyear

انیمیشن Lightyear

داستان Lightyear در جهانی اتفاق می‌افتد که بخشی از جهان Toy Story نیست، اما به آن مربوط است. از این رو، ممکن است این فیلم برخی از مخاطبان را گیج کند. به احتمال زیاد، آن‌ها در نهایت نمی‌فهمند که Lightyear در مجموعه داستان اسباب بازی قرار می‌گیرد یا نه. البته پیکسار با پخش اسپات‌های تلویزیونی تلاش کرد تا جهان متفاوت فیلم را به مخاطبان توضیح دهد. اما توضیح اینکه Lightyear فیلم محبوب اندی است و تماشای این فیلمْ او را به اسباب بازی لایت‌یر علاقه‌مند کرده، واقعا دشوار است.

پیکسار تا کنون توانسته است که ایده‌های اصلی خود را به انیمیشن‌های موفق و پرفروشی تبدیل کند. بالا (Up)، وال-ای (WALL-E) و کوکو (Coco) ایده‌های اورجینالی داشتند و به همین دلیل نیز فروش آن‌ها حتی از Lightyear سخت‌تر بود. با وجود این، همه انیمیشن‌های مذکور به‌آسانی فاتح گیشه‌ها شدند و عملکرد بسیار بهتری نسبت به Lightyear داشتند. زیرا پیکسار در آن زمان می‌دانست که مخاطبان تمایلی به دنبال کردن ایده‌های مبهم و غیرعادی ندارند. بیشتر کسانی که برای دیدن فیلم‌های انیمیشن به سینما می‌روند، از هرگونه ابهامی که درک داستان را سخت می‌کند فراری هستند.

در مقابل، پیکسار امیدوار بود که طرفداران به خاطر حضور شخصیت لایت‌یر از این فیلم استقبال کنند. به سخن دیگر، مدیران استودیو فکر می‌کردند که حضور او به‌تنهایی برای جذب مخاطب کافی است. غافل از اینکه ابهام داستانی Lightyear منجر به شکست تجاری آن خواهد شد. حتی پیت داکتر، مدیر بخش خلاقیت در پیکسار، به این مشکل فیلم اشاره کرده است. او می‌گوید: «همه در پیکسار به انیمیشن Lightyear افتخار می‌کنند، اما من فکر می‌کنم ارتباطی بین چیزی که مردم می‌خواستند یا انتظار داشتند ببینند و آن‌چه ما به آن‌ها ارائه کردیم، وجود نداشت.»

دلیل دوم: نمایش انیمیشن‌ها در دیزنی‌پلاس

انیمیشن Lightyear

انیمیشن روح (Soul) نخستین فیلم پیکسار بود که به جای سینما در دیزنی‌پلاس منتشر شد. کاربران استریمر از این فیلم استقبال کردند و روح تبدیل به یکی از پربازدیدترین فیلم‌های دیزنی‌پلاس شد. از این رو، دیزنی تصمیم گرفت انیمیشن لوکا (Luca) را نیز در همین پلتفرم منتشر کند. یک سال گذشت و قرار شد که پیکسار در سال 2022 با دو اکران جدید یعنی Lightyear و قرمز شدن (Turning Red) به سینما بازگردد. اما در آغاز این سال، دیزنی Turning Red را هم در دیزنی‌پلاس منتشر کرد. در واقع، سه فیلم پیکسار به طور متوالی و بدون هزینه اضافی به دیزنی‌پلاس ارسال شدند.

همین تصمیم دیزنی برای انتشار سه فیلم قبلی پیکسار در دیزنی‌پلاس بود که مخاطبان را به تماشای انیمیشن‌های پیکسار در خانه عادت داد. زیرا دیدن فیلم در استریمر از آوردن کل خانواده به سینما ارزان‌تر است. علاوه بر این، لازم است بدانید که هر فیلم دیزنی 45 روز بعد از اکران به دیزنی‌پلاس ارسال می‌شود و دیگر نیازی نیست که مخاطبان به سینما بروند. البته از ابتدا معلوم بود که تصمیمات دیزنی در طول همه‌گیری COVID-19 در درازمدت به پیکسار آسیب می‌زند. همین حالا نیز پیکسار باید نگران فروش عناصر (Elemtnal)، جدیدترین محصول خود، در سینماها باشد.

دلیل سوم: عدم ارتباط انیمیشن Lightyear به مجموعه Toy Story

بدون شک، باز لایت‌یر یکی از شخصیت‌های نمادین در فرهنگ عامه‌پسند است. اسباب بازی او از سال 1995 که روی پرده سینما ظاهر شد، تقاضای زیادی داشت. اما چیزی که باز لایت‌یر را محبوب و خواستنی کرده، ارتباط او با مجموعه Toy Story است. به همین دلیل، مخاطبان می‌خواهند نه‌تنها این شخصیت بلکه وودی و باقی اسباب بازی‌ها را نیز ببینند. زیرا همه فیلم‌های مجموعه Toy Story مملو از شخصیت‌های سرگرم‌کننده هستند که برای مخاطبان در هر سنی جذاب است. پس می‌توان نتیجه گرفت یکی دیگر از دلایلی که باعث فروش کم Lightyear در باکس‌آفیس شد، غیبت سایر شخصیت‌های حاضر در مجموعه داستان اسباب بازی بود.

در مجموع، این امید وجود داشت که Lightyear عملکردی مانند درون و بیرون (Inside Out) داشته باشد که در سال 2015 موفق شد رتبه دوم باکس‌آفیس را به دست آورد و یکی از پردرآمدترین فیلم های پیکسار شود. اما به هر دلیل، این اتفاق نیفتاد. در عوض، Lightyear تبدیل به کم‌فروش‌ترین فیلم پیکسار شد. اگرچه فروش جهانی 226 میلیون دلاری آن برای بسیاری از فیلم‌ها به عنوان یک بُرد تلقی می‌شود، اما این میزان فروش برای انیمیشنی از پیکسار در حکم شکستی مذبوحانه است. سابقه پیکسار در ساخت انیمیشن‌های پرفروش و بودجه 200 میلیون دلاری Lightyear گواه این مدعاست.

انیمیشن Lightyear از بسیاری جهات، شبیه فیلم سولو: داستانی از جنگ ستارگان (Solo: A Star Wars Story) است. هر دو این فیلم‌ها، اسپین‌آف فرانچایزهای محبوبی بودند که نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. گفتنی است که پیکسار به انیمیشن Toy Story 5 چراغ سبز داده است. انیمیشنی که در آن، شاهد بازگشت تیم آلن (Tim Allen) به نقش باز لایت‌یر خواهیم بود. باید ببینیم که این‌بار قرار است با چه فیلمی مواجه شویم.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments