اینکه مجموعه جنگ ستارگان یکی از محبوبترین آثار صنعت بازیهای ویدیویی است، بر هیچکس پوشیده و پنهان نیست. فرنچایزی که با الهام گیری از قسمتهای مختلف فیلم سینمایی خود، تا به امروز نسخههای متعددی از آن راهی بازار شده که بر خلاف عظمت نام جنگ ستارگان، برخی از نسخهها آنطور که باید و شاید عمل نکردهاند و هر یک در بخشهایی با مشکلات و ایرادات کوچک و بزرگی دست و پنجه نرم میکنند. هرچند در اغلب مواقع شرایط برای موفقیت این عناوین فراهم شده بود، اما گاها تصمیمگیریهای عجولانه و اشتباه سازندگان و شرکت الکترونیک آرتس، جنگ ستارگان را به چنان بیراههای میکشید که جز دریافت بازخوردهای منفی از سوی بازیکنان و طرفداران، چیز دیگری دستگیر توسعه دهندگان نمیشد.
لوت باکسهای آزاردهنده «استار وارز بتلفرانت 2» به همراه روایت داستان ضعیف، سری جنگ ستارگان را وارد بحران اساسی کرد!
نسخه قبلی سری جنگ ستارگان به نام Star Wars Battlefront 2 یکی از بازیهایی بود که در ظاهر از مشکلات نسخههای پیشین عبرت گرفته و با تمرکز روی بخشهای مختلف، قصد داشت نقاط ضعف برخی از نسخههای مجموعه خود را در نهایت به نقاط قوت تبدیل کند و تجربه به یادماندنیای از این مجموعه را برای هواداران دو آتشه سری جنگ ستارگان به ارمغان بیاورد. با این حال، در نگاه اول شاید «استاروارز بتلفرانت 2» همان بازیای بود که بازیکنان چند سالی در انتظارش بودند اما شرایط بر وفق مراد EA پیش نرفت و با وجود اینکه این عنوان پتانسیل بالایی برای ارائه تجربه مفرحی از دنیای جنگ ستارگان داشت و بخش چندنفره آنلاین آن حسابی مهیج به نظر میرسید، اما سوءاستفاده زشت شرکت الکترونیک آرتس از لوت باکسها که عملا پیروزی بازیکنان عادی در بازی را دشوار و شاید هم غیرممکن کرده بود، این اثر را به پرحاشیهترین بازی این سری تبدیل کرد و بر خلاف انتظار سازندگان، موج اعتراضات شدید گیمرها را در پی داشت. این موضوع تا حدی پیش رفت که چشم عاشقان این برند روی تمامی ویژگیهای مثبت و جذاب بازی بسته شد و در حال حاضر شاید برخیها این اثر را جزء نا امیدکنندهترین نسخههای جنگ ستارگان بدانند. در طرف دیگر، روایت داستان شدیدا ضعیف در بخش تکنفره و ایرادات فراوانی که علی رغم مبارزات نفسگیر، در گیمپلی بازی به چشم میخورد، نه تنها Star Wars Battlefront 2 را از چشم هواداران این مجموعه انداخت، بلکه اعتبار برند جنگ ستارگان را نیز تا حدودی زیر سوال برد.
در پی مشکلات و حواشی زیادی که برای این فرنچایز به وجود آمد، شرکت الکترونیک آرتس این بار وظیفه ساخت و توسعه نسخه بعدی مجموعه خود تحت عنوان Star Wars Jedi: Fallen Order را به یکی از با استعدادترین و خلاقترین استودیویهای خود یعنی ریسپاون اینترتینمنت محول کرد تا این بازی در مسیر متفاوتی قدم بردارد. با توجه به اینکه ریسپاون اینترتینمنت تجربه کافی در توسعه مجموعه جنگ ستارگان ندارد، دغدغه و نگرانیای در میان هواداران به وجود آمد که شاید این عنوان شکست دیگری را برای شرکت الکترونیک آرتس و سری جنگ ستارگان رقم بزند و نسخه بازیهای ویدیویی این مجموعه را تا مرز نابودی پیش ببرد اما سوابق قبلی این استودیو و آثاری همچون Apex Legends و Titanfall گویای این موضوع است که ریسپاون اینترتینمنت به طور محتاتانه روی ساخت بازیها فعالیت میکند و از حیث نوآوری و پیاده سازی ایدههای نو، مهارت و تخصص بالایی دارد.
Star Wars Jedi: Fallen Order به عنوان جدیدترین بازی از مجموعه پرطرفدار جنگ ستارگان، برای اولین بار در جریان کنفرانس مطبوعاتی شرکت الکترونیک آرتس در رویداد E3 2018 به طور مختصر معرفی شد. این معرفی صرفا نام نسخه بعدی سری استار وارز را به اطلاع بازیکنان رساند و سازندگان اطلاعات بیشتری را با هواداران در میان نگذاشتند. با گذشت زمان، ریسپاون اینترتینمنت سرانجام طی جشن جنگ ستارگان که در اواخر فروردین امسال برگزار شد، نخستین تریلر از این اثر مورد انتظار را منتشر کرد و به نوعی شاهد رونمایی نسبتا کاملی از بازی بودیم. «استار وارز جدای: فالن اوردر» را میتوان متفاوتترین و خاصترین بازی در میان آثار ویدیویی جنگ ستارگان دانست چرا که این بازی بر خلاف تمامی عناوین این مجموعه تجربهای داستان محور را به صورت تکنفره تقدیم بازیکنان میکند.
Star Wars Jedi: Fallen Order بر خلاف نسخههای قبلی مجموعه خود، یک بازی داستان محور و تکنفره است.
در این عنوان، خبری از بخش چندنفره آنلاین و مبارزات و جنگهای گروهی نیست و شما در نقش یک شوالیه، ماموریتها و داستان به ظاهر جذابی را پیش خواهید برد. داستان بازی، کمی پس از وقایع فیلم Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith و پیش از فیلم Star Wars: Episode IV – A New Hope جریان دارد. به عبارتی، این عنوان حوادث پس از جنگ تحمیلی جمهوریها با جدای طلبها در مدار کوروسانت را به تصویر میکشد؛ جایی که به تمامی شوالیههای Jedi برچسب خیانت زده شده و امپراطور با صدور فرمان 66، این پاداوانیها را تحت تعقیب و گریز نیروهای خود قرار داده است. یکی از این شوالیهها، کال کستیس (Cal Kestis) نام دارد که شما به عنوان شخصیت اصلی بازی، کنترل او را به دست خواهید گرفت. کستیس به طور اتفاقی از تعقیب سربازان امپراطور جان سالم به در برده و برخلاف اعضای این گروه، توسط این نیروها دستگیر نشده است. از این رو، کال در تلاش است تا ضمن اتمام دوره آموزشی خود، توسط نیروهای امنیتی امپراطور شناسایی و دستگیر و چه بسا کشته نشود. با همه اینها، کال کستیس به خاطر صدور فرمان امپراطور، به همراه ربات مشهور سری جنگ ستارگان یا به اصطلاح درویدی وارد یک سفر پرماجرا شده و در این راه با افراد جدید و چهرههای آشنایی دیدار میکند که Star Wars Jedi: Fallen Order قرار است تمامی فراز و نشیبها و حوادث پیش آمده برای این شوالیه جوان و صدالبته تنها را به نمایش بگذارد. در نگاه اول، داستان بازی جذاب و به اندازه کافی مهیج به نظر میرسد و شاید زمان رویایی با سربازان امپراطور حس هیجان را در شما دو چندان کند. همچنین، فرار از نیروهای امنیتی به نوعی از ورود المان مخفی کاری به این عنوان خبر میدهد که البته، کارگردان بازی با این نظر چندان موافق نیست و ظهور این المان در مجموعه جنگ ستارگان را مناسب نمیداند. با این حال، نسخه جدید سری استار وارز این اجازه را به شما میدهد که هر از گاهی به طور مخفیانه و آرام در یک محیط چرخ بزنید و به دور از اینکه سلاح خود را به دست بگیرید، توجه هوش مصنوعی را به خود جلب نکنید و از میان تعداد بیشماری از سربازان دزدکی عبور کنید. در طرف دیگر، شما میتوانید شمشیرهای لیزری خود را بیرون بکشید و با استفاده از قدرتها و قابلیتهای منحصر به فرد، یک جنگ کوچک و یا بزرگ تمام عیار برپا کنید.
با همه اینها، برای آنکه Star Wars Jedi: Fallen Order قصه شوالیه کال کستیس را به بهترین شکل ممکن تعریف کند، کریس اولان (Chris Avellone)، طراح و نویسنده خط داستانی بازیها، که سابقه داستان نویسی آثار Fallout: New Vegas، Star Wars Knights of the Old Republic II: The Sith Lords و Prey را در کارنامه خود دارد، به یاری استودیوی ریسپاون اینترتینمنت آمده و در کنار آرون کونترراس (Aaron Contreras)، نویسنده اصلی بازی، مشغول شاخ و برگ دادن به داستان و حوادث «استار وارز جدای: فالن اوردر» است. بدین ترتیب، شاید فکر کنید که داستان این عنوان صرفا قصه یک شوالیه تنها را روایت میکند، اما به نظر میرسد خط داستانی بازی غیرمعمول از تصور ماست و در بینابین داستان، موضوعات پنهان و مختلفی به تصویر کشیده خواهد شد تا «استار وارز جدای: فالن اوردر» به معنی واقعی کلمه کامل و بیعیب و نقص باشد و بازی هر از چندگاهی از روند پیشروی تکراری مراحل دوری کند.
داستان بازی روایتگر قصه یک پاداوانی به نام کال کستیس است که به خاطر فرمان 66 امپراطور، تحت تعقیب و گریز قرار دارد.
از بخش تکنفره و داستانی Star Wars Jedi: Fallen Order که بگذریم، منتظر تجربه بخش چندنفره آنلاین در این بازی نباشید! علی رغم نسخههای پیشین مجموعه جنگ ستارگان که اکثرا روی بخش چندنفره آنلاین تمرکز کرده بودند، این عنوان از وجود چنین بخشی بیبهره است و ریسپاون اینترتینمنت با تکیه بر روایت یک داستان جالب و به ظاهر درگیر کننده، قصد دارد هواداران این مجموعه را در بخشی از دنیای جنگ ستارگان غرق کند. نبود بخش چندنفره آنلاین ظاهرا نتایج مثبتی را برای سازندگان و حتی بازیکنان به همراه خواهد داشت! در حالی که سیستم پرداخت درون برنامهای و لوت باکسها در اغلب بازیهای کوچک و بزرگ به چشم خورده و به دور از خواسته گیمرها به یکی از موارد جدایی ناپذیر از بازیها تبدیل شدهاند، اما شرکت الکترونیک آرتس قصد تکرار اشتباهات قبلی خود را ندارد و نبود بخش چندنفره آنلاین بهانه خوبی شده تا Star Wars Jedi: Fallen Order بر خلاف نسخه قبلی سری جنگ ستارگان، سیستم پرداخت درون برنامهای و لوت باکس نداشته باشد. عدم استفاده از سیستم پرداخت درون برنامهای در این بازی قطعا مشکلات و حواشی اساسی بازی «استار وارز بتلفرانت 2» برای این عنوان به دنبال ندارد و شاید این تصمیم تا حدودی مسیر موفقیت را برای بازی هموارتر کند.
خبری از بخش چندنفره آنلاین در «استار وارز جدای: فالن اوردر» نیست!
جدای از این موارد، گیمپلی بازی نیز دستخوش تغییرات عمدهای شده و مبارزات تن به تن نقش مهم کلیدی را در بازی ایفا میکند و به نوعی شاید ماهیت گیمپلی در این نبردها نمایان شود. با عنایت به اینکه شما از همان ابتدای کار کنترل یک پاداوان از گروه جدای را به دست میگیرید، در تمامی مبارزات میتوانید از شمشیرهای نورانی دولبه برای شکست و نابودی دشمن استفاده کنید. جالبتر اینکه این شمشیر معروف کاملا قابل تغییر بوده و شما با پیشروی در داستان، گیمپلی و کسب مهارتهای مختلف، میتوانید قدرت و دیگر موارد شمشیر نورانی خود را ارتقا دهید. از طرفی، قابلیت شخصی سازی شاید صرفا به این آیتم محدود نشده و به مرور قسمتهای مختلف ارتقای کاراکتر و قابلیتها برای شما باز شود. البته، شمشیرهای نورانی تنها ابزار برای کشتن دشمنان نیست و کال کستیس به واسطه نیروهای منحصر به فرد خود قادر به نابودی سربازان امپراطور و بدخواهان خواهد بود.
در خصوص ماموریتهای بازی، هنوز اطلاعات جامعی ارائه نشده و امیدواریم که Star Wars Jedi: Fallen Order در کنار روایت قصه یک شوالیه فراری، با استفاده کامل از پتانسیل و گیمپلی خود مراحل متنوع و جذابی را تقدیم بازیکنان کند تا با گذشت زمان، ماموریتها خسته کننده و تکراری به نظر نرسند. مدت زمان گیمپلی بازی نیز همچنان نامشخص است ولی سازندگان بر این باورند که بازیکنان ماجراجویی کوتاهی را دنبال نمیکنند و با توجه به نبود بخش چندنفره آنلاین، بیشک «استار وارز جدای: فالن اوردر» گیمرها را برای یک مدت زمان رضایتبخشی به خود سرگرم خواهد کرد. آنطور که به نظر میرسد، این عنوان از همان ابتدا دارای محتوای کافی بوده و اولویت سازندگان خلق کمپین داستانی غنی و پرمحتوا است که در آینده نیازی به انتشار بستههای الحاقی و محتویات گسترش دهنده نداشته باشد. بر این اساس، ریسپاون اینترتینمنت برنامهای برای عرضه بسته الحاقی برای این بازی در سر ندارد و در حال حاضر با توسعه هر چه بیشتر، چنان کاری میکند که «استار وارز جدای: فالن اوردر» از همان اول کار، به شکل یک اثر کامل و قوی در اختیار هواداران قرار گیرد. هرچند، این تصمیم ممکن است که در آینده دستخوش تغییراتی شود و چه بسا استقبال عالی عاشقان سری جنگ ستارگان، ریسپاون اینترتینمنت را به خلق محتویات اضافه و گسترش کمپین داستانی بازی ترغیب و تشویق کند.
ماجراجویی کال کستیس کوتاه و خسته کننده نیست و بازی کار خود را با محتوای کافی و غنی آغاز میکند.
به طور کلی، Star Wars Jedi: Fallen Order را میتوان از جمله بازیهای مورد انتظار سال 2019 میلادی دانست که توسط تیم حرفهای استودیوی ریسپاون اینترتینمنت در حال توسعه قرار دارد. از آنجا که هنوز تریلرهای متعددی از گیمپلی و محیط بازی منتشر نشده، با قاطعیت تمام نمیتوان از کیفیت نهایی این اثر در زمینههای گوناگونی همچون گرافیک فنی و بصری، طراحی جهان و شخصیت پردازی سخن گفت و موفقیت بی دردسر آن را تضمین کرد. با این حال، شاید پیشتر چندان بهایی به تیم توسعه بازی داده نمیشد، اما بد نیست بدانید که کارگردان سابق سری پرافتخار God of War، آقای استیگ آسموسن (Stig Asmussen)، وظیفه کارگردانی «استار وارز جدای: فالن اوردر» را برعهده گرفته و در کنار کهنه کاران بزرگی نظیر سازندگان سابق مجموعههای پرطرفدار کال آف دیوتی، آنچارتد، متال گیر و بایوشاک روی ساخت بینقص بازی متمرکز شده است. در مجموع، انتظار میرود «استار وارز جدای: فالن اوردر» همانطور که نام برند مشهور جنگ ستارگان را یدک میکشد، به بهترین شکل ممکن تجربه مفرح و هیجان انگیزی را برای بازیکنان رقم زند و به واسطه تجربه کافی ریسپاون اینترتینمنت و اعضای با استعداد حاضر در این استودیو، از تک تک پتانسیلهای بالای سری خود استفاده کند. در کل، بخش داستانی بازی ایده خوبی دارد که با ترکیب هنرمندانه مکانیزمهای مختلف، میتواند همه علاقهمندان به دنیای جنگ ستارگان را عاشق خود کند. البته نباید فراموش کرد که اتخاذ تصمیمهای اشتباه و کم کاری سازندگان میتواند در یک لحظه همه انتظار بازیکنان را نابود کند و شاهد رخداد فاجعه دیگری در این مجموعه محبوب باشیم! فاجعهای که قطعا لطمه جبران ناپذیری را به سری جنگ ستارگان وارد و اعتبار آن را برای چندین بار پی در پی، خدشه دار میکند.
گفتنی است؛ بازی Star Wars Jedi: Fallen Order در روز ۲۴ آبان ماه سال جاری (۱۵ نوامبر سال میلادی ۲۰۱۹) روی پلتفرمهای ایکسباکس وان، پلیاستیشن ۴ و رایانههای شخصی مبتنی بر سیستم عامل ویندوز منتشر خواهد شد. باید منتظر ماند و دید که این عنوان تا چقدر در ارائه تجربه بخشی از دنیای جنگ ستارگان موفق عمل خواهد کرد.
در حال حاضر، امکان پیش خرید بازی از طریق فروشگاههای رسمی از جمله ایکسباکس لایو، پلیاستیشن استور و اوریجین فراهم شده و شما میتوانید یکی از نسخههای استاندارد و دیلاکس بازی را به ترتیب با قیمتهای 59.99 و 69.99 دلار به صورت دیجیتالی خریداری کنید. نسخه دیلاکس از حیث محتوای بازی تفاوتی با نسخه استاندارد ندارد و فارغ از ارائه یکسری تجهیزات ظاهری و لباسهای اضافی به خریداران، شامل فایلهایی است که برخی از بخشهای پشت صحنه روند ساخت بازی را به نمایش میگذارد. در نظر داشته باشید که با پیش خرید هر کدام یک از دو نسخه مذکور، چندین پوشش متنوع به همراه تجهیزات ظاهری شمشیر نورانی و ربات همراه به نام BD-1 در زمان انتشار بازی در دسترس شما قرار خواهد گرفت.
در پایان، دیدگاه شما در رابطه با بازی Star Wars Jedi: Fallen Order چیست؟ شما چه انتظاراتی از نسخه بعدی سری جنگ ستارگان دارید؟ به نظر شما، آیا این عنوان با وجود نبود بخش چندنفره آنلاین و تمرکز روی روایت داستان یک شوالیه فراری میتواند موفقیت بزرگی را در کارنامه سری جنگ ستارگان رقم بزند؟ دیدگاههای شخصی خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید