برگزیده
Wednesday
بازی The Last of Us Remake

بازی The Last of Us Remake: بررسی احتمالات و دلایل لغو پروژه!

انحصاری‌گرایی بیش از حد سونی؟

1%
  • 0/10
بازی The Last of Us Remake: بررسی احتمالات و دلایل لغو پروژه! ۰ ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ اخبار بازی کپی لینک

گروه Visual Arts Service Group قصد ساخت بازی The Last of Us Remake را داشته‌اند اما حدود دو سال پیش توسط سونی از این کار منع شدند تا روال کار این عنوان دست استودیو ناتی داگز (Naughty Dogs) بماند.



در واقع این گروه که در شهر سن دیگو (San-Diego) فعالیت داشته‌اند، هنگام ساخت بازی‌های انحصاری سونی بیشترین کمک را به تمامی استودیوهای زیرمجموعه این شرکت کرده و به نحوی حکم قهرمانان ناشناخته‌ای را دارند که پشت صحنه بوده و در آخر هیچ چیز به اسم آن‌ها تمام نشده است. به همین منظور، طبیعی به نظر می‌رسد که روزی قصد داشته باشند تا یک پروژه را خود به کلی مدیریت کنند تا اینکه کار ناتمام بازی‌های دیگر استودیوها مانند Uncharted و Spider-Man را تکمیل کنند.



در سال ۲۰۰۷ مایکل مامبوئر (Micheal Mumbauer) یک تیم ۳۰ نفره را تحت عنوان Visual Arts Service Group تشکیل داد که با مجوز سونی قرار بود تا روی پیشرفت بازی‌های انحصاری این شرکت برای کنسول‌های پلی استیشن کار کنند. با این حال در سال ۲۰۱۳ پروژه ساخت بازی The Last of Us Remake به آن‌ها واگذار شد. یک کار بسیار گسترده و بزرگ که می‌توانست بالاخره این تیم را به جامعه گیمرها معرفی کند تا برای کار خود اعتبار کسب کرده و شناخته شوند.



با این حال، به گفته اعضای این گروه سونی هرگز آن‌ها را به رسمیت معرفی نکرده و برای این پروژه هم حمایت مالی از آن‌ها نکرده تا همه چیز را خود جلو ببرند و کار دشواری را داشته باشند. به نحوی که حتی اسم این گروه و استودیو کاری آن‌ها نیز توسط سونی اعلام نشده بود و سرانجام بازی The Last of Us Remake به دست استودیو اصلی سازنده آن، یعنی ناتی داگ افتاد که هم‌اکنون بسیار شناخته شده و حتی یک سریال از سری The Last of Us را هم در شبکه استریم HBO به زودی پخش خواهد کرد.

گرفتن این پروژه از Visual Arts Service Group به آن‌ها تیر خلاص را زد تا بسیاری از افراد و کارکنان آن به کلی از شرکت سونی خارج شوند و حتی هنگام مصاحبه نیز حرفی را نزنند یا برای ناشناس ماندن درخواست کنند تا نام آن‌ها برده نشود. همچنین نماینده سونی درباره این مسئله هیچ نظری را بیان نکرده تا همه چیز کاملا مخفیانه به حذف این گروه کوچک که ظاهرا نقش بسیار بزرگی را در طراحی نهایی بازی‌های معروف و انحصاری سونی داشته‌اند منجر شود.

شکست خوردن این گروه و در نتیجه اقدام عجیب سونی در حمایت نکردن از آن‌ها، در واقع تنها یک چیز را نشان می‌دهد؛ احتیاط بیش از حد سونی و تمرکز بیش از حد روی استودیوهای حاضر که برای این شرکت کار می‌کنند. بازی‌های انحصاری سونی همیشه موفق بوده‌اند و در این موضوع هیچ شکی وجود ندارد، اما هرچه در موفقیت این عناوین جلو می‌رویم، تیم‌های سازنده بازی‌ها برای این شرکت کمتر و کمتر می‌شوند تا تمرکز اصلی تنها روی چند استودیو خاص باشد و حمایت مالی سونی فقط به گروه‌های خاصی برسد.

استودیوهایی مانند ناتی داگ، سانتا مانیکا (Santa Monica) و گوریلا گیمز (Guerilla Games) برای هر پروژه خود میلیون‌ها دلار خرج می‌کنند که هدف آن‌ها نیز برآورد کردن چند برابر سود این خرج در میزان فروش است و البته همینطور هم می‌شود. بازی‌هایی مانند God of War 2018 و The Last of Us 2 نه‌تنها خود فروش بسیار بالایی را به ثبت رسانده‌اند، بلکه باعث شده‌اند تا سونی قادر به فروش ۱۱۴ میلیون دستگاه پلی استیشن 4 باشد که عملا برای این کمپانی سودی نجومی داشته است!

با این حال تیم رقیب سونی، یعنی مایکروسافت، هرآنچه که در توان دارد در سال‌های اخیر به کار گرفته تا یک اکوسیستم جامع از بازی‌های انحصاری و غیرانحصاری را برای کاربران ایکس باکس فراهم کند. به نحوی که بازیکنان با استفاده از سرویس Xbox Game Pass می‌توانند تنها با پرداخت مبلغی به صورت ماهیانه، به کتابخانه بزرگی از عناوین مختلف دسترسی داشته باشند؛ کاری که درست برخلاف سیاست‌های اخیر سونی بوده و دسترسی بیشتری را برای انتخاب به کاربر می‌دهد.

نه تنها گرفتن بازی The Last of Us Remake بلکه در هفته‌های گذشته خبری منتشر شده بود که مبنی بر آن سونی اعلام کرده که دیگر حتی قصد ساختن بازی‌های کوچک که تنها در کشور ژاپن موفق هستند را هم ندارد. در واقع با این کار بازی‌هایی مانند Gravity Rush و Everybody’s Golf از لیست سونی کنار زده شده و سازندگان آن‌ها نیز دیگر با این شرکت همکاری ندارند تا همه چیز برای آن‌ها به صورت خودمختار به پیش رود و در نتیجه، منحل شوند.

سهل‌انگاری سونی در تلاش دیگر استودیوهای زیرمجموعه که سعی می‌کنند تا با خلق عناوین متفاوت خود به رشد خود و این شرکت کمک کنند حتی باعث شده تا در سال ۲۰۱۹ ساخت دنباله بازی Days Gone نیز به کلی کنسل شود. در آن سال به جای اینکه بازی Days Gone 2 عرضه شود، در واقع سونی تیم استودیو Bend را به دو گروه تقسیم کرد که یکی از آن‌ها به ساخت یک عنوان جدید از ناتی داگ و دیگری به ساخت عنوان دیگری از Uncharted کمک می‌کردند. با این وجود اعضای Bend هرگز با منحل شدن تیم خود راضی نبودند و حتی بسیاری از آن‌ها به کلی از کار با سونی انصراف دادند. درست به مانند اتفاقی که برای بازی The Last of Us Remake و تیم Visual Arts Service Group افتاد تا کارکنان زیادی از این کمپانی بزرگ جدا شوند.

به هر حال تصمیم سونی برای افزایش کیفیت و به حداقل رساندن کمیت در جای خود قابل تحسین است، اما باید در نظر داشت که بسیاری از بازی‌های بزرگ در ابتدا شروعی ساده داشته‌اند و به یکباره مشهور شده‌اند‌. همچنین بازی‌های ساده بسیاری وجود دارند که هزینه ساخت آن‌ها هرگز زیاد نبوده، اما محبوبیت بسیاری را کسب کرده‌اند. با این وجود، حتی تیم Visual Arts Service Group قصد نداشت تا یک عنوان و یا مجموعه جدید را کند، بلکه آن‌ها می‌خواستند تا با بازسازی دوباره یکی از بازی‌های بسیار محبوب این شرکت، با هزینه پایین یک موفقیت بزرگ را نسیب رئیس خود، کمپانی سونی کنند. حال اینکه ساخت بازی The Last of Us Remake تا چه حد فکر درست یا غلطی است، در حال حاضر موضوع بحث نیست، چراکه در ابتدا این گروه قصد داشتند تا حتی اولین عنوان سال ۲۰۰۷ سری Uncharted را بازسازی کنند که البته به طراحی و حمایت مالی بسیاری نیاز داشت و امکان انجام آن نبود. با این وجود شاید ساخت یک Remake می‌توانست نام این گروه را شناخته کند و حتی فروش خوبی را هم به سونی برساند. اما چنان که پیداست، سونی نمی‌خواهد هیچ استودیو دیگری به جز مواردی که خود تایید کرده و سال‌ها نگه داشته، حق تولید بازی انحصاری را داشته باشند.

ساخت بازی The Last of Us 2 Remake می‌توانست برای سونی بسیار سودمند باشد

در زمانی که استودیو ناتی داگ در حال ساخت بازی The Last of Us 2 بود، گروه Visual Arts Service Group نظر خود را به شرکت سونی برای ساخت بازسازی عنوان اول بیان کرده بودند و حتی تایید هم شده بود‌. به نحوی که آن‌ها تا سال ۲۰۱۹ هم به کار خود ادامه داده و حتی بخشی از بازی را آماده کردند تا مدیران تماشا کرده و با توجه به آن، از ادامه کار برای تاسیس یک استودیو جدید حمایت مالی کنند.

این در حالی است که اگر این پروژه به اتمام می‌رسید، حال سونی می‌توانست این بازسازی را همراه با دنباله بازی در یک پکیج خاص به فروش برساند تا حتی سود بیشتری را هم به دست آورد‌. اما طبق یک قاعده کلی، همیشه بازسازی عناوین به دست شرکتی که پیش‌تر نسخه اصلی آن را طراحی کرده شاید گزینه بهتری باشد و سونی هم درست همین تصمیم را گرفت‌. با این وجود لازم به ذکر است که این کار همیشه هم درست نیست، مانند زمانی که استودیو Toys For Bob سه‌گانه محبوب Crash Bandicoot را به جای ناتی داگ بازسازی کرد و فروش بسیار خوبی هم با آن به دست آورد تا حتی عنوان Crash Bandicoot 4 را هم بسازد و عرضه کند!

به هر حال زمان کنسل شدن نهایی ساخت بازی The Last of Us Remake درست زمانی بود که هرمن هالست (Hermen Hulst) که مدیر سابق استودیو گوریلا گیمز بود، به عنوان مدیر عامل تمامی استودیوهای شرکت سونی انتخاب شد و اظهار کرد که ساخت این عنوان بسیار هزینه‌بر است. از طرفی این گفته درست به نظر می‌رسد، چراکه جذب تیم جدید و ساخت یک استودیو مجزا خود بسیار گران خواه بود، اما نکنه قابل توجه اینجاست که این Remake برای کنسول پلی استیشن 5 در نظر گرفته شده بود و این کار به یک موتور گرافیکی جدید و اعضای بیشتر برای همکاری نیاز داشت که خود هم وقت بیشتر و هم حمایت مالی بیشتری را لازم دارد.

با این حال چراغ سبز برای ساخت این بازی داده شد، اما دقیقا در سال ۲۰۱۹ و زمانی که این گروه قصد ساخت اولین پروژه خود را داشتند، بازی The Last of Us 2 به تاخیر افتاد و سونی از Visual Arts Service Group درخواست کرد تا برای رفع این تاخیر و ساخت هرچه سریع‌تر بازی به استودیو ناتی داگ کمک کند. کاری که باعث می‌شد تا پروژه خود این سازندگان مدت‌ها به تاخیر افتاده و حتی توسط سونی فراموش شود.

با این حال هنگامی که آن‌ها به ساخت و طراحی The Last of Us 2 کمک می‌کردند، این وعده از سوی ناتی داگ داده شد که اعضای این استودیو پس از اتمام کار این بازی به سرعت برای کمک به ساخت The Last of Us Remake به تیم Visual Arts Service Group ملحق خواهند شد. حتی گفته شده بود که برخی طراح‌هایی که در گذشته عنوان اصلی The Last of Us را ساخته بودند نیز به این تیم اضافه می‌شوند تا همه چیز درست همانطور که باید به پیش برود. با این وجود، پس از اتمام ساخت The Last of Us 2 و عرضه آن، سونی باز هم همه چیز را به روال سابق بازگردانی کرد تا ناتی داگ وظیفه طراحی Remake را داشته باشد و تیم Visual Arts Service Group هم درست به مانند گذشته، تنها در خدمت دیگر استودیوها باشند تا اینکه خود رهبری ساخت یک عنوان را بر عهده بگیرند.

به هر حال بازی The Last of Us Remake تخت عنوان پروژه TIX هم‌اکنون در استودیو ناتی داگ در حال ساخت و طراحی با کمک افرادی است که از تیم Visual Arts Service Group هنوز هم باقی مانده‌اند. اما اینکه آینده افرادی که از این گروه جدا شده‌اند چه خواهد شد و در کدام استودیوها مشغول به همکاری می‌شوند، هنوز مشخص نیست.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments