بازی League of Legends

معرفی و بررسی تغییرات پری‌سیزن ۲۰۲۱ بازی League of Legends

ورود لیگ آو لجندز به سطح جدیدی از بازی‌های موبا

معرفی و بررسی تغییرات پری‌سیزن ۲۰۲۱ بازی League of Legends رسول خردمندی ۰ ۲۲ آبان ۱۳۹۹

بازی League of Legends تا به این لحظه ۱۰ فصل را پشت سر گذاشته و کمپانی رایت گیمز (Riot Games) تمام تلاش خود را برای جذب حداکثری مخاطب در این سال‌ها به کار گرفت. حال پس از پایان یافتن فصل دهم، با آپدیت بزرگی روبه‌رو شدیم که قرار است در ادامه به معرفی و بررسی‌اش بپردازیم.

اصطلاح پری‌سیزن (PreSeason) به این معناست که بازی با یک آپدیتی طرف حساب خواهد شد که به نوعی گیمرها را برای شروع فصل بعدی آماده می‌کند. در پری‌سیزن ۲۰۲۱ بازی League of Legends تغییرات بسیار زیادی را شاهد هستیم و همان‌طور که رایت گیمز قول داده بود، بازی آنچنان تغییرات چشمگیری پیدا کرده که باید روی عناصر جدید بازی به دقت مطالعه کرد. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی تغییرات، به صورت خیلی مختصر و مفید درباره‌ی سودمند بودن یا نبودن المان‌های جدید نیز بحث کنیم.

آیتم‌های جدید League of Legends

از آنجایی که چمپیون‌های جدیدی به بازی League of Legends در این چند سال اخیر اضافه شده، آیتم‌های قدیمی به نوعی کارکرد خود را از دست داده و گیمرها از برخی آیتم‌ها سواستفاده یا به اصطلاح Abuse می‌کردند. این‌گونه شد که رایت گیمز در درجه‌ی اول تعداد زیادی از آیتم‌های قدیمی بازی لیگ آو لجندز را مثل «لیاندری تورمنت» حذف کرد. سپس آیتم‌های جدیدی را در این پری‌سیزن معرفی کرده که به‌طور کلی سبک بازی را تغییر می‌دهد. آیتم‌های جدید رسما فازِ سبک بازی لیگ آو لجندز را دگرگون کرده که در بخش نقد و بررسی بیشتر درباره‌ی آنها صحبت می‌کنیم. رایت گیمز در پری‌سیزن ۲۰۲۱ آیتم‌های میتیک (Mythic) را معرفی کرده که به نوعی استراتژی کلی بازی را تغییر می‌دهد.

آیتم‌های میتیک (Mythic items) در بازی League of Legends چیست و چه کارکردی دارد؟

آیتم‌های میتیک، یک کانسپت و مفهوم کاملا جدیدی در بازی لیگ آو لجندز محسوب می‌شود. شما در هر مسابقه تنها می‌توانید یک آیتم میتیک را برای چمپیون خود خریداری کنید. آیتم‌های میتیک می‌توانند روی سایر هم‌تیمی‌ها نیز اثراتی داشته باشند. بر طبق یک قانون نانوشته طبیعی است که هر اندازه قیمت یک آیتم بیشتر باشد، اثرات بیشتری به صورت پسیو (passive) روی دیگران خواهد گذاشت. آیتم‌های میتیک در حال حاضر گران‌قیمت‌ترین آیتم‌های بازی است و به همین دلیل بستن این آیتم روی چمپیون شما وقت‌گیر خواهد بود. رایت گیمز با این نیت آیتم‌های میتیک را روی کار آورده تا بازی تا دقایق آخر نیز قابل پیش‌بینی نباشد. برای مثال اگر ADC تیم شما به نوعی یک فیدر تمام عیار باشد، اگر بخت با او یار باشد با بستن یک آیتم میتیک درست و حسابی می‌تواند ورق را برگردانده و باعث پیروزی تیمش در دقیقه‌ی نود شود.

طراحی مجدد سیستم Shop

سیستم شاپِ بازی با این‌که نیازی به تغییرات خاصی نداشت، رایت گیمز طی یک حرکت آوانگاردی، کلِ سیستم شاپ را مجدد از نو طراحی کرد. محیط کاربری در این بخش از لحاظ بصری به مراتب چشم‌نوازتر از گذشته شده اما تا به این نوار ابزار جدید عادت کنیم، احتمالا خیلی طول می‌کشد. سیستم شاپ دارای سه سربرگ است که در ادامه هر کدام از آنها را به ترتیب توضیح می‌دهیم:

سربرگ Recommended Items

این سربرگ متعلق به افرادی است که هیچ ایده‌ای از بازی موبا ندارند. البته بازی در گذشته نیز یک بخش ریکامند داشته، اما در سیستم جدید این راهنمایی‌ها به مراتب ساده‌تر از گذشته شده‌اند. از مزیت‌های این سربرگ می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

بهینه‌سازی سیستم پیشنهاد

در مقایسه با نسخه‌ی قدیمی بخش شاپ، در بخش جدید پیشنهادهای بهتری ارائه می‌شود. اما شاید بپرسید مبنای پیشنهادهای جدید چیست؟ سیستم شاپِ بازی، آیتم‌هایی را که دیگران روی چمپیون‌هایشان می‌بندند را رصد کرده و بر اساس انتخاب دیگر بازیکن‌های حرفه‌ای، سیستم ریکامند هوشمند و بهینه‌‌یافته‌تری را به گیمر تازه‌وارد ارائه می‌دهد.

افزایش قدرت تمرکز

در گذشته در حین نبرد، یک ذهن‌تان به این مسئله معمولا مشغول بود که «باید چه آیتم جدیدی بچینم تا پیروز نبرد بشم؟». در سیستم جدید شما می‌توانید خیلی سریع‌تر و با خیالی آسوده‌تر انتخاب کنید باید چه آیتم جدیدی را خریداری کنید.

ارائه‌ی استراتژی‌های متنوع

سربرگ ریکامند شما را مجبور نمی‌کند که حتما یک آیتم را برای پیشبرد بازی خریداری کنید. بازی به شما چند آیتم معرفی می‌کند و این شما هستید که انتخاب می‌کنید آیا برای مثال آیتم تورن‌مِیل به درد مقابله با چمپیونی به اسم Nasus می‌خورد یا راندوئین. بازی صرفا پیشنهاددهنده است و شما تعیین‌کننده‌ی استراتژی برای مدیریت نبرد هستید. رایت گیمز دیگر چیزی را به شما مثل گذشته تحمیل نمی‌کند.

آنالیزهای حرفه‌ای

برای راحتیِ کار و آموزش سریع‌تر به تازه‌واردها، معمولا در زیر هر آیتم در بخش سربرگِ ریکامند توضیحی داده می‌شود که فلان آیتم برای مقابله با یک سری چمپیون، قدرتمند ظاهر می‌شود. قبلا این پروسه‌ی آموزش به بازیکن‌های نوب که چه آیتمی برای چه افرادی کارآمد است، روی دوشِ بازیکن‌های باتجربه‌ی لیگ آو لجندز می‌افتاد و نکته‌ی جالب اینجا بود که بازیکن‌های نوب زیرِ بارِ حرف بازیکن‌های دیگر نمی‌رفتند و با لجاجت با بستن آیتم‌های اشتباه باعث شکست تیمی می‌شدند. خوشبختانه رایت گیمز رویکرد صحیحی را حداقل از این بابت در پیش گرفت.

سربرگ All Items

اگر از بازیکن‌های قدیمی بازی League of Legends هستید، سربرگ ریکامند احتمالا چندان به کار شما نمی‌آید. به همین ترتیب بهتر است در حین بازی از سربرگ All Items استفاده کنید. در واقع این سربرگ درست همان سیستم شاپِ قبلی بازی است که از طراحی UI بهتری بهره می‌برد. البته امکانات جدیدی مثل گزینه‌ی Popular و Tier به بازی اضافه شده که می‌توانید آنها را نادیده بگیرید. از مزیت‌های این سربرگ می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

مشاهده تمامی آیتم‌ها در یک صفحه‌ی واحد

شما تمامی آیتم‌ها را در یک صفحه خواهید دید. همان‌طور که اشاره کرده‌ایم، این ویژگی برای بازیکن‌های حرفه‌ای به شدت کارآمد خواهد بود و با چند کلیک ساده، سریع به آیتم مورد نظر خود دسترسی پیدا می‌کنند.

طبقه‌بندی اصولی و درست

در گذشته به این شکل بود که شما روی یک آیتمِ بیسیک در شاپ کلیک می‌کردید تا گزینه‌های موجود برای بستن آیتم‌های قوی‌تر به نمایش کشیده شود. رایت گیمز در سیستم جدید کاری کرده تا تمامی آیتم‌ها به صورت اصولی رده‌بندی شوند و گیمرها پس از چند مرتبه بازی کردن، به تدریج حافظه‌ی تصویری آنها قوی‌تر شده و با بالا آوردن شاپ به صورت ذهنی مطلع هستند که برای مثال «گوئینسو ریج‌بلید» در کدام قسمت قرار دارد.

معرفی المانی به اسم ابیلیتی هِیست (Ability Haste)

رایت گیمز در پری‌سیزن ۲۰۲۱ بازی League of Legends رسما با متغیری به اسم Cooldown Reduction یا همان CDR خداحافظی کرده و المان جدیدی به اسم ابیلیتی هیست را معرفی می‌کند که در واقع نسخه‌ی بهبودپیداکرده‌ی همان CDR محسوب می‌شود اما شاید بپرسید CDR‌ چیست؟

CDR در بازی League of Legends چیست و المان Ability Haste چه تفاوتی با CDR دارد؟

CDR همان‌طور که از نامش پیداست، مدت زمانی که پس از استفاده‌ از یک ابیلیتی باید منتظر بمانید تا مجدد فعال شود را کاهش می‌دهد. این ویژگی در گذشته با بستن آیتم‌هایی مثل «لودن اکو» یا استفاده از «بلو باف‌»ها و همچنین تنظیم یک Rune مثل المان Transcendence امکان‌پذیر بود. با این حال حداکثر ظرفیت CDR‌ روی ۴۰ درصد تعریف می‌شد اما اگر بازیکن از Rune پرکاربردی به اسم Cosmic Insight استفاده می‌کرد، این عدد به ۴۵ درصد افزایش پیدا می‌کرد. ویژگی CDR برای چمپیون‌های ساپورت به شدت سودمند است؛ چراکه با یک حساب سرانگشتی می‌توانید محاسبه کنید که اگر سی‌دی‌آر روی ۱۰ درصد باشد، شما یازده درصد بیشتر یک مهارت را اجرا می‌کنید و اگر سی‌د‌ی‌آر روی ۴۰ درصد باشد، ۶۶ درصد بیشتر. در این حالت چمپیون‌های ساپورت مثل Lux، Morgana و حتی Lulu به یک هیولایی تبدیل می‌شدند که حریف مقابل بدون داشتن اساسینِ درست و حسابی محکوم به شکست خواهد بود.

ویژگی Ability Haste عملکرد خیلی منعطف‌تری نسبت به CDR‌ از خود نشان می‌دهد؛ چراکه مدل خطی‌تری را برای ارتقای قدرت چمپیون ارائه می‌دهد

ویژگی Ability Haste عملکرد خیلی منعطف‌تری نسبت به CDR‌ از خود نشان می‌دهد؛ چراکه مدل خطی‌تری را برای ارتقای قدرت چمپیون ارائه می‌دهد. به زبانی ساده‌تر اگر ۱۰ ابیلیتی هیست داشته باشید، شما ده درصد بیشتر و اگر این رقم به ۲۰ درصد برسد، شما ۲۰ درصد بیشتر مهارت‌هایتان را اجرا خواهید کرد. به‌طور کلی با روی کار آمدن ابیلیتی هیست، هر اندازه که این المان را بیشتر کنید، دقیقا همان مقدار اثربخش خواهد بود و بازی طبق فرمول پیچیده‌ی CDR به جلو پیش نمی‌رود. خبر خوب این‌که هیچ محدودیتی روی مقدار ابیلیتی هیست نیست؛ در صورتی‌‌که همان‌طور که گفتیم CDR روی حداکثر ۴۵ درصد بسته می‌شد.

نقد و بررسی پری‌سیزن ۲۰۲۱ بازی League of Legends

در زمان نگارش این مقاله، تمامی تغییرات بارز در مواردی بود که پیش‌تر به آن اشاره کردیم. رایت گیمز با این نیت تدابیر چشمگیری را در بازی League of Legends اندیشیده تا هم طیف مخاطبین بیشتری به بازی‌های موبا جذب شوند و هم گیمرها تجربه‌ی لذتبخش‌تری را در مسابقات آنلاین کسب کنند. سوال اینجاست آیا تغییرات پری‌سیزن، آن هم تغییراتی که اساس و شالوده‌ی بازی را به طور کلی دگرگون کرده، بدون عیب و ایراد است؟ در ادامه به صورت مختصر چند نقد به سیستم جدید بازی وارد می‌کنیم. لازم به ذکر است که این نقد، بر اساس تجربه‌ی چند ساعته‌ی نگارنده است که از سیزن سوم بازی League of Legends تا به امسال به صورت مداوم پای این بازی وقتش را صرف کرده.

جایی برای تانک‌ها نیست!

در مسابقات لیگ آو لجندز یکی از معضلات همیشگی در این موضوع است که بازیکنی که باید ساپورت باشد، بیشتر تمایل دارد تا یک چمپیون مِیج (Mage) را بردارد تا این‌که به سمت استفاده از تانک برود. رایت گیمز چند سال تلاش کرد تا تانک‌ها را بهینه‌‌تر کند اما این اواخر، یعنی درست از زمانی که چمپیون پایک (Pyke) معرفی شد، رسما رایت گیمز از تلاش‌های خود دست کشید و به‌جای خلاف آب شنا کردن، تلاش کرد تا همسو با تمایل عموم جامعه، ساپورت‌ها را به ابزاری قدرتمند تبدیل کند تا به نوعی ADC دست و پاچلفتیِ تیم را به نوعی Carry کند. در پری‌سیزن شاهد هستیم با این‌که ابیلتی هیست روی کار آمد، آیتم‌های جدید رسما کاری کرده‌اند تا مجدد تانک‌ها در برخورد با ساپورت میج‌ها دچار چالش شوند.

به احتمال زیاد در به‌روزرسانی‌های جدیدتر شاهد قدرت‌ گرفتن تانک‌ها خواهیم بود؛ چراکه در حال حاضر میج‌های هیلر مثل سونا، کارما و چمپیون جدیدی به اسم سرافین علاوه بر قدرت هیل، مقدار زیادی آرمور و مجیک رسیست به علت آیتم‌های جدید پیدا می‌کنند. به همین دلیل استراتژی‌های قبلیِ بازی که صرفا باید ADC را ابتدا مورد هدف قرار داد، دیگر جوابگو نیست. اساسین‌ها نیز در اوایل بازی چندان قدرت مانور ندارند. به همین دلیل تانک‌ها در نیمه‌ی ابتدایی بازی به شدت تحت فشار هستند و بازیکن‌های ساپورت احتمالا از این مسئله شاکی خواهند شد!

آیتم‌های میتیک؛ یک چالش مهم

آیتم‌های میتیک رسما روند استراتژی چیدن بازی را عوض کرده و در حال حاضر هر فردی که بتواند زودتر به آیتم میتیک برسد، بازی را به نوعی پیروز شده؛ چراکه آیتم میتیک یعنی قدرت بیشتر و به تبع، مقدار پوش (Push) بیشتر. اگر بازیکن با control ward لِین خود را ایمن کند، با امنیت کامل و بدون ترس از جانگلر حریف پوش می‌دهد. بازیکن حریف نیز برای بستن آیتم به گلد نیاز دارد و به علت پیشروی تمام عیارِ دشمنش نمی‌تواند این کار را انجام دهد. پس همان‌طور که گفتیم فردی که بتواند زودتر به آیتم میتیک برسد رسما بازی را پیروز شده؛ مگر این‌که جانگلر در لِین موردنظر کمپ کند تا مقدار Bounty را از حریف خود استخراج کند که استراتژی جالبی به نظر نمی‌رسد چون جانگلر علنا باید از خیرِ فارم خود بگذرد!

اساسین‌ها؛ کابوس روز و شب بازیکن‌ها!

پری‌سیزن ۲۰۲۱ رسما بهشت اساسین‌های بازی League of Legends است! کافیست به یک نحو اساسینِ یک تیم بتواند چند فقره کیل بگیرد. دقیقا در این زمان است که کابوسِ تیم مقابل شروع می‌شود. در چند بازی‌ای که تجربه کرده‌ام، اساسین‌ها با یک KDA فضایی بازی را به اتمام می‌رساندند! رایت گیمز قطعا با نِرف کردن آیتم‌ها از این بابت کاری خواهد کرد که بتوان اساسین‌ها را نیز قلع و قمع کرد. البته رلِ اساسین‌ها از همان قدیم‌الایام نیز مشکل داشته و آیتم‌های لتالیتی (Lethality) موجود در بازی واقعا نیاز به یک بررسی و بازنگری جدی دارد.

چوب پنبه‌ای به اسم ADC که قرار است کریر بازی باشد!

اعتراضات گسترده‌ای نسبت به این موضوع شده که ADC در سیزن‌های نه و ده اصلا بالانس درستی ندارند. ADC قرار است بیشترین دمیج را داشته و به نحوی پوشِر اصلی بازی باشد. با این حال نه آرمور درست و حسابی دارد و نه مجیک رسیستِ قابل توجهی. آیتم «گاردین انجل» نیز به درد بستن در اواخر بازی می‌خورد و نمی‌توان در ابتدای بازی از خیر آیتم‌های دمیج گذشت و در درجه‌ی اول گاردین انجل بست. به همین دلیل در اکثر بازی‌های موبا تمام تمرکز روی این استراتژی است که ADC تیم حرف را باید ابتدا از پا درآورد.

در پری‌سیزن اتفاقی که افتاده، ADC خیلی راحت‌تر از گذشته از پا درمی‌آید؛ یعنی علنا بازیکن ADC بخت‌برگشته به اصطلاح وان شات (One-shot) می‌شود! چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟ چون برای مثال در خط وسط، چمپیون مید لِینر تیم‌تان فید می‌دهد و جانگلر هم کار خاصی نمی‌کند. در این سناریو، مید لِین حریف به سمت پایین نقشه آمده و با یک دابل کیل، قدرت خود را بیشتر از قبل می‌کند. در این حالت ADC هیچ گناهی ندارد و حتی اگر زیر تاور هم بایستد، به لطف آپدیت پری‌سیزن ۲۰۲۱ رسما وان‌شات می‌شود. در سیزن ده حداقل شانس زنده ماندن وجود داشته اما به همان دلایلی که درباره‌ی اساسین‌ها اشاره کرده‌ایم، به نظر می‌رسد ADCها در سیزن آینده مظلوم‌ترین نقش را برعهده خواهند گرفت.

نظر شما چیست؟ آیا از تغییرات پری‌سیزن ۲۰۲۱ بازی League of Legends راضی هستید؟ نظر و تجربه‌ی ارزنده خود را با ما و دیگر مخاطبین سایت سرگرمی به اشتراک بگذارید.


نظرات

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا