بیوگرافی هیدتاکا میازاکی

بیوگرافی هیدتاکا میازاکی

پدر سولز لایک

1%
  • 0/10
بیوگرافی هیدتاکا میازاکی ۰ ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ مقالات جانبی (گیم) کپی لینک

هیدتاکا میازاکی (Hidetaka Miyazaki) کارگردان، دیزاینر و نویسنده‌ی ژاپنی است که برای خلق بازی‌هایی مانند سری دارک سولز و بلادبورن شناخته می‌شود. با توجه به انتشار اثر جدید این کارگردان پر طرفدار یعنی بازی الدن رینگ در این مقاله به بیوگرافی هیدتاکا میازاکی می‌پردازیم و آثار او را مرور می‌کنیم.

همه چیز از بازی Ico شروع شد

هیدتاکا میازاکی در اواسط دهه‌ی هفتاد میلادی (تاریخ تولد دقیق او مشخص نیست) در استان شیزوئوکای کشور ژاپن در خانواده‌ای بسیار فقیر به دنیا آمد. او از همان کودکی علاقه‌ی زیادی به خواندن مانگا و کتاب‌های مختلف خصوصا در ژانر فانتزی داشت اما به دلیل مشکلات مالی خانواده نمی‌توانست کتاب‌های چندانی بخرد و به کتابخانه‌ها متوسل می‌شد.

سطح کتاب‌های موجود در کتابخانه معمولا بالاتر از سواد میازاکی بود و او به اجبار بخش‌هایی که برایش نامفهوم بود را با تخیل خود پر می‌کرد؛ کاری که تاثیر آن را در بازی‌های میازاکی و رویکرد روایی او به وضوح قابل مشاهده است. همچنین خودش اذعان داشته که مهارت زیادی در روایت مستقیم داستان ندارد و این موضوع یکی دیگر از دلایل اتخاذ چنین رویکردی از سوی او در بازی‌هایش بوده است.

این بازی‌ساز محبوب ژاپنی پس از دریافت مدرک علوم اجتماعی از دانشگاه کیئو به شرکت اوراکل رفت و به عنوان حسابدار شروع به کار کرد. او اندکی پس از این ماجرا به طور اتفاقی و در ملاقات با یکی از دوستانش به تجربه‌ی بازی Ico ساخته‌ی فومیتو اوئدا نشست. میازاکی پس از تجربه‌ی این بازی متحول شد و تصمیم به ورود به عرصه‌ی بازی‌سازی گرفت. در واقع بازی Ico پتانسیل مدیوم ویدیو گیم را برای میازاکی نمایان کرد و او را به این راه کشاند.

ورود میازاکی به استودیوی فرام‌سافتور

میازاکی تا آن زمان تجربه‌ای در این صنعت نداشت و همین موضوع کار را برای این گیم دیزاینر جوان برای ورود به این صنعت سخت‌تر از قبل کرده بود اما او بالاخره در سال ۲۰۰۴ موفق شد تا در استودیوی فرام‌سافتور (FromSoftware) استخدام شود. اولین پروژه‌ی او کار روی بازی Armored Core: Last Raven به عنوان Game Planner بود. این بازی در سال ۲۰۰۵ برای پلی‌استیشن ۲ و PSP عرضه و نمرات نه چندان بالایی را کست کرد.

او در ادامه به عنوان کارگردان روی بازی Armored Core 4 و دنباله‌ی آن با پسوند For Answer کار کرد. استودیوی فرام‌سافتور هم زمان با این سری، روی یک پروژه‌ی فرعی دیگر که اثری اکشن نقش‌آفرینی با المان‌های فانتزی بود، کار می‌کرد. این پروژه در وضعیت چندان خوبی قرار نداشت و میازاکی از این فرصت برای پیاده سازی ایده‌هایش استفاده کرد. او در این باره می‌گوید:

با خودم فکر کردم که اگر بتونم از یه راهی کنترل بازی رو توی دستام بگیرم، می‌تونم اون رو تبدیل به هر چیزی که می‌خوام بکنم. در هر حال اگر شکست می‌خوردم هم برای کسی مهم نبود چون این پروژه از قبل شکست خورده بود.

اولین قدم‌های میازاکی در خلق سبکی جدید

این بازی‌ساز از فرصت بوجود آمده استفاده کرد و به عنوان کارگردان به پروژه‌ای که امروز با نام Demon’s Souls می‌شناسیم، ملحق شد. چند ماه بعد اولین دموی بازی در نمایشگاه Tokyo Game Show در دسترس قرار گرفت اما بازخوردهای بازیکنان بر خلاف انتظارات کارگردان بود و بسیاری با سختی بیش از حد بازی مشکل داشتند. همچنین شوهی یوشیدا رییس سابق سرگرمی‌های تعاملی سونی نیز پس از تجربه‌ی بازی Demon’s Souls از آن به عنوان اثری بد یاد کرد. البته یوشیدا چند سال بعد حرف خود را پس گرفت و به تصمیمات اشتباه خود حول محور این بازی اعتراف کرد.

بازی Demon’s Souls در نهایت اوایل سال ۲۰۰۹ به صورت انحصاری برای PS3 در ژاپن عرضه و با استقبال بسیار کمی از سوی گیمرها روبه رو شد. سونی از وضعیت فروش بازی رضایت چندانی نداشت و از این رو وظیفه‌ی نشر جهانی بازی را به باندا نامکو واگذار کرد. بر خلاف ژاپن در غرب از بازی استقبال خیلی خوبی به عمل آمد و فروش نسبتا خوبی را تجربه کرد.

داستان بازی Demon’s Souls در سرزمین بولتاریا جریان دارید. بازیکن در طول بازی وظیفه دارد تا شیاطینی که پس از سال‌ها بیدار شده‌اند را از بین برده و بولتاریا را نجات دهد. نسخه‌ی ریمیک این بازی توسط استودیوی Bluepoint Games سال گذشته و همزمان با عرضه‌ی کنسول جدید سونی به بازار عرضه شد و بازخوردهای بسیار خوبی از سوی گیمرها دریافت کرد. در حال حاضر میانگین نمرات نسخه‌ی ریمیک این بازی در وب‌سایت متاکریتیک برابر با ۹۲ است.

هیدتاکا میازاکی
هیدتاکا میازاکی در کنار فومیتو اوئدا

میازاکی و خلق سری دارک سولز

استودیوی فرام‌سافتور پس از موفقیت بازی Demon’s Souls قصد ساخت دنباله‌ی این بازی را داشت اما حق مالکیت آن در دستان سونی بود که تمایل چندانی به این کار نداشت. از این رو هیدتاکا میازاکی کارگردانی و تهیه کنندگی بازی Dark Souls را بر عهده گرفت که دنباله‌ی معنوی دیمن سولز محسوب می‌شود و شباهت‌های زیادی با آن در همه‌ی اجزای خود از جمله گیم‌پلی دارد.

همان طور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم، میازاکی از همان کودکی علاقه‌ی زیادی به مطالعه داشته و تاثیر این مطالعات در کارهای او به وضوح قابل مشاهده است. او در خلق جهان دارک سولز از اساطیر ملل مختلف از جمله یونان و ژاپن الهامات زیادی گرفته است. این بازی‌ساز ژاپنی همچنین علاقه‌ی زیادی به معماری اروپایی و سازه‌های دوره‌ی رنسانس دارد و بسیاری از مکان‌های درون بازی از جمله آنور لاندو را بر اساس مکان‌های واقعی این دوره در بازی پیاده سازی کرده است.

بازی Dark Souls 1 در سال ۲۰۱۱ برای ایکس باکس ۳۶۰ و PS3 و یک سال بعد برای رایانه‌های شخصی با پسوند Prepare To Die Edition عرضه شد و توانست موفقیت‌های زیادی را کسب کند. بسیاری از بازیکنان از سختی بیش از حد بازی ناراضی بودند اما کارگردان بازی بر این عقیده بود که فائق آمدن بر چالش‌های بازی، حس رسیدن به پیروزی و دستاوردی بزرگ را به بازیکن القا خواهد کرد.

دارک سولز در کنار تاثیر غیر قابل انکار و عظیمی که روی صنعت ویدیو گیم داشت، آغازگر موج جدیدی از بازی‌های نقش‌آفرینی بود که با عنوان سولزلایک شناخته می‌شوند. بعد از موفقیت این بازی، سونی برای ساخت یک عنوان انحصاری جدید با استودیوی فرام‌سافتور وارد همکاری شد. همزمان با این اتفاق، توسعه‌ی دنباله‌ی دارک سولز نیز در برنامه بود اما هیدتاکا میازاکی بر خلاف نسخه‌ی اول کارگردانی آن را بر عهده نداشت و صرفا نظارتی کلی روی پروژه داشت.

او در عوض کارگردانی بازی Bloodborne را بر عهده گرفت که اثری متفاوت در کارنامه‌ی این بازی‌ساز محبوب محسوب می‌شود. در ساخته‌های قبلی او، رویکرد تهاجمی در مبارزات چندان کارساز نبود و بازیکنان ابتدا به دفاع و بعد حمله ترغیب می‌شدند اما در بازی Bloodborne با گیم‌پلی سریع‌تری مواجه می‌شویم که با المان‌ها و مکانیک‌های مختلف بازیکن را به سوی تصمیمات و حرکات سریع‌تر سوق می‌دهد.

سیستم Rally نمونه‌ای از این مکانیک‌ها است که به بازیکن اجازه می‌دهد تا با حمله در فاصله‌ی کوتاهی پس از دریافت ضربه برای پس گرفتن بخشی از نوار سلامتی از دست رفته‌ی خود تلاش کند. این سیستم باعث شده تا ریسک و پاداش گیم‌پلی بازی وارد مرحله‌ی جدیدی شود و همچنین تناسب جالبی با شخصیت اصلی بازی یعنی هانتر دارد که گوشه‌ای از نبوغ میازاکی در بازی‌سازی را نشان می‌دهد.

بازی Bloodborne در شهر یارنام جریان دارد که اتمسفر و فضای گوتیک آن با الهام از رمان دراکولا اثر برام استوکر خلق شده است. بازیکنان در نقش هانتر به این شهر سفر می‌کنند تا دلیل و راه درمان یک بیماری را پیدا کنند و در این راه باید با هیولاهای مختلف مبارزه کنند. بازی Bloodborne در سال ۲۰۱۵ به صورت انحصاری برای کنسول PS4 عرضه و مانند آثار قبلی میازاکی با استقبال بسیار خوب منتقدین و گیمرها همراه شد. همچنین هیدتاکا میازاکی پس از ده سال کار در استودیوی فرام‌سافتور به عنوان رییس آن انتخاب شد.

میازاکی و تکامل سولزلایک

این کارگردان محبوب پس از کار روی بلادبورن قصد داشت تا دوباره سری به سری سولز بزند و از این رو کارگردانی سومین نسخه‌ی دارک سولز را بر عهده گرفت. بازی Dark Souls 3 در سرزمین Lothric جریان داشت؛ جایی که اولین آتش در حال خاموشی و عصر تاریکی در شرف آغاز بود. بازیکن در نقش Ashen One باید با انجام کارهای مختلف از جمله شکست دادن اربابان سیندر جلوی این اتفاق را بگیرد.

بازی Dark Souls 3 در سال ۲۰۱۶ برای کنسول‌های نسل هشتم و رایانه‌های شخصی عرضه و فروش بسیار خوبی را تجربه کرد. همچنین این بازی در مراسم Golden Joystick Awards همان سال، برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازی سال شد. دارک سولز ۳ در دو ماه اول عرضه بیش از ۳ میلیون نسخه و تا اوایل سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰ میلیون نسخه به فروش رسانده که نشان از محبوبیت بالای این سری در میان گیمرها دارد.

پروژه‌ی بعدی میازاکی اثری اول شخص به نام Déraciné بود که با همکاری استودیوی ژاپن سونی و برای PlayStation VR توسعه پیدا کرده بود. این بازی بر خلاف دیگر ساخته‌های فرام‌سافتور با استقبال پایینی روبه رو شد و نمرات نه چندان خوبی را از منتقدین کسب کرد.

جایزه‌ی بازی سال در دستان میازاکی

بازی Sekiro: Shadows Die Twice اثر بعدی هیدتاکا میازاکی بود که تفاوت‌های زیادی با ساخته‌های قبلی او داشت. در سکیرو بر خلاف سری سولز خبری از بخش چندنفره و بسیاری از المان‌های نقش‌آفرینی نبود و در عوض مخفی کاری و قلاب به آن اضافه شده بود. همچنین همان طور که از نام بازی پیدا‌ست، بازیکنان می‌توانستند پس از مرگ به جای بازگشتن به آخرین محل استراحت، بار دیگر خود را احیا کرده و شانس خود را دوباره بیازمایند.

داستان بازی سکیرو در قرن هفدهم و در کشور ژاپن جریان دارد؛ جایی که بازیکن در نقش یک شینوبی به نام Wolf قصد گرفتن انتقام و نجات اربابش را دارد. بازی Sekiro: Shadows Die Twice بار دیگر نبوغ میازاکی و تیمش در ساخت بازی را به رخ کشید و او برای این مهم برنده‌ی جوایز زیادی از جمله جایزه‌ی بازی سال در مراسم The Game Awards 2019 شد. همچنین بازی سکیرو در سال اول عرضه‌ی خود مجموعا بیش از ۵ میلیون نسخه روی کنسول‌های نسل هشتم و رایانه‌های شخصی به فروش رساند.

هیدتاکا میازاکی
بازی Sekiro: Shadows Die Twice در سال 2019 برنده‌ی جایزه‌ی بازی سال در مراسم TGA شد.

طوفان میازاکی با بازی الدن رینگ

اثر جدید هیدتاکا میازاکی و تیمش بازی Elden Ring است که با اختلاف بزرگ‌ترین ساخته‌ی آنها تا به امروز محسوب می‌شود. او مانند همیشه ابتدا مکانیک‌ها و هسته‌ی اصلی بازی را طراحی و سپس به سراغ خلق جهانی فانتزی پیرامون آن می‌رود. جهان ساخته‌ی جدید او حاصل همکاری با جرج آر. آر. مارتین نویسنده‌ی کتاب‌های نغمه یخ و آتش است. البته مارتین فقط روی پیش زمینه‌ی داستانی و موارد کلی این جهان فانتزی کار کرده و مثل همیشه میازاکی خودش داستان بازی را نوشته است.

بازی Elden Ring اثری جهان باز است که بازیکن را به سفری طولانی و هیجان انگیز در سرزمینی تحت عنوان Lands Between می‌برد. شخصیت اصلی بازی Tarnished نام دارد و در طول بازی باید با جمع کردن تکه‌های حلقه‌ی کهنی که نابود شده، آن را از نو ساخته و تبدیل به Elden Lord شود. گیم‌پلی و داستان بازی شباهت زیادی با سری سولز دارد و مثل همیشه بازیکن را حسابی به چالش می‌کشد.

بازی الدن رینگ در تاریخ ۶ اسفند ۱۴۰۰ (مصادف با ۲۵ فوریه ۲۰۲۲) برای کنسول‌های نسل هشتم و نهم در کنار رایانه‌های شخصی عرضه شد. منتقدین به تحسین از بازی پرداختند و آن را یکی از بهترین بازی‌های تاریخ می‌دانند. میانگین نمرات این بازی در وب‌سایت متاکریتیک در حال حاضر برابر ۹۷ است که آن را در جوار بهترین‌های تاریخ قرار می‌دهد. همچنین الدن رینگ از نظر تجاری نیز بسیار موفق بوده و با اختلاف بهترین لانچ را در میان بازی‌های فرام‌سافتور در اختیار دارد. تعداد بازیکنان همزمان بازی Elden Ring در استیم در مقطعی به بیش از ۹۵۰ هزار نفر رسید که عملکردی فوق‌العاده محسوب می‌شود و نشان از محبوبیت بسیار بالای بازی دارد.

پروژه‌های آینده هیدتاکا میازاکی

در حال حاضر هیچ اطلاعاتی از پروژه‌ی بعدی هیدتاکا میازاکی در دسترس نیست و به احتمال زیاد فقط باید منتظر محتویات قابل دانلود الدن رینگ باشیم. هیدتاکا میازاکی برای نزدیک به دو دهه فعالیت در عرصه‌ی بازی‌های ویدیویی افتخارات و جوایز زیادی کسب کرده که از جمله‌ی آنها می‌توان به جایزه‌ی یک عمر دستاورد هنری در مراسم Golden Joystick Awards سال ۲۰۱۸ اشاره کرد.

نظر شما در مورد بازی‌های هیدتاکا میازاکی چیست؟ به نظر شما بهترین اثر او تا به امروز کدام عنوان بوده است؟ نظرات خود را با ما و دیگر خوانندگان این مقاله در وب‌سایت سرگرمی به اشتراک بگذارید.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments