#مهسا_امینی

نام مجموعه FIFA تغییر می‌کند

تصمیم الکترونیک آرتز جدی است!

نام مجموعه FIFA

مدیرعامل الکترونیک آرتز بر این باور است که مجوزهای فدراسیون بین‌المللی فوتبال از رشد سری ورزشی FIFA جلوگیری می‌کند و به دنبال عدم توافق این دو، به احتمال قوی نام مجموعه در آینده‌ی نه چندان دور تغییر خواهد کرد.

بدون هیچ شک و تردیدی، سری فیفا یکی از بهترین و پرمخاطب‌ترین مجموعه‌های ورزشی صنعت بازی‌های ویدیویی به شمار می‌رود که هر ساله با یک سری پیشرفت‌ها، واقع‌گرایانه‌ترین تجربه‌ی مسابقات فوتبال را برای بازیکنان به ارمغان می‌آورد و در حال حاضر میلیون‌ها طرفدار در سراسر جهان دارد. در این میان، چند ماهی است که ظاهرا شرکت الکترونیک آرتز به خاطر عدم توافق با فدراسیون بین‌المللی فوتبال، به ناچار شرایط تغییر نام فرنچایز را بررسی می‌کند.

در همین راستا، چند ماه قبل نام EA Sports FC به طور رسمی در دفتر مالکیت حقوق بریتانیا و دفتر مالکیت حقوق اتحادیه‌ی اروپا به ثبت رسید و بسیاری از تحلیل‌گران بر این باور بودند که نام مجموعه FIFA به‌زودی تغییر می‌کند. این ماجرا از جایی آغاز شد که پس از همکاری سی ساله، قرارداد ده ساله الکترونیک آرتز و فدراسیون بین‌المللی فوتبال برای نام‌گذاری سری فیفا در انتهای جام جهانی فوتبال در قطر به اتمام خواهد رسید. در همین حین، گزارش‌ها نشان می‌داد که فیفا تنها در صورتی قرارداد خود با الکترونیک آرتز را به مدت ده سال تمدید می‌کند که این کمپانی مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار به عنوان حق کسب امتیاز نام‌گذاری به آن‌ها پرداخت کند.

این در حالی است که فیفا برای ده سال گذشته تقریبا یک میلیارد دلار از EA دریافت کرده بود. بر این اساس، گویا تیم سازنده دیگر تمایلی به همکاری با این سازمان ندارد و با تغییر نام مجموعه تا حدودی از هزینه‌های خود را کاهش می‌دهد. جدا از بحث هزینه‌، سازندگان در صورت عدم تمدید قرارداد، آزادی عمل بیشتری برای خلق محتوای جدید خواهند داشت. در طرف مقابل، فدراسیون بین‌المللی فوتبال نیز چندی پیش در پیامی از آمادگی خود برای همکاری با سایر شرکت‌های بازی‌سازی خبر داد.

حال در تازه‌ترین خبرها، اندرو ویلسون، مدیرعامل الکترونیک آرتز، در طول جلسه‌ای با همکاران خود اعلام کرد که مجوزهای FIFA از جاه‌طلبی‌های شرکت در این مجموعه جلوگیری کرده است. او معتقد است که فیفا اجازه نمی‌دهد تا حالت‌های مختلف و غیر سنتی در این فرنچایز حضور داشته باشند. به گفته‌ی این مدیر خلاق، تنها ارزش و امتیازی که الکترونیک آرتز از مجوز نام‌گذاری فیفا در سال‌های غیر از مسابقات جام جهانی کسب می‌کرد، یک کلمه چهار حرفی روی کاور بازی بود.

او مدعی است که در سال‌های اخیر بازیکنان بیشتر خریدهای خود را به طور دیجیتالی انجام می‌دهند. آن‌ها چندان به نام یک اثر ویدیویی اهمیت نمی‌دهند، بلکه مهم‌تر از نام، گیم‌پلی و محتوای آن بازی است. طبق اظهارات ویلسون، اگرچه در صورت عدم توافق این شرکت با فدراسیون بین‌المللی فوتبال مجور مربوط به جام جهانی از بین خواهد رفت، اما EA هنوز لایسنس‌های زیادی در اختیار دارد که می‌تواند تجربه‌ی بی‌نظیر و واقع‌گرایانه از ورزش محبوب فوتبال را برای بازیکنان به ارمغان بیاورد.

اندرو ویلسون در این زمینه توضیح می‌دهد:

من قصد دارم در این زمینه به طور واقع‌بینانه نظر دهم. ما در طول سی سال گذشته رابطه بسیار خوبی با فیفا داشتیم. به واسطه‌ی این همکاری، میلیاردها دلار پول به دست آوردیم که رقم قابل توجهی است. ما یکی از بزرگ‌ترین ابزار سرگرمی در دنیا را خلق کردیم. اما من فکر می‌کنم که محبوبیت نام تجاری FIFA به عنوان یک بازی ویدیویی بسیار بیشتر از یک هیئت حاکمه فوتبال است. در حالی که ما سعی بر این داریم که هرگز مغرورانه عمل نکنیم، اما به معنای واقعی کلمه تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا با فدراسیون بین‌المللی فوتبال به توافق برسیم.

او در ادامه افزود:

آن چیزی که ما در سال‌هایی غیر از برگزاری مسابقات جام جهانی از این توافق دریافت کردیم، تنها نامی است که روی کاور بازی قرار گرفته است. اکنون در دنیایی به سر می‎‌بریم که بازیکنان به خاطر خریدهای دیجیتالی، به نام روی جعبه نگاه نمی‌کنند. البته که در سال‌های جام جهانی، ما دیگر لایسنس این تورنمنت را در اختیار نداریم. ما می‌دانیم که این مسابقات چقدر مهم هستند، اما به نظر ما، نباید آن را مهم‌ترین ارکان فوتبال در نظر گرفت. ما نزدیک به سی صد مجوز دیگر داریم که به ما اجازه می‌دهد محتوای زیادی را تقدیم علاقه‌مندان و هوادارنمان کنیم.

اندرو ویلسون معتقد است که لایسنس‌های فدراسیون بین‌المللی فوتبال اجازه خلاقیت بیشتر را به تیم سازنده نمی‌دهد. او به عنوان مثال به قرارداد آدیداس با فیفا اشاره کرد که در پی آن، الکترونیک آرتز نیز قادر به استفاده از سایر برندهای ورزشی از جمله نایک نیست. به علاوه، بازیکنان خواستار رقابت‌های ۱۱ در برابر ۱۱ هستند و مکانیزک گیم‌پلی بازی باید به مرور به‌روز شده و پیشرفت کند. این در حالی است که فدراسیون فیفا به دلیل قوانین خود جلوی هرگونه پیشرفت در بازی ویدیویی فوتبال FIFA را می‌گیرد. ویلسون می‌گوید:

طبق بازخوردها، بازیکنان می‌خواهند که خیلی سریع رو به جلو حرکت کنیم و برای تحقق این کار، ما به سطح جدیدی از آزادی عمل نیاز داریم تا نوآورانه و منعطف به نظر برسیم. به دلیل ماهیت جداول زمانی و اجبار یک سری موارد پیروی این قراداد، شرایط واقعا سخت و پیچیده است و به همین ترتیب، ما بسیار کندتر و آهسته‌تر از آنچه تصور می‌کنیم، حرکت می‌کنیم. بازیکنان از ما می‌خواهند که حضور خود در اکوسیستم دیجیتال را گسترش دهیم. مجوز فیفا ما را از انجام چنین کارهایی منفع می‌کند. باز هم می‌گویم، ارزش این توافق فقط به چهار حرف روی کاور بازی خلاصه می‌شود.

ویلسون اضافه کزد:

 در حالی که به آینده نگاه می‌کردیم، می‌خواستم این مجموعه را تا حد امکان گسترش دهیم که متاسفانه مجوزهای فیفا مانع از این اقدام‌ها می‌شدند. به عنوان مثال، برخی از بازیکنان خواستار برندهای مختلف از جمله نایک در بازی بودند. با این وجود، از آنجا که فیفا با آدیداس قرار دارد، ما نیز اجازه استفاده از سایر برندهای ورزشی را در بازی‌های ویدیویی خود نداشتیم. این مورد تنها به تنوع برندها محدود نشده، بلکه به دلیل مفاد قرارداد، نمی‌توانستیم حالت‌های بیشتری را در بازی قرار دهیم. مجوزهای آن‌ها فقط محدوده خاصی از خلاقیت‌های را دربرمی‌گیرد.

مدیرعامل EA خاطرنشان کرد که مسئله اصلی، مبلغ هنگفت قرارداد فیفا نیست، بلکه تیم توسعه‌دهنده به دنبال آزادی عمل بیشتری برای تولید بازی شبیه‌ساز فوتبال است. بر اساس اظهارات ویلسون، الکترونیک آرتز بدون این مجوزها نیز می‌تواند به پیشرفت خود ادامه دهد؛ چرا که در حوزه ورزش فوتبال، همچنان شرکای زیادی در اختیار دارد. او در این باره توضیح می‌دهد:

من چندی پیش با جیانی اینفانتینو، رئیس کل فیفا، صحبت کردم. به او گفتم که پول یک چیز است و ما نمی‌خواهیم بیشتر از ارزش یک مجوز هزینه کنیم. با این حال، مسئله اصلی این نیست. دغدغه مهم ما، آزادی بیشتر برای ارائه‌ی محتوای گوناگون به هوادارانمان است. در هر صورت، نمی‌دانم سرنوشت این قرارداد چه خواهد بود. اگر توافق نکنیم، باید نام بازی خود را تغییر دهیم. با ساخت اکوسیستم جهانی، احتمالا درآمدهای بیشتری نیز خواهیم داشت و مهم‌تر از همه، طرفداران زیادی نیز جذب می‌کنیم. این امر منجر می‌شود تا بازیکنان به مرور زمان تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشند. ما همچنان می‌توانیم با شرکای خوب خود همکاری کنیم، حالت‌های مختلفی بسازیم، تجربه‌ی بازی‌ها را عمیق‌تر کنیم و اکوسیستم‌های دیجیتال را گسترش دهیم. ما می‌توانیم سریع‌تر از همیشه پیشرفت کنیم.

دقت داشته باشید که تغییر نام مجموعه FIFA به معنی از دست دادن مجوزها و لایسنس‌های باشگاه‌ها و همچنین لیگ‌ها نیست و همکاری الکترونیک آرتز با تمامی باشگاه‌های فوتبال جهان ادامه خواهد داشت. این کمپانی پیش‌تر در این زمینه گفته است:

طی سال‌های طولانی برای ساخت و توسعه‌ی فرنچایز جهانی خود، به خوبی می‌دانیم که اصالت برای تجربه‌ی بازی یک امر ضروری است. به همین دلیل است که ما انرژی زیادی را برای تصاحب لایسنس‌های اختصاصی صرف کردیم و در حال حاضر به لطف حضور بیش از ۳۰۰ شریک، ما به بیش از هفده هزار بازیکن، هفت صد تیم، صد ورزشگاه و سی لیگ در سراسر جهان دسترسی داریم.

هنوز جزئیات زیادی از برنامه‌های الکترونیک آرتز برای سرنوشت شبیه‌ساز فوتبال و تغییر نام مجموعه FIFA در دست نیست و فدراسیون بین‌المللی فوتبال نیز واکنشی در این زمینه از خود نشان نداده است. اگر این توافق صورت نگیرد و همکاری این دو بعد از سی سال به آخر خط برسد، FIFA 23 احتمالا آخرین اثر فوتبال EA خواهد بود که به طور رسمی نام فیفا را یدک می‌کشد. با توجه به ثبت نام تجاری EA Sports FC، ممکن است که در سال‌های آتی با این اسم اثر فوتبال الکترونیک آرتز را صدا بزنیم.

همان‎‌طور که در خلال خبر اشاره شد، ظاهرا تغییر و تحول‌های سری فیفا تنها مربوط به تغییر نام مجموعه نیست. از طرفی، طبق ادعاهای یکی از اینسایدرهای معروف حوزه ویدیو گیم، به نظر می‌رسد که از سال‌های آینده خبری از عرضه‌ی سالانه‌ی بازی جدید فیفا نیست و این فرنچایز به یک اثر سرویس محور تبدیل خواهد شد. از طرفی، ممکن است که بازی به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار گیرد. هرچند، این گفته‌ها از سوی منابع رسمی تایید نشده‌اند و در حال حاضر به عنوان یک شایعه تلقی می‌شوند.

لازم به ذکر است که بازی جدید فیفا تحت عنوان FIFA 22 در حال حاضر برای کنسول‌های نینتندو سوییچ، ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس سری ایکس، ایکس‌باکس سری اس، پلی‌استیشن 4 و پلی‌استیشن 5 و همچنین پلتفرم ابری گوگل استادیا و رایانه‌ی شخصی در دسترس قرار دارد. نسخه‌ی نسل نهم این عنوان از تکنولوژی هایپرموشن بهره می‌برد که به لطف آن، تغییرات بنیادی در گیم‌پلی بازی ایجاد شده است. در صورتی که اطلاعات چندان زیادی در خصوص بازی ندارید و یا در خرید آن مردد هستید، توصیه می‌کنم نقد و بررسی بازی FIFA 22 در رسانه سرگرمی را از دست ندهید. خلاصه و جمع‌بندی این بررسی به شرح زیر است:

هسته‌ی اصلی و پایه‌ی بازی فیفا ۲۲ به شدت امیدوارکننده به نظر می‌رسد که بالاخره پس از چند سال، روح فوتبال واقعی در پیکر این بازی دمیده شده است و انتظار می‌رود که با چندین آپدیت، برخی از نقص‌هایی که در این نقد به آنان اشاره کردیم، رفع شوند و همه‌ی ما شبیه‌ساز فوتبال ایده‌آل و سرگرم‌کننده‌ای را تجربه کنیم که سال‌ها منتظر آن بودیم.

در پایان این خبر، دیدگاه شما در رابطه با تغییر نام مجموعه FIFA و عدم توافق الکترونیک آرتز و فدراسیون بین‌المللی فوتبال چیست؟ به نظر شما، تغییر نام فرنچایز چه تبعاتی را برای این کمپانی به دنبال خواهد داشت؟ فراموش نکنید که نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه سرگرمی به اشتراک بگذارید.


guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
بالا