بازی Death Stranding

اولین نگاه به بازی Death Stranding

جایی که مرگ معنای دیگری دارد

1%
  • 0/10
اولین نگاه به بازی Death Stranding ۱ ۲۹ تیر ۱۳۹۸ اولین نگاه کپی لینک

بازی Death Stranding به عنوان اولین ساخته استودیوی کوجیما پروداکشنز پس از جدایی از کونامی، اثر کاملا متفاوتی در سبک اکشن به شمار می‌رود که با روایت داستان عمیق فلسفی، همه بازیکنان را مبهوت خود خواهد کرد.

اگر فهرستی از تاثیرگذارترین و بهترین بازی‌سازان دنیا تهیه کنیم، بی‌شک نام هیدئو کوجیما در رتبه‌های برتر این لیست به چشم می‌خورد. فردی که بدون دانش کامپیوتری و برنامه‌نویسی وارد شرکت ژاپنی کونامی شد و با ارائه ایده‌های جذاب، مجموعه‌ای تحت عنوان Metal Gear خلق کرد که به لطف شخصیت پردازی بی‌عیب و نقص و روایت داستان‌های درگیرکننده، لحظات به یادماندنی‌ای را برای بازیکنان رقم زده است. سپس، با گذشت 29 سال از آغاز همکاری کوجیما و کونامی، بحث و جدال میان این دو به اوج رسید و در حالی که آینده‌ی سری متال گیر در هاله‌ای ابهام قرار داشت، کوجیما بالاخره به استعفا از کونامی تن داد و برای همیشه با مجموعه‌ی متال گیر و این کمپانی خداحافظی کرد. طولی نکشید که هیدئو کوجیما استودیوی خود یعنی «کوجیما پروداکشنز» (Kojima Productions) را دوباره تاسیس و با همکاری شرکت سونی، مراحل توسعه یک پروژه کاملا جدید را به همراه چند تن از همکاران قدیمی خود آغاز کرد. این پروژه چیزی نیست جز بازی Death Stranding!

ظاهرا نام Death Stranding برگرفته از پدیده Cetacean Stranding به معنای خودکشی دست جمعی نهنگ‌ها است!

بازی Death Stranding، اولین ساخته استودیوی Kojima Productions، برای اولین بار در جریان کنفرانس مطبوعاتی سونی در نمایشگاه E3 2016 معرفی شد. این رونمایی هرگز مشابه مراسم معرفی دیگر عناوین ویدیویی نبود و اولین تریلر منتشر شده از بازی نه تنها اطلاعاتی از سبک و ماهیت کلی بازی ارائه نکرد، بلکه با نمایش دنیای مملو از راز و رمزهای پیچیده، بازیکنان را شدیدا سردرگم کرد و سوال‌های بی‌پاسخ فراوانی در ذهن آن‌ها به وجود آورد. البته این موضوع تنها به اولین تیزر بازی محدود نشده و تریلرهای بعدی هم به شکل عجیب و غریبی اطلاعات را به صورت قطره‌ای به ما تحویل می‌داد، به طوری که برای پی بردن به آن‌ها باید مثل بازی پازل به حل و موشکافی ویدیو‌ها می‌پرداختیم. در حالی که بسیاری از مخاطبان نقدهای منفی زیادی به اولین تریلر بازی وارد کردند و عدم ارائه اطلاعات از این اثر را ناشی از فشار سونی برای معرفی بالاجبار و عجولانه Death Stranding در E3 دانستند، اما واقعیت به کلی چیز دیگری است، چرا که انتشار چنین تریلرهای مرموزی از سوی هیدئو کوجیما اصلا بعید نیست! این بازی‌ساز شرقی با ساخت سری متال گیر بارها ثابت کرده که علاقه‌ی زیادی به درگیر ساختن مخاطب دارد و حال همین روند را برای پروژه‌ی جدید خود به کار گرفته که با طراحی دقیق تریلرها و نمایش استادانه بخش‌هایی از بازی، مفاهیم مبهمی را در کنار نقاط ناشناخته‌ی فراوانی به تصویر کشیده و تک تک صحنه‌ها، موضوعات پنهانی را تحویل ما می‌دهد. پیش از هر چیز دیگری، بد نیست به نام بازی و فلسفه‌ی پشت آن اشاره کنیم. نام Death Stranding برگرفته از پدیده‌ی Cetacean Stranding به معنای خودکشی دست جمعی نهنگ‌ها است. این حیوانات عظیم الجثه با حرکت به سمت ساحل سهوا یا عمدا به طور دست جمعی اقدام به خودکشی کرده و ساحل را به گورستان خود تبدیل می‌کنند. پدیده‌ای که در واپسین ثانیه‌های اولین تریلر بازی به نمایش گذاشته شد و از همان اول کار، ذهن بازیکنان را به فکر فرو برد.

خودکشی نهنگ‌ها پدیده‌ای است که با وجود پیشرفت‌های روز افزون بشری، هنوز برای دانشمندان ناشناخته بوده و علت رخداد آن از لحاظ علمی مشخص نشده است. این امر به نوعی نشان می‌دهد که مثل دیگر ساخته‌های هیدئو کوجیما بار دیگر با یک اثر ساده و معمولی‌ای طرف نیستیم و Death Stranding همان‌طور که از منبع الهام‌گیری نامش پیداست، داستان عجیب و غریب و پیچیده‌ای را روایت خواهد کرد. داستانی که مشابه مجموعه خارق العاده متال گیر، خیلی ساده و یکنواخت نیست و در حالی که از پیچیدگی‌های خاص خود برخوردار بوده آنقدر مسائل ناشناخته را به یکدیگر پیوند می‌زند که در برهه‌هایی، گیمر را رسما گیج می‌کند. از طرفی، به نظر می‌رسد این داستان مثل همیشه گریزی هم به مسائل قدرت‌طلبی و جاه‌طلبی انسان‌ها در قالب دنیای جدید خواهد زد. بگذارید از همین اول کار، تکلیفمان را با داستان بازی مشخص کنیم!

با وجود اینکه بیش از سه سال از معرفی Death Stranding می‌گذرد، متاسفانه کوجیما به صراحت اطلاعاتی در خصوص داستان این اثر ارائه نکرده و تنها شاهد انتشار شش تریلر از بازی بودیم. این ویدیوها هم به لطف کارگردانی تحسین آمیز کوجیما، مفاهیم پنهان زیادی از داستان و دنیای Death Stranding بیان می‌کند که به راحتی نمی‌توان به کلیت داستان رمزآلود این اثر پی برد و همواره شاهد نمایش‌های عجیبی از بازی هستیم. در ابتدا، به دنبال نمایش مرگ و میر و لاشه‌ی نهنگ‌ها، ماهی‌ها، خرچنگ‌ها و نبود نشانه‌ای از حیات تمامی موجودات، تئوری‌های مختلفی برای داستان این عنوان ارائه شد که یکی از آن‌ها مربوط به پدیده گرمایش زمین بود. به عبارتی، برخی بر این باورند که کوجیما این بار تصویر ذهنی خود از پدیده‌ی گرمایش زمین را در بازی Death Stranding به تصویر خواهد کشاند تا تلنگری به بشریت و عواقب استفاده تمام ناپذیر از منابع طبیعی بزند.

اما با انتشار تریلرهای بعدی مشخص شد که داستان این عنوان پیچیده‌تر از این حرف‌ها بوده و ما با اثر آخرالزمانی کاملا متفاوتی رو به رو هستیم که در آن، مرگ معنای دیگری دارد و قوانین طبیعت در آن حاکم نیست. حکاکی دو معادله شوارز شیلد و دیراک روی گردنبندهای نورمن سم، که به ترتیب بیان‌گر وجود سیاه چاله‌های کروی شکل و محاسبه توابع موجی ذرات هستند، تئوری دیگری به دنبال داشته و به نوعی از امکان سفرهای فضا-زمان در بازی حکایت دارد.

در زمان‌های گذشته، انفجاری رخ داد که منجر به تولد فضا – زمان شد. در زمان‌های گذشته، انفجاری رخ داد، انفجاری که سیاره را به داخل فضایی فرستاد تا شاهد چرخش آن باشیم. در زمان‌های گذشته، انفجاری رخ داد، انفجاری که باعث ظهور حیات کنونی شد و بعد… انفجار دیگری از راه رسید. انفجاری که پایان کار ما را رقم زد.

سم پورتر بریجز

بخش اولیه صحبت‌های سم، به پدیده‌ی بیگ بنگ اشاره می‌کند که منجر به تشکیل دنیای کنونی شده است. اما در ادامه او حرف از انفجاری زده که جلوه‌های حیات را از تمامی موجودات گرفته و امکان زندگی به شیوه کنونی را از جانداران سلب کرده است. پدیده‌ای که اگرچه هنوز برای ما گنگ است، لیکن اگر عبارت «مرگ معنای دگرگونی خواهد داشت» را در کنار فرمول شوارز شیلد و دیراک یعنی وجود سیاه چاله‌های کروی شکل و حرف‌های سم مبنی بر انفجار مهیب دیگر بگذاریم، متوجه می‌شویم که بازی Death Stranding در آینده‌ی دوری جریان داشته و دنیای آن قوانین مخصوص به خودش را دارد. اینکه معنای مرگ در این بازی متفاوت خواهد بود، چندان دور از انتظار نیست که به تئوری وجود جهان‌های موازی اشاره می‌کند؛ به طوری که پس از مرگ دو واقعیت مجازی تشکیل شده و ما را به جهان موازی دیگری می‌برد.

با عنایت به این موارد، کاملا مشهود است که جهان Death Stranding به کلی متفاوت از دنیای کنونی است و نه تنها رخداد وقایع عجیب و غریب با دلایل عقلانی بشرها سازگار نیست، بلکه احتمال وقوع هر چیزی در آن وجود دارد. برای مثال، ایده‌ی کوجیما در خصوص بارش باران در دنیای این اثر به معنای واقعی کلمه جالب است. بارش باران که در این عنوان به نام تایم فال (Time Fall) شناخته می‌شود، در حالی که هیچ خسارتی به بار نمی‌آورد، گذر زمان را به شدت تند کرده و یک انسان بالغ را در عرض چند ثانیه پیر می‌کند. از این رو، قوانین حاکم بر طبیعت دنیای کنونی در جهان Death Stranding صادق نیست و ما با دنیای غیرمنطقی‌ای سر و کار داریم. البته هنوز باعث و بانی تشکیل این دنیای غم‌آلود مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد تلاش انسان برای غلبه با مرگ، چنین وضعیت وحشتناکی را رقم زده است.

تاکنون شخصیت‌های مختلفی در جریان تریلرهای بازی Death Stranding به چشم خورده‌اند که اسامی آن‌ها به همراه بازیگر هر نقش به شرح زیر است:

  • نورمن ریداس (Norman Reedus) در نقش شخصیت سم پورتر بریجز (Sam Porter Bridges)
  • مدز میکلسن (Mads Mikkelsen) در نقش شخصیت کلیف (Cliff)
  • لی سیدو (Lea Seydoux) در نقش شخصیت فرجایل (Fragile)
  • مارگارت کوالی (Margaret Qualley) در نقش شخصیت ماما (Mama)
  • گیلرمو دل تورو (Guillermo Del Toro) در نقش شخصیت دد من (Deadman)
  • نیکولاس ویندینگ رفن (Nicolas Winding Refn) در نقش شخصیت هارت من (Heartman)
  • تامی ارل جنکینز (Tommie Earl Jenkins) در نقش دای-هاردمن (Die-Hardman)
  • تروی بیکر (Troy Baker) در نقش شخصیت هیگز (Higgs)
  • لیندزی وگنر (Lindsay Wagner) در نقش شخصیت املی (Amelie)

سم یک پستچی از قشر کارگر است که وظیفه انتقال چیزهای خطرناکی به اقصی نقاط جهان را برعهده دارد

گویا داستان Death Stranding حول شخصیت سم پورتر بریجز با نقش‌آفرینی نورمن ریداس، بازیگر مشهور هالیوود، می‌چرخد. آنطور که از نام سم پیداست، ظاهرا او یک فرد از قشر پایین و کارگر بوده که به عنوان پستچی یا همان باربر برای شرکت بریجز (Bridges) فعالیت می‌کند. شواهد نشان می‌دهد که سم به عنوان پروتاگونیست داستان، وظیفه انتقال چیزی به نقاط مختلف دنیا را برعهده دارد که در این راه با مشکلات مختلفی رو به رو خواهد شد. حال که نامی از بریجز به میان آمد، بد نیست اشاره کنم که Bridges یک شرکت آمریکایی است که ظاهرا قصد نجات دنیا از چنین وضعیت اسفناکی را در سر دارد. افزون بر این، در دنیای Death Stranding خبری از آمریکا به شکل امروزی نیست و حتی پرچم این کشور نیز دستخوش تغییراتی شده و ظاهر آن بر اساس ترکیب سه رنگ آبی، سفید و قرمز طراحی شده که در لباس سم پورتر بریجز نمایان می‌شود. با همه‌ی این‌ها، اینکه هیدئو کوجیما ما را درگیر چه ماجراجویی پیچیده‌ای می‌کند، هنوز مشخص نیست. فراموش نکنید که همواره کارهای او دارای مفاهیم عمیق فلسفی است و او ایده و تصور ذهنی خود را با الهام‌گیری از فیلم‌های سینمایی، روایت‌ها و کتاب‌های فلسفی به تصویر می‌کشاند. از این رو، برداشت صحیح و دقیق از داستان Death Stranding به واسطه‌ی انتشار شش تریلر مرموز و جنجالی، امکان پذیر نیست و اگر چیز زیادی از کلیت داستان این عنوان دستگیرتان نشد، خیلی نگران نباشید! جالب اینجاست که مدس میکلسن، بازیگر نقش یکی از آنتاگونیست‌های بازی، طی گفت و گویی اعلام کرده که داستان Death Stranding به قدری پیچیده است که او در ابتدا متوجه آن نشده و میان توضیحات کوجیما گم شده است.

یک بار هیدئو کوجیما تمام تلاش خود را به کار گرفت تا داستان Death Stranding را به ساده‌ترین شکل ممکن برای من توضیح دهد. راستش را بخواهید، داستان بازی به قدری پیچیده بود که من واقعا گیج شده بودم. با این حال، من علاقه زیادی داشتم تا بدانم داستان این عنوان دقیقا چیست و چه چیزهایی را روایت خواهد کرد.

مدس میکلسن در نقش شخصیت منفی کلیف

به طور کلی، در بازی Death Stranding شما در نقش یک قهرمان (به احتمال قوی همان سم پورتر بریجز) به دنبال نجات یک دنیای از هم گسسته خواهید بود که در این راه پر از فراز و نشیب، علاوه بر حمل وسایل خطرناک، باید در برابر موجودات عجیب و غریب جان سالم به در ببرید. در خصوص تغبیر دیگر معنای مرگ اشاره شده که با هر بار مرگ، بازیکن به دنیای برزخ می‌رود که برای بازگشت به دنیای کنونی، باید ماموریت‌های مختلفی را طی کند. با توجه به گفته‌های فوق، ظاهرا ایجاد اتحاد میان گروه‌ها و شرکت‌های گوناگون وظیفه و هدف اصلی سم پورتر بریجز بوده و تنها راه نجات دنیا از این وضعیت وحشتناک، چیزی جز  همنشینی و همکاری بشرها نخواهد بود.

مردم دیوارها را ساختند و با زندگی انفرادی، انس گرفته‌اند. Death Stranding عنوانی است که هدف اصلی آن، متحد کردن شهرها و جوامع تکه تکه شده است. دو بخش داستان و گیم‌پلی، هر دو بر پایه اتحاد پیش خواهند رفت. در این بازی، شما در نقش سم پورتر بریجز برای تشکیل یک پل ارتباطی میان جامعه‌های جداگانه دنیا تلاش می‌کنید که در این راه، روابط مختلفی با سایر بازیکنان ایجاد خواهید کرد. امیدوارم که در طول تجربه بازی، به اهمیت بالای اتحاد و همبستگی پی ببرید.

هیدئو کوجیما

تعبیر دیگر از ماهیت مرگ؛ هر بار که بمیرید، به دنیای دیگری خواهید رفت که برای برگشت به جهان اصلی، باید مراحل مختلفی را طی کنید!

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، Death Stranding اثر کاملا متفاوتی است که این تفاوت صرفا به داستان آن خلاصه نشده و گیم‌پلی بازی را نیز در بر می‌گیرد. با این حال، لحظه به لحظه‌ی تمامی تریلرهای منتشر شده از بازی، روی نمایش مفاهیم فلسفی تمرکز داشتند و واقعا کار بسیار سخت و تقریبا غیر ممکنی است که با تماشای آن‌ها، با گیم‌پلی بازی آشنا شویم. بر اساس صحبت هیدئو کوجیما، این عنوان ظاهر جدیدی از بازی‌های اکشن برشمرده می‌شود که صنعت بازی‌های ویدیویی هرگز مشابه آن را در خود ندیده است. اینکه با هر بار مرگ در بازی به عالم دیگری می‌روید و بر خلاف بسیاری از آثار با عبارت Game Over مواجه نمی‌شوید و یا به عقب بازنمی‌گردید تا مرحله را با دقت بیشتری سپری کنید، خود مهر تاییدی بر تفاوت کلی گیم‌پلی این اثر به شمار می‌رود.

از طرفی، عناصر خشونت آمیز در بازی Death Stranding شبیه سایر بازی‌های اکشن نیست و المان‌های نوینی در آن به کار رفته است. نورمن ریداس، بازیگر نقش سم پورتر بریجز، طی گفت و گویی در رابطه با تفاوت گیم‌پلی Death Stranding با دیگر رقبا اعلام کرد:

روش تفکر کمی متفاوت است. من پسر نوجوانی دارم و خود نیز بازی‌های مختلفی را تجربه کرده‌ام که صرفا به کشتن افراد و دشمنان گوناگون محدود می‌شد. با این حال، Death Stranding این چنین نیست و عناصر خشونت آمیز در آن به کلی با دیگر بازی‌های ویدیویی متفاوت است.

 

Death Stranding یک بازی مخفی کاری یا شوتر سوم شخص نیست! این اثر ظاهر جدیدی از ژانر اکشن خواهد بود

صحبت‌های نورمن ریداس در کنار حرف‌های کوجیما که به امکان طی مراحل بدون نیاز به کشتار دشمنان اشاره می‎‌کند، در نگاه اول تکه‌ای از این پازل بزرگ را حل و ظاهرا اطلاعاتی از ماهیت کلی گیم‌پلی Death Stranding ارائه کرده است. اینکه سلاح خودتان را بیرون بکشید و با هیولاهای عظیم الجثه بازی وارد مبارزه شوید، همیشه راه حل خوبی برای پیشبرد گیم‌پلی نیست و هر از چند گاهی می‌توانید از طرق‌های مختلف ماموریت‌ها را به پایان برسانید. این موضوع اگرچه تا حدودی وجود المان مخفی کاری در بازی را برای ما آشکار می‌کند، اما، بار دیگر ماجرا آن چیزی نیست که ما تصور می‌کنیم و Death Stranding نه تنها یک بازی شوتر سوم شخص نیست، بلکه نباید آن را یک اثر مخفی کاری نیز صدا زد. هیدئو کوجیما معتقد است که این بازی جدید خود از یک سری استانداردهایی برخوردار بوده که با معیار سایر آثار ویدیویی به کلی فرق دارد.

Death Stranding یک بازی مخفی کاری نیست. برخی مکانیزم‌های معمول و همیشگی در آن به چشم می‌خورد اما واقعیت این است که آن را حتی نمی‌توان یک اثر شوتر سوم شخص نیز نامید. با ترکیب مفهوم ارتباط و اتصال رشته‌ها، باید بگویم که این اثر در رده یک ژانر کاملا جدیدی قرار دارد. ژانری که شاید بتوان آن را «اکشن رشته‌ای» خطاب کرد.

در همین راستا، اشاره کوجیما به اتحاد و ارتباط در بازی تمامی ندارد و چه بسا او به صراحت گیم‌پلی بازی را بر اساس همکاری بازیکنان از سراسر جهان معرفی کرده است. تاثیرگذاری فعالیت تمامی بازیکنان در دنیای Death Stranding واقعا شگفت انگیز بوده و این موضوع هنوز برای ما مبهم است. از آنجا که اطلاعات بیشتری در این زمینه در دست نیست، تئوری‌های مختلفی به گوش می‌رسد که طبق آن‌ها، ظاهرا زمانی که جان خودتان را از دست می‌دهید و در دنیای دیگری قدم برمی‌دارید، این سایر بازیکنان خواهند بود که به زنده شدن دوباره و بازگشت به دنیای اصلی به شما کمک خواهند کرد. فراموش نکنید که این مورد هنوز توسط سازندگان تایید نشده و در حد یک تئوری است که لزومی ندارد گیم‌پلی عینا مشابه آن باشد.

Death Stranding به کمک موتور اختصاصی استودیوی گوریلا گیمز یعنی «دسیما» توسعه می‌یابد

در خصوص مباحث فنی و گرافیکی Death Stranding، خوشبختانه جای نگرانی وجود ندارد. به گفته هیدئو کوجیما، فرایند ساخت این اثر در اوایل زمستان سال 94 کلید خورد و توسعه آن به آرامی و نهایت دقت پیش می‌رود. همچنین، در آن زمان به لطف همکاری استودیوی کوجیما پروداکشنز و شرکت سرگرمی‌های تعاملی سونی، استودیوی گوریلا گیمز، خالق بازی Horizon Zero Dawn، موتور سازنده گرافیکی اختصاصی خود یعنی «دسیما» (Decima) را به طور تمام و کمال در اختیار کوجیما قرار داد تا Death Stranding به کمک این موتور قدرتمند، طراحی و ساخته شود. در وهله اول، شاید فکر کنید که به خاطر تشابه موتور گرافیکی Horizon Zero Dawn و Death Stranding، کیفیت بصری و گرافیکی هر دو اثر یکسان باشد، اما کوجیما با رد کامل این موضوع، مدعی است که با تغییرات ایجاد شده در نحوه عملکرد این موتور، جدیدترین بازی خود دارای جلوه‌های به‌روز‌تر و زیباتری خواهد بود.

گفتنی است بازی Death Stranding در تاریخ 17 آبان امسال (8 نوامبر سال جاری میلادی) به صورت انحصاری روی کنسول پلی‌استیشن 4 منتشر خواهد شد. در رابطه با عرضه این اثر روی سایر پلتفرم‌ها، هنوز هیچ حرفی به میان زده نشده، اما از آنجا که بازی به کمک موتور گرافیکی دسیما طراحی شده و این موتور عملا برای ساخت بازی‌های انحصاری کنسول پلی‌استیشن توسعه یافته، کمی بعید به نظر می‌رسد که در آینده شاهد عرضه آن روی پلتفرم پی‌سی و یا ایکس‌باکس وان باشیم.

بازی Death Stranding در چهار نسخه مختلف به نام‌های استاندارد، ویژه، دیجیتال دیلاکس و کالکتور راهی بازار می‌شود که در حال حاضر امکان پیش خرید آن از طریق فروشگاه‌های رسمی و معتبر فراهم شده است. در صورتی که این عنوان را پیش خرید کنید، ضمن دریافت یک آواتار لودنس، نماد استودیو کوجیما پروداکشنز، و تم متحرک بازی، مواردی از قبیل عینک آفتابی طلایی سم، کلاه طلایی، اسکلت سرعت طلایی و زره طلایی را نیز به صورت رایگان هدیه خواهید گرفت. با همه این حرف‌ها، باید منتظر ماند و دید که Death Stranding تا چه میزان در تحقق انتظارات بازیکنان و منتقدان موفق عمل خواهد کرد.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments