کالاف دیوتی

بازی کالاف دیوتی | هرآنچه باید از سری بازی‌های Call of Duty بدانید

نگاهی جامع به سری کالاف دیوتی

1%
  • 0/10
بازی کالاف دیوتی | هرآنچه باید از سری بازی‌های Call of Duty بدانید ۴ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ مقالات جانبی (گیم) کپی لینک

کالاف دیوتی یکی از محبوب‌ترین مجموعه بازی‌ها در طول تاریخ است که طی دو دهه‌ی گذشته بیش از بیست نسخه‌ی مختلف از آن روانه‌ی بازار شده است. این سری در طول دوران حیات خود پر از فراز و فرود بوده و عرضه‌ی هر کدام از نسخه‌های آن سر و صدای زیادی به پا می‌کند. با توجه به محبوبیت بالای این سری و جایگاه کالاف دیوتی در بین بازی‌های اکشن تصمیم گرفتیم تا تاریخچه‌ی کامل سری بازی‌های Call of Duty را آماده کنیم.

در اوایل قرن بیست و یکم و یک دهه بعد از انقلاب استودیوی id Software در سبک شوتر با بازی Doom و در ادامه‌ی راه، باز شدن پای شوترهای اول شخص با سری هیلو توسط استودیوی بانجی، این بار نوبت استودیوی آمریکایی Infinity Ward بود که با ایجاد تحولات عظیم در بازی‌های شوتر اول شخص، این سبک را یک قدم به جلو ببرد.

داستان تشکیل این استودیوی به سال ۲۰۰۲ و عرضه‌ی بازی Medal of Honor: Allied Assault مربوط می‌شود؛ جایی که ۲۱ تن از اعضای سازنده‌ی این بازی فوق‌العاده موفق، به رهبری جیسون وست و وینس زمپلا این تیم را ترک کرده و استودیوی جدیدی به نام Infinity Ward را تاسیس کردند. هدف آنها ساخت یک بازی بر اساس نبردهای مهم جنگ جهانی دوم بود که از جهات مختلفی مانند هوش مصنوعی و همکاری تیمی یک سر و گردن از شوترهای مشابه بالاتر باشد.

استودیوی Infinity Ward برای تامین بودجه‌ی اولین بازی خود با کمپانی Activision وارد همکاری شده و ۳۰ درصد از سهام خود را در ازای ۱.۵ میلیون دلار به آنها فروخت. آنها همچنین از موتور id Tech 3 برای ساخت اولین نسخه از بازی Call of Duty استفاده کردند. نتیجه‌ی یک سال تلاش این تیم و صرف ۴.۵ میلیون دلار، تولد یکی از مهم‌ترین سری بازی‌های تاریخ بود که ژانر شوتر را برای همیشه تغییر داد. در ادامه به مرور هر کدام از نسخه‌های کلاف دیوتی پرداخته و تاریخچه‌ی سری Call of Duty را مرور می‌کنیم.

فهرست مطالب

عناوین اصلی سری کالاف دیوتی

با توجه به تعداد بالای عناوین سری کلاف دیوتی تصمیم گرفتیم تا این مقاله را به دو بخش عناوین اصلی و فرعی تقسیم کرده و سپس به صورت جداگانه هر نسخه را مرور کنیم. در ادامه می‌توانید فهرست عناوین اصلی سری کالاف دیوتی را به همراه توضیحات مربوط به هر نسخه مشاهده کنید که با بازی Call of Duty در سال ۲۰۰۳ آغاز می‌شود.

Call of Duty

تاریخ انتشار: ۲۰۰۳

اولین نسخه از سری بازی‌های Call of Duty در اکتبر سال ۲۰۰۳ برای رایانه‌های شخصی عرضه شد. بخش داستانی این بازی به سه کمپین مختلف تقسیم شده که هر کدام در یکی از جبهه‌های جنگ جهانی دوم جریان دارد. کمپین اول در جبهه‌ی غرب جریان دارد، جایی که بازیکن در نقش سربازی به نام مارتین کار خود را آغاز می‌کند. کمپین دوم نیز مربوط به یک سرهنگ بریتانیایی بوده و در آخر به جبهه‌ی شرق می‌رویم. این کمپین از نبرد استالینگراد آغاز شده و تا انتهای جنگ را پوشش می‌دهد.

این بازی از حالت چند نفره نیز پشتیبانی می‌کرد. حالت چند نفره‌ی کالاف دیوتی دارای ۱۶ نقشه‌ی مختلف بود که بازیکنان را در دو تیم مختلف در مقابل یکدیگر قرار می‌داد. بازیکنان امکان انتخاب از بین تعداد انگشت شماری از سلاح‌های مختلف را داشتند و خبری هم از شخصی سازی آنها مطابق استانداردهای امروزی نبود. همچنین از آنجا که پشتیبانی از ماد در بازی وجود داشت، طرفداران می‌توانستند نقشه‌های دلخواه خود را ساخته و به بازی اضافه کنند.

گیم‌پلی بازی کالاف دیوتی پر از نبردهای جذاب بود که در مقایسه با بازی‌های شوتر آن زمان از تنوع بیشتری برخوردار بود. سیستم سلامت این بازی تفاوتی با بازی‌های دیگر آن زمان نداشت و بازیکنان برای پر کردن نوار سلامتی خود باید جعبه‌های کمک‌های اولیه را پیدا و از آن استفاده کنند. بازیکنان می‌توانستند دو اسلحه را با خود به همراه داشته و آنها را با سلاح‌های دیگر جایگزین کنند.

بازی Call of Duty بخاطر دستاوردهایی که داشت به عنوان بهترین بازی سال ۲۰۰۳ انتخاب شد. مجموع فروش این نسخه از کالاف دیوتی به بیش از 4.5 میلیون نسخه می‌رسد که به عنوان یک انحصاری رایانه‌های شخصی عملکردی فوق‌العاده محسوب می‌شود. همچنین نسخه‌ی ریمستر این بازی تحت عنوان Call of Duty Classic در سال ۲۰۰۹ برای کنسول‌های نسل هفتم عرضه شد و کسانی که نسخه‌های ویژه‌ی Call of Duty: Modern Warfare 2 را خریداری کرده بودند نیز قبل از عرضه به ریمستر این اثر دسترسی داشتند.

Call of Duty 2

تاریخ انتشار: ۲۰۰۵

استودیوی Infinity Ward بعد از موفقیت قسمت اول کالاف دیوتی، کار روی بازی Call of Duty 2 را آغاز کرد. آنها برای این منظور دست به توسعه‌ی موتور id Tech 3 زده و نسخه‌ی بهبود یافته‌ی این موتور بازی سازی را با نام IW engine ساختند تا نیازهای خود را برای نسخه‌ی بعدی برطرف کنند. این موتور جدید به آنها امکان پیاده سازی محیط‌های بزرگ‌تر و نبردهای شلوغ‌تری را می‌داد از که حیث جزئیات و واقع گرایی پیشرفت چشمگیری را نسبت به کالاف دیوتی ۱ تجربه کرده بود.

اعضای سازنده برای غوطه ور کردن هر چه بیشتر بازیکن به محل نبردهای جنگ جهانی سفر کرده تا مکان‌های درون بازی را نزدیک به واقعیت پیاده سازی کنند. آنها همچنین برای طراحی سیستم سلامت بازی رویکرد جدیدی را اتخاذ کردند. بازیکنان در بازی کالاف دیوتی ۲ دیگر نیازی به پیدا کردن جعبه‌های کمک‌های اولیه در محیط بازی نداشتند.

در عوض سیستم جدیدی برای این منظور استفاده شد که تحت عنوان Regenerating Health System شناخته می‌شود. نوار سلامتی در این سیستم به صورت خودکار پر خواهد شد. استفاده از سیستم بازیابی خودکار نوار سلامت بعد از بازی کالاف دیوتی ۲ به یکی از استانداردهای بازی‌های شوتر تبدیل شد که تا امروز نیز از آن استفاده می‌شود. پر شدن خودکار نوار سلامت باعث بهبود ریتم مبارزات در بازی Call of Duty 2 شده بود.

کمپانی مایکروسافت بعد از موفقیت نسخه‌ی اول کالاف دیوتی با اکتیویژن وارد همکاری شد تا قسمت دوم این بازی در کنار دارا بودن نسخه‌ی رایانه‌های شخصی برای کنسول جدید مایکروسافت نیز عرضه شود. بازی Call of Duty 2 به عنوان بازی روز عرضه‌ی کنسول ایکس باکس ۳۶۰ منتشر شد و توانست به فروش ۲۰۰ هزار نسخه در روز اول خود برسد.  محبوبیت کالاف دیوتی روی ایکس باکس به حدی بود که طبق آمار ۷۷ درصد از دارندگان ایکس باکس ۳۶۰  یک نسخه از این بازی را خریداری کرده بودند.

بخش داستانی بازی Call of Duty 2 مانند بازی اول در جنگ جهانی دوم جریان داشت و دوباره شاهد سه جبهه‌ی آمریکا، شوروی و بریتانیا بودیم. در سوی مقابل بخش چند نفره‌ی بازی با پیشرفت قابل توجهی همراه بود. سرورهای PC بازی قابلیت پشتیبانی از ۶۴ بازیکن به صورت همزمان را داشتند و این عدد در ایکس باکس ۳۶۰ محدود به هشت بازیکن بود. از جمله حالت‌های مختلف بخش چند نفره‌ی کالاف دیوتی ۲ می‌توان به Deathmatch و Capture the Flag اشاره کرد.

بازی Call of Duty 2 در کنار فروش بالا در جلب نظر منتقدین نیز موفق عمل کرد. بسیاری از منتقدین در کنار اشاره به بهبودهای گرافیکی و صوتی بازی به تغییرات گیم‌پلی از جمله سیستم بازیابی خودکار نوار سلامت واکنش‌های ضد و نقیضی نشان دادند. فروش بازی کلاف دیوتی ۲ در سال اول عرضه‌ی خود فقط روی کنسول ایکس باکس ۳۶۰ نزدیک به یک و نیم میلیون نسخه بود. این محبوبیت بالا باعث شروع چرخه‌ی عرضه‌ی سالیانه‌ی سری کالاف دیوتی شد.

Call of Duty 3

تاریخ انتشار: ۲۰۰۶

وظیفه‌ی توسعه‌ی نسخه‌ سوم کالاف دیوتی روی دوش استودیوی Treyarch بود که پیش از این روی اسپین آف قسمت دوم کار کرده بود. اضافه شدن این تیم به چرخه‌ی ساخت کالاف دیوتی، زمان بسیار بیشتری را به هر تیم برای ساخت بازی می‌داد. استودیوی Treyarch تنها هشت ماه برای کار روی بازی Call of Duty 3 زمان داشت و به همین خاطر ساخت نسخه‌ی رایانه‌های شخصی بازی لغو شد.

بخش داستانی بازی کالاف دیوتی ۳ باز هم در دوران جنگ جهانی جریان داشت اما این بار خبری از کمپین شوروی نبود. در عوض بازیکن کنترل دو سرباز لهستانی و کانادایی را بر عهده داشت. از جمله تغییرات و پیشرفت‌های این بازی می‌توان به اضافه شدن قابلیت پرتاب دوباره‌ی نارنجک‌های دشمن اشاره کرد. حالت چند نفره‌ی بازی نیز روی کنسول‌های نسل هفتم به جای هشت بازیکن از بیست و چهار بازیکن به صورت همزمان پشتیبانی می‌کرد. این عدد برای کنسول‌های نسل ششم به ۱۲ بازیکن محدود می‌شد.

بازی Call of Duty 3 در ماه نوامبر سال ۲۰۰۶ برای کنسول‌های پلی استیشن ۲ و ۳، ایکس باکس اورجینال و ۳۶۰ و نینتندو وی عرضه شد. کالاف دیوتی ۳ تا پایان همان سال بیش از یک میلیون نسخه فروخت. این رقم تا سال ۲۰۱۳ به ۷.۲ نسخه رسید. همچنین این بازی برای دستاوردهای خود در بخش طراحی صدا از آکادمی علوم و هنرهای تعاملی جایزه گرفت.

Call of Duty 4: Modern Warfare

تاریخ انتشار: ۲۰۰۷

سری کالاف دیوتی بعد از انتشار سه نسخه‌ی اصلی و دو نسخه‌ی فرعی که همه‌ی آنها با محوریت جنگ جهانی دوم بدند، کم‌کم به ورطه‌ی تکرار افتاده بود. اینجا بود که استودیوی Infinity Ward با ساخت بازی Call of Duty 4: Modern Warfare تحول عظیمی در این سری ایجاد و مسیر مجموعه‌ی کالاف دیوتی را برای همیشه تغییرات داد. آنها برای ساخت این بازی از نسخه‌ی سوم IW engine استفاده کرده بوند.

تغییرات این نسخه از IW engine باعث پیشرفت جلوه‌های بصری از جمله فیزیک اشیا، نورپردازی محیط و عمق میدان شده بود. بسیاری از انیمیشن‌های بازی با استفاده از تکنولوژی موشن کپچر ضبط و در بازی پیاده سازی شده بودند تا شاهد بهبود چشمگیری در این زمینه باشیم. همچنین بازی روی ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۳ با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شد. مجموع این پیشرفت‌های گرافیکی تجربه‌ی بازی Call of Duty 4: Modern Warfare را وارد مرحله‌ی جدیدی کرد.

اما پیشرفت‌های نسخه‌ی چهارم به اینجا خلاصه نشده و تقریبا همه‌ی بخش‌های بازی شاهد تحول عظیمی بودند. یکی از مهم‌ترین تحولات به بخش چند نفره‌ی بازی مربوط می‌شود؛ جایی که تیم مخصوصی برای توسعه‌ی آن در نظر گرفته شده بود تا از کیفیت آن اطمینان حاصل شود. آنها در قدم اول سیستم سطح‌بندی را به این بخش اضافه کردند. بازیکنان طی هر بازی با انجام کارهای مختلفی مانند کشتن دشمنان و انجام اهداف مشخص امتیاز دریافت می‌کردند. با جمع شدن این امتیازها سطح بازیکن افزایش یافته و سلاح، ابزار و قابلیت‌های ویژه‌ی جدیدی را در دسترس بازیکن قرار می‌دادند.

ترکیب این سیستم با امکان شخصی سازی اسلحه و دیگر ابزار باعث می‌شد تا بازیکنان زمان بسیار بیشتری را برای تجربه‌ی بازی Call of Duty 4: Modern Warfare صرف کنند. سیستم Kill Streak یکی دیگر از تحولات بخش چند نفره‌ی کالاف دیوتی بود. بازیکنان در این سیستم با کشتن پشت سر هم دشمنان به قابلیت‌های ویژه‌ای مانند UAV و حمله‌ی هوایی را می‌داد. بهبودهای این بخش باعث تبدیل شدن بخش چند نفره‌ی کالاف دیوتی به یکی از جذاب‌ترین اعتیاد آورترین بازی‌های آنلاین شده بود.

بخش داستانی بازی Call of Duty 4: Modern Warfare نیز میزبان بهبودها و تغییرات عظیمی بود. به دلیل تفاوت دوره‌ی زمانی و جریان داشتن وقایع بازی در سال ۲۰۱۱، بسیار از Assetهای بازی از جمله سلاح‌ها از ابتدا ساخته شده و برای این منظور از تجربه و ابزار گروهی از سربازان ارتش آمریکا استفاده شده است. همچنین بسیاری از مکانیک‌های بازی مخصوصا در بخش تیراندازی شاهد بهبودهایی بوده تا حس استفاده از سلاح‌های مدرن به اندازه‌ی کافی نرم و روان باشند.

بازیکنان در طول بخش داستانی مجموعا کنترل شش شخصیت مختلف را بر عهده دارند که بخش زیادی از آن مربوط به داستان سوپ مک‌تاویش است. داستان بازی Call of Duty 4: Modern Warfare در سال ۲۰۱۱ جریان دارد؛ جایی که به دلیل کودتای یک شخص جدایی طلب در یکی از کشورهای خاورمیانه، نیروهای ارتش آمریکا به این کشور حمله کرده‌اند تا رهبر این گروه که خالد الاسد نام دارد را دستگیر کنند.

برخی از مراحل این بازی از جمله All Ghillied Up از بهترین مراحل سری کالاف دیوتی تا به امروز هستند. جالب است بدانید که وظیفه‌ی طراحی این ماموریت در بازی Call of Duty 4: Modern Warfare را یک گیم دیزاینر ایرانی به نام محمد علوی بر عهده داشته است. این مرحله که برای اولین بار در E3 2007 به نمایش گذاشته شد از نظر برخی از منتقدین و طرفداران سری بهترین مرحله‌ی سری کالاف دیوتی است.

بازی Call of Duty 4: Modern Warfare در سال ۲۰۰۷ برای رایانه‌های شخصی، پلی استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰ و نینتندو وی عرضه شد. منتقدین با نمرات بالا به استقبال بازی رفته و شجاعت تیم سازنده در ایجاد تغییرات عظیم و رسیدن به دستاوردهای جدید را تحسین کردند. میانگین نمرات نسخه‌ی چهارم کالاف دیوتی در وب‌سایت متاکریتیک تا این لحظه برابر با عدد فوق‌العاده‌ی ۹۴ است که در کنار نسخه‌ی دوم مدرن وارفر بالاترین امتیاز در بین تمامی عناوین سری کالاف دیوتی تا زمان نگارش این مقاله است.

نسخه‌ی چهارم کالاف دیوتی در کنار تحسین منتقدین به اثری پرفروش و محبوب بین گیمرها تبدیل شد. این بازی در چند ماه اول عرضه‌ی خود بیش از هفت میلیون نسخه فروخت و تبدیل به پرفروش‌ترین بازی سال ۲۰۰۷ شد. این رقم تا سال ۲۰۱۳ به بیش از ۱۵.۷ میلیون نسخه رسید. نسخه‌ی ریمستر بازی Call of Duty 4: Modern Warfare یک دهه بعد از بازی اصلی توسط استودیوی Raven Software ساخته و برای کنسول‌های نسل هشتم و رایانه‌های شخصی منتشر شد.

Call of Duty: World at War

تاریخ انتشار: ۲۰۰۸

بعد از موفقیت عظیم نسخه‌ی چهارم این بار نوبت استودیوی Treyarch بود که دومین بار شانس خود را برای ساخت یک کالاف دیوتی جذاب با تیم جنگ جهانی دوم امتحان کند. بازی Call of Duty: World at War محصول دو سال تلاش این استودیو بود که با موتور IW ساخته شده بود. بخش داستانی این بازی دو کمپین مجزا دارد که اولین آنها مربوط به نبرد نیروهای آمریکا با سربازان امپراjوری ژاپن است. کمپین دوم نیز به نبردهای شوروی و آلمان می‌پردازد.

بخش داستانی بازی Call of Duty: World at War به صورت CO-OP نیز قابل تجربه بود. این بخش داستانی به عنوان پیش‌درآمدی برای سری Black Ops شناخته می‌شود. همچنین یکی از ماندگارترین شخصیت‌های سری کالاف دیوتی یعنی ویکتور رزنو برای اولین بار در یکی از مراحل ابتدایی این بازی که در استالینگراد جریان دارد، حاضر شد. بعد از بازی Call of Duty: World at War برای نزدیک به یک دهه خبری از تم جنگ جهانی در هیچ کدام از نسخه‌های کالاف دیوتی نبود.

استودیوی Treyarch با اضافه کردن بخش زامبی به بازی، کمبود خلاقیت و نوآوری بخش‌های دیگر را جبران کرد. بازیکنان در این بخش به صورت تک نفره، دو نفره (Split Screen) یا آنلاین چهار نفره باید با از میان برداشتن موج زامبی‌ها در مرحله پیشروی کنند. در شروع هر دور یک کلت ساده تنها سلاح گرم بازیکن برای مبارزه با زامبی‌ها بوده و با پیشرفت در بازی امکان خرید سلاح و قابلیت‌های ویژه با امتیازهایی که از کشتن زامبی‌ها به دست می‌آیند، وجود دارد.

بازی Call of Duty: World at War در سال ۲۰۰۸ برای کنسول‌های نسل هفتم و رایانه‌های شخصی عرضه شد. با وجود فروش کمتر این بازی نسبت به مدرن وارفر، World at War همچنان یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های آن سال بود. همچنین میانگین نمرات منتقدین به نسخه‌ی پلی استیشن ۳ این بازی در وب‌سایت متاکریتیک برابر با ۸۵ است که نشان از استقبال پایین‌تر منتقدین نسبت به عنوان قبلی دارد.

Call of Duty: Modern Warfare 2

تاریخ انتشار: ۲۰۰۹

بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 به عقیده‌ی بسیاری از طرفداران سری کالاف دیوتی بهترین نسخه از این سری بازی شوتر اول شخص است. استودیوی Infinity Ward بعد از موفقیت بی چون و چرای مدرن وارفر ۱ دست به خلق نسخه‌ی دوم آن زد تا بار دیگر شوتر اول شخص را یک قدم به جلو برده و استانداردهای این زیرژانر را ارتقا دهد. آنها برای توسعه‌ی مدرن وارفر ۲ از نسخه‌ی چهارم IW استفاده کردند که توسط همین استودیو ساخته شده بود. استفاده از این موتور به معنی بهبوهای فراوانی در جلوه‌های صوتی و بصری بازی و همچنین ارتقای هوش مصنوعی دشمنان بود که تجربه‌ی کالاف دیوتی را لذت بخش‌تر از قبل می‌کرد.

بازیکنان در بخش عمده‌ی کمپین بازی کنترل گروهبان گری سندرسون (Roach) از Task Force 141 را بر عهده دارند. داستان بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 با فاصله‌ی پنج ساله از قسمت اول روایت می‌شود و روی جنگ روسیه و آمریکا تمرکز دارد. تروریستی به نام ولادیمیر ماکاروف قصد انجام اقدامات جدی را داشته و اعضای Task Force 141 ماموریت دارند تا جلوی او را بگیرند.

در کنار بخش داستانی، حالت جدیدی به نام Spec Ops به بازی اضافه شده بود که به بازیکنان امکان انجام ماموریت‌ها و چالش‌های مختلف را در مراحل خطی و کوتاه می‌داد. در پایان بازیکنان بسته به درجه‌ی سختی انتخاب شده، زمان هر مرحله و تعداد چالش‌های انجام شده، پاداش و ستاره‌های بیشتری دریافت می‌کرد. همچنین امکان تجربه‌ی این بخش به صورت دو نفره روی یک کنسول نیز وجود داشت. در این حالت در صورت مرگ هر دو بازیکن مرحله با شکست به پایان می‌رسید.

بخش چند نفره نیز در بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 مانند نسخه‌های پیشین سری وجود داشت. سازندگان در این بخش سعی کرده بودند تا المان‌های مدرن وارفر ۱ مانند سیستم killstreak و قابلیت‌های شخصیت سازی را به تکامل رسانده و در این زمینه بسیار موفق عمل کرده بودند. بخش چند نفره‌ی کالاف دیوتی: مدرن وارفر ۲ در مجموع شامل ۲۶ نقشه‌ی مختلف می‌شد که نشان از تنوع بالای بازی در این زمینه دارد.

مرحله‌ی پر حاشیه No Russian

ماموریت No Russian را می‌توان پر حاشیه‌ترین مرحله‌ی سری کالاف دیوتی و یکی از جنجال برانگیزترین لحظات در تاریخ بازی‌های ویدیویی دانست. این مرحله که یکی از ماموریت‌های ابتدایی بخش داستانی بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 است، بازیکن را در نقش جوزف الن قرار می‌دهد. او مامور مخفی سازمان CIA بوده و به قلب نیروهای ولادیمیر ماکاروف نفوذ کرده است.

محتوای این مرحله به عملیاتی تروریستی در فرودگاه مسکو مربوط می‌شود که در آن ماکاروف و اعضای تیمش که گیمر کنترل یکی از آنها را بر عهده دارد، مردم عادی را به قتل می‌رسانند. نکته‌ی جالب No Russian این است که بازیکن در کنار اینکه مجبور به شلیک کردن نیست، قابلیت رد کردن مرحله را قبل از شروع آن دارد. با انتشار مدرن وارفر ۲ برخی از رسانه‌های خارج از دنیای گیم به این مرحله برچسب‌هایی مانند ترویج گری تروریسم زدند.

لو رفتن این مرحله قبل از عرضه‌ی بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 حواشی زیادی را برای سازندگان ایجاد و حتی نسخه‌های مختلف آن در نقاط مختلف جهان سانسور شدند. همچنین این بازی در کشور روسیه ممنوع شد. محمد علوی این مرحله را با هدف نشان دادن دلیل حمله‌ی روسیه در بازی و ایجاد ارتباط بین بازیکن و شخصیت منفی داستان به طرزی ماندگار و درگیر کننده طراحی کرده بود. بیش از یک دهه از انتشار این مرحله‌ی حاشیه برانگیز گذشته و بسیاری همچنان از آن به عنوان مهم‌ترین مرحله در سری کالاف دیوتی یاد می‌کنند.

بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 به رسم همیشگی سری در ماه نوامبر سال ۲۰۰۹ عرضه شد. منتقدین تلاش سازندگان برای بهبود گرافیک و ارائه‌ی بخش داستانی جذاب را ستایش کردند. این بازی در روز اول عرضه در آمریکا و بریتانیا بیش از ۴.۷ میلیون نسخه فروخت. مدرن وارفر ۲ با درآمد ۳۱۰ میلیون دلاری در روز عرضه تبدیل به بهترین لانچ محصول سرگرمی در تاریخ تا آن زمان شد. این بازی تا قبل از عرضه‌ی نسخه‌ی ریمستر موفق به فروش بیش از ۲۵ میلیون نسخه در سراسر جهان شده بود. نسخه‌ی ریمستر بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 که تنها شامل بخش کمپین بازی می‌شد، سال ۲۰۲۰ برای کنسول‌های نسل هشتم و ویندوز عرضه شد.

Call of Duty: Black Ops

تاریخ انتشار: ۲۰۱۰

عرضه‌ی بازی Call of Duty: Black Ops در سال ۲۰۱۰ تولد دومین زیرسری مهم در سری بازی‌های کالاف دیوتی بود. بعد از کند و کاو در جنگ جهانی دوم و پرداختن به جنگ‌های مدرن، این بار نوبت دوران جنگ سرد بود که میزبان داستانی خیالی از سری بازی‌های کالاف دیوتی باشد. استودیوی Treyarch برای ساخت این بازی نسخه‌ی سوم موتور IW را بهبود بخشید تا هم شاهد مراحل بزرگ‌تری باشیم و هم جلوه‌های بصری بازی و به طور خاص نورپردازی آن با بهبودهای قابل توجهی همراه شود.

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، داستان بازی Call of Duty: Black Ops در دهه‌ی شصت میلادی و همزمان با جنگ سرد و جنگ ویتنام جریان دارد. بازیکن در این اثر کنترل کاپیتان الکس میسون یکی از اعضای نیروی دریایی آمریکا را بر عهده دارد که به همراه بومن و الکس میسون توسط سازمان FBI برای کشتن فیدل کاسترو مامور شده‌اند. میسون طی این ماموریت توسط نیروهای کاسترو دستگیر و به زندان ورکوتا در شوروی منتقل می‌شود. او در آنجا با ویکتور رزنو (اولین بار در نسخه‌ی پنجم کالاف دیوتی حضور داشت) آشنا شده و با کمک او از زندان فرار می‌کند.

بازی Call of Duty: Black Ops مانند اثر قبلی این استودیو دارای بخش زامبی بود. بازیکنان در این بخش باید به صورت تک نفره یا co-op دو نفره و یا آنلاین چهار نفره در مقابل موج‌های زامبی‌ها دوام آورده و در مرحله پیشروی کنند. این بخش از حیث تنوع و جذابیت نسبت به بخش زامبی نسخه‌ی پنجم با پیشرفت قابل توجهی همراه بود. بخش چند نفره‌ی بازی نیز با پیشرفت‌های زیادی همراه بود که از جمله‌ی آنها می‌توان به امکانات بیشتر در بخش شخصی سازی شخصیت و سلاح‌ها اشاره کرد.

با عرضه‌ی بازی Call of Duty: Black Ops رکورد روز عرضه‌ی مدرن وارفر ۲ شکسته شد. این بازی طی ۲۴ ساعت ابتدایی فروش بیش از ۵.۶ میلیون نسخه‌ای را تجربه کرد. این رقم به معنی درآمد ۳۶۰ میلیون دلاری بوده که لانچ بازی Call of Duty: Black Ops را به بزرگ‌ترین لانچ تاریخ سرگرمی تا آن زمان تبدیل می‌کند. همچنین نسخه‌ی اول بلک اپس تا زمان عرضه‌ی بازی GTA V پرفروش‌ترین بازی در کشور انگلستان بود. این بازی در کمتر از یک سال موفق به فروش ۲۵ میلیون نسخه روی کنسول‌های نسل هفتم و رایانه‌های شخصی شد.

منتقدین نیز از بازی Call of Duty: Black Ops استقبال خوبی به عمل آوردند. آنها از داستان جذاب، موسیقی متن شنیدنی و گیم‌پلی متنوع و بخش زامبی سرگرم کننده و چالش برانگیز به عنوان نقاط مثبت بازی یاد کرده و در طرف مقابل به انتقاد از مشکلات بخش چند نفره‌ی آن پرداختند. میانگین نمرات نسخه‌ی پلی استیشن ۳ بازی Call of Duty: Black Ops تا زمان نگارش این مقاله برابر با عدد ۸۸ است.

Call of Duty: Modern Warfare 3

تاریخ انتشار: ۲۰۱۱

وینس زامپلا و جیسون وست که از پایه گذاران و اعضای اصلی استودیوی Infinity Ward بودند، پس از شکایت از اکتیویژن از استودیو اخراج شدند. تعداد زیادی از اعضای کلیدی این استودیو به دنبال این اتفاق Infinity Ward را ترک کرده و به عضویت ریسپاون انترتینمنت در آمدند. همزمان با این اتفاقات مایکل کاندری و گلن اسکافیلد که برای خلق سری Dead Space شناخته می‌شوند، کمپانی EA را ترک کرده و استودیوی جدیدی به نام Sledgehammer Games تاسیس کردند.

این استودیو در آن زمان روی یک نسخه‌ی سوم شخص از کالاف دیوتی کار می‌کرد اما خروج اعضای کلیدی Infinity Ward باعث شد تا اکتیویژن این بازی را کنسل و تیم اسلج‌همر گیمز را در پروسه‌ی ساخت آخرین نسخه از سه‌گانه‌ی مدرن وارفر دخیل کند. نتیجه‌ی دو سال کار این تیم‌ها بازی Call of Duty: Modern Warfare 3 بود که در سال ۲۰۱۱ برای کنسول‌های نسل هفتم و رایانه‌های شخصی عرضه شد.

داستان بازی Call of Duty: Modern Warfare 3 بلافاصله بعد از اتمام نسخه‌ی قبلی جریان دارد؛ جایی که خبری از گروه ۱۴۱ نیست و ماکاروف با گروگان گرفتن دختر رییس جمهور روسیه، او را مجبور به حمله به اروپا می‌کند. بازیکنان در طول بازی باید کنترل شخصیت‌های مختلفی مانند سوپ مک‌تاویش و یوری را بر عهده گرفته و مانع از پیروزی ماکاروف شوند.

بخش چند نفره‌ی بازی مدرن وارفر ۳ با حفظ فرمول قبلی، اضافه کردن چند حالت جدید و ایجاد تغییراتی جزعی در بخش‌هایی مانند سیستم پیشرفت و امتیازهای آن همراه شده بود تا از یکنواخت شدن این بخش جلوگیری شود. همچنین بخش Special Ops نیز با تغییرات زیادی همراه شده و حالت‌های جدید برای بالا بردن ارزش تکرار و میزان جذابیت این ماموریت‌ها به بازی اضافه شده بود.

بازی Call of Duty: Modern Warfare 3 طبق سنت همیشگی کالاف دیوتی در ماه نوامبر عرضه و موفق به جلب نظر مثبت بیشتر منتقدین شد. آنها داستان خوب و بخش چند نفره‌ی بازی را تحسین کرده و به انتقاد از کمبود خلاقیت و نوآوری در سری پرداختند. میانگین متای نسخه‌ی ایکس باکس ۳۶۰ این بازی تا زمان نگارش این مقاله برابر با ۸۸ است که از میانگین دو نسخه‌ی قبلی مدرن وارفر (هر دو ۹۴ بودند) پایین‌تر است.

جدا از منتقدین، طرفداران نیز از نسخه‌ی هشتم کالاف دیوتی استقبال بی‌نظیری به عمل آوردند. بازی Call of Duty: Modern Warfare 3 با فروش ۶.۵ میلیون نسخه‌ای در روز اول و کسب بیش از ۴۰۰ میلیون دلار برای سومین سال متوالی رکورد بهترین لانچ صنعت سرگرمی را جابه جا کرد. این اثر در مراسم Spike Video Game Awards به عنوان بهترین بازی شوتر سال ۲۰۱۱ انتخاب شد.

Call of Duty: Black Ops II

تاریخ انتشار: ۲۰۱۲

بازی Call of Duty: Black Ops II دنباله‌ی مستقیم بلک اپس یک بود که داستان آن در دو بخش روایت می‌شد. بخش اصلی کمپین به ماجراهای دومین جنگ سرد در سال ۲۰۲۵ پرداخته بود و بازیکن در آن نقش دیوید پسر الکس میسون را بر عهده داشت. بخش دوم نیز در سال‌های انتهایی دهه‌ی هشتاد میلادی جریان داشت و الکس میسون و فرانک وودز شخصیت‌های قابل بازی آن بودند.

بازی Call of Duty: Black Ops II اولین نسخه از سری کالاف دیوتی محسوب می‌شود که پیشبرد و پایان داستان آن وابسته به انتخاب‌های بازیکنان در طول بازی بود. جریان داشتن داستان بازی در دو دوران مختلف باعث تنوع بسیار بیشتر مراحل و سلاح‌های بازی شده بود. همچنین این امکان برای بازیکنان فراهم بود تا قبل از شروع هر مرحله نسبت به شخصی سازی سلاح‌ها و تجهیزات خود اقدام کنند.

بخش چند نفره‌ی بازی نیز با توجه به فضای آینده نگرانه‌ی بلک اپس ۲ میزبان تغییرات قابل توجهی بود. سیستم شخصی سازی این بخش که Pick 10 نام داشت، امکانات بیشتری را برای شخصی سازی در اختیار بازیکنان قرار می‌داد. با این وجود محدود کردن تعداد آیتم‌های قابل حمل (اسلحه، تجهیزات و قابلیت‌های ویژه) به عدد ده باعث شده بود تا در کنار باز بودن دست بازیکن، ضربه‌ای به تعادل بخش چند نفره‌ی بازی وارد نشود.

یکی دیگر از تغییرات مهم این بخش در اضافه شدن سیستم سطح بندی و پیشرفت برای سلاح‌های بازی بود. بازیکنان با خرج کردن توکن‌های به دست آمده امکانات بیشتری برای تقویت و شخصی سازی سلاح‌های خود آزاد می‌کردند. همچنین Scorestreaksها جایگزین Killstreaks شده بودند و بازیکنان برای استفاده از قابلیت‌هایی مانند UAV به جای کشتن دشمنان باید به اهداف مختلفی می‌رسیدند. بخش League Play حالت جدید بخش چند نفره‌ی بازی Call of Duty: Black Ops II بود که در آن بازیکنان بسته به مهارت و عملکرد در دو تیم روبه روی یکدیگر قرار می‌گرفتند. این بخش در واقع همان حالت Competitive است که امروزه در بیشتر بازی‌های آنلاین دیده می‌شود.

تغییرات و بخش‌های جدید بلک اپس ۲ به اینجا خلاصه نشده و بخش زامبی نیز شاهد بهبوهای مختلفی از جمله اضافه شدن حالت‌های مختلف بود. این بخش دیگر محدود به حالت Survival نبوده و حالت‌های جدیدی مانند Grief به بخش زامبی اضافه شده بود که در آن بازیکنان در دو تیم باید برای زنده ماندن رقابت کنند. از دیگر حالت‌های بخش زامبی بازی می‌توان به Turned اشاره کرد که در آن سه نفر نقش زامبی را بر عهده داشته و برای کشتن بازیکن چهارم تلاش می‌کنند.

بازی Call of Duty: Black Ops II با درآمد ۵۰۰ میلیون دلاری موفق به شکستن رکوردهای مدرن وارفر ۳ از نظر تجاری شد. این بازی در سال اول عرضه‌ی خود به فروش بیش از ۲۴ میلیون نسخه رسید. همچنین منتقدین در کنار اشاره به نقاط قوت همیشگی سری به انتقاد از بخش داستانی بازی پرداخته و روایت بازی را گیج کننده و پایان‌های متفاوت بازی را غیر ضروری دانستند.

Call of Duty: Ghosts

تاریخ انتشار: ۲۰۱۳

بازی Call of Duty: Ghosts اولین عنوان از سری کالاف دیوتی بود که برای کنسول‌های نسل هشتم در کنار رایانه‌های شخصی و کنسول‌های نسل هفتم عرضه شد. وظیفه‌ی ساخت این بازی بر عهده‌ی Infinity Ward بود که آنها برای این منظور از نسخه‌ی نسل بعدی موتور سابق استفاده کردند. همچنین نسخه‌ی نینتندو wii u بازی توسط استودیوی Treyarch ساخته شده بود.

داستان بازی Call of Duty: Ghosts در سال ۲۰۱۷ جریان دارد و ماجراهای گروهی از سربازان آمریکایی که با نام Ghosts شناخته می‌شوند را طی کمپین چهار ساعته‌ی خود روایت می‌کند. در این داستان خاورمیانه به علت جنگ اتمی نابود شده و در نتیجه منابع سوخت‌های فسیلی جهان به شدت محدود شده است. قدرت‌های جهان برای کنترل این منابع محدود به جنگ متوسل شده‌اند.

بازیکنان کنترل یکی از اعضای جوخه‌ی Ghosts یعنی گروهبان لوگان واکر را بر عهده دارد. ماموریت این گروه جلوگیری از گسترش است. همچنین سگی به نام رایلی یکی از همراهان شما در طول بازی خواهد بود. سازندگان قبل از عرضه‌ی بازی مانور زیادی روی هوش مصنوعی پیشرفته‌ی رایلی و انیمیشن‌های خاص او می‌دادند. داستان دهمین نسخه از کالاف دیوتی در مقایسه با عناوین قبلی سری از جذابیت و ماندگاری کمتری برخوردار بود.

نسخه‌ی جدید موتور گرافیکی سری کالاف دیوتی باعث شده بود تا بازی Call of Duty: Ghosts از حیث جلوه‌های بصری با جهش چشمگیری همراه باشد. از نورپردازی و کیفیت بافت‌ها گرفته تا انیمیشن‌های موجود در بازی همگی به لطف عرضه‌ی کنسول‌های نسل هشتم بیش از پیش مورد توجه قرار گرفتند. همچنین هوش مصنوعی دشمنان با بهبودهایی همراه بود.

بخش چند نفره‌ی بازی Call of Duty: Ghosts نوآوری و تغییرات زیادی در خود نداشت. حالت Extinction تنها مورد حائز اهمیت این بخش است. بازیکنان در این حالت در تیمی چهار نفره باید برای از بین بردن موج‌هایی از موجودات فضایی همکاری کنند. این حالت شامل پنج نقشه‌ی مختلف بود که دسترسی به چهار مورد از آنها تنها با خرید بسته‌های الحاقی بازی امکان پذیر بود.

بازی Call of Duty: Ghosts در مقایسه با عناوین قبلی سری با استقبال پایین‌تری از سوی منتقدین و طرفداران سری مواجه شد. منتقدین از عدم نوآوری و مشکلات مختلف بازی انتقاد و نمرات متوسطی را روانه‌ی بازی کردند. میانگین نمره‌ی متای این بازی روی کنسول‌های نسل هشتم برابر با ۷۸ بود. آمار فروش این بازی نیز با افت نسبتا زیادی نسبت به بلک اپس ۲ همراه شده بود.

Call of Duty: Advanced Warfare

تاریخ انتشار: ۲۰۱۴

سال ۲۰۱۴ بالاخره نوبت به استودیوی اسلج‌همر گیمز رسید تا هدایت سری کالاف دیوتی را در دست گرفته و اولین نسخه‌ی کاملا آینده نگرانه‌ی سری را عرضه کنند. آنها تقریبا تمامی سیستم‌ها و بخش‌های موتور گرافیکی خود از جمله سیستم فیزیک و نورپردازی را از ابتدا پیاده سازی کرده تا نیازهایشان برای ساخت بازی به طور کامل مهیا شود. نتیجه‌ی سه سال کار این استودیوی بازی Call of Duty: Advanced Warfare بود که بالاخره در سال ۲۰۱۴ عرضه و خاطرات بد نسخه‌ی قبلی را از ذهن طرفداران کالاف دیوتی پاک کرد.

بازیکنان در بخش داستانی بازی Call of Duty: Advanced Warfare کنترل جک میشل را بر عهده داشتند. وظیفه‌ی صداپیشگی این شخصیت روی دوش تروی بیکر دوست داشتنی بود. همچنین کوین اسپیسی نقش جاناتان آیرونز، شخصیت منفی بازی را بر عهده داشت. داستان این بازی در سال ۲۰۵۴ جریان دارد؛ جایی که جک میشل در ماموریتی در کره شمالی زخمی شده و دست خود را از دست داده است.

او پس از این اتفاق به عضویت شرکت نظامی اتلس در آمده و آنها دست از دست رفته‌ی جک را با یک دست مصنوعی جایگزین می‌کنند. ماجراهای بخش داستانی بازی Call of Duty: Advanced Warfare با اضافه شدن جک به تیمی که قصد کشتن یک تروریست را دارند، ادامه پیدا می‌کند اما طی این مسیر با چند غافلگیری همراه است. از دیگر نکات مهم این بخش می‌توان به ساخت قطعات موسیقی آن توسط هری گرگسون-ویلیامز اشاره کرد.

مهم‌ترین المان بازی Call of Duty: Advanced Warfare اضافه شدن Exo suit به بازی بود. بازیکنان در هر کدام از بخش‌های بازی امکان شخصی سازی و ارتقای این زره جذاب را داشتند. اضافه شدن این زره به روان و جذاب‌تر شدن هر چه بیشتر بازی مخصوصا در بخش چند نفره کمک شایانی کرده بود. در حالت Exo Survival نیز بازیکنان باید با یکدیگر همکاری کرده و ماموریت‌های مختلف را انجام دهند. سازندگان در بسته‌های الحاقی بازی اقدام به اضافه کردن حالت زامبی به بازی Call of Duty: Advanced Warfare کردند. اسلج‌همر برای ایجاد تنوع در بخش زامبی دست به اضافه کردن آیتم‌ها و ویژگی‌هایی مانند Exo suit و زامبی‌های متنوع زده بود.

بازی Call of Duty: Advanced Warfare در سال ۲۰۱۴ برای ایکس باکس ۳۶۰ و وان، پلی استیشن ۳ و ۴ و رایانه‌های شخصی عرضه شد. طرفداران استقبال خوبی از بازی به عمل آورده و بازی از لحاظ تجاری دوباره به روزهای اوج خود نزدیک شد اما خبری از شکستن رکوردها نبود. همچنین منتقدین نیز در کنار اشاره به دستاوردهای فنی و مکانیک‌های جذاب گیم‌پلی از بخش داستانی به عنوان مهم‌ترین نکته‌ی منفی این نسخه از کالاف دیوتی یاد کردند.

Call of Duty: Black Ops III

تاریخ انتشار: ۲۰۱۵

بازی Call of Duty: Black Ops III ادامه دهنده‌ی سفر سری کالاف دیوتی به آینده بود. نسخه‌ی نسل هشتم و PC بازی توسط Treyarch ساخته شد اما وظیفه‌ی ساخت نسخه‌ی نسل هفتم روی دوش استودیوی Beenox بود. در نسخه‌ی مخصوص نسل هفت خبری از بخش داستانی و بسته‌های الحاقی نبود و تنها بخش چند نفره‌ و حالت Split Screen آن در کنار زامبی تک نفره در اختیار خریداران این نسخه بود.

اتفاقات بازی Call of Duty: Black Ops III هیچ ارتباطی با بلک اپس ۲ نداشته و داستان آن چهل سال بعد یعنی در سال ۲۰۶۵ جریان دارد. به دلیل محدود بودن کمپین به نسخه‌های نسل هشتمی امکان تجربه‌ی آن به صورت چهار نفره فراهم شده بود. قابلیت‌های شخصی سازی به رسم عناوین قبلی در همه‌ی بخش‌های بلک اپس ۳ حضور پر رنگی داشت. همچنین قابلیت‌های سایبری در چند دسته‌ی مختلف به بازی اضافه شده بودند و امکان کنترل تجهیزات سایبری و استفاده از قابلیت‌های ویژه‌ای را در اختیار بازیکن قرار می‌دادند.

برخی از طرفداران سری کالاف دیوتی بخش زامبی بازی Call of Duty: Black Ops III را بهترین زامبی سری می‌دانند. سیستم پیشرفت و شخصی سازی پای خود را به بخش زامبی نیز باز کرده بود و در نتیجه باعث بالاتر رفتن ارزش تکرار آن شده بود. Shadows of Evil نقشه‌ی اصلی بخش زامبی بود و طبق روال همیشه محتویات آینده‌ی این بخش تنها با خرید بسته‌های الحاقی قابل دسترسی بود.

منتقدین بازی Call of Duty: Black Ops III را اثری با کمبود خلاقیت اما پر از محتویات سرگرم کننده دانستند و نمرات نسبتا خوبی را را روانه‌ی بازی کردند. این بازی در مراسم The Game Awards 2015 نامزد دو جایزه‌ی بهترین بازی اکشن و چند نفره شد. همچنین بلک اپس ۳ استقبال بهتری را نسبت به AW تجربه کرد. این بازی در هفته‌ی اول بیش از ۶.۶ میلیون نسخه فروخت و تبدیل به پرفروش‌ترین بازی سال ۲۰۱۵ شد.

Call of Duty: Infinite Warfare

تاریخ انتشار: ۲۰۱۶

بازی Call of Duty: Infinite Warfare کمترین محبوبیت ممکن را نزد طرفداران سری کالاف دیوتی دارد. این بازی در E3 2016 معرفی شد اما بر خلاف انتظارهای اکتیویژن با واکنش‌های منفی گیمرها روبه رو شد. بخش کمپین این بازی در فضا جریان داشت و داستان آن در مورد جنگی برای کنترل منظومه‌ی شمسی بود. کیت هرینگتون که برای بازی در سریال بازی تاج و تخت شناخته می‌شود، نقش شخصیت منفی این بازی را بر عهده داشت.

سیزدهمین نسخه از کالاف دیوتی داستان و روایت جذابی داشت اما مشکل اصلی منتقدین و طرفداران با آن درست مثل نسخه‌های قبلی چیزی جز کمبود نوآوری و خلاقیت نبود. گیم‌پلی بازی Call of Duty: Infinite Warfare متنوع و جذاب بود اما حس تجربه‌ی اثری آینده نگرانه را به بازیکن نمی‌داد. سلاح‌های بازی نیز تفاوت چندانی با بازی‌های قبلی Infinity Ward نداشتند. تیم سازنده به جای ساخت اسلحه‌های جدید به تغییرات جزئی در سلاح‌های قدیمی بسنده کرده بود.

بازی Call of Duty: Infinite Warfare در زمان عرضه نتوانست انتظارات بالای مدیران اکتیویژن را برآورده کنند. عرضه‌ی بازی Battlefield 1 تنها چند هفته قبل از یکی از دلایل این موضوع بود. آمار فروش بازی Call of Duty: Infinite Warfare در مقایسه با بلک آپس ۳ با افتی ۵۰ درصدی روبه رو شده بود که نشان از کاهش محبوبیت کالاف دیوتی میان گیمرها داشت. همچنین منتقدین نیز دل خوشی از روند سری نداشته و در نتیجه با نمرات پایینی به استقبال این بازی رفتند.

Call of Duty: WWII

تاریخ انتشار: ۲۰۱۷

کالاف دیوتی بعد از ۹ سال دوری از جنگ جهانی به ریشه‌های خود برگشت. استودیوی اسلج‌همر گیمز با بازی Call of Duty: WWII این سری را به روزهای اوج خود نزدیک کرد و توانست رضایت طرفداران را بعد از چند سال نارضایتی کسب کند. بخش داستانی بازی از نبرد ساحل نرماندی آغاز شده و ماموریت‌های دیگری مانند عملیات اورلرد را شامل می‌شود.

در بخش داستانی بازی Call of Duty: WWII برای اولین بار از زمان نسخه‌ی دوم، خبری از سیستم بازیابی خودکار سلامت نیست و بازیکنان باید برای پر کردن نوار سلامت خود از جعبه‌‌ی کمک‌های اولیه استفاده کنند. البته بر خلاف سیستم کلاسیک، امکان قرار دادن چند جعبه در inventory و همچنین گرفتن آنها از دیگر همراهانتان در طول بازی وجود دارد. در مجموع سه همراه مختلف در بازی حضور دارند که هر کدام از آنها مهمات، جعبه کمک‌های اولیه و قابلیت شناسایی دشمنان را برای بازیکن فراهم می‌کنند.

داستان و روایت بازی Call of Duty: WWII نسبت به عناوین پیشین با پیشرفت زیادی همراه شده بود و تنوع مراحل نیز بیشتر شده بود. Liberation یکی از جذاب‌ترین مراحل بازی است که در شهر پاریس جریان دارد. بازیکن در ابتدای این مرحله نقش یکی از شورشیان فرانسوی را بر عهده داشته و به مقر سربازان آلمانی نفوذ می‌کند. در بخش دوم این مرحله نیروهای متفقین به این مقر حمله می‌کنند. طراحی خاص و جذاب مرحله‌ی Liberation  آن را به یکی از بهترین مراحل سری کالاف دیوتی تبدیل کرده است.

بخش چند نفره‌ی بازی Call of Duty: WWII نیز از قافله عقب نمانده بود و با اضافه کردن حالت‌های جدیدی مانند war mode و تغییر سیستم‌ها سعی در ارائه‌ی تجربه‌ای جذاب با تم جنگ جهانی دوم داشت. سیستم کلاس‌های بازی که تحت عنوان Divisions شناخته می‌شود، برای بازیکن امکان انتخاب یک کلاس را با سلاح‌ها و قابلیت‌های خاص آن فراهم می‌کند. همچنین در بخش زامبی بازی در کنار حفظ مکانیک‌های قبلی، شاهد اضافه شدن کلاس‌های جدید بودیم.

بازی Call of Duty: WWII در نوامبر سال ۲۰۱۷ عرضه و توانست بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در سه روز اول کسب کند. میزان فروش این بازی تا انتهای همان سال به بیش از ۲۰ میلیون نسخه رسید. منتقدین نیز از تغییرات به عمل آمده استقبال کرده و روایت بخش داستانی بازی را تحسین کردند. میانگین نمرات نسخه‌ی ایکس باکس بازی Call of Duty: WWII در وب‌سایت متاکریتیک برابر با ۸۰ است.

Call of Duty: Black Ops 4

تاریخ انتشار: ۲۰۱۸

بازی Call of Duty: Black Ops 4 اولین نسخه از سری کالاف دیوتی بود که در آن خبری از بخش کمپین نبود. برنامه‌ی اصلی استودیوی تری‌آرک ساخت یک بخش داستانی با تم آخرالزمانی بود اما اکتیویژن مانع از این کار شد و آنها را مجبور به دور ریختن تلاش‌هایشان کرد. آنها در عوض تنها روی بخش چند نفره‌ی بازی و حالت بتل رویال کار کردند که در آن زمان به تازگی محبوبیت بالایی کسب کرده بود.

تنها مراحل تک نفره‌ی بازی به ماموریت‌های کوتاهی خلاصه می‌شد که در آن بازیکنان با پیش‌زمینه‌ی داستانی و قابلیت هر کدام از Specialistsهای حاضر در بخش چند نفره آشنا می‌شدند. نوار سلامت در بخش چند نفره‌ی بازی به طور خودکار بازیابی نشده و بازیکنان برای پر کردن آن باید از قابلیتی استفاده کنند که پر شدن دوباره‌ی آن نیازمند زمان مشخصی است. سیستم شخصی سازی نیز نسخه‌ی تکامل‌یافته‌تر سیستم Pick 10 بود که از زمان بلک اپس ۲ در بازی‌های بلک اپس حضور داشت. بخش زامبی بازی Call of Duty: Black Ops 4 سه نقشه داشت که یکی از آنها بازسازی نقشه‌ای از بلک اپس ۲ بود. نقشه‌ی دوم کشتی تایتانیک و آخرین نقشه یک کولوسیوم بود.

بازی Call of Duty: Black Ops 4 اولین نسخه از سری کالاف دیوتی با حالت بتل رویال بود. این بخش در بازی Blackout نام داشت و ۱۰۰ بازیکن را در نقشه‌ای عظیم در مقابل یکدیگر قرار داده بود. در کنار آیتم‌ها و سلاح‌های مختلف، انواع وسایل نقلیه مانند هلیکوپتر و ماشین نیز در بخش بتل رویال بازی در دسترس بازیکنان بودند. این بخش در زمان عرضه با استقبال خوبی از سوی طرفداران همراه شد اما در طولانی مدت رقابت را به بازی‌های مشابه دیگر از جمله فورتنایت واگذار کرد.

منتقدین از حذف بخش داستانی بازی انتقاد و به تحسین بتل رویال بازی پرداختند. طرفداران نیز رویکرد مشابهی را اتخاذ کرده و بازی با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد. به دلیل عرضه‌ی بازی Red Dead Redemption 2 در ماه نوامبر، بلک اپس ۴ یک ماه زودتر عرضه شد اما باز هم نتوانست در مقابل محبوبیت شاهکار راک استار کاری از پیش ببرد. بازی Call of Duty: Black Ops 4 نتوانست انتظارات مدیران اکتیویژن را از نظر تجاری برآورده کند.

Call of Duty: Modern Warfare

تاریخ انتشار: ۲۰۱۹

اکتیویژن با عرضه‌ی بازی Call of Duty: Modern Warfare در سال ۲۰۱۹ زیرسری مدرن وارفر را ریبوت کرد. آنها توسعه‌ی موتور گرافیکی این بازی را از پنج سال قبل آغاز کرده تا شاهد جهشی فوق‌العاده در جلوه‌های بصری بازی باشیم. میان‌پرده‌های سینمایی بازی به لطف کیفیت بالای موشن کپچر خیره کننده بودند. همچنین کیفیت بافت‌ها، انیمیشن‌ها و مدل شخصیت‌ها جهشی قابل توجه را تجربه کرده بودند.

داستان بازی Call of Duty: Modern Warfare با الهام از جنگ‌های واقعی چند دهه‌ی اخیر در خاورمیانه نوشته شده و سبک روایی آن شباهت زیادی به فیلم‌هایی نظیر Sicario ساخته‌ی دنی ویلنوو داشت. همچنین شاهد بازگشت شخصیت‌های دوست داشتنی و ماندگار سری مانند کاپیتان پرایس بودیم. داستان بازی حول محور تنش بین روسیه و کشوری خیالی به نام اورزیکستان در سال ۲۰۱۹ جریان دارد.

بخش Special Ops نیز که همیشه پای ثابت سری مدرن وارفر بوده در ریبوت مدرن وارفر در دسترس است. این بخش در کنار ماموریت‌های قبلی، یک حالت همکاری چهار نفره هم دارد. بازی Call of Duty: Modern Warfare شامل حالت بتل رویال رایگانی به نام Warzone بود که که پای خود را به نسخه‌های بعدی سری نیز باز کرد. به دلیل گستردگی Warfare در بخش بعدی به طور کامل به این بازی می‌پردازیم.

بخش چند نفره‌ی ریبوت مدرن وارفر اصالت عناوین قبلی مدرن وارفر را حفظ کرده و مکانیک‌هایی برای تاکتیکال‌تر شدن بازی به این بخش اضافه کرده است. تنوع نقشه‌ها و ماموریت‌های آنلاین بازی بیشتر از قبل شده و شاهد بخش‌های جدیدی مانند Ground War بودیم که در آن ۱۰۰ بازیکن حضور دارند. Gunfight بخش جدید بخش چند نفره‌ی مدرن وارفر بود که در آن دو تیم دو نفره در نقشه‌ای کوچک با یکدیگر رقابت می‌کنند.

بخش داستانی بازی Call of Duty: Modern Warfare توسط منتقدین تحسین شد و حتی یکی از بهترین‌های سری لقب گرفت. همچنین منتقدین در کنار اشاره به مشکلات ریز و درشت بخش چند نفره از پیشرفت جلوه‌های صوتی و بصری بازی در کنار گیم‌پلی روان و لذت بخش آن به عنوان نکات مثبت بازی یاد کردند. طرفداران نیز استقبال خوبی از بازی به عمل آورده و این بازی را به پرفروش‌تری کالاف دیوتی این نسل تبدیل کردند. بازی Call of Duty: Modern Warfare یک سال بعد از عرضه بیش از ۳۰ میلیون نسخه به فروش رسانده بود.

Call of Duty: Warzone

تاریخ انتشار: ۲۰۲۰

بعد از شکست بخش بتل رویال بلک اپس ۴، اکتیویژن وظیفه‌ی ساخت یک بازی بتل رویال را به ریون سافتور و اینفینیتی وارد محول کرد. بازی Call of Duty: Warzone محصول همکاری این دو تیم بود که در ماه مارس سال ۲۰۲۰ برای کنسول‌های نسل هشتم و رایانه‌های شخصی عرضه شد. طی دو روز ۱۵ میلیون نفر و در ماه اول ۵۰ میلیون بازیکن این اثر رایگان را تجربه کردند.

بازی Call of Duty: Warzone از ۱۵۰ بازیکن به طور همزمان پشتیبانی می‌کند. این عدد در برخی از حالت‌های بازی به رقم ۲۰۰ نفر نیز می‌رسد. ساختار وارزون تفاوت چندانی با بتل رویال‌های دیگر نداشته و بازیکنان در آن به صورت تک نفره یا گروهی باید از شر یکدیگر خلاص شده و آخرین بازیکن یا تیم برنده‌ی بازی خواهد بود. بازیکنان بعد از مرگ در بازی وارد گولاگ شده که در آن مقابل یکی دیگر از بازیکنان کشته شده قرار گرفته و در صورت پیروزی به بازی باز خواهند گشت. این قابلیت تنها یک بار در هر بازی قابل استفاده است. وارزون با عرضه‌ی نسخه‌های بعدی کالاف دیوتی محتویات مرتبط با هر کدام از آنها مانند شخصیت‌ها و آیتم‌های ویژه را دریافت کرد.

کمپانی اکتیویژن اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که بازیکنان بزودی تجربه‌ای جدید از وارزون خواهند داشت که به احتمال بسیار زیاد اشاره به وارزون 2 دارد. وارزون در ماه‌های اخیر با افت شدید بازیکن همراه بوده و ساخت نسخه‌ی دوم آن دور از انتظار نیست. همچنین چندی بعد اعلام شد که کار روی نسخه‌ی موبایل وارزون آغاز شده اما تاریخ انتشار آن برای اندروید و ios مشخص نیست.

Call of Duty: Black Ops Cold War

تاریخ انتشار: ۲۰۲۰

بازی Call of Duty: Black Ops Cold War اولین عنوان از سری کالاف دیوتی بود که در کنار کنسول‌های نسل هشتم و رایانه‌های شخصی برای ایکس باکس سری ایکس/اس و پلی استیشن ۵ هم عرضه شد. وقایع داستان این بازی در دهه‌ی هشتاد میلادی جریان داشته و بین قسمت اول و دوم بلک اپس است. شخصیت‌های اصلی بلک اپس از الکس میسون گرفته تا فرانک وودز در این بازی حضور داشته و برای جلوگیری از پیروزی شوروی در جنگ سرد تلاش می‌کنند.

بخش چند نفره‌ی بازی Call of Duty: Black Ops Cold War المان‌های زیادی از ریبوت مدرن وارفر قرض گرفته و آنها را با مکانیک‌های آشنای سری ترکیب کرده است. بخش Fireteam هم حالت جدید بخش چند نفره‌ی بازی بود که از ۴۰ بازیکن همزمان پشتیبانی می‌کند. بخش زامبی نیز به قوت قبل باقی بود و صرفا همان مکانیک‌های قبلی را بهبود بخشیده بود.

بازی Call of Duty: Black Ops Cold War از اولین عناوینی بود که نسخه‌ی نسل نهم آن به دلیل مواردی مانند رهگیری پرتو (Ray Tracing) با قیمت هفتاد دلار عرضه شد. طی ماه اول عرضه ۵.۷ میلیون نسخه از این بازی به صورت دیجیتالی به فروش رسید. منتقدین از این اثر نسبت به ریبوت مدرن وارفر استقبال کمتری به عمل آوردند. میانگین نمرات این بازی در وب‌سایت متاکریتیک برابر با ۷۶ است.

Call of Duty: Vanguard

تاریخ انتشار: ۲۰۲۱

بازی Call of Duty: Vanguard آخرین نسخه‌ی منتشر شده از سری کالاف دیوتی تا زمان نگارش این مقاله و هجدهمین نسخه‌ی اصلی از سری بازی‌ها کالاف دیوتی است. مایکل کاندری و گلن اسکافیلد چند ماه بعد از عرضه‌ی WW2 استودیوی اسلجهمر را ترک کردند. کاندری راهی 2K Games شد و استودیوی 31st Union را تاسیس کرد. گلن اسکافیلد نیز راهی استودیوی Krafton شد و کارگردانی بازی ترسناک The Callisto Protocol را بر عهده گرفت.

داستان بازی Call of Duty: Vanguard در مورد گروهی از سربازان است که در روزهای آخر جنگ جهانی دوم قصد نفوذ به رایش سوم را دارند. به دلیل استفاده از موتور گرافیکی جدید و مکانیک‌های مدرن وارفر، گیم‌پلی بازی کالاف دیوتی ونگارد روان‌تر از اثر قبلی اسلجهمر است. همچنین میان‌پرده‌ها، انیمیشن‌های صورت و کیفیت بافت‌ها و نورپردازی همگی با پیشرفت قابل توجهی همراه بودند تا این بازی از نظر بصری به اثری چشم نواز تبدیل شود.

کالاف دیوتی ونگارد در کنار وارزون و مودهای همیشگی دارای حالت‌های جدیدی مانند Gunfight و Arms Race بود که باعث بالا رفتن هر چه بیشتر تنوع و ارزش تکرار بخش چند نفره‌ی بازی شده بود. در سوی مقابل بخش زامبی بازی در مقایسه با عناوین قبلی با پسرفت همراه بود و نتوانست رضایت طرفداران قدیمی سری را جلب کند.

بازی Call of Duty: Vanguard نسبت به عناوین قبلی سری کالاف دیوتی با استقبال کمتری از سوی طرفداران و منتقدین همراه شد که دلیل اصلی آن کمبود نوآوری و تعداد بالای عناوین این سری با تم جنگ جهانی دوم است. ونگارد در برآورده کردن انتظارات اکتیویژن ناکام ماند. بازی کالاف دیوتی ونگارد با میانگین متای ۷۳ پایین‌ترین میانگین را در بین عناوین سری کالاف دیوتی در اختیار دارد.

Call of Duty: Modern Warfare II

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۱ (مصادف با ۲۸ اکتبر ۲۰۲۲)

بازی Call of Duty: Modern Warfare II دنباله‌ی مستقیمی برای ریبوت مدرن وارفر است که در سال ۲۰۱۹ عرضه شده بود. هنوز جزئیات بخش داستانی این بازی اعلام نشده اما شخصیت‌های اصلی Task Force 141 یعنی کاپیتان پرایس، گوست و مک‌تاویش در تیزرهای بازی حضور داشتند. این بازی از سال ۲۰۱۹ توسط استودیوی Infinity Ward در حال توسعه است. این استودیو نسخه‌ی نهم از موتور گرافیکی IW را برای ساخت مدرن وارفر ۲ توسعه داده است. نسخه‌ی بعدی وارزون نیز با همین موتور گرافیکی ساخته خواهد شد.

با توجه به تریلرهای منتشر شده از بازی باید منتظر جهشی فوق‌العاده در جلوه‌های صوتی در کنار پیشرفت‌های گرافیکی باشیم. در مورد بخش داستانی بازی مدرن وارفر ۲ نیز اطلاعات زیادی در دسترس نیست و باید تا انتشار اطلاعات رسمی صبر کنیم. با این حال شایعاتی از اضافه شدن چند حالت جدید به بخش آنلاین بازی به گوش می‌رسد که یکی از آنها Prisoner Rescue نام داشته و شباهت زیادی به بازی Rainbow Six Siege دارد.

بر خلاف رسم همیشگی سری کالاف دیوتی، خبری از انتشار نسخه‌ی جدید آن در ماه نوامبر نیست و بازی Call of Duty: Modern Warfare II اواخر اکتبر امسال برای کنسول‌های نسل هشتم، نهم و رایانه‌های شخصی عرضه خواهد شد. قیمت نسخه‌ی پایه‌ی بازی روی تمامی پلتفرم‌های موجود برابر با هفتاد دلار خواهد بود.

عناوین فرعی سری کالاف دیوتی

در کنار عرضه‌ی سالیانه‌ی عناوین اصلی سری کالاف دیوتی، چند عنوان فرعی از این سری برای پلتفرم‌هایی مانند موبایل عرضه شده که در ادامه آنها را مرور می‌کنیم.

Call of Duty: Mobile

تاریخ انتشار: ۲۰۱۹

نسخه‌ی موبایل کالاف دیوتی مهم‌ترین عنوان فرعی این سری است که از زمان عرضه در ۲۰۱۹ میلیون‌ها گیمر را به سمت خود کشانده و موفقیت عظیمی را کسب کرده است. بازی Call of Duty: Mobile اثری رایگان بوده که توسط استودیوی TiMi ساخته شده و شامل شخصیت‌ها و نقشه‌های محبوب سری کالاف دیوتی است. حالت‌های مختلف بخش چند نفره‌ی کالاف دیوتی در کنار زامبی و بتل رویال در این بازی در دسترس هستند.

بازی Call of Duty: Mobile در ماه اول عرضه نزدیک به ۱۵۰ میلیون نفر بازیکن داشت که به معنی بزرگ‌ترین لانچ در تاریخ بازی‌های موبایل است. این رقم تا زمان نگارش این مقاله به ۵۰۰ میلیون نفر رسیده که کالاف دیوتی موبایل را در کنار بازی‌هایی با بیشترین میزان دانلود قرار می‌دهد. این بازی در مراسم The Game Awards 2019 جایزه‌ی بهترین بازی موبایل سال را از آن خود کرد.

Call of Duty: Finest Hour

تاریخ انتشار: ۲۰۰۴

بازی Call of Duty: Finest Hour در واقع اولین نسخه‌ی فرعی سری کالاف دیوتی محسوب می‌شود که برای ایکس باکس اورجینال، گیم کیوب و پلی استیشن ۲ عرضه شد. این بازی در کنار بخش چند نفره، دارای کمپین بود. بخش داستانی این بازی سه کمپین مختلف داشت که هر کدام در یکی از جبهه‌های جنگ جهانی دوم جریان داشتند. بازی Call of Duty: Finest Hour موفق به فروش ۴ میلیون نسخه‌ای شد.

Call of Duty 2: Big Red One

تاریخ انتشار: ۲۰۰۵

بازی Call of Duty 2: Big Red One اسپین‌آف نسخه‌ی دوم کالاف دیوتی بود که برای کنسول‌های نسل ششم عرضه شد. این اثر اولین تجربه‌ی استودیوی Treyarch در سری کالاف دیوتی بود که با موفقیت همراه شد. از جمله موارد مهم این بازی می‌توان به حضور ستارگان سریال Band of Brothers و صداپیشگی مارک همیل اشاره کرد.

Call of Duty: World at War – Final Fronts

تاریخ انتشار: ۲۰۰۸

بازی Call of Duty: World at War – Final Fronts آخرین نسخه‌ی نسل ششمی کالاف دیوتی بود که همزمان با بازی پنجم عرضه شد. بخش داستانی این اثر شامل ۱۳ مرحله بود که از روند مشابه بازی‌های قبلی سری پیروی می‌کرد و در دوران جنگ جهانی جریان داشت. این بازی با استقبال پایینی روبه رو شد و نتوانست به موفقیت عناوین قبلی برسد.

Call of Duty Online

تاریخ انتشار: ۲۰۱۵

بازی Call of Duty Online نسخه‌ای رایگان از کالاف دیوتی بود که توسط استودیوی Raven Software و با هدف عرضه در کشور چین ساخته شد. سرورهای این بازی در سال ۲۰۲۱ برای تمرکز بیشتر روی نسخه‌ی موبایل کالاف دیوتی خاموش شدند.

کالاف دیوتی روی کنسول‌های دستی

در مجموع چهار نسخه از کالاف دیوتی تاکنون برای کنسول‌های دستی عرضه شده‌اند که دو نسخه از آن در واقع پورت‌های Nintendo DS دو بازی کالاف دیوتی بلک اپس و مدرن وارفر ۲ بوده‌اند. سومین نسخه‌ی کالاف دیوتی روی کنسول‌های دستی با پسوند Roads to Victory در سال ۲۰۰۷ برای PSP عرضه شد. این بازی در کنار کمپین سه بخشی، دارای بخش چند نفره بود که شامل ۹ نقشه‌ی مختلف می‌شد.

بازی Call of Duty: Black Ops: Declassified آخرین نسخه از کالاف دیوتی بود که برای کنسول‌های دستی عرضه شد و یکی از عناوین انحصاری کنسول PS Vita بود. این بازی با انتقادات زیادی مواجه و نمرات پایینی را کسب کرد. برخی از منتقدین خرید این بازی را هدر دادن پول می‌دانستند اما بازی از لحاظ تجاری موفقیت خوبی را تجربه کرد.

سایر عناوین کلاف دیوتی روی موبایل

اکتیویژن چندین نسخه‌ی موبایل از سری کالاف دیوتی را طی دو دهه‌ی اخیر روانه‌ی بازار کرده که یکی از آنها Call of Duty: Strike Team است. این بازی در سال ۲۰۱۳ برای اندروید و ios عرضه شد. این بازی در کنار بخش داستانی دارای حالت‌های Domination در کنار Time Attack و Survival است. از دیگر عناوین کالاف دیوتی روی موبایل می‌توان به بازی Call of Duty: Heroes اشاره کرد که اثری در ژانر استراتژی بود و در رسیدن به موفقیت ناکام ماند.

سری بازی‌های کالاف دیوتی طی دو دهه‌ی اخیر جایگاه مهمی در صنعت ویدیو گیم و به طور خاص در میان بازی‌های شوتر اول شخص برای خود دست و پا کرده است. برخی از نسخه‌های این سری مانند مدرن وارفر تحول عظیمی در ژانر شوتر ایجاد کرده و استانداردهای جدیدی را به آن افزوده است. طبق آخرین آمار مجموع فروش سری Call of Duty به بیش از ۴۰۰ میلیون نسخه می‌رسد که این مجموعه را به یکی از پرفروش‌ترین سری بازی‌های تاریخ ویدیو گیم تبدیل می‌کند.

نظر شما در مورد سری بازی‌های کالاف دیوتی چیست؟ به نظر شما بهترین بازی این سری کدام است؟ فراموش نکنید که نظرات خود را با ما و دیگر خوانندگان این مقاله وب‌سایت سرگرمی به اشتراک بگذارید.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

4 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments