باکس آفیس
1%
  • 0/10

چرا باکس آفیس هنوز معیار خوبی جهت سنجش در سال 2023 نیست؟

در مسیر بهبود

چرا باکس آفیس هنوز معیار خوبی جهت سنجش در سال 2023 نیست؟ ۰ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ مقالات جانبی (سینمایی) کپی لینک

با وجود پیشرفت‌های مناسب از سال 2020، باکس آفیس هنوز معیار خوبی برای سنجش میزان موفقیت یک فیلم در بین تماشاگران نیست.

در سال 2023، باکس آفیس دیگر معیار خوبی برای سنجش میزان موفقیت واقعی فیلم‌ها به شمار نمی‌رود. این در حالیست که فیلم‌هایی که طی اکران خود به موفقیت مالی دست یافته‌اند، به هیچ وجه کم نیستند. به عنوان مثال فیلم سینمایی آواتار: راه آب (Avatar: The Way of Water) بیش از 2 میلیارد دلار در برابر بودجه 350 تا 400 میلیون دلاری خود سود به دست آورده است، از این بابت گیشه دیگر روش منحصر به فردی برای سنجش عملکرد یک فیلم محسوب نمی‌شود. با وجود اینکه تعداد معدودی از فیلم‌ها به سطح موفقیت مالی قبل از پاندمی رسیده‌اند، افزایش پخش استریم تا حدودی به لطف همه‌گیری کووید-19 موفقیت باکس آفیس را در سراسر جهان کاهش داده است.

در سال 2022، تمام آثار وارد شده در 10 فیلم برتر باکس آفیس داخلی، یا دنباله یا ریبوت یک فرنچایز موجود بودند. طی سال 2021 هم 9 مورد از 10 مورد برتر نیز بخشی از نام‌های موجود را شامل می‌شدند. این آمار نشان می‌دهد در حالی که مخاطبان همچنان از سالن‌های سینما بازدید می‌کنند، تماشای آثاری که از قبل با آن‌ها کاملا آشنا هستند را نسبت به فیلم‌های جدید ترجیح می‌دهند. بنابراین، با توجه به ترکیبی از سرویس‌های پخش آسان در دسترس و همه‌گیری مداوم، مخاطبان در حال تغییر رفتار خود هنگام بازدید از سالن‌ها هستند. این بدان معناست که گیشه دیگر تنها راه سنجش موفقیت واقعی یک فیلم نیست.

چرا باکس آفیس هنوز معیاری برای موفقیت نیست؟

در گذشته، باکس آفیس راهی عالی برای سنجش میزان موفقیت یک فیلم بود. با وجود همه‌گیری COVID-19 و افزایش سرویس‌های پخش در کنار روند رو به رشد فیلم‌ها برای تماشای در خانه، باکس آفیس هنوز هم از سال 2020 بهبود نیافته است. مخاطبان اکنون گزینه‌هایی برای تماشای فیلم‌های تازه منتشر شده، مانند اجاره‌های دیجیتالی در اختیار دارند. کسب و کارهای VOD و سرویس‌های پخش خانگی جایگزین مناسبی به جای سالن‌های تئاتر بوده و در شرایطی که جهان هنوز به طور کامل از بیماری کرونا بهبود نیافته است، تاثیر به‌سزایی در جذب کاربر دارند. این بدان معناست که کل درآمد باکس آفیس داخلی در مقایسه با سطوح قبل از همه‌گیری کاهش چشمگیری یافته است.

بین سال‌های 2010 تا 19، کل درآمد باکس آفیس داخلی از 10.5 میلیارد دلار به 11.3 میلیارد دلار در سال افزایش یافت. با این حال در سال 2020، درآمد باکس آفیس در ایالات متحده به تنها 2.3 میلیارد دلار کاهش یافت. البته این بدان معنا نیست که فیلم‌های جدید توسط تماشاگران دیده نمی‌شوند. برای مثال، طبق گزارش‌های ارائه‌شده، انیمیشن Trolls World Tour در آخر هفته افتتاحیه‌ خود که در سال 2020 در سرویس‌های VOD اکران شد، بیش از 50 میلیون دلار درآمد داشت و در نهایت از اولین فیلم Trolls که در سال 2016 اکران شده بود، فروش بیشتری داشت.

در نمونه‌ای جدیدتر، عنوان دارک کمدی منو (The Menu) اثر مارک مایلود (Mark Mylod) در نوامبر 2022 موفقیت متوسطی در باکس آفیس به دست آورد و در مقابل بودجه 30 میلیون دلاری خود کمی کمتر از 79 میلیون دلار فروخت. متأسفانه، اکران آن در سینما تا حدودی تحت الشعاع یکی از بزرگترین موفقیت‌های سال 2022 قرار گرفت: پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد (Black Panther: Wakanda Forever) کمپانی مارول. با این حال، فیلم منو پس از اکران سینمایی خود با انتشار در HBO Max پس از ژانویه 2023، مخاطبان بسیار بیشتری را به دست آورد. منو علی‌رغم اینکه تا حدودی اثری متوسط بود، به لطف تبلیغات فوق‌العاده مثبت خود به یک عملکرد مثبت در گیشه تبدیل شد.

چه زمانی باکس آفیس به طور کامل بهبود می‌یابد؟

برخلاف اینکه مجموع باکس آفیس داخلی سال 2022 به سطح قبل از همه‌گیری کرونا نرسیده است، با درآمد کل خود میزان 7.3 میلیارد دلار را رد کرده و در تلاش برای هموارسازی مسیر پیش‌روست؛ پس این ارقام بدان معنا نیست که باکس آفیس هرگز به طور کامل بهبود نخواهد یافت. پیش‌بینی رسانه Variety نشان می‌دهد که بازار داخلی در سال 2023 تقریبا 12 درصد افزایش می‌یابد که در مجموع به حدود 8.6 میلیارد دلار می‌رسد. در حالی که این رقم هنوز 25 درصد از سه سال قبل از همه‌گیری عقب‌تر محاسبه می‌شود، اما استنباط می‌گردد که درآمد باکس آفیس همچنان در مسیر بهبود قرار دارد، علی‌رغم اینکه می‌دانیم همه‌گیری هنوز به طور کامل به اتمام نرسیده است.

عناوین موفقیت‌آمیز باکس آفیس در سال 2022 مانند Avatar: The Way of Water و Top Gun: Maverick نشان می‌دهند که باکس آفیس به خوبی در مسیر بهبودی قرار دارد. با این حال، تعدادی از آثار ویژه پرمخاطب باکس آفیس مانند Babylon و The Northman نشان می‌دهند که فیلم‌های با بودجه متوسط به‌ویژه در مقایسه با فیلم‌های پرفروش، هنوز با مشکل مواجه هستند. آثار کلیدی سال 2023 مانند Oppenheimer کریستوفر نولان، Beau is Afraid آری استر و Knock at the Cabin ام. نایت شامالان ثابت می‌کنند که آیا مخاطبان مایل به بازگشت به سینما برای فیلم‌هایی به جز فیلم‌های ابرقهرمانی عظیم و بلاک باسترهای بزرگ هستند یا خیر.

چرا شکست باکس آفیس در واقع چیز بدی نیست؟

در حالی که این جریان غیرقابل انکار برای سینماها وحشتناک بوده است، شکست باکس آفیس ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا باعث شده که تجربه فیلم به طور کلی برای مخاطبان قابل دسترس‌تر باشد و تماشاگران از فیلم‌ها به‌عنوان یک رسانه دوری نکنند. سرویس استریم نتفلیکس نه تنها در سال 2020 برای اولین بار از مجموع 200 میلیون مشترک فراتر رفت، بلکه تنها در آن سال رکورد 37 میلیون مشترک را به دست آورد. با وجود تعدادی از آثار لغوشده بحث برانگیز، طی گزارشات ارائه‌شده نتفلیکس 231 میلیون مشترک در سه ماهه سوم سال 2022 به خود جذب کرده است.

نتفلیکس همچنین به عنوان یک مکان برای تولید آثار متنوع، اعتبار بالاتری طی سال‌های اخیر به دست آورده است. فیلم سینمایی All Quiet on the Western Front در نود و پنجمین دوره جوایز اسکار در سال 2023 موفق به کسب ۹ نامزدی در شاخه‌های مختلف از جمله بهترین فیلم سال شد، در حالی که فیلم Glass Onion: A Knives Out Mystery نامزدی برای بهترین فیلمنامه اقتباسی را به دست آورد. شکست باکس آفیس پس از 2020 به این معنی است که چشم انداز سینما کاملا متحول گشته و رویکردی متفاوت را دنبال می‌کند، اما نه لزوما به بدترین شکل؛ زیرا فیلم هایی که برای سرویس‌های استریم تولید می‌شوند نه تنها مخاطبان را جذب می‌کنند، بلکه از خود صنعت فیلم نیز استقبال کرده و نقش به‌سزایی در حوزه سرگرمی دارند.

فیلم‌های پیش از همه‌گیری و بسیاری از فیلم‌های کوچک‌تر که در فصل جوایز اکران شدند، پس از نامزدی اسکار از رونق باکس آفیس برخوردار گشتند. به عنوان مثال، هر دو فیلم 1917 و اثر جنجالی Green Book پس از اعلام نامزدی دریافت جایزه بهترین فیلم در جوایز اسکار، بالاترین درآمد خود را در گیشه به دست آوردند. با این حال با توجه به اینکه صنعت فیلم از شروع پاندمی کرونا چه تغییراتی را داشته، می‌توان برداشت کرد که شاید بهترین معیار برای سنجش موفقیت آثار،‌ رای طرفداران و نظر داوران باشد.

جدا از آثار بزرگ با بودجه مالی فوق‌العاده از جمله Top Gun: Maverick و Avatar: The Way of Water در کنار فیلم‌ شگفت‌انگیزی مانند Everything Everywhere All At Once، چندین عنوان از نامزدهای بهترین فیلم 2023 در گیشه با مشکل مواجه شده‌اند. فیلم اتوبیوگرافی (خودزندگی‌نامه، Autobiography) استیون اسپیلبرگ با نام The Fabelmans، با وجود بمباران نمایشی خود هفت نامزدی در نود و پنجمین دوره جوایز اسکار به دست آورد. با توجه به انتشار VOD در ژانویه 2023، عنوان مذکور با تبلیغات مثبت و کاندیدای نامزدی اسکار خود، می‌تواند یک شانس دیگر مانند The Menu را شاهد باشد. فصل جوایز 2023 می‌تواند ثابت کند که استریمینگ بهترین معیار برای سنجش موفقیت یک فیلم، پس از فروپاشی همه‌گیری کرونا در باکس آفیس است.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments