IMDb چیست

IMDb چیست؛ وب‌سایتی که حافظه‌ی هالیوود لقب گرفته

همه چیز درباره‌ی این مرجع سینمایی محبوب و مشهور

وب‌سایت IMDb یا Internet Movie Database یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین دیتابیس‌های دنیای مجازی به شمار می‌رود که تقریبا هر فرد علاقه‌مند به دنیای سینما و تلویزیون با این سایت آشناست. همانند آن‌چه درباره‌ی متاکریتیک و راتن تومیتوز صحبت کردیم، قرار است در این مقاله نیز به این مقوله بپردازیم که IMDb‌ چیست، از کجا آمده و ساز و کار اجزای مختلف سایت به چه صورت است.

در سال ۱۹۹۰ سیستمی به اسم یوزنت (Usenet) شهرت پیدا کرد؛ از این بابت که به‌واسطه‌ی این سیستم، گروه‌های بحث و گفتگو در بستر اینترنت شکل گرفت و بسیاری از کاربران به‌واسطه‌ی استفاده از یوزنت می‌توانستند نظرات خود را با یکدیگر رد و بدل کنند. در حقیقت یوزنت را می‌توان نوعی ابتدایی از گروه‌ و انجمن‌های خبری آنلاین دانست.

تقریبا از همان زمانی که یوزنت مطرح شد، برنامه‌نویسی به اسم کل نیدهام (Col Needham) پستی با عنوان «آن چشم‌ها» (Those Eyes) در یوزنت کاری کرد که علاقه‌مندان به دنیای سینما به آن مجذوب شوند. پستِ شخصیِ نیدهام درباره‌ی بازیگرهای مشهور زن و چشم‌هایشان بود! در مدت زمانی کم، دیگر کاربرها هم لیستی از بازیگرهای زن موردعلاقه‌شان که چشم‌های زیبایی داشتند را پست کردند. نیدهام که دید توانسته توجه دیگر افراد غریبه را به خود جلب کند، در مرحله‌ی بعدی به سراغ لیست بازیگران مرد رفت. در حالی‌که افرادی دیگری مثل دِیو نایت (Dave Knight) لیست کارگردان و اندی کریگ (Andy Krieg) لیست بازیگران زن را به شکلی دیگر تهیه کردند. آن‌ها معیار را برای تهیه‌ی لیست، در زنده بودن سلبریتی‌ها خلاصه کرده بودند، اما رفته رفته افراد متوفی را نیز به این دسته از لیست‌ها اضافه کردند. پس از این داستان‌ها، استیو هاموند شروع به جمع‌آوری و ادغام لیست‌ها در یکدیگر کرد تا یک لیست کامل از این همه زحمت در بیاید. در نهایت امر اتفاقی که افتاد، لیست روز به روز محبوب‌تر شد و آن‌ها انگیزه‌ی بیشتری گرفتند تا لیست‌هایشان تکمیل‌تر شود. بر همین اساس، در اواخر سال ۱۹۹۰ میلادی ۱۰ هزار فیلم و سریال تلویزیونی به لیست‌ها اضافه شد که تمامی این آیتم‌ها به نوعی به یکدیگر مرتبط بودند و افراد دست‌اندرکار در پروژه‌ها، وجه اشتراک این ارتباط محسوب می‌شدند.

IMDb چیست
یوزنت، مبدا نخست دیتابیس IMDb

نیدهام در اواخر سال ۱۹۹۰ توانست بر پایه‌ی همین لیست، وب‌سایت IMDb را راه‌اندازی کند که در ابتدا rec.arts.movies movie database نام داشت. البته بهینه‌سازی و توسعه‌ی وب‌سایت را فرد دیگری به اسم آلن جِی (Alan Jay) انجام داد و این فرد توانست اجزای مختلف سایت مثل خلاصه داستانی، بیوگرافی و دیگر موارد را به خوبی در وب‌سایت بگنجاند. کاربران حتی توانایی نمره دادن به فیلم‌ها را نیز پیدا کردند. در این برهه از زمانی، نام سایت به Cardiff Internet Movie Database تغییر پیدا کرد؛ چراکه سرورهای دیتابیس IMDb در مجتمع علوم کامپیوتر دانشگاه کاردیف در ولز واقع بود. نیدهام رفته رفته توانست وب‌سایت را پربارتر کند و تنها پس از چند سال، نیدهام در سال ۱۹۹۶ به عنوان بنیان‌گذار سایت شناخته شد. IMDb در کشور انگلستان روند رو به رشد خود را با روش‌های رایج درآمدزایی دیجیتالی، به صورت مستقل طی می‌کرد تا این‌که در سال ۱۹۹۸ جِف بیزوس (Jeff Bezos)، مالک و مدیر عامل Amazon.com این دیتابیس انگلیسی را به مبلغ تقریبی ۵۵ میلیون دلار خریداری می‌کند که این مقدار پول، آن هم در ۲۰ سال گذشته واقعا رقم کمی نبود، اما شاید بپرسید جف بزس چرا برای خرید IMDb خیز برداشت؟

جف بیزوس با نیدهام یک معامله‌ی دو سر سود و خوبی بست که نیدهام هوس نکند حتی به مستقل شدن وب‌سایت IMDb فکر کند

جواب ساده است! چون مدیر عامل آمازون به دنبال راهی بود تا متریال ویدیویی و DVDهای آمازون را در مقیاس کلان‌تری به فروش بگذارد و چه راهی بهتر از ایجاد یک رابط بین مشتری و مدیوم سینما به اسم آی‌ام‌دی‌بی؟ آمازون با سرمایه‌گذاری روی این وب‌سایت توانست راه را برای پیشرفت نیدهام هموارتر کند و IMDb از یک وب‌سایت معمولی، به یک شرکت بسیار بزرگ تبدیل شد؛ شرکتی که به سهام‌دارانش بابت کارهای‌شان حقوق می‌داد. در واقع جف بیزوس با نیدهام یک معامله‌ی دو سر سود و خوبی بست که نیدهام هوس نکند حتی به مستقل شدن وب‌سایت IMDb فکر کند.

نیدهام و شرکت IMDb در آن سال‌ها به شدت تلاش می‌کردند تا مخاطبین را به سایت جذب کنند اما همچنان خلا کاربران حرفه‌ای و صد البته فعال در سایت حس می‌شد؛ افرادی که برای‌شان مهم بود تا این دیتابیس بهتر و پربارتر شود. بر همین اساس عنصری به اسم IMDbPro در سال ۲۰۰۲ میلادی از سوی توسعه‌دهندگان معرفی و در فستیوال فیلم سان‌دنس به مرحله‌ی اجرا رسید. کاربر با پرداخت ۲۰ دلار به ‌صورت ماهیانه یا ۱۵۰ دلار به صورت سالیانه، با عضویت در IMDbPro می‌توانست به اطلاعات بسیار زیادی دسترسی پیدا کند؛ مثل مشاهده‌ی سیرِ تولید یک فیلم یا جزئیات باکس آفیس و دیگر اطلاعات ریز و جزئی که در دنیای اینترنت به راحتی و رایگان پیدا نمی‌شود. برای تشویق کاربران به استفاده از این بخش جدید، مدیریت سایت علاوه بر استفاده‌ی یک ماهه‌ی رایگان از این بخش، به ابتکار جالب دیگری دست زد.

در سال ۲۰۰۳ برای تشویق کاربران برای استفاده از IMDbPro، وب‌سایت این‌گونه کاربران را تشویق کرد که به ۱۰۰ مشارکت‌کننده‌ی برتر، یک سال اشتراک رایگان هدیه می‌دهد. وب‌سایت IMDb همان‌طور که اشاره کردیم به کاربران اجازه می‌دهد تا بخش‌های مختلف صفحه‌ی یک فیلم یا سریال تلویزیونی را مثل تریویا و خلاصه‌ی داستانی پر کنند و اصلا ساز و کار سایت بر پایه‌ی مشارکت کاربران شکل گرفت؛ به همین علت کاربرانی که در این پروسه مشارکت فعال داشته باشند، شانس دسترسی به IMDbPro را پیدا می‌کردند. تعداد ۱۰۰ مشارکت‌کننده در سال ۲۰۰۶ به ۱۵۰ و در سال ۲۰۱۰ به ۲۵۰ رسید. وب‌سایت IMDb در حقیقت با این ترفند توانست دیتابیس خود را با کمترین هزینه، بیشتر و بهتر از قبل کند. این مرجع سینمایی در سال ۲۰۰۸ میلادی توانست دو سایت Box Office Mojo و Withoutabox را خریداری کند و دقیقا در همان سال بود که نسخه‌ی آلمانیِ وب‌سایت IMDb نیز به صورت عمومی بالا آمد.

IMDb چیست
کل نیدهام، موسس و بنیان‌گذار وب‌سایت IMDb

تلویزیون IMDb؛ رقیب سرویس‌های استریم که در نطفه خفه شد

در روز ۱۰ ژانویه‌ی ۲۰۱۹ وب‌سایت IMDb توانست یک سرویس استریم به اسم Freedrive را راه‌اندازی کند تا فیلم و سریال‌های مشخصی را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهد، اما در ازای پخش رایگان، تماشای فیلم و سریال برای کاربر همراه با پخش تبلیغات انجام می‌شود. بنا به دلایل قانونی و حقوقی، سرویس IMDb TV مجبور شد تا پخش فیلم و سریال را تنها محدود به کشور ایالات متحده‌ی آمریکا کند.

IMDb پیش از فری‌درایو، تلاش دیگری در این زمینه کرد که به سال ۲۰۰۸ میلادی برمی‌گردد. در آن دوران هم IMDb تلاش کرد سرویس استریمی با این هدف راه‌اندازی کند که بنا به دلایل نه چندان واضح، اولین تلاش این شرکت با شکست مواجه شد. در حال حاضر IMDb حق پخش فیلم و سریال را از سه شرکت برادران وارنر، سونی پیکچرز و MGM خریداری می‌کند.

این تلویزیون نوپا در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی، حق پخش ۲۱ سریال تلویزیونی را از شبکه‌ی Disney-ABC خریداری کرد. با این اوصاف سرعت پیشرفت IMDb TV بسیار کندتر از روند دیگر شبکه‌های تلویزیونی مثل نتفلیکس و Hulu است که این رویه با توجه به محدودیت‌های شرکت IMDb تا حدودی طبیعی و صد البته منطقی محسوب می‌شود.

 

سرویس اشتراکی رزومه؛ المان دیگری از IMDb برای جذب کاربر

در سال ۲۰۰۶ میلادی، یعنی درست دو سال پیش از خرید سایت باکس آفیس موجو و سایت دیگری توسط نیدهام که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، IMDb المانی را به اسم «سرویس اشتراکی رزومه» معرفی کرد که بازیگرها و دست‌اندرکاران در حوزه‌ی سینما و تلویزیون می‌توانند رزومه‌ی حرفه‌ای و تصاویر متعلق به خودشان را در سایت آپلود کنند. این پروسه البته مجانی نیست و این دسته از افراد باید به صورت سالیانه مبلغ مشخصی را بابت استفاده از این سرویس پرداخت کنند. هزینه برای عضویت در این سرویس تا قبل از سال ۲۰۱۰ میلادی، رقمی معادل ۴۰ دلار بود که بعدها این رقم به ۵۵ دلار افزایش یافت. با توجه به مقدار هزینه‌ای که به صورت سالیانه برای این سرویس در نظر گرفته می‌شد، این المان IMDb با انتقادات زیادی روبه‌رو شد و بر این اساس، در سال ۲۰۱۲ میلادی سرویس‌ اشتراکی رزومه به عنوان بخشی از IMDbPro تعریف شد تا دیگر به عنوان یک المان مجزا و مستقل در سایت موجود نباشد.

پیش‌تر اشاره کردیم که کاربران سایت به صورت کلی می‌توانند هر بخشی از صفحات فیلم و سریال را که دل‌شان بخواهد، تغییر بدهند یا برای مثال، در صفحه‌ی فیلم مشخصی، یک خلاصه داستانی بهتر، جذاب‌تر و دقیق‌تر بنویسند، اما به علت مسائل کپی‌رایت و جلوگیری از نشر اکاذیب، شرکت IMDb با استخدام کارمندان ثابت تلاش می‌کند تا اطلاعات ورودی از سمت کاربران را قبل از انتشار، ابتدا بررسی و سپس تایید کند؛ به همین سبب اگر کاربری تلاش کرده تا اطلاعاتی را در صفحه‌ی یک محصول یا رزومه‌اش اضافه کند و پس از مدتی این داده‌های متنی منتشر نشد یا به هر دلیلی حذف شد، به احتمال زیاد از سمت ویرایشگرهای سایت، این اطلاعات بنا‌به‌دلایل مختلف مهر تایید نگرفته و فاقد اعتبار شناخته شده‌ است. با این تفاسیر IMDb به کرات بیان کرده که اگر مطلب یا نکته‌ای به اشتباه از فیلتر ویرایشگرهای سایت عبور کرده، سایر کاربران می‌توانند این اشتباه را گزارش دهند تا در اسرع وقت، اشتباه متنیِ مورد نظر حذف یا اصلاح شود. شرکت IMDb از این بابت با دردسرهای زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد و با استناد به همین چالش‌ها، شرکت IMDb تصمیم گرفت تا بخش‌های آموزشی متعددی را برای توجیه و توضیح به کاربران پیرامون رزومه‌سازی و تولید محتوا تهیه کند تا بلکه کارمندان سایت، با مشکلات کمتری از این بابت سر و کار داشته باشند.

بازی‌های ویدیویی؛ دسته‌بندی دیگر IMDb

IMDb در درجه‌ی اول به عنوان دیتابیس فیلم و سریال شناخته می‌شود. با این اوصاف دسته‌بندی دیگری در این سایت تحت عنوان «بازی‌های ویدیویی» وجود دارد. جالب است بدانید که هر نوع بازی ویدیویی، مشمول قوانین سایت برای داشتن یک صفحه‌ی پروفایل نیست. IMDb دو شرط را برای پذیرش پروفایل‌های گیم مطرح می‌کند. شرط اول این‌که بازی ویدیویی باید در میان جامعه‌ی آماری گیمرها شناخته شده باشد و شرط دوم این‌که بازی باید در بیشتر پلتفرم‌ها منتشر شود. بر همین اساس اگر یک بازی ویدیویی تنها برای موبایل عرضه شود، صفحه‌ی این بازی در سایت IMDb شانسی برای انتشار نخواهد داشت. اگر یک بازی به صورت اپیزودی منتشر شود، هر اپیزود از این بازی باید صفحه‌ی جداگانه داشته باشد؛ البته اگر دو شرط گفته شده، برای بازی ویدیویی مورد نظر صدق کند. IMDb برای بسته‌های الحاقی بازی‌ها نیز تدبیری اندیشیده؛ اگر DLC یک بازی به صورت مستقل اجرا می‌شود، این بسته الحاقی می‌تواند صفحه‌ی جداگانه‌ای در سایت داشته باشد. در غیر این صورت، اطلاعات این بسته الحاقی باید در قالب متن، در همان صفحه‌ی اصلی بازی ویدیویی اضافه شود.

 

لیست ۲۵۰ فیلم برتر IMDb؛ جذاب‌ترین ویژگی سایت تا به امروز

در سایت IMDb بخشی با عنوان ۲۵۰ فیلم برتر وجود دارد که این لیست بر اساس امتیازات کاربران با یک متد مشخص به دست می‌آید که البته این لیست، یک فهرست ثابت نیست و اگر فیلم سینمایی خاصی در این لیست حضور داشت، الزاما تا ابد در این بخش باقی نخواهد ماند و حتی ممکن است پس از مدتی، دیگر جزء ۲۵۰ فیلم برتر IMDb نباشد. با این اوصاف امکان دارد سوال پیش آید که آیا هر فردی می‌تواند با نمره‌دهی، در افزایش یا کاهش رتبه‌ی یک فیلم در این لیست دخیل باشد؟ IMDb برای جلوگیری از نمرات مهندسی‌شده، رویه‌ی امتیازدهی را به کاربرانی تحت عنوان Regular Voters محدود می‌کند؛ افرادی که به طور معمول و هر از گاهی، به فیلم یا سریالی امتیازی از یک تا ۱۰ می‌دهند. با این ترفند، اگر تهیه‌کننده یا استودیوی ناشر یک فیلم قصد داشته باشد با اکانت‌های جعلی در سایت IMDb به یک محصول امتیاز بالا بدهد تا فیلم مورد نظر در کانون توجه قرار گیرد، در زمان نگارش این مطلب می‌توان ادعا کرد که این گروه از افراد شکست خواهند خورد؛ چون این دسته از کاربران، Regular Voters شناخته نمی‌شوند و در کاهش یا افزایش رتبه‌ی یک فیلم دخیل نیستند. از طرفی دیگر سایت IMDb، به نمره‌ی یک کاربر به یک فیلم یا سریال، به چشم یک اطلاعات محرمانه نگاه می‌کند و به همین دلیل شما نمی‌توانید پی ببرید که چه افرادی به فیلمی مثل Avengers: End Game نمرات پایینی داده‌اند. در صورتی‌که در سایتی مثل متاکریتیک کاملا مشخص است که هر کاربر، چه نظری درباره‌ی یک محصول داشته و چه نمره‌ای می‌دهد.

لیست IMDb بنابه‌ جامعه‌ی آماری بالای رای‌دهندگان توانسته در حال حاضر محبوب‌ترین و قابل استناد‌ترین لیست در میان فیلم‌بازان باشد

سایت IMDb برای محاسبه‌ی نمره‌ یک محصول، از فرمول میانگین وزنی استفاده می‌کند و این فرمول از سمت مدیریت سایت به صورت واضح و آشکار بیان شده تا جای هیچ حرف و حدیثی پشتِ نحوه‌ی محاسبه‌ی نمره‌ی یک فیلم یا سریال وجود نداشته باشد. به زبان ساده اگر بخواهیم این فرمول ریاضی را توضیح دهیم به این صورت است که هرچقدر تعداد کاربران بیشتری به یک فیلم امتیاز دهند، میانگینی که به دست می‌آید دارای بدنه‌ی قوی‌تری است. در همان مثال فیلم Avengers: End Game در لحظه‌ای که این مقاله در حال نگارش است، ۷۲۹ هزار و دو کاربر به این فیلم امتیاز داده‌اند و آخرین فیلم اونجرز در فاز سوم توانسته امتیاز ۸.۴ از ۱۰ را از سوی کاربران کسب کند. اگر در یک سناریو به فرض ۱۰ هزار نفر به این فیلم نمره ۱ تا ۵ دهند، نمره‌ی ۸.۴ چندان با کاهش چشمگیری روبه‌رو نمی‌شود. در صورتی‌که اگر فیلم دیگری به طور کلی ۱۰ هزار نفر به آن فیلم نمره داده باشند و ۱۰ هزار نفر دیگر بسیج شوند تا از روی غرض‌ورزی به این فیلم نمره‌ی کم دهند، قطعا نمره‌ی فیلم اگر ۸ باشد به نمره‌ی ۴ تقلیل پیدا می‌کند؛ به عبارت ساده‌تر، هر چقدر تعداد آرای کاربران به یک فیلم بیشتر باشد، از سمت دیگر دامنه‌ی تغییر نمره کمتر می‌شود.

سایت‌های مشابه دیگری نیز مثل IMDb تلاش کرده‌اند تا لیستی مشابه از ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما تهیه کنند، اما لیست IMDb بنابه‌ جامعه‌ی آماری بالای رای‌دهندگان توانسته در حال حاضر محبوب‌ترین و قابل استناد‌ترین لیست در میان فیلم‌بازان باشد؛ به‌گونه‌ای که معمولا اگر یک فیلم‌باز با یکی از شاهکارهای تاریخ سینما روبه‌رو می‌شود، او اغلب بررسی می‌کند که آیا فیلم مورد نظرش در این لیست ۲۵۰ فیلم برتر IMDb حضور دارد و در درجه‌ی دوم کنجکاو می‌شود تا سر از نمره‌ی فیلم در بیاورد. با شهرت پیدا کردن و تبدیل شدن لیست ۲۵۰ فیلم برتر به یک فهرست مرجع برای علاقه‌مندان به دنیای سینما، سایت IMDb از سال ۲۰۱۵ تلاش کرده تا لیست ۲۵۰ سریال تلویزیونی برتر را نیز تهیه کند. با این‌که این فهرست در حال حاضر در دسترس عموم قرار دارد، برای سریال‌باز ظاهرا چندان اهمیتی ندارد که سریال مورد نظرشان حتما در فهرست ۲۵۰ برتر حضور داشته باشد یا خیر. چه بسا سریال یا مینی‌سریال‌هایی نیز عرضه شده‌اند که در این لیست حضور ندارند، اما تماشای آن‌ها لذت‌بخش و سرگرم‌کننده است.

تاپیک‌های IMDb؛ محلی برای تبادل نظر، اما بلااستفاده

IMDb در سال ۲۰۰۱ میلادی تصمیم گرفت تا با راه‌اندازی تاپیک‌هایی با عنوان Message boards برای هر محصول در سایت، کاری کند تا علاقه‌مندان به یک فیلم یا سریال گردهم آیند و نظرات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. هر کاربر می‌توانست تاپیکی با عنوانی مشخص در پروفایل یک محصول بسازد و تنها پیش‌شرط برای راه‌اندازی یک تاپیک، در این نکته نهفته بود تا فرد، حساب کاربری‌اش را با گوشی موبایل، کارت اعتباری یا مشخصات حساب کاربری‌اش در آمازون به اصطلاح وریفای (Verify) کند. این دسته از تاپیک‌ها در ابتدای مسیر سایت، یک حرکت نوین و خوب به شمار می‌آمد، اما رفته رفته با بیشتر شدن کاربران سایت IMDb، تاپیک‌ها کارایی خودشان را از دست دادند و در اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی، این المان یک بار برای همیشه از صفحه‌ی پروفایل فیلم و سریال‌ها حذف شد. مدیریت سایت به این باور رسید که تاپیک‌ها دیگر جوابگوی نیاز کاربران نیست و تجربه‌ی چندان مثبتی برای یک کاربر به دنبال ندارد.

از طرفی دیگر ترول‌های اینترنتی در تاپیک‌های IMDb حسابی دردسر درست می‌کردند و سایت در نهایت به این عقیده رسید که نبود این بخش، به مراتب بهتر از بودنش است. از یک جنبه‌ی متفاوت هم می‌توان این‌گونه برداشت کرد که وجود تاپیک‌ها برای IMDb دیگر هیچ‌گونه توجیه اقتصادی نداشت. با این‌که محتوای تاپیک‌ها هم دیگر در دسترس کاربران سایت نیست، وب‌سایت Archive.org و Moviechat.org کل محتوای تاپیک‌های IMDb را در سرورهای خود ذخیره کرده‌اند و کاربرانی که اصرار دارند به بخشی از اطلاعات تاپیک‌های قدیمی دسترسی پیدا کنند، از طریق این دو سایت می‌توانند اقدام کنند. تاپیک‌های IMDb از یک جنبه به شدت مورد استقبال قرار می‌گرفت و آن هم تاپیک‌هایی بود که کاربران برای فیلم‌های معمایی با داستانی چندلایه احداث می‌کردند و در آن تاپیک‌ها، به نظریه‌پردازی و تشریح داستان می‌پرداختند؛ چراکه ممکن بود یک فرد به پای فیلمی بنشیند که از داستان یا انتهای آن چیزی سر در نیاورده و با مراجعه‌ به تاپیک‌ها در صفحه‌ی IMDb فیلم، اگر خوش‌شانس بود می‌توانست قصه‌ی پیچیده‌ی فیلم را بهتر هضم کند.

ریچل بروزناهان، برنده‌ی استارمیتر آوارد ۲۰۲۰ شرکت IMDb در کنار کل نیدهام.

جشنواره و رویدادهای سینمایی و تلویزیونی در IMDb

وب‌سایت IMDb پای خودش را فراتر از یک سایت معمولی برد و در درجه‌ی اول نتایج و گزارش‌های مراسم و رویدادهای سینمایی را گردآوری کرد. در حال حاضر محتواهای زیادی به صورت روزمره برای جشنواره‌های پیش‌رو در سایت تولید می‌شود که کاربران می‌توانند به رایگان از این محتواهای متنی، تصویری و حتی ویدیویی استفاده کنند. IMDb همچنین به این قدرت هم رسیده تا رویدادهای مهمی مثل گلدن گلاب را نیز پوشش اختصاصی دهد و اعضای سایت با حضور در مراسم‌ها به تهیه‌ی گزارش، مصاحبه و آیتم‌هایی از این قبیل روی می‌آورند. تنوع مطالب در این زمینه و همچنین آرشیو کردن اطلاعات فیلم و سریال‌ها پیرامون جشنواره‌ها باعث شده تا IMDb در زمینه‌ی پوشش جشنواره و رویدادهای سینمایی و تلویزیونی، سنگ تمام بگذارد و همچنان یکی از یکه‌تازان در این حوزه‌ تلقی شود؛ به گونه‌ای که اگر شما وارد صفحه‌ی یک فیلم یا سریال پرافتخار شوید، شما با چند کلیک قادر خواهید بود از تعداد جوایز و همچنین تعداد دفعاتی که محصول مورد نظر نامزد دریافت جوایز مختلف شده اطلاعات درستی را کسب کنید. البته به‌روز نگه داشتن پروفایل‌ محصولات، یکی از چالش‌های اساسی IMDb بود که به طرز عجیبی این سایت و کاربرانش توانسته از پس این چالش بر آیند.

از طرفی دیگر، خودِ سایت یک مراسم داخلی دارد و به سلبریتی‌‌ای که صفحه‌اش در IMDb بیشترین بازدید را به صورت ماهیانه داشته باشد، جایزه و لوح تقدیری هدیه می‌دهد؛ این بازدید بالای ۲۰۰ میلیون بار در ماه تعریف شده است. این پروسه که تحت عنوان STARmeter Award نام گرفته، هر ساله انجام می‌شود و انتخاب یک بازیگر، کاملا مبتنی بر میزان استقبال و بازدید کاربران سایت است، نه نظر و تحلیل منتقدین معتبر صنعت؛ به همین سبب، برگزیده شدن یک سلبریتی در دنیای سینما و تلویزیون در این جشنواره‌ شاید از لحاظ مقام و منزلت در حد و اندازه‌ی اسکار نباشد، اما می‌تواند در تبدیل بازیگر، به یک چهره‌ی مردمی به شدت کمک کند. میندی کالینگ، بیل اسکارشگورد، برایس دالاس هاوارد، پیتر دینکلیج دیگر افرادی بودند که در سال‌های گذشته موفق به دریافت این جایزه از سوی IMDB‌ شدند.

IMDb از سینمای بالیوود غافل نماند!

سایت IMDb بخش مجزایی برای سینمای بالیوود تعیین کرد که کاربر با مراجعه به این لینک می‌تواند از جدیدترین اتفاقات دنیای بالیوود باخبر شود.

همچنین مخاطب در هر زمان که وارد این بخش شود، از ترند روز سینما و تلویزیون کشور هندوستان اطلاعات دقیقی پیدا می‌کند. با این‌که کاربران در این بخش مثل دنیای هالیوود فعالیت ندارند، بخش مربوط به هند به صورت روزمره به‌روزرسانی و محتواهای متعددی برای بازیگران و فیلم‌های مطرح هندی ساخته می‌شود؛ به خصوص آثاری که با کمپانی‌های بزرگ آمریکایی مثل نتفلیکس و دیزنی در زمینه‌ی تهیه، تولید، نشر یا توزیع همکاری می‌کنند. همچنین IMDb در بخش بالیوود به تولید محتواهای ویدیویی نیز می‌پردازد که به‌روز نگه داشتن بخش ویدیویی نیز به یک همت بلند بالا نیاز دارد و وب‌سایت IMDb در این زمینه تا به امروز عملکرد خوبی داشته است.

بخش مربوط به هند به صورت روزمره به‌روزرسانی و محتواهای متعددی برای بازیگران و فیلم‌های مطرح هندی ساخته می‌شود

سایت IMDb در بخش بالیوود، در سمت راست صفحه، ستونی را تحت عنوان «مورد انتظارترین فیلم‌ و سریال‌های تلویزیونی هند» طراحی کرده که در کنار اسم هر محصول، عددی به درصد دیده می‌شود. این ارقام در حقیقت بر اساس تعداد بازدید کاربران از صفحه‌ی یک محصول محاسبه می‌شوند و الزاما اگر درصد فیلمی در این ستون بالاتر از دیگری باشد، به این معنا نیست که فیلم مربوطه بهتر از فیلم پایین‌تر از خود است. چه‌بسا یک فیلم مورد انتظار پس از اکران نمی‌تواند نمره و امتیاز خوبی از سمت کاربران و همچنین منتقدین بگیرد؛ به همین دلیل نمی‌توان چندان به این لیست «۱۰ فیلم و سریال مورد انتظار هند» دل بست. این ستون صرفا برای این طراحی شده تا رفتار علاقه‌مندان به دنیای بالیوود مشخص شود.

ظاهرا به علت تعدد فیلم‌های خوب سینمای هند، سایت IMDb تصمیم گرفت تا لیست ۲۵۰ برتری منحصرا برای آثار بالیوودی در نظر بگیرد. بر طبق این لیست، برای مثال فیلم Anbe Sivam به کارگردان «ساندر سی» در جایگاه رتبه‌ی اول این لیست حضور دارد. شاید برای‌تان سوال پیش آمده که با این حساب چطور برخی از فیلم‌های هندی مثل Anand در لیست ۲۵۰ فیلمِ معمولیِ برتر در سایت حضور دارند؟ در پاسخ به این سوال باید به این موضوع اشاره کرد که این دسته از فیلم‌ها در سینماهای خارج از هند نیز توسط ناشر و توزیع‌کننده‌هایی رنگ اکران به خود دیده‌اند و بر این اساس IMDb علاوه بر قرار دادن فیلم مربوطه در لیست ۲۵۰ فیلم هندی برتر، آن‌ها را در لیست ۲۵۰ فیلم برتر نیز وارد می‌کند.

از سمت راست به چپ: جف بیزوس (موسس آمازون)، کل نیدهام (موسس آی‌ام‌دی‌بی)، کارن نیدهام و مک‌کنزی بیزوس

اتاق خبر IMDb؛ دریچه‌ای برای پیشرفت‌های بیشتر

IMDb بخشی به اسم «اتاق خبر» (Press Room) نیز طراحی کرده که در این بخش، اطلاعات زیادی درباره‌ی خودِ وب‌سایت و همچنین کل نیدهام، موسس این شرکت وجود دارد. کاربر در سربرگی که به اسم کل نیدهام طراحی شده، با انبوهی از لینک‌های رسانه‌هایی روبه‌رو می‌شود که درباره‌ی کل نیدهام، فرد اصلی پشت پرده‌ی IMDb مقالات بلند بالایی نوشته‌اند. در سربرگ دیگری نیز کاربر با ویدیوهایی روبه‌رو می‌شود که درباره‌ی خط مشی رسانه IMDb است و مخاطب از دیدگاه سلبریتی و صاحب‌نظران درباره‌ی این وب‌سایت آگاهی پیدا می‌کند.

بر طبق ادعای سایت، در حال حاضر بالغ بر ۲۰۰ میلیون حساب کاربری به ازای هر ماه، در سایت ثبت نام می‌کنند و بیش از ۳۰۰ میلیون اطلاعات در قالب آیتم در سرورهای سایت ذخیره می‌شوند. از طرف دیگر، بیش از پنج میلیون فیلم و سریال در IMDb صفحه‌ی اختصاصی دارند و نزدیک به ۹ میلیون نفر بازیگر و دست‌اندکار حوزه‌ی سینما و تلویزیون، نام‌شان در این وب‌سایت نمایه شده. به همین سبب می‌توان باور داشت که ظهور رقیبی جدید برای عبور از مخلوقِ کل نیدهام، تقریبا امری نزدیک به محال است. فایننشال تایمز در وصف IMDb می‌گوید: «این وب‌سایت، عملکردی مثل حافظه‌ی هالیوود دارد و این گزاره به این معنی است که IMDb قدرت بسیار زیادی دارد». واقعا چه کسی فکرش را می‌کرد که یک برنامه‌نویس ساده روزی به این همه قدرت و شهرت برسد؟


نظرات

guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
بالا